Flinke discussie over paardenbelasting in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Flinke discussie over paardenbelasting in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 07:16

http://www.dehoefslag.nl

De mogelijke invoering van paardenbelasting op locaal niveau houdt de gemoederen in Duitsland bezig. Bijna dagelijks melden verontruste paardenbezitters, -houderijen en rijverenigingen bij de Duitse hippische federatie FN nieuwe steden en gemeenten aan, waar paardenbelasting de matig gevulde gemeentekassen moet gaan spekken.
Een eerste succes in de gemeenschappelijke strijd van paardenbezitters, -bedrijven, rijverenigingen, locale organisaties en de FN tegen de dreigende paardenbelasting is ook al te melden, zo vermeldt de site van de FN. Een tiental gemeenten verspreid over het land heeft zich al uitgesproken tegen een mogelijke invoering van de gewraakte paardentaks.

Volgens Thomas Ungruhe, directeur breedtesport, verenigingen en bedrijven van de FN, is het echter zeker geen tijd om achterover te gaan leunen: ‘Het probleem is nog lang niet van tafel. De paardenbelasting wordt op het moment in zoveel steden en gemeenten besproken dat we gerust van een uitslaande brand kunnen spreken.’ De deelstaat Hessen (Midden-Duitsland) neemt zelfs een uitzonderingspositie in. De Hessische Steden- en Gemeentebond heeft een modelwet ontworpen, die het de gemeenten makkelijker maakt om ‘ja’ tegen de belasting te zeggen.
Zelfs een aanbeveling voor de hoogte van de belasting wordt in deze modelwet vermeldt: tot maximaal 750 euro per paard/pony, per jaar.

NatasjavE

Re: Flinke discussie over paardenbelasting in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:40

Jaha.....die zat er aan te komen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:44

Het is niet te hopen dat zich dat hier ook gaat voordoen. Dat bedrag hou ik liever gereserveerd voor de veearts als het nodig is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:55

Dan gaan paarden denk ik heel erg goedkoop worden. Dan gaan er een hoop de frituur in ben ik bang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:02

750 Euro per jaar? Als ze willen dat paarden echt gaan uitsterven dan moeten ze dat in gaan voeren.
En op het moment dat de brandstof echt onbetaalbaar gaat worden, en we weer terug moeten naar paard en wagen is er geen paard meer te bekennen....

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:11

dat is land 1. wij zijn de volgende let maar op.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:14

€750,- ?! :wow:
Mijn eerste reactie op zulk soort voorstellen blijft standaard 'betaal de ministers/leiders etc is wat minder'. Belachelijk zeg. Straks moeten we nog belasting betalen over de lucht die we inademen..

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:22

750 euro is echt wel onrealistisch veel... Dat is alleen te betalen door de topsport bedrijven zeg :S Voor mijn fokkerij zou het de ondergang betekenen als ik 750€ per paard (25 paarden hier) moet betalen, Dat hou ik soms niet eens over per jaar :S

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:40

heftig hoog hoor. Moet je vorostellen dat je 10 shets heb lopen.
Snap ook niet waarom deze tax geind moet worden. Om de poep op te ruimen? Of krijgen wij ook paardenuitlaatplaatsen, trainingplekken, ruiterpaden etc.?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:46

Krijgen we daarvoor in ruil dan ook een poep-opruim-service, goede ruiterpaden etc? Waarschijnlijk niet, want 750 euro is echt te gek voor woorden.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:46

In Nederland kan je als je meerdere honden hebt een kennelnaam aanvragen.
Dan betaal je een vast tarief hondenbelasting ongeacht het aantal dat je hebt.
Zoiets zal dan ook wel gaan gelden voor de paardenhouders.

Maar reken er maar rustig op dat ze de paardenbelasting hier ook in gaan voeren.
Logische volgende stap nu ieder paard is gechipt en geregistreerd....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:47

Ik vind het gewoon een schande. Als je ziet waar ze tegenwoordig geld voor vragen.... De gulden werd een euro, terwijl men dat voor de invoer tegen sprak. Nu is die euro er en is ie minder waard. Alles wordt per jaar stukken duurder maar de salarissen gaan al jaren niet omhoog. Hoe lang willen ze de mensen nog kaal plukken? De rijken worden rijker en de middenmoot zakt naar de laagste regionen. Arm en rijk wordt hier in Europa steeds duidelijker.

Als ik kijk hoeveel mensen hun dieren nu al niet meer kunnen onderhouden en deze laten wegkwijnen tot er een hulpverlenende instantie zich er mee bezig gaat houden....het is gewoon triest. De mensen nog meer opbinden.......schandalig.

Neem nu hondenbelasting. Dat wordt ook niet besteed aan uitlaatveldjes, poepbakken en zakjes. Nee, het wordt besteed aan andere projecten binnen de gemeenten. Wat een fake-wereld hebben en krijgen we.....

Wegenbelasting wordt volgend jaar nog duurder.....en de wegen waar we binnen de bebouwde kom overheen rijden zorgen er voor dat je auto naar de knoppen gaat, daar doen ze niks aan.

Zo kan ik er nog een paar noemen. Ben benieuwd wat NL gaat doen. Die laat vast niet lang op zich wachten zodra het in DTSL een feit is.

Dat geld gaat niet naar hetgeen waarvoor taks gevraagd wordt....dat gaat naar andere spaarpotjes.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:49

Onmogelijk als ze dit (500/750!) gaan doorvoeren, dan gaan er heel veel over de kop en is het voor de hobby ook niet meer te betalen....!
Wij hebben mocht het er komen wel mogelijke constructie, maar hoop van niet zo veel gedoe schelen!
Is nu nog maar plan in 1 deelstaat, als die het daadwerkelijk gaan invoeren gaan andere staten het zeer waarschijnlijk overnemen :(

Mbt belating in nld is wel even anders die is van 6% naar 19% gegaan als ik t goed heb, voor de bedrijven erg nadelig maar de "hobbyer" kan paarden altijd zwart verkopen ed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:55

Kanzi schreef:
In Nederland kan je als je meerdere honden hebt een kennelnaam aanvragen.
Dan betaal je een vast tarief hondenbelasting ongeacht het aantal dat je hebt.
Zoiets zal dan ook wel gaan gelden voor de paardenhouders.

Maar reken er maar rustig op dat ze de paardenbelasting hier ook in gaan voeren.
Logische volgende stap nu ieder paard is gechipt en geregistreerd....

Maar niet erg interessant als je een fokker bent met 1 of 2 paarden en een opvolger voor je merrie wil aanhouden.

Of zoals ik een Gelders hengstveulen opfokt....als die niet goedgekeurd wordt....ik haal die 3 x 750 euro + opfokkosten + zadelmakmaken er nooit meer uit.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:59

En maar geld plukken van de rug van een burger,bah! :(
Laat ze eerst andere overbodige dingen maares schrappen voordat ze met zo'n achterlijk plan komen! 8)7
Een voordeel zal dan wel zijn dat je paard lekker op het wegdek mag schijten!?! <<)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:01

Tja, ik roep het al jaren. Met het invoeren van het verplicht chippen, zijn paarden makkelijk traceerbaar om belasting over te gaan heffen. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat Nederland meegaat in deze waanzin.

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:02

Ik betaal ook 92 euro per jaar voor mijn hond. Ik snap het best wanneer paardeneigenaren ook moeten gaan betalen, maar 750 euro vind ik wel heel veel. Aan de andere kant betalen boeren ook veel belasting en mesten paarden net zo goed als koeien, vind het dan helemaal niet gek da paardeneigenaren ook belasting moeten betalen, net zo goed als boeren.

Voor de hondenbelasting van mijn hond krijg ik niets terug hoor. Geen poepopruimrondes door de gemeente of uitlaatstroken, alles gaat gewoon op de grote hoop. De hondenbezitter wordt al jarenlang uitgemolken. Heb je een paar honden, dan betaal je zo een paar honderd euro per jaar.
Laatst bijgewerkt door Roozzy op 16-12-11 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:03

Nou er moet nog meer bezuinigt worden....ik denk dus niet zo lang.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:08

kinel schreef:

:j ben ik bang voor

Maar dan kan er nog kattenbelasting komen en fietsbelasting

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:09

tita schreef:
kinel schreef:

:j ben ik bang voor

Maar dan kan er nog kattenbelasting komen en fietsbelasting

Hey sssssttt ~~}> breng ze nou niet op slechte ideeen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:12

Ja en als er niks meer te belasten valt breekt gewoon de oorlog uit!
Dan heeft niemand meer iets en beginnen we gewoon weer van voren af aan.
Wat een idiote wereld is het toch

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:12

:oo
Ho nee wacht, mijn knolles heeft een vlaams paspoort, mocht het er van komen doet ze niet mee aan deze onzin. :=

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:13

Waar ik wél centen voor over zou hebben is als er nette ruiterwegen werden aangelegd,dus net als de fietspaden ook ruiterpaden!
Dát zou ik wel willen betalen,maar enkel belasting betalen en niemand weet waar het geld heen gaat nee dank u!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:16

Ik betaal al 500 euro aan hondenbelasting voor mijn 3 hondjes. Waar ik niks voor terug krijg. Want de hondenbelasting gaat in het potje algemene middelen voor de leefbaarheid van de stad. Dat betekent dat ik dus ook meebetaal voor al die mensen die hun rotzooi gewoon op straat gooien. (En in de uitrengebieden voor honden wordt drastisch gesneden) Zoiets zal er dan ook wel met een paardentax gebeuren. Een ontzettend onrechtvaardige belasting. Laten ze die nu gewoon afschaffen en voor iedere burger een "leefbaarheidsbelasting" invoeren.

Bij ons moet je als je paard mest dit opruimen op straffe van een fikse boete. Dat betekent afstappen, zakje dr bij en waar gaan we het weggooien? Maar dat is zowiezo een "papieren tijger" want handhaving (op heterdaad betrappen) is moeilijk. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand gehoord die een boete heeft gekregen.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:18

In Nederland is in het verleden door de fractie een motie ingediend om paardenbelasting te gaan heffen. Maar volgens artikel 226 van de gemeentewet kan de gemeente geen paardenbelasting heffen. In dit artikel wordt namelijk alleen maar over hondenbelasting gesproken. Artikel 226 zal dus aangepast moeten worden, paardenbelasting zou hieraan toegevoegd moeten worden bijvoorbeeld.

Gemeentes zijn inderdaad niet verplicht om hondenbelasting ook daadwerkelijk voor honden (uitlaatplekken bijv) te gebruiken en elke gemeente hanteerd een ander tarief. Grote kans dat dit met de evt. doorvoering van paardenbelasting ook het geval is. Op meer ruiterpaden hoef je dan denk ik ook niet te rekenen.