Anky: "De wereldtitel van 2011 is altijd het belangrijkste"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: "De wereldtitel van 2011 is altijd het belangrijkste"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 16:50

http://www.anky.nl

Ik kwam Miriam Oremans tegen op het schoolplein. „Moet jij niet naar het Sportgala?” vroeg ze mij. „En jij dan?” was mijn wedervraag aan de oud-tennisster. We zijn allebei wel eens verkozen op het Gala.

De verkiezing roept bij mij echter vooral scepsis op na een handvol twijfelachtige ervaringen de afgelopen jaren. Vaker lijkt het op een populariteitsprijs in plaats van een sportverkiezing, puur gebaseerd op feitelijke resultaten. Dat zou niet zo mogen. Ik gun zwemster Kromowidjojo en turner Zonderland hun titels van harte, maar het blijft vreemd dat hun concurrenten in de verkiezing wél wereldtitels achter hun naam hebben en toch niet winnen.

In mijn ogen is het simpel. Een wereldtitel gaat altijd boven een Europese titel. Net zoals een olympische titel meer waarde heeft dan een wereldtitel. Aangezien we bijna een niet-olympisch jaar achter de rug hebben, maakten schaatser Bob de Jong en wielrenster Marianne Vos – allebei twee wereldtitels – en schaatsster Ireen Wüst met zelfs drie wereldtitels veel meer aanspraak op de eretitels Sportman en -vrouw van het jaar. Nu ik toch bezig ben, waarom houden we deze verkiezing niet begin januari? Dan heb je echt alle resultaten van een jaar. Dan had zeilster Marit Bouwmeester, sinds dit weekeinde ook wereldkampioene, ook kunnen meedingen. Dat resultaat sneeuwt volgend jaar natuurlijk helemaal onder bij het olympische geweld.

„Waarom zijn die Olympische Spelen dan zo belangrijk om te winnen?”, werd me afgelopen week nog gevraagd. „Omdat je zeven maanden voor de Spelen al begint over de Spelen en je zoiets nooit over een Europees kampioenschap zou doen”, was mijn antwoord. En de Olympische Spelen zijn voor alle sporters, buiten het voetbal, het hoogste goed. Olympische koorts dreef ook tijdens het gala door de zaal. Iedereen kijkt al uit naar volgend jaar, als de Spelen van Londen weer losbarsten.
Ik heb er zes achter de rug. En de zevende Spelen komen er misschien aan. Op het concours van Salzburg twee weken geleden liep de Grand Prix geweldig voor mij en Salinero. Met een score van boven 78 procent voldeden wij voor de derde keer in korte tijd aan de olympische kwalificatie-eis. Sjef wachtte mij na het bekend worden van het resultaat op met een grote grijns. „Gefeliciteerd, je bent weer terug in het olympisch kader”, zei hij. Maar hij weet wel beter. Ik ben daar nog helemaal niet uit.

Ik ga wel naar Londen. Zeker, maar mijn rol daar weet ik nog niet. Als amazone? We zien het wel. Ik kan namelijk ook afreizen als coach/trainster. Momenteel heb ik een Oekraïense, Canadese, Maleisische en Spaanse amazone onder mijn hoede. Daarnaast begeleid ik ook een Marokkaanse ruiter, die een paard heeft gekregen van de prinses. Allemaal zijn ze in de race voor de Spelen.
Stuk voor stuk hebben ook zij last van de olympische koorts. De kwalificatie vereist een hoge ranking op de wereldranglijst voor 1 maart 2012. Dus iedereen voelt druk. Afgelopen weekeinde was ik in Oekraïne voor een concours in Zhashkov, waar de meesten van mijn leerlingen weer een poging deden om zo goed mogelijk te presteren met het oog op Londen. Ik maak me wel eens zorgen over de korte tijd waarin het allemaal moet gebeuren. Als 1 juni de deadline zou zijn, kan je meer spreiden en haal je de stoom van de ketel af. Waarom 1 maart is afgesproken is eigenlijk een raadsel voor eenieder.

Kortom, ik maak de weg naar de Spelen nu van een totaal andere kant mee. Het vergt een intensieve inzet van me. Dat maakt het ook heel spannend. Het coach zijn ga ik meer en meer waarderen door deze nieuwe ervaringen.

Anky van Grunsven.

Vanavond is Anky te gast in Pauw en Witteman. In het praatprogramma op Nederland 1 zijn diverse gasten aanwezig, waaronder Peter Buwalda over zijn grote held Wim Ruska.

De uitzending begint om 22.55u.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:12

Mooi gesproken van Anky :j

Ollie23

Re: Anky: "De wereldtitel van 2011 is altijd het belangrijkste"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:30

Leuk vanavond Anky bij Pauw! Ik zit voor de buis!

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:35

ik ook!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:43

Go ANKY!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:00

Zo PUNT. dat hele sportgala gaat niet meer om de uitzonderlijke prestaties. Daarom interesseert het mij vrij weinig meer, maar hier word het tenminste een goed gezegd hoe het is.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:11

Ik was eerst van mening dat Anky niet aan start moest komen op de OS, nu begin ik toch te twijfelen....

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:21

Super weer geschreven. Ik vond het toen ook zo raar toen Edward Gal wel genomineerd was, maar echt helemaal geen stemmen kreeg terwijl hij de enigste van die groep genomineerde was die in één jaar helemaal niks had verloren en alleen maar goud had gehaald. Echt zonde, vind het nu ook niks meer aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:49

Jammer, om 12 uur kijk ik naar Eurosport, kür op muziek Londen.
Kijk het morgen wel eventjes terug, ze is in elk programma ook gewoon interessant!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:31

Pauw en witteman?
Datm is toch ook voor 12uur afgelopen?
Wat leuk ga ik ook kijken anky en de kur als ik me ogen open hou.
Heb vandaag vakantie gekregen 3 weken!

Jantine1990 hoe weet je altijd wanneer er paardensport op tv is?

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:59

leuk stukje sportief!!ga vanavond zeker kijken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:03

linnie050 schreef:
Pauw en witteman?
Datm is toch ook voor 12uur afgelopen?
Wat leuk ga ik ook kijken anky en de kur als ik me ogen open hou.
Heb vandaag vakantie gekregen 3 weken!

Jantine1990 hoe weet je altijd wanneer er paardensport op tv is?

Je kan je bij Eurosport inschrijven voor de newsletter, en dan kan je je eigen sport uitzoeken.
Maar ik volg op Twitter Joyce Heuitink, zij doet het commentaar bij Eurosport en die twitterde gisteravond dat de kür vandaag gedeeltelijk live wordt uitgezonden. :)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:09

Goed van anky, die hele opzet van dat sportgala klopt nog steeds geen donder van.

Die schaatsters hadden zoveel meer gepresteerd, dan al die andere sporters. Gewoon lachwekkend dit. :')

Ik ga volgend jaar voor Anky als Coach van het jaar ;)

Think_twice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:13

Go Anky!!!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:13

Ik heb geen twitter wel al facebook haha dankjewel voor je tip!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:34

't is toch om 10u dressuur vanavond???

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:36

Jep ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:21

kur is nu anders dus al bezig, live op eurosport.
komen nog een stuk of 7 ruiters; denk niet dat dat nog tot 12 uur gaat duren ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:47

Anky is bij PW, ze wil met Upido naar London, met Salinero alleen als het noodzakelijk is voor het Ned. team

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:55

Heel grappig interview bij PW, vind Anky verbaal heel sterk. Goed verhaal! :)
Ben benieuwd of en met welk paard we haar volgend jaar gaan zien in Londen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:58

Leuk stukje van Anky bij PW. Jammer dat ze geen filmpje hadden van Anky en Upido. Ik hoop dat we ze gaan zien op de OS.

westfalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:52

Het begon voor mijn idee zo'n 15 jaar geleden met anky en heeft dressuur helemaal op de kaart gezet en nu nog steeds lonkt die ene plak die nog niet in "ons" bezit is.

Anky is echt de beste met het hart op de juiste plaats, zelfs als het upido het niet gaat worden schakelt ze salinero in voor eindelijk een goude teamplak voor NL. ook als ze voor de inviduele medailles niet in aamerking komt. Wat voor een topper ben je dan!!!! ze blijft de dressuurkoningin niemand gaat dit haar nog na doen *\o/* :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 06:37

Pffff 1 maart, 1 juni. Wel eerlijk niet eerlijk. Jonge jonge is het Anky of Janky?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 08:57

JJane schreef:
Pffff 1 maart, 1 juni. Wel eerlijk niet eerlijk. Jonge jonge is het Anky of Janky?

Wat probeer je hiermee te zeggen?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:13

lijkt me duidelijk toch.