Brett Parbery en Victory Salute.
foto: Ken Braddick
De Australische dressuurruiter Brett Parbery meldt op zijn website dat hij zijn toppaard Victory Salute (v. Salute) heeft moeten laten inslapen. De ruin, door Parbery Sam genoemd, kreeg enige tijd terug te kampen met ernstige hoefbevangenheid (laminitis). Kort daarna verscheen al op internet het bericht dat Victory Salute zou zijn overleden, wat direct door Parbery werd tegengesproken. Alle intensieve zorg bleek echter niet te baten waardoor Victory Salute alsnog uit zijn lijden is verlost.
De combinatie verraste vorig jaar op de WEG in Kentucky met een negende plaats in zowel de Grand Prix Spécial als de Kür.
Op zijn website schrijft Parbery:
"Sam bleef een kampioen tot het einde. Hij heeft het gevecht dapper doorstaan en ontzettend veel moed getoond tijdens de behandeling. Zijn verlies zorgt voor een gigantisch gat in ons hart. Hij was niet alleen een geweldig dressuurpaard, maar ook het liefste paard dat bij ons op stal stond. Hij zal altijd mijn nummer 1 blijven.
Bedankt Sam, voor deze mooie reis die we samen hebben gemaakt. Ik hoop dat je in vrede mag rusten, mijn trouwe vriend."
Victory Salute is 15 jaar geworden.
Verwant artikel;
[VN] Victory Salute van Brett Parbery kampt met hoefbevangenheid