Paarden en ezel gestolen van opvangtehuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Paarden en ezel gestolen van opvangtehuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 22:30

www.cmjornal.xl.pt

Citaat:
Loulé: siinds het begin van het jaar zijn er al 7 dieren verdwenen.

Paarden en ezels van kennel gestolen

Vanaf het begin van het jaar zijn er al zeven equiden (paardachtigen) van het kennel van São Francisco, in Loulé (Algarve), gestolen. De dieren zijn daarheen gebracht door de Serviço de Protecção da Natureza (SEPNA) (Natuurbeschermersdienst) van de GNR (nationale wacht) als ze worden achtergelaten bij ongelukken. Als ze beter zijn komen de eigenaren ze ophalen, en er zijn daarbij al functionarissen bedreigd.

Het laatste geval is afgelopen vrijdag gebeurd. De beveiligingscameras legden vast dat om 18.50 uur twee individuen de poort openbraken. Ze namen een merrie en twee ezels mee.

"Ze bestuderen al wanneer het personeel vertrekt, om toe te kunnen slaan", vertelt Lieselotte Kranendonk, directeur van de Associação dos Amigos dos Animais Abandonados, (vereniging van vrienden van zwerfdieren), eigenares van het kennel.

De zaak wordt onderzocht door de GNR, en met hulp van het veiligheidskorps, heeft het kennel al een van de twee ezels terug kunnen halen in de buurt van de camping van Quarteira, een de merrie, die op een dichtbijgelegen terrein werd gevonden. Maar ze hebben niet zoveel geluk met de andere gevallen.

"We zijn sinds februari al vier paarden, twee ezels en een muildier kwijtgeraakt", vertelt Lieselotte, verklarende dat de eigenaren van de dieren soms zelfs komen opdagen als ze vervoerd gaan worden, en de functionarissen bedreigen.

Eerlijk gezegd weet ik niet waar het kennel het recht vandaan haalt om te denken dat ze de eigenaar zijn alleen maar omdat ze de dieren ophalen?
Natuurlijk wil de echte eigenaar zijn dier terug als die eenmaal weet waar het staat. Lijkt mij?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:40

Lusitana schreef:
www.cmjornal.xl.pt

Citaat:
De dieren zijn daarheen gebracht door de Serviço de Protecção da Natureza (SEPNA) (Natuurbeschermersdienst) van de GNR (nationale wacht) als ze worden achtergelaten bij ongelukken.

Zoals ik het lees worden ze door de eigenaar aan hun lot overgelaten op het moment dat ze ze niet meer kunnen gebruiken. Na oplappen door de SEPNA stelen ze ze terug om de dierenartsrekening te ontlopen. Correct me if i'm wrong.

Wanneer onze kat of hond wordt aangereden zonder dat wij daar bij zijn, de dierenambulance ze ophaalt en er dierenartshulp aan te pas komt krijgen wij de rekening ook op een presenteerblaadje. Haalt niemand ze op dan worden ze door het dierenasiel herplaatst.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 22:50

Er staat nergens dat ze de rekening niet willen betalen....of dat ze ze niet meer kunnen gebruiken.
Grote dieren als paarden en ezels worden over het algemeen bij ongevallen betrokken zonder dat de eigenaar er van af weet, dit gebeurt nl het meest als ze uitbreken.

Persoonlijk heb ik eens een kat gehad die altijd met mijn vader en de hond mee liep door het park en op een dag was ze niet terug gekomen. Na allerlei instanties te hebben afgebeld bleek ze ergens in een asiel te zitten, meteen gesteriliseerd en gevaccineerd en al. In de krant stond ze bij gevonden dieren als rode kater en het was een schildpadpoes. Opzet? Hoe kon ik dan reageren? Nu moest ik dus de sterilisatie en vaccinatie betalen en de dagen dat ze daar had gezeten. Hadden ze meteen in de krant vermeld dat ze een schilpad poeshadden gevonden had ik eerder kunnen reageren. En waarom worden ze zo accuut gesteriliseerd en herplaatst, er waren een paar dagen overheen gegaan...
Ik heb het dus niet zo op dat soort "redders" die de eigenaren geen kans geven om hun dier te vinden en terug te halen, sorry.

Ik weet niet het fijne van dit "asiel", dus ik kan verder niet zoveel zeggen, maar ik vind het wel totaal logisch dat een eigenaar zijn dier terug wil.

Voor de goede orde, ik vind het uiteraard niet correct als een eigenaar zich onttrekt aan verantwoording.