Op paardenmarkt gekochte Shetlander direct ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Op paardenmarkt gekochte Shetlander direct ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 16:10

http://www.tctubantia.nl

De politie doet onderzoek naar een handelaar die vrijdag actief was op was op de paardenmarkt in Goor.
Dat gebeurt naar aanleiding van een klacht van Gorenaar Ronald Doldersum die een Shetland pony van de handelaar kocht.

Bij thuiskomst viel de pony meteen neer en bleek de viervoeter zo ernstig ziek dat de dierenarts hem direct moest afmaken.
De pony bleek niet te zijn ingeent.
Het aanbod van ponys's en paarden op de paardenmarkt in Goor was met circa 500 dieren overigens groter dan vorig jaar.

nine1987

Re: Op paardenmarkt gekochte shetlander direct ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:12

en waar is dan de controle die ze zo aanprijzen elke keer?
En t paspoort van de shet? Daar hoort toch alles in te staan?
Erg sneu voor de nieuwe eigenaar, maar zou zowiezo nooit een paard zonder paspoort kopen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:14

Als de pony zo verschrikkelijk ziek was, dan had de koper er ook weinig tot geen verstand van.
Ik ben sowieso tegenstander van paardenmarkten.
Vaak word er in een opwelling gekocht en beland zo'n dier bij iemand die er geen verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:16

nine1987 schreef:
Erg sneu voor de nieuwe eigenaar, maar zou zowiezo nooit een paard zonder paspoort kopen..

Als jji die pony koopt en meteen weer verkoopt komt er niet in het paspoort te staan dat de pony ook van jouw is geweest..Hier is totaal geen zicht op.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:17

Grapje schreef:
nine1987 schreef:

Als jji die pony koopt en meteen weer verkoopt komt er niet in het paspoort te staan dat de pony ook van jouw is geweest..Hier is totaal geen zicht op.

Dat maakt niet uit, maar de entingen horen er wel in te staan.. en als een pony niet geënt is, laat ik m mooi staan..

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:31

Men kan ook stickertjes in het paspoort plakken...
De controle zou zo moeten zijn dat een ieder via een ingang gelijk gecontroleerd wordt op papieren en toestand. Maarja :')
Daarbij had beestje misschien pijnstiller gehad en thuis, waar ie eindelijk rust heeft, zakt ie door zn hoeven..
Misschien had de koper er niet veel kijk op, wellicht zocht ie een maatje. Maar beestje is uit zn lijden verlost. Misschien was dat wel weer de opzet van de koper (zorg).. wie zal het zeggen?

Ibbel

Re: Op paardenmarkt gekochte Shetlander direct ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:44

En dan is de vraag natuurlijk ook nog: was er verband tussen het niet ingeënt zijn en de ziekte? Maw, had het dier tetanus (of ernstige influenza)? Zo niet, dan is het niet geënt zijn totaal irrelevant.
En als-ie influenza had, zijn dan alle andere dieren/eigenaren geinformeerd gezien de besmettelijkheid?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:00

waren het ondoordachte ( c.q. een impulsaankoop door mensen die geen verstand hadden van paarden) kopers, of hebben ze willens en wetens een paardje zonder paspoort/garantie en DA keuring gekocht ?
over beide valt nl. wat te zeggen .
een impulsaankoop, door iemand zonder paardenkennis-wel, die doet dat nu nooit meer..
hier op bokt word altijd gehamerd op keuringen, al dan niet rontgenologisch.
op een paardenmarkt is het garantie tot aan de deur.dat is bekend.vaak gaat het goed, en soms ook niet, zoals nu.
paardenmarkten moeten afgeschaft worden.zowel beter voor de dieren, als de kopers.
op de vogeltjesmarkt had je ook geen garantie op een pup.die is nu gelukkig wel afgeschaft!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:01

van mij mogen die paarden markten ook verboden worden!
mensen willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij oftewel geen reet uitgeven.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:15

Inentingen in een boekje zeggen verder geen hol over de gezondheidstoestand waar het dier op dat moment in verkeerd! :n
En als je bij bezichtiging al ziet dat zo'n beestje er treurig en doods bij staat kun je 9 van de 10x ervanuit gaan dat het niet lekker in vel zit,leterlijk en figuurlijk.
Ik maak me meer zorgen over de onervarenheid en impulsaankopen van mensen dan zo'n vlerk op een paardenmarkt, want zolang mensen zulke beestjes blijven kopen houden ze het bestand van oplichters ook hoog. :(

Schandalig om zo'n hoopje ellende aan te bieden op een paardenmarkt!Zo ene zou een levenslang verbod op het houden van dieren moeten krijgen en een flinke celstraf! _-:( -:(-

belle59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:44

Er moet ook wel eens een paard worden geeuthanaseerd dat dezelfde dag nog gewoon een parcours heeft gesprongen. Vorig jaar nog gebeurd bij Matthijs v Asten. Lijkt me niet dat dat paard verwaarloosd was! Geef toe dat voor de hand ligt om daaraan te denken, maar doodzieke dieren koop je toch niet, daar breng je terplekke de inspectie van op de hoogte zou ik zeggen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:08

aerdenhout1 schreef:
Als de pony zo verschrikkelijk ziek was, dan had de koper er ook weinig tot geen verstand van.
Vaak word er in een opwelling gekocht en beland zo'n dier bij iemand die er geen verstand van heeft.

Ben ik het helemaal mee eens.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:29

Klinkt allemaal nogal uit z'n verband gerukt.
Ten 1e lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat er kostbare autopsie is verricht op een shet van 2tientjes, dus de doodsoorzaak is niet bekend.
Ten 2e is niet de paardenmarkt de schuldige van de gezondheidstoestand maar de eigenaar..
Paardenmarkten zijn in mijn ogen zeer nuttig, verwoord in o.a. het volgende artikel
http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen ... ote-waarde

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:51

paardenmarkten zijn echt niet meer van deze tijd, hoog tijd dat ze verboden worden, want dit is echt geen uitzondering, alleen deze mensen hebben de pers benaderd

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:18

Op een paardenmarkt is het kopen op het oog.
Daarom heb ik ook geen moment overwogen mijn paard op een paardenmarkt te kopen.
Ik wilde minstens een aantal keren kijken voordat ik tot de koop overging.
En daarna een keuring van een dierenarts.

De paarden op een paardenmarkt zijn meestal paarden die bijna niemand meer wil hebben.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:22

Als het paard verdoofd is geweest op de markt, en er toen nog gezond uitzag vind ik het zeker een onderzoek waard. Anders vind ik het een domme fout van de koper..

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:28

spicegirl schreef:
waren het ondoordachte ( c.q. een impulsaankoop door mensen die geen verstand hadden van paarden) kopers, of hebben ze willens en wetens een paardje zonder paspoort/garantie en DA keuring gekocht ?
over beide valt nl. wat te zeggen .
een impulsaankoop, door iemand zonder paardenkennis-wel, die doet dat nu nooit meer..
hier op bokt word altijd gehamerd op keuringen, al dan niet rontgenologisch.
op een paardenmarkt is het garantie tot aan de deur.dat is bekend.vaak gaat het goed, en soms ook niet, zoals nu.
paardenmarkten moeten afgeschaft worden.zowel beter voor de dieren, als de kopers.
op de vogeltjesmarkt had je ook geen garantie op een pup.die is nu gelukkig wel afgeschaft!

In de plaatselijke krant stond ook een stukje over dit onderwerp. Het kwam over alsof het een impulsaankoop was door iemand die niet of nauwelijks verstand had van paarden, maar kan natuurlijk ook door de journalist komen. De man wilde graag 'een leuk pony'tje kopen voor zijn zoon/dochter'.

Ik ben deel jouw mening over paardenmarkten.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:30

Gerdagorter schreef:
Op een paardenmarkt is het kopen op het oog.
Daarom heb ik ook geen moment overwogen mijn paard op een paardenmarkt te kopen.
Ik wilde minstens een aantal keren kijken voordat ik tot de koop overging.
En daarna een keuring van een dierenarts.

De paarden op een paardenmarkt zijn meestal paarden die bijna niemand meer wil hebben.

Dat op de paardenmarkt kopen op het oog is, vind ik onzin... Tuurlijk gaan er paarden handje-klap weg, maar er worden ook genoeg paarden via paardenmarkt gekocht die pas na keuring naar nieuwe eigenaar gaan...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:34

aerdenhout1 schreef:

Mee eens.... volstrekt achterhaald gebeuren. Onbegrijpelijk dat dit nog steeds 'paardenliefhebbers' trekt....
De meeste dieren, welke toch niet geschikt zijn voor verkoop, staan nodeloos te wachten totdat ze aan het einde van de dag alsnog de vrachtwagen van de slager in gaan... ondertussen hebben ze dan wel bijna 20 uur op de benen gestaan en alle stress en herrie moeten verduren....

Ik vind het een schande en hoop dat die middeleeuwse zooi een keer opgedoekt wordt.... paardenliefhebbers? Me neus!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:35

Ik denk niet dat de pony verdoofd was. Handelaren verdoven meestal geen shetjes. Veel te duur.
Ik weet niet wat er is gebeurd, maar kan me er wel wat bij voorstellen. Er zijn veel heel shetten op de markt dit jaar en sommigen zien er bedroevend slecht uit - daar is geen cent in geïnvesteerd (behalve chip en paspoort).

Wel erg sneu voor het beestje, eindelijk weer eens één die niet direct de salami ingaat maar een leuk leven krijgt bij een nieuwe eigenaar...stort ie ter aarde.

Toch liepen overal de hengsten dit voorjaar weer bij de kuddes, op naar de volgende lichting!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:40

De gemiddelde shet op de markt levert minder op dan een goede wormenkuur, denk dat daar ook een groot probleem ligt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:43

Tja het is niet eens verplicht om je (stamboek) shet te enten wanneer je er toch vol op mee naar keuringen gaat. Vorig jaar een merrietje van 7 jaar gekocht, nog nooit geent, dit jaar eentje van 5 en ook nooit een enting gehad.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:46

Was hier op Bokt ook niet iemand die zo'n zieke pony had gekocht.
Zij had er dan wel verstand van, had hem gekocht omdat het beestje op sterven na dood was. maar toch , het stond wel op zo'n markt. Het zou verboden moeten worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:54

ik denk niet dat een pony bijna dood neervalt van niet enten hoor....er zal wel iets meer aan de hand zijn geweest.
Mijn fries is al vier jaar niet meer geent(medische redenen),die is verre van dood.
Verbieden die markten...dieronvriendelijk vermaak voor de mens.

joooy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:02

Oh wat erg! daar moet echt betere controle en een oplossing voor komen zeg..