Zestig uitgemergelde dieren in beslag genomen in Ierland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zestig uitgemergelde dieren in beslag genomen in Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 11:57

Nieuwsredactie / www.horseandhound.co.uk / www.redwings.org.uk

De politie uit het Noord-Ierse plaatsje Co Antrim onderzoekt een zeer grote verwaarlozingszaak. Op een boerderij werden eind november negen dode en zestig zeer uitgemergelde paarden, pony's en ezels ontdekt. De dieren bleken geen voedsel en water te hebben en stonden tot hun knieen in de ontlasting.

Dierenarts Nic de Brauwere was aanwezig tijdens de reddingsoperatie: "Ik heb nog nooit zoiets gezien. Ik werk al tien jaar voor de dierenbescherming, maar dit gaat alles te boven. Er zat niets anders op dan de dieren ter plekke in beslag te nemen om verder lijden te voorkomen."

Naast paardenwelzijnsorganisatie Redwings kwam ook The Donkey Sanctuary in actie. Woordvoerder Allen van de ezelopvang: "Het was meteen duidelijk dat alle dieren zwaar uitgemergeld waren. Het was een wonder dat het grootste gedeelte nog overeind stond. Het is nog afwachten of ze allemaal volledig zullen herstellen."

Tien ezels werden naar The Donkey Sanctuary gebracht. De andere paarden en pony's (voornamelijk Tinkers) staan voorlopig bij Redwings.

De politie heeft de zaak in onderzoek en probeert de eigenaar te achterhalen.

Klik hier voor een foto.

Buffelo

Re: Zestig uitgemergelde dieren in beslag genomen in Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:59

Verschrikkelijk dit! Goed dat de dieren gelijk in beslag zijn genomen

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:12

Ik snap nog steeds niet dat in 2011 nog zulke dingen kunnen gebeuren echt verschrikkelijk vind ik het.
Ben wel blij dat ze de paarden meteen hebben inbeslag genomen, want vaak geven ze zulke mensen nog een kans en ik vind dat dat zeer slecht is want zulke mensen hervallen altijd in gewoonte.
En als mensen niet van dieren houden zullen ze ook niet in een week ervan gaan houden, mensen die in staat zijn om een dier zo te kunnen laten leiden zijn het niet waard om te leven vind ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:15

@ helen_daems: Er zullen altijd van die 'zieke' mensen rondlopen, die mensen vermoorden, die dieren mishandelen, die kinderarbeid hebben etc. etc. of het nu 1876 is of 2011 of 2037....dat zal nóóit veranderen....

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:36

Vergeet niet wat de crisis voor effect heeft in dat land (en hier trouwens ook)
Er wordt maar doorgefokt en men kan ze aan de straatstenen niet kwijtraken...nu zijn paarden gewoon geen schijntje meer waard en dan ontstaan er dus soms dit soort situaties helaas

CutieMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:46

ik vind het erg verschrikkelijk, ik hoop dat ze nu een beter thuis krijgen en goed worden verzorgd! soms ben ik heel verbaasd als ik zo'n artikels lees. zo zielig :(

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:55

Weet wel dat het altijd zal gebeuren zulke dingen, maar waarom komen die hulpverleners van de dierenbescherming er pas achter als er al 9 paarden dood liggen en de andere half dood?
Kunnen ze dfan niet eerder optreden tegen zulke dingen?
Ze wachten dan tot ze bijna niet meer te redden zijn.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:00

Dierenbescherming heeft niet zoveel rechten, voor er dus daadwerkelijk dieren weggehaald kunnen worden gaat er meestal helaas heel veel bureaucratie aan vooraf

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:17

ja crisis is het eerste woord wat men in de mond neemt. en dat klopt ook wel, maar ik denk dat het steeds erger gaat worden. ook hier. leg het hobbyfokken aan banden, mits je een veulen voor jezelf wilt en er ook voor kan zorgen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:52

wat erg, maar wat ik nou niet snap in de dorpjes word altijd flink geroddeld en naar mekaar gekeken, was er nou niemand die dit al eerder heeft gezien?!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:41

Ierland zit momenteel in een gigantische depressie en de paardenhandel ligt volledig op zijn gat, en voor een land waar paarden slachten niet getolereerd wordt blijft er weinig over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:16

helene_daems schreef:
Weet wel dat het altijd zal gebeuren zulke dingen, maar waarom komen die hulpverleners van de dierenbescherming er pas achter als er al 9 paarden dood liggen en de andere half dood?
Kunnen ze dfan niet eerder optreden tegen zulke dingen?
Ze wachten dan tot ze bijna niet meer te redden zijn.

Ierland is Nederland niet. Minder mensen, bergen die landschap erg onoverzichtelijk maken, geïsoleerde boerderijen waar weinig bezoek komt en de kans op toeristen, etc. ook klein is. In dit land wat grotendeels zo plat is als een pannekoek is het al mogelijk om dieren ongezien te verwaarlozen. Laat staan in een land waar veel meer dieren hun hele leven buiten lopen en toch niet meer mensen zien dan hun eigenaar en misschien een DA.
De regelgeving is daar wel een stuk beter, maar als er geen mensen langskomen kan er ook geen melding gemaakt worden van verwaarlozing, etc.
kinel schreef:
ja crisis is het eerste woord wat men in de mond neemt. en dat klopt ook wel, maar ik denk dat het steeds erger gaat worden. ook hier. leg het hobbyfokken aan banden, mits je een veulen voor jezelf wilt en er ook voor kan zorgen.

Want? Die kleine hobbyfokker zorgt wel voor zijn beesten, want hobby mag geld kosten. Problemen liggen niet bij die liefhebber met 1 of 2 merries, maar bij die handelaar die niks wil uitgeven, maar wel geld wil verdienen. Die boeit het niks als er 1 veulen dood gaat, DA is duurder dan veulen opbrengt. En bij de mensen die een pony kopen om de aaibaarheidsfactor/niet zelf willen grasmaaien/dochter is paardengek (maar niemand die verstand heeft van paarden), daar zit de ellende en die groepen zijn vaak onzichtbaar totdat het echt fout gaat. Problemen komen uit onwil en onkunde, niet door een hobbyist die zijn huiswerk doet ookal heeft het veulen geen papier.

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:22

Bah, hoe kun je dan zoveel dieren nemen als je weet dat je het toch niet kunt onderhouden

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:00

Dit is dus ook een gevolg van de economische crisis. Ze kunnen ze niet onderhouden, ze kunnen ze niet verkopen, ze kunnen ze zelfs niet weggeven.... en dan krijg je dit.

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:53

Gadsie wat erg!! ik ben blij dat er geen foto's op staan anders word ik spontaan vegetariër...
Dat je die beestjes zoiets aan kan doen.