Nieuwe proeven klasse Z2 pony’s per 1 januari

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Nieuwe proeven klasse Z2 pony’s per 1 januari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 21:44

http://www.knhs.nl

De FEI heeft nieuwe ponyproeven opgesteld welke 1 januari 2012 van kracht worden. De KNHS heeft deze wijzigingen overgenomen in de klasse Z2 pony’s. De nieuwe ponyproeven klasse Z2 gaan in per 1 januari 2012 tijdens alle KNHS-wedstrijden.

Het gaat om de volgende proeven;
• Proef 90 de Internationale Inleidende Dressuurproef
• Proef 91 de Internationale Landenproef
• Proef 92 de Internationale Individuele Dressuurproef

Een belangrijke wijziging in de proeven is de toevoeging van een nieuwe oefening in de Landenproef (91). Hier wordt het 'überstreichen', zoals ze dit in Duitsland noemen, in verzamelde galop gevraagd. Hierbij is het de bedoeling dat de ruiter/amazone gedurende drie galopsprongen de handen naar voren brengt over de manenkam, waarbij de pony in dezelfde houding, verzameling en cadans door blijft galopperen.
Ook is in de Internationale Individuele Dressuurproef (92) een zig-zag appuyement in verzamelde draf toegevoegd. En een eenvoudige galopwissseling van contra- naar contragalop behoort tot de gevraagde onderdelen. De Kür op muziek voor de pony’s blijft ongewijzigd.

Sjaad

Re: Nieuwe proeven klasse Z2 pony’s per 1 januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 06:08

Goede wijziging, zouden ze in de proeven voor de paarden ook moeten doen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 07:03

Erg goede wijziging! :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:03

Dat lijkt me enorm mooi om te zien, als men die met een goede voldoende kan maken.
Ben enorm benieuwd!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:53

ik heb dit ook in een boek zien staan, maar vind het eigenlijk wat raar en snapte het toen ook al niet. handen naar voren doen en het paard mag de hand niet volgen..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:59

66996236 schreef:
ik heb dit ook in een boek zien staan, maar vind het eigenlijk wat raar en snapte het toen ook al niet. handen naar voren doen en het paard mag de hand niet volgen..

idd raar...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:01

Noem mij een leek maar wat is nu een correcte uitvoering ervan en waarom? :D

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:29

66996236 schreef:

Fijn als je normaal altijd wilt dat je paard je handen volgt en nu mag het niet?
Zo kan je leuk laten zien dat je paard in een houding loopt en niet aan je hand is!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:44

Ja ik had ook ineens rare gedachten over die oefening. Blijkbaar moet het paard dus geen hand volgen op dat moment.
Ik snap het doel wel van de oefening, ze willen daarmee testen of het paard op de eigen benen loopt en niet zwaar op de hand is. Maar ja ik denk dat het ook niet goed is als het paard gewoon in dezelfde houding door blijft galopperen terwijl er 2 teugels loshangen.

Ik vermoed dat ze niet willen dat het paard meteen naar beneden stort uit elkaar en op de voorhand maar dat het paard in dezelfde balans blijft galopperen en evt. de hand naar voren volgt dus meer neus eruit. Dat dit wel geaccepteerd wordt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:47

juist suzanne , gij snapt m ;) deze oefening zit in duitsland al jaren in de proeven , ik vind t een goede en zou wat mij betreft ook naar de paarden doorgetrokken mogen worden, ik bedoel wat is het verschil?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:12

Ik ben erg benieuwd maar de oefening van hand(en) naar voren brengen in galop is inderdaad al langer 'bekend' in Duitsland. Van mijn Duitse instructrice moet ik dit in de training ook regelmatig 'uitproberen' bij mijn paarden inderdaad ook om te zien of ze op hun eigen benen lopen.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:10

Goede wijziging, maar waarom alleen bij de pony's, dit kan dan toch ook naar de paarden kunnen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:46

de oefening "überstreichen" is voor mij ook niet echt bekend.. Als de paarden niet hand zouden mogen volgens tijdens deze oefening dan zou ik dat vreemd vinden. Aan de andere kant als ik op youtube zoek naar deze oefening zie ik eigenlijk tot nu toe alleen maar paarden die in dezelfde houding blijven lopen tijdens deze oefening, en dus niet de hand volgen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:58

Als je op youtube even zoekt op voorselectie verden 2011 zie je wat filmpjes waar het wordt toegepast in het galop gedeelte.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:16

Ik kende het als 'over de manenkam scheren' of zoiets haha. Ik doe het ook wel eens, kijken of hij op eigen benen loopt, maar ook niet in een krulletje. Wil gewoon dat hij even fijn aan blijft voelen op dat moment, is dan ook niet erg als dan het neusje eruit komt?