Meer blessures in vrijheid dan tijdens training

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Meer blessures in vrijheid dan tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 16:48

http://www.horses.nl

Uit onderzoek van dierenarts Rosie Owen van de Universiteit in Liverpool blijkt dat paarden vaker een blessure oplopen in vrijheid, dan tijdens een training. In de onderzoeksgroep trad 62% van alle blessures op bij paarden die vrij rondliepen in wei of paddock. 13% van de blessures werd opgelopen tijdens de training en 11% op stal.

Rosie Owen liet de eigenaren van 652 recreatie- en sportpaarden een enquête invullen. In een jaar tijd bleek maar liefst 40% van de paarden licht tot zwaar geblesseerd te raken. Bij 47% was medische behandeling nodig. “De meeste blessures betrof een verwonding aan het onderbeen. In 10% van deze gevallen ging het om een ernstige blessure, zoals een beenbreuk”, aldus Rosie Owen. Het onderzoek toonde aan dat sportpaarden dubbel zoveel kans maken op een blessure als ze in een paddock of wei lopen dan een recreatiepaard. “Dit zou kunnen komen omdat deze paarden langere perioden op stal staan om blessures te vermijden. Wanneer ze dan een keer naar buiten mogen gaan ze bokken en om zich heen schoppen”, verklaart Owen. Uit het onderzoek bleek verder dat paarden die minder lang bij een eigenaar waren sneller geblesseerd raakten, hetzelfde gold voor paarden in een grotere groep. In beide gevallen speelt het bepalen van de hiërarchie in de groep mogelijk een rol.

Owen wil verder onderzoek doen om te achterhalen hoe de blessures ontstaan. “Veel blessures ontstaan in vrijheid, maar het is onduidelijk wat er gebeurt. Het kan nuttig zijn om het gedrag van de paarden te observeren om te zien of de strijd om voedsel of een andere factor verantwoordelijk is voor het hoge percentage blessures.”

troi

Re: Meer blessures in vrijheid dan tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:51

Wat een onzin ook om die dieren in vrijheid te laten verkeren. Tis wederom bewezen dat dat alleen maar ellende oplevert, opstallen of aan de hand mee lopen. De enigste oplossing!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:53

troi schreef:
Wat een onzin ook om die dieren in vrijheid te laten verkeren. Tis wederom bewezen dat dat alleen maar ellende oplevert, opstallen of aan de hand mee lopen. De enigste oplossing!

Mijn gedachte.
Gewoon binnenhouden. Tis nu wetenschappelijk bewezen. :j

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:56

En blessures die veroorzaakt worden door overbelasting of verkeerd trainen? Die staan er niet in geloof ik. Het gaat hier om acute blessures.... Vind het maar een halfslachtig onderzoek.

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:57

Ik vind dat een paard wel in eens een uurtje of 4 in een wei mag rond rennen ofzo, komen ze ook buiten kunnen ze contact maken met andere dieren en hebben ze even een lekkere frisse neus,

En ja er hangt een risico aan dat het paard geblesseerd kan raken, maar dat je paard buiten even lekker helemaal uit zijn dak kan gaan en even zijn eigen ding doen vind ik toch ook wel heel belangrijk.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:59

Dus, allemaal ophokken die paarden, is hardstikke goed joh!
Want zoiets als weven, luchtzuigen, tegen de deur aan rammen of apathisch (ofzoiets) worden is helemaal niet erg! juist gezellig.
Tuurlijk gaan die paarden raar doen in de wei als ze een paar dagen opgesloten hebben gestaan in de stal. Zou iedereen doen.

Ik vind het maar een beetje een half onderzoek.
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 06-12-11 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:00

Amyyy schreef:
Ik vind het maar een beetje een half onderzoek.

Inderdaad. Juist door dit soort halve onderzoeken gaan mensen verkeerde conclusies trekken.
Denken niet verder dan hun neus lang is en denken 'zie je nou wel'.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:03

Natuurlijk klopt dit.
Wij lopen toch ook een groter risico op een ongeluk of blessure als wij naar buiten gaan dan dat we de hele dag in ons bed blijven liggen?
:Y)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:06

Hoewel ik eerst uitdrukkelijk wil aangeven dat ik dit onderzoek ook onzin vind, vraag ik me af of iedereen hetzelfde zou reageren als de uitkomst van dit onderzoek anders was geweest. Maar goed, raar onderzoek dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:07

Die Engelsen kunnen ook niks he.....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:08

heeft geen enkele waarde dit onderzoek, want de slijtage voorafgaand aan de genadeklap komt alsnog vaak door rijden. Uiteindelijk is 1 misstap dan de laatste druppel en bijv de pees scheurt, en dat is dan toevallig in de wei maar de oorzaak ligt daar dus helemaal niet.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:11

Het is inderdaad wel apart, vooral omdat het niet volledig is.
Ook zeggen ze hier dat er meer paarden geblesseerd raken in de wei dan met trainen.
Ik zeg liever in het weiland dan tijdens een training :j
Laatst bijgewerkt door kingbilly op 06-12-11 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:13

Nou beenbreuken komen niet voor op stal, moet wel heel erg bont zijn...dus als dat 1 keer in het jaar voorkomt en in het land 5 keer, dan scoor je al flink hoog met buiten....

En als balvertrapping, wond in koot, draadwond ook mee tellen, dan klopt het onderzoek wel....maar het zegt absoluut helemaal niets.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:14

Sinds wanneer is een onderzoek 'volledig'? Elk onderzoek roept vragen op tot meer. Zo ook dit. Ik vind het op zijn minst wél interessant.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:17

Ik vind het een krom onderzoek. Tuurlijk als kinderen bijv. de hele dag buiten lopen en zitten te keten vallen ze ook wel is. Is het zelfde als met paarden die geven elkaar ookwel eens een ''korrigerend tikje'' (of hoe je het ook schrijft) maar er zijn zat mensen die hun paarden kreupel lopen enz. door hun paarden te overtrainen. paarden zijn nou eenmaal vlucht dieren ook hun kunnen blessures op lopen. Maar paarden hebben ook ruimte nodig om hun ei kwijt te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:18

Kunnen we zelf ook wel bedenken toch?

Alleen gooi ik mijn paarden bv nu niet meer het land op, want het is klei en die is nu spekglad, maar ze zijn wel buiten...

Het is een kwestie van nadenken en soms denk ik wel eens dat veel mensen niet weten wat ze doen als ze paarden buiten doen....slechte omheining, hobbelig land met gaten, stukken steen in het land, gladde dagen met ijzers, of gewoon vette kleigrond die nat is, erg frisse paarden met elkaar laten ravotten die dan voorts onderuit gaan omdat de wei slecht is....volgens mij gebeuren er ook in de herfst/winter meer ongelukken...

Dan is er in een groep altijd wel weer een vechtpartijtje, een trappartijtje door een zure/boze

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:21

ik geloof er geen bal van.
Zou graag willen weten hoe dat onderzoek in elkaar zit (en hoe die enquete eruit ziet)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:22

troi schreef:

waar slaat dat nou op? Dus paarden moeten maar de hele dag in hun stal staan...ja dat is goed voor de natuurlijke behoeftes! paarden zijn gewend om 24/7 buiten te staan...wij hebben ze laten wennen aan de hele dag in die box staan...natuurlijk gaan ze dan helemaal los als ze even wat vrijheid hebben!

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:23

Iris82 schreef:
troi schreef:

Mijn gedachte.
Gewoon binnenhouden. Tis nu wetenschappelijk bewezen. :j

Menen jullie dit nou serieus? :n
Sorry hoor, ieder zijn mening, maar ik ben het er dus totaal niet mee eens!
Het is ook wetenschappelijk bewezen dat paarden beter presteren als ze goed in hun vel zitten (logisch toch?) en een paard dat alleen maar in z'n stal staat en "aan de hand mag stappen" is bepaald geen happy athlete.
Wat heb ik een medelijden met die paarden die alleen maar op stal staan en nu niet eens meer in de paddock mogen, omdat er wetenschappelijk is bewezen dat er meer blessures ontstaan als je stalpaarden een keer wat meer vrijheid geeft
Het zal bewezen moeten worden dat top dressuur- en springpaarden nog beter presteren als ze meer vrijheid krijgen, en mogelijkheid tot het hebben van sociaal contact met andere paarden... dat is dan een project voor de toekomst.

Ik vind het in en in triest dat er paarden zijn die de hele dag op stal moeten staan, omdat ze anders een blessure oplopen!
Enig idee hoeveel mentale schade je aanricht als je je paard dag in dag uit alleen maar in de stal zet??? Misschien moeten ze daar eens onderzoek naar gaan doen! :(

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:26

Ik denk idd dat draadwonden hier ook onder vallen? Het lijkt mij ook dat ze dit niet ergens anders kunnen oplopen dat buiten..
Vind het onderzoek compleet onzin, daar er zat gekken zijn die nu hun paard maar lekker binnen houden.. hoezo paardwaardig leven?

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:27

@ Kim_Evendi, volgens mij was het sarcastisch bedoeld..

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:27

Ik vind het inderdaad niet verrassend. Gelukkig maar! Stel je voor dat de uitkomst was geweest dat paarden meer acute blessures opliepen met rijden dan los..?? Dat was pas erg geweest.
Goed trainen met een goede warming-up en cooling-down doe je nu net om blessures te voorkomen met rijden.
Tenzij de ruiter dus lomp met z'n paard omgaat... Ik lees ook nergens de aanbeveling om dus paarden niet meer in de wei te zetten. Die wordt er door mensen bij verzonnen. Wel is het goed om na te denken waar je je paard in de wei zet (bodemgesteldheid, omheining) en hoe je dat doet (rustig of in hectische toestand, eerst even longeren enz...)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:29

In mijn geval wel ja.
Ik vind dat een paard sowieso naar buiten moet.

Ik zou het vervolgonderzoek richten op: heeft het aantal uur dat een paard per dag buiten staan invloed op het aantal blessures dat zij buiten oplopen?

Dat zou ik nou eens interessant vinden. Dat is nu een van hun aannames maar dat vind ik juist heel essentieel om te weten.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:30

troi schreef:
Menen jullie dit nou serieus? :n
Sorry hoor, ieder zijn mening, maar ik ben het er dus totaal niet mee eens!
Het is ook wetenschappelijk bewezen dat paarden beter presteren als ze goed in hun vel zitten (logisch toch?) en een paard dat alleen maar in z'n stal staat en "aan de hand mag stappen" is bepaald geen happy athlete.
Wat heb ik een medelijden met die paarden die alleen maar op stal staan en nu niet eens meer in de paddock mogen, omdat er wetenschappelijk is bewezen dat er meer blessures ontstaan als je stalpaarden een keer wat meer vrijheid geeft
Het zal bewezen moeten worden dat top dressuur- en springpaarden nog beter presteren als ze meer vrijheid krijgen, en mogelijkheid tot het hebben van sociaal contact met andere paarden... dat is dan een project voor de toekomst.

Ik vind het in en in triest dat er paarden zijn die de hele dag op stal moeten staan, omdat ze anders een blessure oplopen!
Enig idee hoeveel mentale schade je aanricht als je je paard dag in dag uit alleen maar in de stal zet??? Misschien moeten ze daar eens onderzoek naar gaan doen! :(

helemaal met je eens ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:31

Ik vraag me af of er ook ergens het volledige onderzoek te lezen is? Misschien dat daar alle kritische noten die hier genoemd worden, wel weerlegd worden?

652 paarden zijn getest, waarvan 40% iets had, van die 40% had 47% medische behandeling nodig. Daarna komen ze met "10% van deze gevallen ging het om een ernstige blessure, zoals een beenbreuk" Gaat dit dan om 10% van de 47%, of 10% van de 40% die iets had? Het staat er een beetje wazig namelijk en 10% op 40% van 652 dieren met een beenbreuk (of iets anders ernstigs) lijkt me nogal veel.

Russel ik denk dat beenbreuken op stal ook vaak voorkomen. Een paard breekt nog al eens een been van 'vastliggen' op stal en dan in paniek met de achterbenen gaan slaan.