Het Nieuwsblad 04.12.2011
EEKLO/MALDEGEM - Dertien losgebroken paarden hebben vrijdagavond het Eeklose stadscentrum op stelten gezet. Een ervan is doodgereden op de Ringlaan.
Het moet afgelopen vrijdagavond omstreeks 10 uur een apart zicht geweest zijn op de N9 tussen Adegem en Eeklo: dertien losgebroken paarden die de gewestweg opstoven richting Adegem. Door getoeter van enkele wagens keerden ze terug op hun stappen om dan in galop naar het Eeklose stadscentrum te trekken, een kleine zeven kilometer verder. Aan de oprit naar de N49 sloegen twee paarden rechtsaf de Ringlaan in. Met noodlottige gevolgen. Een paard botste met een personenwagen en was op slag dood. De bestuurder kwam er vanaf met een whiplash, maar de schade aan de wagen was aanzienlijk.
De resterende 11 paarden werden niet zonder moeite op verschillende plaatsen in het Eeklose stadscentrum gevangen.
'Rond tien uur kreeg ik een telefoontje van de politie met de vraag of mijn paarden niet waren uitgebroken', vertelt Patrick Van Hoorebeke, uitbater van restaurant De Koetshoeve en eigenaar van de paarden. 'Ik ging onmiddellijk kijken en inderdaad, ze waren weg. Ik begrijp het nog altijd niet hoe ze zijn kunnen uitbreken.'
De paardeneigenaar begrijpt ook niet hoe het ene paard is kunnen doodgereden worden. 'Het paard stond op de rijweg, maar iedereen reed er blijkbaar mooi rond. Een tegenligger knipperde nog met zijn lichten, maar die man reed er recht op. Zeer jammer, want het was een toppaard.'