Informatie over acacia-vergiftiging bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Informatie over acacia-vergiftiging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:28

www.paardenlifestyle.com / http://www.dierenkliniekemmeloord.nl/

Dierenkliniek Emmeloord publiceert in samenwerking met Paard&Lifestyle artikelen over de (medische) verzorging bij paarden.
Paarden zijn van nature planteneters, maar lang niet alle planten zijn ook goed voor hun gezondheid. Het onderscheid maken tussen giftige en niet-giftige planten is niet altijd even makkelijk, niet voor de paarden, maar ook niet voor de paardeneigenaren. Dierenkliniek Emmeloord meldt dat ook de Acacia (Robinia pseudoacacia) voor paarden giftige delen bevat.

In veel weilanden staat een grote variatie aan plantensoorten verspreid, om nog maar te zwijgen over de struiken en bomen die rond het weiland staan. De meest voorkomende giftige planten zoals taxus en jacobskruiskruid zijn bij ieder paardenliefhebber wel bekend en gevreesd, maar het is moeilijk om alle giftige planten te kennen en herkennen. Hieronder wilt de dierenkliniek een licht werpen op een minder voorkomende vergiftiging bij paarden en de paardeneigenaren en dierenartsen hierop attent maken, nl. de acacia-vergiftiging.

De valse acacia (Robinia pseudoacacia) is een sierboom die oorspronkelijk afkomstig is uit het zuiden van de Verenigde Staten, maar al reeds lange tijd ook in Nederland in veel tuinen voorkomt. De boom wordt ook vaak gezien in parken omwille van zijn mooie witte bloemen.

De giftige delen van de plant zijn de bladeren, de schors, de zaden en de jonge twijgjes. Verschillende diersoorten waaronder paarden, runderen, schapen, geiten, pluimvee en ook de mens kunnen ziek worden na het eten van deze delen, maar paarden zijn veruit het gevoeligst voor de gifstoffen van de acacia. Paarden kunnen al klachten krijgen na het eten van 70 gram schors en het eten van 150 gram schors zou dodelijk zijn.

De klachten die paarden vertonen verschijnen meestal ongeveer 1 tot 2 uur na het eten van de giftige delen van de boom. Meestal start het ziektebeeld met klachten van koliek: een pijnlijke buik, niet meer willen eten, zich ongemakkelijk voelen en in sommige gevallen ook diarree. Verder worden de paarden suf en lusteloos. Als ze een hoge dosis gifstoffen opgenomen hebben, kunnen er ook zenuwsymptomen optreden zoals achterhandszwakte, ataxie en dwangmatig gedrag. Er zijn ook gevallen beschreven waarbij de getroffen paarden hartritmestoornissen kregen.

De diagnose stellen is moeilijk, omdat de klachten zeer gevarieerd en vaak mild zijn. Er bestaat dan ook geen definitieve test om de aandoening vast te stellen. In veel gevallen komt men er alleen achter als de eigenaar de paarden delen van de acacia heeft zien eten. Aangezien er geen antistof beschikbaar is tegen de gifstoffen van de acacia, bestaat de behandeling uit ondersteuning van het zieke paard en behandeling van de symptomen die optreden. Als het paard redelijk snel na opname van de giftige delen bij een dierenarts komt, kan er nog actieve kool toegediend worden om te verhinderen dat er nog meer gifstoffen opgenomen worden in de darmen.

Als er koliekklachten zijn, wordt er vaak paraffineolie gegeven aan de paarden om te laxeren en ook darmwandbeschermers kunnen eventueel toegediend worden. Sommige paarden eten en drinken niet meer en hebben sondevoeding en intraveneuze vloeistoftoediening (infuus) nodig. Deze paarden hebben een zeer intensieve verzorging en monitoring nodig. De prognose hangt af van de hoeveelheid opgenomen gifstoffen en is hierdoor moeilijk te voorspellen.

De reactie van het paard op de ingestelde therapie zal daarom doorslaggevend zijn. Acaciavergiftiging bij paarden komt niet heel vaak voor of wordt niet altijd onderkend, maar kan in veel gevallen wel dodelijk zijn. Daarom willen we de aandacht van de eigenaren en praktiserende paardendierenartsen hierop vestigen.

Paarden zijn heel gevoelig voor deze gifstoffen en zouden dus ver weg moeten worden gehouden van alle acaciabomen. Ook weidepalen en hekken gemaakt van acaciahout zijn vaak niet veilig voor paarden. Doordat acaciahout heel hard hout is, kan het onbehandeld gebruikt worden voor afrasteringen en hekwerken. Paarden kunnen hieraan gaan knabbelen en bijten zonder dat ze een vieze smaak in de mond krijgen van 1 of ander chemisch product. Aan de meeste palen zitten nog deeltjes bast en aangezien paarden maar een kleine hoeveelheid schors hoeven op te nemen, kan dit al genoeg zijn om ziek te worden.

traven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:13

Als reaktie op dit onderwerp het volgende:
Een paar jaar geleden heb ik een probleem gehad met 2 van mijn paarden. Ze hadden takken gegeten van snoeihout van de acacia (robinia). Omdat ik gezien had dat ze van de takken hadden gegeten (iemand had ze binnen hun bereik gezet), kon ik snel reageren.
De dierenarts gebeld en gezegd wat het probleem was. Alleen had ik gezegd dat het acacia was. De toxicologische dienst is door mijn dierenarts gebeld en die gaven niet echt alarm bij de naam acacia. Echter wel bij robinia, dit is zeer giftig. Robinia wordt verkocht als geënte boom/struik en staat idd in veel tuinen en zelfs naast paardenbakken/paddocks.
Mijn paarden hadden het erg zwaar, maar zijn er gelukkig, door snel ingrijpen, bovenop gekomen.

karijn

Re: Informatie over acacia-vergiftiging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:28

sauna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:36

Ik keek even vreemd op, acacia, dat breng ik meteen in verband met arabische gom (bij iedere drop liefhebber bekend) maar dit is dus een ander soort.
Altijd goed dat dit soort info hier wordt verteld.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:41

Ik ga toch eens kijken wat voor acacia wij hebben staan. Want langs de ene kant van het weiland staan volgens mij acacia's. En in het andere weiland staat er een. Maar er staan op al tientallen jaren paarden zonder dat ik ooit gehoord heb dat ze ziek zijn geworden van de boom. Hij heeft wel die hele grote doorns.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:03

aichawinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:55

Toch wel raar. Hier in Hongarije groeit bijna niets anders dan de Akazia (Robinia) en de paarden, schaapen enz. eten dat voortdurend. Die van mij ook. Mijn paarden hebben hier nog nooit problemen ondervonden en van anderen weet ik ook niets

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:43

Hoi ,helen,
De angst sloeg me al om het hart,
de lippizaners vreten hier de acacia's kaal,bij wijle.
Eventjes gegoogled,Ruzsa,dat is waar die oostenrijker zit,die Terrep lovagonne doet?
Wij zitten in Csàtalja,dat is Baja ,op de 51.
neem eens kontakt,www.luckysranch.eu
Dirk
06 30 7 487 675

oliviaatje33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:30

ik heb gelijk het weiland gecontroleerd altijd goed opletten op giftige planten is belangrijk voor onze paardjes...

aichawinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:29

trekruiter schreef:
Eventjes gegoogled,Ruzsa,dat is waar die oostenrijker zit,die Terrep lovagonne doet?
Wij zitten in Csàtalja,dat is Baja ,op de 51.
neem eens kontakt,www.luckysranch.eu
Dirk
06 30 7 487 675

Bedoel je Oliver Christen? Ja die ken ik, die komt dikwijls met zijn gasten bij mij langs rijden zo een beetje Sightseeing :P (...en daar staat een Shire... en dat is een Tinker... Drumhorse enz. 8-) )

Baja is niet zo ver van ons ;) We zullen eens mailen ;)

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 07:07

Ja,
oliver,
ik ben er in het voorjaar geweest ,met de motor.
Hij werkt met ,in the saddle,en wij staan daar ook mee in onderhandeling.
maar hier niet z'on echte diehards,ritten tot 3 h/dag,dat is wel genoeg.
wij kunnen door de sandhills hier wel meer diversiteit aanbieden,dan de vlakke puztsa.
ik zie je mail wel verschijnen
szia