Van Grunsven: Cap in hoedje dressuurruiters is de toekomst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Van Grunsven: Cap in hoedje dressuurruiters is de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:54

http://www.anky.nl / http://www.telegraaf.nl

Anky van Grunsven beleefde een hectische week. Haar man Sjef Janssen is geopereerd aan een tumor in zijn hoofd. Gelukkig blijkt het gezwel goedaardig. En haar zoon Yannick Janssen wordt vandaag 7. Dubbel feest dus.

In haar column gaat ze verder in op de jaarvergadering van de internationale hippische federatie FEI. Van Grunsven: ,,Natuurlijk heb ik momenteel weinig om mij druk over te maken na het bovenstaande nieuws, maar ik kan er niks aan doen, verscheidende beslissingen binnen die vergadering hebben mij enorm verbaasd.”

"Privé gaat het deze week echt geweldig met ons. Yannick Janssen wordt vandaag zeven, waardoor thuis een feeststemming heerst. Daarnaast is Sjef afgelopen week succesvol geopereerd in de Universiteitskliniek Radboud in Nijmegen aan een tumor in zijn hoofd. De begeleiding en vakmanschap van artsen en verplegend personeel waren zeer professioneel. We hebben de uitslag ook al: het gaat om een goedaardig gezwel. Hoewel Sjef kampt met naweeën van de operatie en nog erg moe is, verdwijnen de ergste zorgen voor ons nu naar de achtergrond. We hebben echt iets te vieren met het gezin.

Wat de paardensport betreft was het de week van de jaarvergadering van de internationale hippische federatie FEI in Rio de Janeiro. Ik kan er niks aan doen, maar verscheidende beslissingen binnen die vergadering hebben mij enorm verbaasd.

Achter één beslissing sta ik honderd procent. Tijdens de warming-up op internationale dressuurwedstrijden is een cap voortaan verplicht. Ik ben daar al jaren voorstander van. Alles voor de veiligheid. De laatste tijd waren er ook weer berichten over ongelukken. Een cap kan soms levenreddend zijn. Wij hebben naar het publiek en mederuiters een belangrijke voorbeeldfunctie en daarom draag ik mijn cap altijd. Spring- en eventingruiters dragen ze sowieso tijdens de wedstrijd, wij dressuurruiters dragen een hoed. Maar er is nu een ontwikkeling gaande, dat er in de hoed een cap wordt ingebouwd. Dat is de toekomst.

Trouwens ook wel een ideetje, voor al die hulpsinterklazen, die momenteel in het land actief zijn. Plaats een cap onder die mijter! Niet te geloven zeg, 41 ongelukken met Sinterklazen in de laatste vijf jaar. En bijna allemaal te paard. Die paarden zouden sowieso wel iets beter voorbereid kunnen worden op de extreme omstandigheden, die onze goedheiligmannen met zich mee brengen.
Terug naar de FEI-vergadering. Daar is namelijk ook een compleet belachelijke regel aangenomen. Bij dopinggebruik van één teamlid tijdens de Olympische Spelen van Londen wordt in de dressuur en eventing een compleet team gediskwalificeerd. Waar gaat dit over? Natuurlijk moet een medaille worden afgepakt of een team uit de uitslag worden geschrapt, maar je hoeft de andere teamleden toch niet zo erg te benadelen, dat zij de individuele wedstrijd niet meer mogen rijden of achteraf uit het individuele klassement worden geschrapt?

En het ergste, voor de springsport is weer eens een uitzondering gemaakt. Voor hen geldt de oude regel: de onschuldige teamleden mogen gewoon deelnemen aan de rest van de individuele wedstrijd. Wat trouwens de beste oplossing is. Maar waarom zij wel en wij niet?
Dit moet zo snel mogelijk teruggedraaid worden. Onze topsportdirecteur Maarten van der Heijden van de KNHS is er gelukkig al mee bezig. Hij heeft een brief gestuurd naar de FEI, waarin hij uitleg vraagt. Hij denkt dat er een foutje in is geslopen. Ik hoop dat hij gelijk heeft. Verder vraagt hij om uniformiteit van de regels voor alle disciplines. Veiligheid van mens en paard, het dopingreglement en het aantal leden per olympisch team; ze moeten bij de FEI eens één lijn gaan trekken tussen alle disciplines. Dan heb je ook niet elke keer na de vergadering al die verongelijkte gezichten. Het schijnt dat er elk jaar een nare uitsmijter mee naar huis moet. Rare wereld soms, die wereldbonden."

guppekop

Re: Van Grunsven: Cap in hoedje dressuurruiters is de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:04

goed artikel, vooral ook de verwijzing naar de hulpsinterklazen :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:10

guppekop schreef:

:j Dacht ik ook inderdaad.

Wat fijn dat de tumor goedaardig bleek en nu weg is :)

DressageDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:24

Ben het met haar eens over de dopingregel. Mooi artikel weer van Anky

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:35

guppekop schreef:

Was ook mijn gedachte, ja :j

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:38

Als ze er al jaren een voorstander van is dat er een cap gedragen wordt bij het inrijden, waarom heeft ze dan zelf niet het goede voorbeeld gegeven?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:42

Ik begrijp juist uit de tekst dat ze hem altijd op heeft?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:46

Hu ik wist niet dat sjef de man is van anky?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:52

Sjors493 schreef:
Hu ik wist niet dat sjef de man is van anky?

:oo

_O-

Al een tijdje ja :')

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:59

frisiangirl schreef:
Als ze er al jaren een voorstander van is dat er een cap gedragen wordt bij het inrijden, waarom heeft ze dan zelf niet het goede voorbeeld gegeven?

Anky heeft haar cap altijd op....

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:03

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n caphoed eruit gaat zien..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:09

guppekop schreef:
frisiangirl schreef:

sorry eef, maar ik heb haar ook vaak zat zien inrijden met gewoon haar hoedje al op :)

verder overgens weer een mooi stukje geschreven (zoals gewoonlijk <3)
fijn dat het met Sjef weer beter gaat en idd wel erug vreemd dat de dopingregel voor de springruiters weer niet geld?
aan de andere kant... als je zelf kans loopt om gediskwalificeerd te worden heb je alleen jezelf er mee... mischien dat zo doping gebruikers nu er mee stoppen ivb met hun teamgenoten :)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:33

01San schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n caphoed eruit gaat zien..

Ben ik ook benieuwd naar

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:05

guppekop schreef:
frisiangirl schreef:

Als ik op YouTube kijk ben ik toch andere mening.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:47

uit welke jaren komen die filmpjes? Kan zijn dat ze sinds een val haar cap wel draagt... Ze is een aantal jaar geleden een paar keer gemeen gevallen, zowel bij een training, als ook tijdens een clinic als ik het me goed herinner.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:50

Citaat:
En het ergste, voor de springsport is weer eens een uitzondering gemaakt. Voor hen geldt de oude regel: de onschuldige teamleden mogen gewoon deelnemen aan de rest van de individuele wedstrijd. Wat trouwens de beste oplossing is. Maar waarom zij wel en wij niet?
>;)

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:17

Ik heb de Cap Hoed in mijn handen gehad bij de Winter/l'Hiver en ik vind hem niet eens zo verschrikkelijk, de hoe is in principe helemaal hetzelfde maar dan met schaal erin, en het enige nieuwe is het bandje om de kin!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:25