KNHS komt met gedragsregels ruiters en menners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

KNHS komt met gedragsregels ruiters en menners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:48

www.knhs.nl

De KNHS adviseert haar ruiters en menners om zich aan onderstaande gedragsregels te houden tijdens het buitenrijden.

- Volg de aangegeven paden en rijd niet door jonge aanplant, dit moet bos worden
- Passeer andere ruiters, menners, en wandelaars in stap
- Houd je aan de verkeersregels
- Draag passende kleding inclusief een veiligheidshelm
- Als je met een groep bent, steek dan tegelijk naast elkaar de weg over
- Ruim na je rit de eventuele mest van je paard op de openbare weg op
- En vergeet natuurlijk niet te genieten van de omgeving!
- Geef duidelijk aan waar je heen wilt door je hand uit te steken als je van richting verandert
- Vraag bestuurders langzamer te passeren door je arm langzaam op en neer te bewegen

Mest op de weg
De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS), belangenbehartiger van 500.000 paardensporters in Nederland en de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) met 450 aangesloten ruitersportcentra, sporen actief hun leden aan om de paardenmest in de bebouwde kom binnen 24 uur op te ruimen.

Jaarlijks worden er 17 miljoen buitenritten per paard gemaakt. Om een ruiterroute te bereiken moet er vaak eerst op de openbare weg gereden worden. Waar paarden zijn is mest, andere recreanten en bewoners ondervinden hier vaak overlast van. Niet iedereen geniet van buitenrijden!

Het onmiddellijk opruimen van de mest of het gebruik van een mestzak komt de veiligheid niet ten goede. Paarden vinden de mestzak eng en het op en afstappen van een paard tijdens de rit in de bebouwde kom kan risico's met zich meebrengen.

Er zijn gemeenten die door het plaatsen van speciale afvalemmers de ruiters en menners het opruimen vergemakkelijken. Ook hebben zij afspraken met verenigingen en maneges die de route na een rit controleren en schoonhouden. Als alle ruiters en menners binnen 24 uur de mest van hun paard binnen de bebouwde kom opruimen dan zijn verdere verplichtingen en boetes overbodig.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:00

Sammie schreef:
- Ruim na je rit de eventuele mest van je paard op de openbare weg op
- Vraag bestuurders langzamer te passeren door je arm langzaam op en neer te bewegen

Na je rit? :+
En de andere, tja als autobestuurders daar dan ook op zouden reageren. Heb zo vaak gehad dat ze dat als: oke-ik-kan-harder/ ik-zie-je-toch-niet-signaal zagen _-:(

nirkes

Re: KNHS komt met gedragsregels ruiters en menners

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:07

Ik zie de beredenen al na een surveillance met een mestboy door de stad gaan :+

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:47

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl
- Als je met een groep bent, steek dan tegelijk naast elkaar de weg over

Geweldig bedacht maar met 10 aanspanningen naast elkaar oversteken is op een kruispunt niet bepaald veilig :D.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:02

als andere weggenruikers dan ook snappen wat het betekent als ze zachter moeten gaan rijden , dit zou dan ook in het autolesboek moeten komen

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:04

Dit is dus een ADVIES van de KNHS, er kunnen dus geen boetes uitgedeeld worden als je zonder cap aan het mennen bent?

maxvandermei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:09

aha blij dat ik dat weet :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:10

Fenny schreef:
Dit is dus een ADVIES van de KNHS, er kunnen dus geen boetes uitgedeeld worden als je zonder cap aan het mennen bent?

nee omdat het geen wettelijke regel is maar inderdaad een advies

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:13

Wat is hier nieuw aan, behalve dat mest opruimen? :? Leer automobilisten een keer dat je een levend wezen niet rakelings passeren moet, zeker niet toeterend.............. en net of die nog weten waar die zwaaiende arm voor dient.............. in het gunstigste geval groeten ze je terug. :+
Wij wonen buiten de bebouwde kom, en moeten ook weleens een stuk over de weg. Verwachten ze nu echt dat ik bij thuiskomst de fiets pak en 10 km. ga fietsen om een drol op te vegen? Die is dan allang plat..................
In woonwijken is dat anders uiteraard maar wat je daar met een paard moet?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:35

Sorry hoor, maar deze gedragsregels leerde ik al toen ik ca. 30 jaar geleden mn ruiterbewijs haalde... :D

Zoals al een paar keer gezegd: Leer automobilisten of brommerrijders eens om te gaan met een
paard langs de weg... :(

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:03

Ik moet zeggen dat ik dit ook inderdaad 30 jaar geleden tijdens mijn ruiterbewijs heb moeten leren, er staat niets nieuws bij. :)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:05

ik zou het erg op prijs stellen als er een keer gedragsregels komen voor andere weggebruikers: hoe om te gaan met paarden in het verkeer!!!!!!!!!!!!!! (zie ongeval in Belgie)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:13

Deze 'geboden' hebben wij 15 jaar geleden al geleerd met het behalen van 'Het Ruiterbewijs'. Niks nieuws dus eigenlijk.

edit: Lees dat meer mensen dit al langer geleden ook geleerd hebben.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:32

Lijkt mij dat andere weggebruikers beter eerst opgevoed kunnen worden.
Bij wijze van spreken "kijken in hun binnenspiegel!"

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:49

Ik zou het idd ook op prijs stellen als automobilisten eens op een normale manier paarden voorbij rijden.
Mesten op de weg vind ik idd ook vrij irritant in woonwijken.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:57

@linky: In de Randstad ontkom je er niet aan om door woonwijken of de bebouwde kom te rijden. Als ik maar ergens naar toe wil, moet ik door woonwijken. En het z.s.m. opruimen van de door ons als ruiter /paard gemaakte troep vindt ik niet meer dan normaal. Moeten hondeneigenaren immers toch ook?
Moet wel zeggen dat ik geluk heb dat ik een paard heb dat eigenlijk nooit mest op buitenritten :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:24

hb je er net een lange dachtotcht opzitten. moet je met de auto weer kilometers terug na de openbare weg gaan lopen zoeken waar hij ook alweer meste.. waar parkeer je je auto dan..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:53

En dan met een poepzakje achterop de fiets je route langsgaan? Of is in de berm/goot schoppen ook genoeg?

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:51

Als ik door een woonwijk moet en mijn paard mest ergens midden op straat (alsof ze het erom doet), stijg ik vaak af en schop ik de mest in een put, goot of berm. Wel prettig als het dan stevige mest is :7. Anderen passeren doe ik altijd in stap, rijd buiten altijd met cap en geniet zeker van de omgeving!

Jammer dat de overige wegbestuurders (auto's, vrachtwagens, motoren) vaak geen rekening met jou en je paard houden. Ben blij dat mijn paard er inmiddels niet meer van opkijkt anders had het wel eens goed mis kunnen gaan. Rakelings langs je heen scheuren, toeteren, nog even extra gas geven.. :n

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:52

Als onze paarden op het fietspad/de stoep poepen gaan we dat inderdaad even opruimen. Ligt ook aan het soort weg, in een woonerf bijv. vind ik net iets anders als langs een boerenweggetje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:56

linky schreef:
Wat is hier nieuw aan, behalve dat mest opruimen? :? Leer automobilisten een keer dat je een levend wezen niet rakelings passeren moet, zeker niet toeterend.............. en net of die nog weten waar die zwaaiende arm voor dient.............. in het gunstigste geval groeten ze je terug. :+ Wij wonen buiten de bebouwde kom, en moeten ook weleens een stuk over de weg. Verwachten ze nu echt dat ik bij thuiskomst de fiets pak en 10 km. ga fietsen om een drol op te vegen? Die is dan allang plat..................
In woonwijken is dat anders uiteraard maar wat je daar met een paard moet?

:D
Ik had er laatst een die stopte toen ik dat deed. Deed het raampje naar beneden en vroeg beleefd wat er aan de hand was...

Best schattig. :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:20

Hier snappen ze het eigenlijk nog best wel aardig als je je arm op en neer beweegt. Moet wel zeggen dat dat bij mij meestal gepaard gaat met midden op de weg rijden voor extra remmend effect ;)

Deze geboden heb ik ook al geleerd toen ik mijn ruiterbewijs ruim 10 jaar geleden haalde, is niets nieuws aan...

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:53

Lijkt inderdaad veel op de "10 gulden regels voor het buitenrijden".
Ik moet zeggen dat ik het arm-op-en-neer-bewegen een beetje denigrerend vind overkomen, een beetje het idee van "Hee joh, dat kan wel wat minder!". M.i. kan dat wel eens agressie opwekken. Daarom maak ik het stopgebaar, hand omhoog met de handpalm naar voren. Dat vind ik wat vriendelijker overkomen. En zodra ze afremmen doe ik mijn arm weer weg. En heel belangrijk: altijd bedanken, ook al remmen ze bijna niet af. Dan denken ze de volgende keer hopelijk weer (of wat meer) aan ons.

Ik snap niet dat men zich druk maakt om een beetje mest. Dat is maar iets kleins vergeleken met de uitlaatgassen die de auto's achter zich laten. Het wordt tijd dat die hun rotzooi eens achter hun kont opruimen.

Ook weten volgens mij de meeste automobilisten niet dat wij ruiters eigenlijk gewoon op de weg thuishoren (of in de berm naast de weg). Dat is onze officiele plek. Maar toch maken we vaak ruimte voor auto's door bijvoorbeeld op het fietspad te gaan. Als ze weten dat wij officieel op de weg thuishoren zouden ze misschien iets meer rekening met ons houden.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:28

De actie die de KNHS had heette volgens mij "Weet wat je doet wanneer je een paard in t verkeer ontmoet".
Deze actie had wat mij betreft een SIRE reclame kunnen zijn.
Vind dat de media er ook veel meer aandacht aan mag schenken hoef associaal (dan verwoord ik me nog netjes) wordt omgegaan met ruiters/amazones en menners met paarden in t verkeer.

Misschien dat er pas wat actie zal gebeuren als Beatrix te paard door een idioot wordt
aangereden....

Kan me nog goed dat ongeluk van t meisje in t noorden herinneren.
Die werd met dr paard van achteren aangereden, tijd in coma gelegen...
Heel treurig hoe dat is afgelopen ;(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:32

NatasjavE schreef:
Ik had er laatst een die stopte toen ik dat deed. Deed het raampje naar beneden en vroeg beleefd wat er aan de hand was...

Best schattig. :D

Ja, dat had ik laatst ook. :') Alleen ze vroeg het A niet beleefd en B toen ik zei dat ik enkel een teken gaf om vaart te minderen werd ze kwaad en schreeuwde "Dat maak ik zelf wel uit!"

Best lomp :')