Enorme run op het sperma van overleden Hickstead

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Enorme run op het sperma van overleden Hickstead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:56

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Eric Lamaze en Hickstead.
foto: http://www.sjoert.com

Fokkers over de hele wereld proberen om sperma van Hickstead in handen te krijgen. Het beste springpaard ter wereld zakte afgelopen 7 november in elkaar en stierf tijdens het concours van Verona.

Er is nu zo'n run op het sperma van Hickstead dat het niet meer voorradig is. Woordvoerder en manager Francis Berger ontving zelfs meer dan 500 emails van fokkers die bereid waren om een blanco cheque te tekenen voor een rietje sperma van de hengst.

"Er is veel meer vraag dan dat we op voorraad hebben. In Noord Amerika is geen sperma van Hickstead meer te krijgen en er is nog maar een heel klein aantal rietjes in Europa. Op dit moment weten we nog niet precies welke merries hiermee zullen worden bediend."

Hickstead is alleen bij het NRPS goedgekeurd en bij het KWPN erkend als dekhengst, dit na het winnen van het Olympisch Goud drie jaar geleden. Als tweejarige werd hij ook al voorgesteld maar niet aangewezen omdat hij te klein zou zijn en niet krachtig genoeg om een topspringpaard te worden.

Sinds de Olympische Spelen zijn er tussen de 20 tot 40 rietjes per jaar beschikbaar voor de prijs van $5500. Hierdoor zijn er in totaal nog geen 100 veulens van Hickstead. Voor zijn nakomelingen worden inmiddels ook enorme bedragen geboden.

"Eric Lamaze maakte zich zorgen dat Hickstead zich zou kunnen blesseren tijdens het springen op de bok," aldus Berger. Vanwege zijn geringe maat zou het de rug van Hickstead kunnen beschadigen en dat risico wilden we beperken."

Het was het plan om de vijftienjarige Hickstead nog een jaar mee te laten lopen in de springsport, om hem vervolgens fulltime als dekhengst in te zetten.

PaysBas

Re: Enorme run op het sperma van overleden Hickstead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:58

Dat zijn rietjes met Gouden Zwemmertjes!
Nog ff en Hickstead zn microotjes zijn duurder dan Totilas ;)

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:59

Tja..wat kan ik hier op zeggen....Moet niet gekker worden...

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:01

Hetzelfde zou met de rietjes van Totilas zijn gebeurd als die nog in NL zou zijn..
De verzekering (á enkele miljoenen) van het paard heb je dan in de vriezer liggen!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:05

maar hoe zijn de nakomelingen van Hickstead?

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:07

krankzinnig net of je een Hickstead zomaar ff kan fokken met elke merrie. Ik fok zelf ook maar het vergt nogal wat denkwerk om bij een merrie de juiste hengst te vinden. Totale hysterie van mensen ik geloof er niet in.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:10

Ik vind het eigenlijk wel grappig. Nu gaat er heel goed geselecteerd worden en krijgt Hickstead hopelijk een hele mooie rij nakomelingen die zijn naam met eer mogen dragen. :)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:14

Tsja, dit was wel te verwachten. Hetzelfde gebeurde met Partout en Gribaldi nadat ze overleden zijn. Hopelijk gaan ze inderdaad echt goed selecteren op de te bedienen merries.. Een enorm karwei, maar voor de fokkerij zou het absoluut beter zijn.

Senja_x: helaas denken de meeste mensen er niet voldoende over na welke hengst goed op hun merrie past. Die denken heel zwart/wit dat uit sperma van een Hickstead/Totilas/etc waarschijnlijk wel een goed veulen komt. Helaas is de werkelijkheid meestal anders en zo krijg je behoorlijk vertekende beelden van de vererving van een hengst.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:17

Citaat:
Hickstead is alleen bij het KWPN erkend als dekhengst, dit na het winnen van het Olympisch Goud drie jaar geleden. Als tweejarige werd hij ook al voorgesteld maar niet aangewezen omdat hij te klein zou zijn en niet krachtig genoeg om een topspringpaard te worden.

Zo zie je maar dat uiterlijk niet alles is ;) !
Vraag ik me toch af hoe groot hij was?

Ik hoop inderdaad niet dat al die fokkers die nu sperma van hem willen dat de merrie toch ook wel belangrijk is :o , en de opfok, training, etc, etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:19

Hickstead was officieel gemeten op 1.64m.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:32

Ik snap wel dat er een run op gekomen is, ik denk dat er een hoop fokkers zijn die hier brood in zien :j

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:32

jammer dit

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:36

snap ook wel dat je een afstammeling wilt van hem, hopelijk zijn wel de merries nagekeken voor t een slechte fok word

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:56

Ik zou liever een veulen fokken uit dezelfde ouders van Hickstead...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:00

Heerlijk, bewijst maar weer eens hoe ontzettend relatief de hengstenselectie is. We weten er lekker nog veel te weinig vanaf :-)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:03

Om eerlijk te zijn, ik hoop wel dat er een goede Hickstead uit wordt gefokt, en ik gun het de fokkers van harte. Maar voor de mensen die bij Hickstead betrokken waren zal het behoorlijk steken. Helaas is het niet anders: topsport en commercie gaan nu eenmaal hand in hand.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:06

Met dat soort bedragen kun je er bijna vergif op innemen dat het erg goede merries zijn, die van voor tot achter in de gaten gehouden worden om een zo optimaal mogelijke kans op dekking te krijgen.

De rietjes gaan voor die prijs echt niet naar een onbekende merrie met een bloedlijn van niets...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:10

Angela schreef:
Met dat soort bedragen kun je er bijna vergif op innemen dat het erg goede merries zijn, die van voor tot achter in de gaten gehouden worden om een zo optimaal mogelijke kans op dekking te krijgen.

De rietjes gaan voor die prijs echt niet naar een onbekende merrie met een bloedlijn van niets...

Inderdaad. Zo'n strenge selectieprocedure hebben we ook bij Toot al gezien. Dat terwijl Toot's sperma bij lange na niet zo schaars is. Daar maak ik me ook geen zorgen over.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:35

Misschien wordt Hickstead wel gekloond.. Maar dat is weer een andere discussie

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:45

Als er maar zo weinig rietjes te verkrijgen zijn, zouden ze het zeker niet doodleuk aan iedereen moeten verkopen maar het sperma nuttig moeten besteden en selecteren op merrie! Zo kunnen er hopelijk nog potentieele nakomelingen geboren worden ipv allerdaagse paarden. ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:46

tja was te verwachte,
maar er staat een kleine typfout in de OP hij is 6 november overleden en in de OP staat 7 november.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:46

Had wel verwacht dat er heel erg veel vraag ging zijn naar het sperma van Hickstead maar dat het zo erg zou zijn had ik niet verwacht. Hopelijk hebben de eigenaars zelf nog sperma voor hun eigen merries of heeft zijn ruiter zelf een paar merries van hem drachtig.

Hickstead was trouwens ook nog gekeurd bij het NRPS en in Duitsland ook. Dus om nou te zeggen dat hij enkel KWPN erkend is in Nederland is niet correct.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:49

Nou zo'n strenge selectie was er anders niet bij Toot zijn sperma dat werd al vrij snel bekend.
Hoop dat het sperma voor het juiste doeleinde gebruikt wordt.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:51

kyrkelover schreef:
Nou zo'n strenge selectie was er anders niet bij Toot zijn sperma dat werd al vrij snel bekend.
Hoop dat het sperma voor het juiste doeleinde gebruikt wordt.

Ja maar Toot leeft nog en kan voorlopig nog sperma zat produceren, dat zal bij Hickstead niet meer gaan..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:57

Even googlen leert dat hij inderdaad was goedgekeurd voor:
KWPN
Canadese Warmbloedpaardenstamboek,
Amerikaanse zusterstamboeken van het Holsteiner Verband (AHHA)
AES (Anglo European Studbook)
NRPS

En in onze eigen bokt wiki:
http://www.bokt.nl/wiki/Hickstead
Hickstead is goedgekeurd bij het NRPS, Holsteiner, Hannover, Westfalen, Reinlander, Oldenburg en KWPN stamboek.