pony doodgevoederd bij stoeterij 't Ribohof

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

pony doodgevoederd bij stoeterij 't Ribohof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 07:25

http://persinfo.logicinmotion.eu/

Rita Van Malder van stoeterij 't Ribohof smeekt voorbijgangers om haar diertjes geen eten meer te geven. Een van haar jonge pony's stierf begin deze week immers nog nadat ze veel te veel voedselresten had opgegeten. "De mensen dumpen hier soms bakken vol voedsel, ook al staan er genoeg bordjes waarop duidelijk staat uitgelegd waarom dat helemaal niet gezond is voor de dieren."

Rita en haar vriend Bob merkten zondagavond al dat er iets mis was met hun tweejarige pony Divira. Het jonge diertje lag op de grond in hun weide langs de Rondenbosstraat. "Het dier rolde over de grond en had duidelijk heel veel pijn", zegt Rita. "We riepen er een dierenarts bij, die vertelde dat ze hevige krampen had en gaf haar een spuitje rechtstreeks in het bloed. De volgende ochtend had Divira nog steeds last. We reden met haar naar de paardenkliniek op de Morette in Ternat, en daar stelden de dokters vast dat haar bloedwaarden bijzonder slecht waren en haar darmen verstopt zaten. Ze konden Divira nog opereren, maar het zou heel riskant en duur geweest zijn. Ook al zou de operatie slagen, Divira zou er haar hele leven last van hebben gehad. Daarom besloten we dat het beter was dat we ze lieten inslapen."

De verstopping in de darmen van Divira komt omdat de pony op veel te korte tijdspanne, veel te veel had gegeten. "Er had weer een voorbijganger voedsel in de weide gegooid", zegt Rita. "Het moet een heel grote hoeveelheid geweest zijn, en het probleem bij pony's is dat ze kunnen blijven eten tot alles op is. Eigenlijk heeft het arme diertje zichzelf dus doodgegeten. De andere dieren die in de weide stonden vertonen momenteel nog geen klachten, maar dat komt waarschijnlijk omdat Divira een heel gulzige pony was, eigenlijk heeft ze op die manier de rest een beetje kunnen beschermen van hetzelfde lot. Divira is trouwens het eerste slachtoffer hier niet in de straat. Mijn buurman René De Graeve die ook pony's heeft (Stoerij De Molenstede) heeft vorig jaar net hetzelfde meegemaakt. Hij vond zijn pony 's ochtends dood in de weide."

Rita snapt helemaal niet dat voorbijgangers maar eten blijven dumpen in de weide. "Het gaat dan vaak ook niet over mensen die blijven kijken hoe de pony's alles opeten", zegt ze. "Meestel gooien ze gewoon alles over de draad en zijn ze weer weg. Aan het hek hangen nochtans genoeg bordjes waarop staat dat je de dieren geen eten mag geven. Omdat enkel 'voederen verboden' niet hielp, hebben we er een jaar geleden een hele uitleg bij geschreven waarom je de dieren niet mag voederen. Maar ook dat blijkt helemaal niets uit te halen. We hopen dat ons trieste verhaal mensen doet nadenken, zodat zulke zaken in de toekomst niet meer gebeuren."

HarmanyL

Re: pony doodgevoederd bij stoeterij 't Ribohof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:29

Jeetje da's ook verschrikkelijk! Ik deed dat vroeger ook, maar tegenwoordig ga ik niet zomaar meer iedereens paarden volstoppen. En als ik al brood oid uitdeel (op de manege, daar mag het) verdeel ik dat onder alle paarden en pony's zodat ze max 2 / 3 sneetjes krijgen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:39

Wat een ontzettend triest verhaal :(
mensen hebben soms echt niet in de gaten wat verkeerde en wat voeding kan doen!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:41

Arme pony en sterkte voor meneer en mevrouw Van Malder...
Wanneer leren mensen nou eens dat paarden geen varkens zijn?!? En idd bordjes maakt niets uit, men blijft toch wel voeren, en als het nou bij een appeltje of een wortel bleef...Nee, tot aan pannenkoeken aan toe! 8)7

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:53

had gisteren ook een vrouw die een hele doos broodjes begon te voeren. dit maal kwam ik aan gereden en was ze bezig met gooien. vriendelijk gevraagd of ze dat niet meer wilt doen ivm ziek worden. ze mag het wel afgeven maar niet voeren. dit doen we zelf wel. ze had begrip voor mijn uitleg. ze zei in het begin dat de ponies zo leuk aangelopen kwamen, ik zei dat ze dat altijd doen. en dat ze de hele dag kunnen eten.
maar ja dit ging goed , maar wie weet wat ze er nog allemaal in gooien. wens jullie sterkte toe met het verlies.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:54

Waarom kunnen mensen niet van andermans spullen/dieren afblijven?! Eet het eten zelf op of koop minder.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:57

Wat een ontzetten sneu verhaal !
Mensen doen het uiteraard alleen maar uit goede bedoelingen maar hebben allen niet in de gaten wat voor schade ze aanrichtten.

:(:)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:02

Echt heel erg sneu. Ben bang dat bepaalde mensen het nooit leren....
Ik heb jaren geleden mijn haflingerveulen van de verstikkingsdood moeten redden, omdat men hem VERS, WIT brood gaven... Dat bleef dus steken... Gelukkig kwam ik net op dat moment bij de wei aan. Maar als je nu denkt dat die mensen het nu wel hadden afgeleerd? Nee, hoor, ze zagen nog altijd het probleem er niet van in..... _-:(

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:03

Arme pony .

Ik snap mensen ook niet hoor .

Mijn paarden staan an een fietspad waar ook veel wandelaars komen ik heb het dus zo afgezet dat ze niet bij de paarden kunnen komen en ze dus ook niks kunnen geven .
Helaas is dit gewoon nodig want ze gooien er echt vanalles bij .
En bordjes lezen doen ze gewoon niet aan .
waarom mensen zo eigenwijs zijn is me een raadsel .
Zo zie je maar wat de gevolgen kunnen zijn .

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:06

Vreselijk, allemaal die domme mensen.
Mijn vroegere verzorgpony stond ook in het dorp en daar werd ook alles in de wei gegooit.
Ook gekookte aardappelen en groenten en pastas.
Hondenbrokken en koeken, brood, de rotte fruitschaaltjes alles werd bij de pony gegooit.
Deze pony at ook echt alles op, van vlees, eieren,chocola enz.
En de mensen waren hun troep kwijt :')

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:25

Dit is ook het grote probleem bij ons op de kinderboerderij. Onze ezel en pony zijn ook al heel dik, terwijl ze van ons enkel hooi en water krijgen nu er nog gras genoeg staat.
Als je ziet hoe dik die twee zijn van mensen die ze voeren.

Ook hier staan een aantal bordjes bij zoals 'Verboden de dieren te voeren, bij overtreding wordt bestraft', of 'Van verkeerd voedsel en brood, gaan wij dood!' en er hangt een hele uitleg bij waarom ze niet gevoerd mogen worden.

Mensen doen het toch, ze zeggen dan.. 'ik geef ze maar 2 sneetjes brood' of 'het is maar één wortel'. Maarja,.. hoeveel mensen komen langs die dit denken? Als 6 mensen dit doen zijn het al 12 sneetjes en 6 wortels.

Het is echt verschrikkelijk, één ezel is een heel aantal jaren al overleden door verkeerd voedsel, vorig jaar nog 2 dwerggeitjes en nu is er ook één geit zo dik gevoerd dat ze amper nog op der poten kan staan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:34

Germ,dit is wel een erg ellendig verhaal zeg! ;(
Ik denk ook dat het merendeel van de mensen het goed bedoelt maar tjonge je zult maar moeten aanzien hoe je beestje dan dood ligt te gaan naderhand. |(
Ik heb ook een shet die ECHT ALLES eet en drinkt.Die heeft het eens paraat gemaakt om mijn bord macaronisalade op te eten,zo van de tuintafel gepikt.Glaasje cola staat bij haar ook niet veilig pfff.Wat zou dat een ramp zijn als ze ergens in een wei langs de weg zou staan,ik denk dat ik haar dan binnen een week erg ziek zou hebben. :(

Maar het ergste zijn diegene die zich niks van de waarschuwingen aantrekken en gewoon door blijven voeren.Stom volk! -:(-

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:37

Ik snap die mensen die ook niet.. Helaas heb ik hetzelfde probleem. Ondanks dat ik ook bordjes heb hangen blijven mensen gewoon doorvoeren. Moet ook zeggen als ik mensen betrap blijf ik niet altijd even vriendelijk..
Vaak zijn het dezelfde mensen die stug door blijven voeren.. Ik vraag nu vaker aan mensen of ik hun adres en naam mag hebben, zodat ik de rekening van de da naar hun kan doorsturen..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:39

Om die rede hebben wij het hek aan de voorkant langs de weg vervangen door een hoge schutting. Het is niet anders, maar zo zien ze de paarden niet, en is het voeren ook gestopt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:42

Weet je wat ik zou doen?!Als je vaker dezelfde mensen ziet voeren,maak een foto van hun!
En dan zo dat ze het zelf merken dat ze op de foto staan,als ze vragen waarom je dat doet dan zeg je maar dat je meteen een foto erbij doet plaatsen als je aangifte gaat doen van dierenmishandeling!
Gewoon keihard zijn anders snapt het merendeel het toch niet!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:43

wat een eigenwijze mensen zech!! als er een bordje hangt met 'stroomdraad' raken ze het draad toch ook niet aan!
Het meisje dat voorheen bij mij stond met haar pony, voerde zonder dat ik het wist een vuilniszak vol oud brood van de bakker, waaronder veel wit, en kaas-ui brood. Het verbaast dat dat goed ging! Ik heb haar gevraagd de zak bij het voer te leggen, en dan voer ik het in delen.

Ik had ook wel eens buren die wat voerde, een enkele voerden enkele sneedjes brood, die wisten uit ervaring dat ze niet meer mochten, en soms kwamen er mensen naar me toe of ze groenten mochten hebben, die heb ik dan vriendelijk verteld dat ze gerust af en toen wel een worteltje mogen, maar verder nietst.

Wat naar dat zoveel mensen het overal doen! eigenlijk zou er een documentaire over moeten komen op de tv van die regio. en er stukjes over plaatsen in de plaatselijke kranten en wijkblad. miss dat de boodschap dan beter overkomt?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:49

Je zou bijna de pony dood langs de omheining leggen met een bordje erbij: Deze pony is doodgevoerd door voorbijgangers!! En dan hopen dat het nooit meer gebeurd..

Mijn paard krijgt idd ook wel eens een lading brood van een passerende mevrouw. Gaat dan om een grote hoeveelheid ineens. En ze is niet voor rede vatbaar. Ik zie het zelf nooit, maar hoorde het van de stalhouder. Die heeft haar al een paar keer erop aan gesproken, maar dan wordt ze boos :roll: Hij heeft liever dat ze al het brood naar hem brengt zodat hij het kan verdelen over de dieren van de zorgboerderij, maar zij gooit het blijkbaar liever allemaal bij 1 paard in :(. Zijn bij ons al 2 pony's ziek van geweest..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:54

Ben je zelf goed voor je dieren, raak je er een kwijt door andere mensen. Heel triest. Ik snap die mensen ook niet en vraag me af of ze er zelf blij van zouden worden als hun eigen dier ongevraagd gevoerd gaat worden.

Gelukkig woon ik zelf in een rustige doodlopende straat. Weinig onbekende mensen die erdoorheen lopen en de mensen die om de wei wonen heb ik uitgelegd dat mijn pony's niet bijgevoerd mogen worden, omdat ze gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Daar kreeg ik positieve reacties op en nu gaan de mensen alleen langs voor een aaitje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:57

Dat is echt verschrikkelijk :(
Waarom kunnen mensen niet met hun tengels ergens vanaf blijven.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:00

Inderdaad... Je zou bijna een foto ophangen van het paardje wat nu dood is, en er een tekst bij zetten dat ze doodgevoerd is en de vraag welk paard uit de wei door uw voer hetzelfde lot mag ondergaan...

Wat wellicht nog kan helpen is een tweede draad spannen, ongeveer 2 meter weg van de gewone omheining. Zodat voorbijgangers en paarden altijd 2 meter afstand van elkaar houden. Moet je wel heel ver gooien om het voedsel dan nog bij de paarden te kunnen gooien. Vaak is dan het leuke er wel af.

groetjes, lacuna

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:02

ja ook hier het probleem. Pony's staan ook langs fietspad in woonwijk. Op gegeven moment ook een vrouw aan het voeren. Hebben op verschillende plekken bordjes hangen.Al zeg je er iets van dan krijg je een grote mond terug,

Beetje jammer dat mensen niet weten dat ze een pony dood voeren.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:09

Misschien niet eens zo slecht idee Lacuna.
Toen ik mijn shet net had,voerde de buuf haar ook altijd restjes.Meerdere gevraagd dat niet te doen,maar dat hielp niet.Totdat ze niet meer bij de pony kon komen.Kreeg ik later een opmerking : goh,die pony is een stuk slanker geworden.Ja duh,als jij haar niet voert 8)7
Niet-paardenmensen snappen dat gewoon niet.Daarom is die foto met uitleg niet eens zo gek.Want dan zien ze de gevolgen.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:11

Misschien heel erg cru, maar misschien wel te gebruiken als sensibiliseringscampagne: een foto van de gestorven pony aan de draad hangen en erbij schrijven, wilt u dit op uw geweten hebben?
Mensen snappen soms niet wat ze de dieren en hun eigenaars aandoen. Wij hebben zo een buurvrouw en die gooit ook haar keukenafval over de draad, soms kolenbladeren en zo, die geven net extra veel gas. En dan kan ik weer es gaan klagen en dan doet ze het weer es een week of twee niet. Als ik het nu zie liggen, dan kieper ik het gewoon terug over de draad, in haar mooie verzorgde tuin, liefst goed verspreid dat ze veel werk heeft met opruimen. En ik heb haar nog niet horen klagen hoor, ze weet maar al te goed dat ze niets moet zeggen en dan stopt ze meestal wat langer met het over de draad te gooien. En als ze opnieuw begint, dan doe ik het gewoon terug! Mensen leren helaas vaak niets als ze het op een bordje lezen, ze moeten het zelf ondervinden! Als je iemand ziet die het doet, dan zou ik erbij gaan en zeggen dat je klacht zult neerleggen bij de politie of zo en als ze met de auto zijn, zeker hun nummerplaat noteren. Dan voelen ze misschien wel dat het je menens is!
Veel sterkte voor de eigenaren met dit nutteloze verlies!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:22

Toen mijn paarden net bij huis stonden, kregen ze ook ineens van alles.
Zelfs schillen van spruitjes.
Heb de buren uitgelegd wat ze mochten hebben (appel, brood van min.1 dag en wortelen).
Dit gaat sindsdien goed.
Gelukkig hebben mijn paarden de insteek niet te dicht bij het draad komen.
Maar toch weten we niet wat omstanders doen.
En bij eten, komen ze op den duur wel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:29

Fifteen schreef:
Wat een ontzetten sneu verhaal !
Mensen doen het uiteraard alleen maar uit goede bedoelingen maar hebben allen niet in de gaten wat voor schade ze aanrichtten.

:(:)

Die goede bedoelingen vallen vaak wel mee... mensen zien andermans ponys als groene klikos.

Een zak grasmaaisel in een volle voorjaarsweide gooien is geen uitzondering, en aardappelschillen en broodresten bewaren tot de zak vol is om de beschimmelde zooi dan bij een stel ponys te flikkeren vinden sommigen ook heel normaal.

Allemaal onder het mom van goede bedoelingen maar het is puur eigenbelang.

En voor degenen die denken dat iedere shetlander automatisch een kinderboerderij is en die dus vinden dat ze het recht hebben om er troep bij te gooien zouden verborgen cameras en rekening van de VA als de pony ziek wordt een goede les zijn.

Misschien moet daar eens een campagne voor komen door de DB, die hebben geld zat.

Er worden meer ponys in dit land doodgevoerd dan doodgehongerd. Maar ja, ziet er minder zielig uit heh...