Belangrijke FEI besluiten tijdens General Assemblee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Belangrijke FEI besluiten tijdens General Assemblee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:20

http://www.knhs.nl

Tijdens de General Assemblee van de FEI, de overkoepelende ruitersportorganisatie, waar Adelinde Cornelissen werd uitgeroepen of Athlete of the Year, werden ook een aantal besluiten genomen. Hieronder een kleine greep uit de lijst met onderwerpen die voor ons land van belang zijn.

Nederlandse Antillen niet langer lid van FEI

De FEI heeft besloten het voorstel van het IOC, om de erkenning van het Nationaal Olympisch Committee van de Nederlandse Antillen in te trekken, over te nemen. Dit gelet op formele ontbinding van de Nederlandse Antillen op 10 oktober 2010 en de nieuwe constitutionele structuur binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Atleten van de Nederlandse Antillen die aan de kwalificatie eisen voor de Olympische Spelen van Londen in 2012 hebben voldaan kunnen als onafhankelijke atleten deelnemen onder de Olympische vlag en onder verantwoordelijkheid van een tijdelijke administratieve structuur, welke is opgezet door het NOC van de Nederlandse Antillen. Daarnaast komen de atleten van de voormalige Nederlandse Antillen onder de verantwoordelijkheid te vallen van de KNHS.

Doping op Olympische Spelen

De leiding van het IOC maakte aan de FEI duidelijk dat indien een lid van het dressuur- of eventingteam tijdens de Olympische Spelen wordt gediskwalificeerd als gevolg van een anti doping overtreding, het gehele team wordt gediskwalificeerd en van verdere deelname wordt uitgesloten. In de springsport behouden de teamleden die deze overtreding niet hebben begaan hun score ten behoeve van de individuele plaatsing.

Wijziging in beoordeling fout op sloot

Het zal niet langer als een fout worden aangerekend wanneer op de band die het einde van de sloot in een springparcours markeert enkel en alleen de afdruk van de vetlok of de peesbeschermer zichtbaar is. Er zijn daarnaast technische specificaties vastgesteld, waaraan een sloot vanaf 2013 dient te voldoen. Voldoet de sloot niet aan deze specificaties dan dient over de sloot een verticale hindernis te worden gebouwd.

CSI5* en CSIO Top Level wedstrijden mogen in 2012 samenvallen

Gelet op de exceptionele congestie van wedstrijden in 2012, mede veroorzaakt door de Olympische Spelen, is de regel dat er geen CSI5* evenementen mogen samen vallen met CSIO Top Level evenementen voor 2012 niet van kracht.

Veiligheidshoofddeksel verplicht met ingang van 1 januari 2013

De medische commissie van de FEI heeft het voorstel gedaan om het gebruik van goed bevestigde veiligheidshoofddeksels verplicht te stellen wanneer men op het wedstrijdterrein bezig is met het rijden van paarden. Dit voorstel is aangenomen. Op verzoek van de Amerikaanse Hippische Sportfederatie is besloten de invoering van deze regel met een jaar uit te stellen, om op die manier de Amerikanen in de gelegenheid te stellen eerst een uitgebreid educatief programma uit te voeren. Daardoor wordt deze regel van kracht op 1 januari 2013.

Sofy

Re: Belangrijke FEI besluiten tijdens General Assemblee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:25

Met betrekking tot dat laatste punt (veiligheidshoofddeksels) vraag ik me af hoe ver dit voorstel gaat. Mogen hoedjes nog? En de westernruiters, moeten zij nu ook met cap gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:28

Sofy schreef:
Met betrekking tot dat laatste punt (veiligheidshoofddeksels) vraag ik me af hoe ver dit voorstel gaat. Mogen hoedjes nog? En de westernruiters, moeten zij nu ook met cap gaan rijden?

Dat vraag ik me ook af, ik hoop dat het erdoor komt. Ik erger me al jaren aan (spring)ruiters die met inrijden geen cap op hebben, vind het een slecht voorbeeld naar de toeschouwers.
En ze moeten niet zeuren over het feit dat ze anders de hele dag met cap op moeten lopen, ze betalen honderden euro's voor die dingen dus ze zullen vast wel een fijn hoofddeksel kunnen aanschaffen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:30

Met inrijden inderdaad, maar ook met de zegerondjes! Dat vind ik al helemaal eng. Het excuus is altijd 'eigen verantwoordelijkheid', maar kun je dat bij een externe wedstrijd nog wel claimen? De slechte publiciteit die zo'n wedstrijd oploopt wanneer iemand z'n schedel op jouw terrein openkraakt is denk ik niet mals... (en dan heb ik het ook nog niet over de gedeelde ziektekosten die wij in Nederland hebben, en werkloosheiduitkeringen, en...)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:32

Dus dan moeten de ruiters op de FEI reiningwedstrijden ook met cap ipv westernhoed gaan rijden.. Dat is me nogal wat, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat aflopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:37

Daarom vraagt Amerika denk ik uitstel om dat te gaan implementeren in Amerika, zal wat worden.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:45

Beetje raar vertaald. 'Vetlok' moet denk ik zijn 'kogel'. Fetlock is in ieder geval het Engelse woord voor kogel.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:20

Er zijn toch ook veiligheidshoedjes? (ok, mega duur, maar ze zijn er... ) En naar ik begreep zijn die er ook in een westernvariant... Heb je daar niet zo veel geld voor over, rij je toch gewoon met cap? Ik zie het probleem niet zo...

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:40

waarom wordt de dopingregel niet gelijk getrokken voor alle paarden onderdelen op de OS?

ben ook benieuwd hoe die veiligheid regel te werk gaat, maar vind het wel goed. dat die er nu komt. ze moeten wel het goede voorbeeld gegeven aan de jonge bezoekers. en die dure caps (die lekker zitten) krijgen ze vaak nog wel gesponseert ook.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:46

vraag het me ook af bij de reining....
met de eis over hun nieuwe reiningregels gaan ze al erg ver (spoorgebruik ed) en de eis dat andere verenigingen hierin meegaan.
als ze nu ook nog met een cap moeten gaan rijden kan de fei het helemaal shacken met de reining!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:04

Tja, dit hang natuurlijk al een tijdje in de lucht!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:14

quarterH schreef:
vraag het me ook af bij de reining....
met de eis over hun nieuwe reiningregels gaan ze al erg ver (spoorgebruik ed) en de eis dat andere verenigingen hierin meegaan.
als ze nu ook nog met een cap moeten gaan rijden kan de fei het helemaal shacken met de reining!

Ik ben heel nieuwsgierig of dat zo is. Het gaat wel om een aardige prijzenpot volgens mij.. Wordt een interessante afweging, trots versus winkansen..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:31

Zoals gezegt gaat het niet alleen om deze regel waar de reiningwereld niet blij mee is

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:27

Gelukkig is niemand verplicht om FEI-wedstrijden te rijden. Als je geen helm op wilt blijf je toch gewoon thuis :+
Ik vind het al bijzonder dat zoiets een jaar uitgesteld moet worden om eerst een educatieve campagne te voeren. Je kunt mij niet vertellen dat Amerikanen zonder campagne nog niet door hadden dat het gevaarlijk is om hard op je hoofd te vallen. Cultuurveranderingen uitstellen levert meestal niet minder weerstand op.

celano schreef:
Beetje raar vertaald. 'Vetlok' moet denk ik zijn 'kogel'. Fetlock is in ieder geval het Engelse woord voor kogel.

Volgens mij klopt dat wel hoor. In Nederland wordt ook gehanteerd dat een afdruk van de vetlok op de lat telt als een fout.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:54

Het veiligheidshoofddeksel geldt blijkbaar niet voor iedereen:
Article 427.1 (Dress, Civilians): mandatory for all riders of 18 years and younger, and all riders on six-year and younger horses to wear protective headgear;

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:21

O, gaat het gewoon daarom. Dat hoeft toch niet een heel jaar uitgesteld te worden, daar wordt al tijden over gesproken :+