Paard vlakbij woning door Thijs Wartenbergh DRONTEN - De gemeente Dronten krijgt in ons land het eerste project ‘Wonen bij je paard’. Op een 4 hectare groot terrein nabij het Wisentbos worden 60 woningen gebouwd, met in de directe nabijheid stallen om een paard onder te brengen. Op die manier hebben de eigenaren van deze dieren hun viervoeter binnen handbereik, op loopafstand.
Volgens initiatiefnemer Coby de Boer, die sinds 2007 bezig is dit plan te realiseren, is er veel belangstelling voor dit soort projecten. Bijna 1400 mensen hebben haar laten weten graag vlakbij hun paarden te willen wonen. Dat scheelt een gang naar de manege. In Twente, Almere en Haarlem wordt gekeken of een soortgelijke aanpak als in Dronten mogelijk is. “De afgelopen vier jaar is er veel gesproken met gemeenten en provincies. Uiteindelijk viel het idee diverse malen af, doordat de provincie geen toestemming gaf. Het was immers iets nieuws. Dat paste niet altijd in de plannen voor een bepaald gebied. In Dronten zaten zowel de gemeente als de provincie Flevoland op één lijn. Dit is echt een doorbraak”, zegt ze. De stallen worden aan de rand van de wijk neergezet. Donderdag wordt een intentieovereenkomst met de gemeente getekend.
In Dronten heeft De Boer als partner Noordersluis Projectontwikkeling. Bij eventuele nieuwe projecten zal, verwacht ze, een ander bedrijf gevonden moeten worden. De architect is wel steeds dezelfde: BDG Architecten.
4ha grond,,,60 woningen....en ook nog stallen....wel heel krapjes.....kun je nog net een droogmolen buiten zetten.....en waar moeten die paarden lopen dan????
Tafje
Geplaatst: 17-11-11 10:14
Ik heb het ook gelezen. Vraag me alleen af of er op dit moment wel markt voor is. Woningmarkt zit op slot, mensen houden hun geld vast ivm de crisis en mogelijke recessie... Mits je een paar miljoen op de bank hebt staan zou ik er niet aan willen beginnen..
@ Pappagroom: Ik denk dat de paarden ergens op die 4 Ha komen te lopen.
Eigenlijk net zoiets als een 'pensionstal' op loopafstand met dat verschil dat de stal nu je eigendom is?!? Vraag me af hoe dat gaat met beheer, veiligheid, e.d. aangaande de stal (is het 1 grote hal of zijn het losse stallen)?
DRONTEN - Het Palet, zo gaat de wijk tussen de Gilden en het Wisentbos heten. Het naambordje is gistermorgen onthuld. Het wordt een wijk 'waar woonwensen in vervulling gaan'. Kortom, weinig welstandseisen, in alle opzichten is er veel ruimte. Vier hectare is ingeruimd voor 'wonen bij je paard', een initiatief van Coby de Boer uit Almere. Zij presenteerde gistermorgen aansluitend haar plannen. Het gaat om een wijk met een gemeenschappelijke stal en rijbak. Voor mensen die graag hun paard in de buurt hebben. Het zal niet alleen om vrijstaande woningen gaan, ook appartementen en rijtjeswoningen behoren tot de mogelijkheden. De Boer tekende met de gemeente en een bouwbedrijf een intentieovereenkomst. Als alles volgens plan verloopt, begint de bouw in 2013. Verder werd gistermorgen de eerste boom geplant van het Palet. In tegenstelling tot elders, zorgt de gemeente eerst voor het groen en wordt er vervolgens gebouwd.
Hammeke
Geplaatst: 17-11-11 12:05
Ik vind het eigenlijk wel een goed idee, mits goede uitwerking van het weidebeleid. Zoiets zouden ze hier in België ook mogen doen (aahnee, daar hebben wij geen plek voor )