Aan de Kleinbemden in Balen is gisteren brand uitgebroken in een paardenstal. De brand richtte een aanzienlijke materiële schade aan, maar de eigenaar kon zijn vijf paarden bevrijden.
De brandweer van Balen kreeg gisterenochtend rond 7.30uur een melding binnen van een stalbrand. Een vrachtwagen voor paardentransport, die in de stal geparkeerd stond, vatte om een nog onbekende reden vlam. De brand sloeg over naar de bovenkant van de stal. Enkele buren zagen dat er brand was uitgebroken en verwittigden de brandweer en eigenaar Herman Van Giel.
‘Ondertussen had iemand die in de buurt was al twee van de vijf aanwezige paarden kunnen bevrijden', zegt Van Giel.
‘Toen heb ik mijn jas natgemaakt en ben ik binnengegaan in de stal om de drie andere paarden te redden. Twee heb ik na enig aandringen zo uit de stal kunnen halen. Het laatste paard heb ik een halster omgedaan en op die manier buiten gekregen', zegt Van Giel.
Door de brand begonnen de lichtkoepels op het dak van de stal te smelten. Op die manier kon de warmte snel naar buiten. De brandweer moest wel anderhalf uur blussen voor de brand onder controle was.
De schade aan de stal is aanzienlijk. De vrachtwagen is volledig uitgebrand en het metalen gebinte van de stal is uitgezet door de warmte.
Herman Van Giel is onder de indruk van de schade. ‘De vrachtwagen is compleet vernield, net als het materiaal dat er nog in zat. We hadden in het weekend nog deelgenomen aan een paardencrosswedstrijd in Kasterlee. In de vrachtwagen lagen nog zadels, kopstukken en andere zaken die we nodig hebben voor wedstrijden. Dat ben ik nu allemaal kwijt. Gelukkig kon ik de paarden nog redden. De materiële schade is groot, maar ik ben opgelucht dat de paarden ongedeerd zijn. Ze houden zich voorlopig nog kalm. Misschien kan ik de stal nog herstellen zodat ze tegen de winter onderdak hebben', zegt Van Giel.
De oorzaak van de brand is nog onbekend. Vermoedelijk gaat het om een technisch defect aan de vrachtwagen.
Fijn dat er geen gewonden en/of doden zijn gevallen! Naar mijn idee heeft hij perfect gewerkt toen de paarden nog in de stal stonden. Jammer van de schade maar levens zijn inderdaad belangrijk. Ook ik hoop dat de paarden voor het hele erge weer een stalletje hebben!
Wat een nacht merrie, gelukkig is het gebleven bij matriaal hoe vervelend dat ook is. Hij heeft super gehandeld om de paarden uit de stal te krijgen. Dit is ook mijn nacht merrie en ik zou ook niet weten hoe ik zou reageren.