Natuurlijke manier van inrijden veroorzaakt minder stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Natuurlijke manier van inrijden veroorzaakt minder stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:06

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com

Het is al jaren een controversieel onderwerp: hoe kun je een paard op een goede en evenwichtige manier inrijden? Onderzoekers hebben recentelijk de emotionele indrukken van zowel de "natuurlijke" als de conventionele methode onderzocht. De resultaten laten zien dat de natuurlijke manier bij jonge paarden voor minder stress zorgt.

In de actuele studie, die onder leiding van de Poolse wetenschapper Witold Kedzierski werd uitgezorgd, bestond de natuurlijke manier uit het werken met een paard in een round pen, waarbij er werd begonnen met grondwerk zoals het ontwijken van druk en het bekend raken met onbekende voorwerpen. Er werd net zolang gewacht tot een paard het zadel accepteerde en pas dan werd er over de rug van het paard gehangen voor men uiteindelijk in het zadel zat.

"De trainers die dit op een natuurlijke manier hebben aangepakt gebruikten lichaamstaal om met het paard te communiceren," sprak Kedzierksi tijdens de ISES conferentie in Hooge Mierden.

De conventionele manier bestond uit een eerste training voor het paard in een stapmolen. Daarna werd het paard gelongeerd en zodra het paard aan de longe in draf onder controle kon worden gehouden, werd het dier gezadeld en mocht het aan de longeerlijn aan het zadel wennen. Zodra het paard dit accepteerde klom een ruiter op de rug van het dier.

Tijdens de studie werden er tweeendertig volbloed Arabische hengsten en merries gebruikt, allemaal ongeveer tweeenhalf jaar oud. De paarden werden in twee groepen onderverdeeld. De hartslag van de dieren werd tijdens drie specifieke momenten van de training in de gaten gehouden: de eerste keer dat ze werden gezadeld en de singel werd aangetrokken, de eerste keer dat ze met een zadel rondliepen en de eerste keer dat een ruiter op het paard stapte. Ter controle werden de dieren ook in ruststand gecontroleerd.

Na het bekijken van de studieresultaten werd duidelijk dat het hartritme van de paarden die op een natuurlijke manier waren getraind duidelijk lager lag. De paarden die op de conventionele manier werden getraind hadden vooral een hoger hartritme tijdens het aantrekken van de singel en tijdens de eerste keer dat een ruiter op de rug klom. Het is vooral opvallend dat de hengsten hier het meeste op lijken te reageren.

"Het is opvallend dat de meeste paarden die op een natuurlijke manier werden getraind, minder stress vertoonden dan de dieren die op een conventionele manier werden ingereden. We weten nog niet hoe het komt dat vooral de hengsten een flink verschil lieten zien. Het is wel belangrijk in het achterhoofd te houden dat ieder paard anders kan reageren op een specifieke trainingsmethode. Het is dus zeker niet zo dat de natuurlijke manier geschikt is voor ieder paard," aldus Kedzierski.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:08

Sorry mods hier past maar 1 oneliner bij

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Natuurlijke manier van inrijden veroorzaakt minder stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:09

:')
Kun je die reactie ook nog enigzins toelichten? :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:10

Caira schreef:
Sorry mods hier past maar 1 oneliner bij

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Zeker! _/-\o_

Stiekem wist ik wel dat dit uit het onderzoek zou komen, is met een beetje logisch redeneren ook wel zo te voorspellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:10

Wat is er natuurlijk aan op een paard zitten :?

Ik vind het weer een typisch onderzoek waar je van te voren de uitslag al van weet.
De 'natuurlijke' manier is voor mij conventioneel en vanzelfsprekend eerlijk gezegt.
Hoezo is een stapmolen conventioneel, veel proffecionele 'inrijders' hebben niet eens een stapmolen.
Als met al vind ik het weer een hoop geblaat maar weinig wol.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:12

Leuk onderzoek en mooie uitkomst! :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:12

ben ik toch nog goed bezig *\o/* ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:17

essiesilly schreef:
ben ik toch nog goed bezig *\o/* ;)

Rij jij je paard ook met 2,5 jaar in dan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:21

En dat met 2.5 jaar..... gek zijn ze :) laat ze eerst maar eens iets leren over het groeien van het paard... :n

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:24

Jee wat een verassing :D dat weet toch iedere zool.. hadden ze geen ander onderwerp om te onderzoeken?!

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:26

interesant onderzoek

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:27

"De trainers die dit op een natuurlijke manier hebben aangepakt gebruikten lichaamstaal om met het paard te communiceren," sprak Kedzierksi tijdens de ISES conferentie in Hooge Mierden.
hier heb ik het over sizzle

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:31

2,5 jaar zadelmak maken, daar ben ik het wel mee eens, lekker grondwerken, af en toe een zadeltje erop.
Maar een arabisch volbloed met 2,5 jaar inrijden, no option. De ontwikkelingen van een arabier gaan sowieso al langer door dan die van een gemiddeld paard. Dus voor de genen die perse een arabier inrijden op vroege leeftijd, ik zou toch echt even wachten tot 3,5 tot 4 jaar.
En verder, ik ben zelf ook voor de natuurlijke manier, voor mij is communicatie heel belangrijk.
Het paard vordert stappen in zijn eigen tempo, en niet in dat van mij, of van mijn schema.
Het was een leuk onderzoek, maar de uitkomst was eigenlijk al te voorspellen. Denk dat ik hier voor meerdere mensen spreek.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:32

Goh, zo ben ik ook bezig, maar niet met een 2,5 jarige, maar met een 4,5 jarige. Als ik om me heen zie hoe snel het soms moet gaan ben ik blij de touwtjes zelf in handen te hebben. Merk ook dat m'n pony door al het grondwerken overal veel beter op reageert. De eerste keer dat ik het zadel dan ook op deed en aansingelde vertrok ze geen spier en was het voor haar praktisch normaal. Nu zijn we begonnen met het hangen en zo hoop ik binnen een tijdje toch eens rustig op te stappen. :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:39

Zo mal dat ze dit de "natuurlijke" en de "conventionele" methode noemen. Ik ben zo'n 25 jaar geleden begonnen met paardrijden. Toen was het heel normaal om het paard eerst rustig aan alles te laten wennen, alle basisboeken leggen dit ook zo uit.

Het longeren, hop erop en voorwaarts vind ik meer de moderne methode, overgenomen van de Amerikaanse cowboy manier. Grote stappen, snel thuis. Dat werk.

Maar best logisch natuurlijk dat het eerste beter werkt. :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:41

Goh wat een conclusie, je paard de tijd geven en niet overvallen geeft minder stress. NATUURLIJK!!! hhahaha

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:46

Vrij logisch, maar denk niet dat mensen hierdoor hun manier van trainen en inrijden zullen veranderen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:49

Ik zie niet zoveel verschil in het onderzoek tussen "natuurlijk" en "conventioneel", of ben ik nu echt gek?
In beide gevallen gaat het erom dat het paard rustig is voordat men er op stapt...
En daarbij is er niets "natuurlijks" aan om op een paard te gaan zitten, vind dit een beetje olie op het vuur gooien tussen naturals en de niet-naturals.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:49

Waves schreef:
overgenomen van de Amerikaanse cowboy manier. Grote stappen, snel thuis. Dat werk.

Ho, fout!
Ja, er zijn Amerikanen die dit zo oplossen. Maar er zijn er meer dan zat die het op bovenstaande manier doen (noem bijv. een Bill Dorrance).
Beetje jammer dat meteen weer deze conclusie getrokken wordt. Iedereen doet het op zijn manier, daar heeft je nationaliteit niets mee te maken :')

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:55

Ik vind het ook raar dat we het hier over een ''natuurlijke'' manier van inrijden hebben. Hoezo natuurlijk? Is er dan een natuurlijke manier van inrijden? Of refereert dit weer naar Natural Horsemanship? Waarom noemen we het zo? Ipv ''natuurlijk'' en ''conventioneel'' lijken ''geduldig'' en ''haastig'' in dit geval meer op hun plaats, volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:57

svdijk schreef:
Ik zie niet zoveel verschil in het onderzoek tussen "natuurlijk" en "conventioneel", of ben ik nu echt gek?
In beide gevallen gaat het erom dat het paard rustig is voordat men er op stapt...
En daarbij is er niets "natuurlijks" aan om op een paard te gaan zitten, vind dit een beetje olie op het vuur gooien tussen naturals en de niet-naturals.

mee eens, er zijn weinig mensen die op een paard stappen die nog niet fatsoenlijk aan zadel + hoofdstel gewend is en van te voren fatsoenlijk getraind zijn..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:58

Precies Waves, alle normale 'conventionele' methodes zijn gebaseerd op rustig hangen en stapje voor stapje.Lichaamstaal gebruikt ieder normaal denkend paardenmens. Is ook niets 'natuurlijks' aan.
Snel opstappen en wegrijden doen enkel mensen die weten dat ze heus wel blijven zitten. Is niets moderns aan, dat gebeurde al in de tijden waar geen enkele bokker al bestond. Als je leest hoe dat ging met oorlogspaarden: hup zadel erop, stevig soltaatje die goed kan vasthouden en gaan met die banaan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:00

Wel grappig dat ze arabisch volbloed paarden hebben gebruikt. Niet om het een of ander, maar dat zijn ontzettend fijne mensgerichte paarden om mee te werken. Een van de kerels die ik deels zadelmak heb gemaakt, daar kon ik het opstijgen/hangen etc. gewoon oefenen zonder een helper. Puur uit goed vertrouwen. Tja, dat kan echt niet met een gemiddelde KWPN-er. Maar het is natuurlijk wel fair dat beide onderzoeksgroepen uit dit ras bestaan. Het is dus niet een vraag naar de interne validiteit (vergelijkbaarheid van groepen) maar de externe validiteit (generaliseerbaarheid naar andere rassen) waar ik mijn vraagtekens bij heb. Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe de "natuurlijke methode" dan exact is gehandhaafd. Maar de resultaten zijn wel bemoedigend!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:03

s6801881 schreef:
Puur uit goed vertrouwen. Tja, dat kan echt niet met een gemiddelde KWPN-er.

Waar slaat dat nou weer op 8)7

Een KWPNer is ook gewoon een paard en die doet het ook op vetrouwen, moet niet gekker worden hier.........

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:03

Amen!