Zutphense vrijgesproken van verwaarlozing van pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zutphense vrijgesproken van verwaarlozing van pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:37

http://www.destentor.nl

De Zutphense W.O. (55) hoorde volgens haar advocaat een beloning te krijgen voor de verzorging die ze geeft aan oude, afgedankte dieren. In plaats daarvan werd O. echter beschuldigd van het niet goed verzorgen van een pony.

Volgens een melding die op 2 september 2008 bij de dierenbescherming binnenkwam, zou O. het dier niet op tijd hebben bekapt. De pony zou stijf lopen, omdat de hoeven niet goed verzorgd werden.

Lees hier het originele artikel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:49

Gelukkig maar, het zou toch wat worden dat je aangeklaagd wordt terwijl je alleen maar volop bezig bent met het opvangen van die dieren. Mensen zouden eens wat meer de moeite moeten nemen om poolshoogte te nemen voordat ze beginnen te blèren om niets :n.

Citaat:
In plaats daarvan werd O. echter beschuldigd van het niet goed verzorgen van een pony.

Deze staat er trouwens 2 keer in ;)

Eirikur

Re: Zutphense vrijgesproken van verwaarlozing van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:56

Ach, dit zal de laatste miskleun van de DB op dit gebied nog wel niet zijn. Ik verwonder me er alleen over dat de OvJ het überhaupt tot een proces heeft laten komen. Als die de da en hoefsmid in een eerder stadium als getuigen-deskundigen had gehoord, had deze zaak gewoon geseponeerd kunnen worden en dat had dan weer een klap belastinggeld gescheeld, die een stuk beter besteed had kunnen worden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:05

Tja, ik heb ook nog zo'n voorbeeld;
Kennis had een hele oude geit langs de weg staan die vaak knielde door de artrose. De dierenarts zij dat het geen enkel probleem was en het dier verder kerngezond was.
Toch heeft mijn kennis besloten de geit in te laten slapen omdat hij het gezeur van mensen die langs reden zat was.

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:58

Lekker dan word je beschuldigd van verwaarlozing terwel je juist liefde vol voor zo'n dier zorgt.
Best raar want als die hoefsmid en dierenarts gewoon verklaard hebben dat O. goed voor het dier zorgt, dat andere er heel anders over denken.
Ik bedoel zo'n beschuldeging zou mij niet in de koude kleren gaan zitten.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:05

Vreemd dat dit via rechtzaak naar boven moet komen.
Lijkt mij de DB toch even wat onderzoek had kunnen doen, door buiten een rechtzaal even met wat mensen te praten..(kunnen ze dat geld aan iets anders besteden)
Goed van die dame dat ze hart heeft voor dieren, en zeer jammer dat ze zichzelf op deze wijze moet gaan verdedigen..

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:51

DB gaat uit van verhalen van andere mensen.
Als die zeggen dat een beest het slecht heeft en ze kennen toevallig ook nog eens de mensen die dat zeggen is het voor hun waarheid.
Heb er niks meer mee.
Onze oude bejaarde kat is een aantal jaren geleden opgehaald door de dierenambulance omdat onze buren vonden dat ze zwaar ondervoed was.
Overigens hebben de buren ze wijsgemaakt dat deze kat een zwerver was maar is gewoon van onze inrit geplukt.
De kat was ontzettend dik had haar buik bijna tot op de grond.
Ze had wat last van klitten op haar rug bij de staart.
Deze hebben ze geprobeerd weg te knippen, maar onze kat was wat dat betreft geen lieverdje.
En dus hebben ze de nagels tot ver in het leven afgeknipt.
Toen het nog niet lukte hebben ze het beestje de volgende dag naar de dierenarts gebracht en daar onder narcose geschoren.
Daarna hebben wij haar gelukkig teruggevonden en opgehaald.
De volgende dag was ze dood, is nooit weer goed uit de narcose gekomen.
Kregen we nog even een rekening van 200 euro, voor het vermoorden van onze kat.
Niet betaald dus.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:59

Wow, Dakotah, das heftig zeg ! Verschrikkelijk..

Wat betreft die pony vind ik het toch raar. Een pony die stijf loopt, zou die niet gewoon pijn hebben?
Kan best zijn dat die mevrouw haar dieren gewoon goed verzorgt, maar ik weet niet wat ik moet denken bij een slecht lopend/stijf paard.
Ik heb zelf een pony gehad die meerdere malen bevangen is geweest en die we uiteindelijk hebben moeten laten inslapen omdat ze van de pijn niet meer kon staan. Als ze bij ons stijver begon te lopen, dan wisten we gewoon dat ze pijn had, anders liep ze niet stijf.
Tja...ik weet het niet....

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:15

Heb ook zo'n voorbeeld; liep een keer met een dierenarts mee, we gingen naar een man die hangbuikzwijntjes hield (2 zwijntjes), moest op last van de DB ermee naar de dierenarts, want ze zouden ernstige problemen aan hun klauwen (hoefjes van varkens) hebben. Bleken ongeveer 5 cm te lang te zijn bij 1 van de zwijntjes, verder 2 enorm goed verzorgde en verwende dieren. Die eigenaar was echt gepikeerd dat hij beticht werd van verwaarlozing. Van dat soort gevallen denk je echt, waarom steken ze hun tijd niet in dieren die écht hulp nodig hebben.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:25

Vreselijke voorbeelden worden hier aangehaald. Dakotah wat een vreselijke ervaring, en ik snap als je dat hebt meegemaakt dat je vertrouwen weg is.
Maar hoe werkt dat nou bij de DB? Kijk ik kan me voorstellen dat mensen die aangifte doen, dat zo "triest" mogelijk maken..(terecht of onterecht) maar wat me echt verbaasd is het feit dat deze dame zich in een rechtbank heeft moeten verantwoorden.
Ik neem aan dat er van te voren toch wat zorgvuldiger onderzocht zou moeten worden...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:32

In ons geval liep dochter van de buren stage bij een asiel en ook af en toe mee op de ambulance.
Doordat zij zeiden dat het om een "zwerfkat" ging werd er verder niet naar gekeken.
Heb het verhaal ook doorgestuurd naar het juridisch loket.
Die man was zo kwaad, als ik had gezegd maak er een rechtszaak van had ie het gedaan ook.
Overigens vangen onze buren nu katten op die tijdelijk even extra zorg nodig hebben, via de DB.
Hun eigen paard hebben ze laten doodgaan aan uitdroging, geen zin om water te geven, te veel werk.
Nee ik heb geen aangifte gedaan, ze waren toch al dikke vriendjes met de DB, dus wat had het voor zin.
Bovendien had ik nog een oude poes lopen, die er dan ook aan zou gaan waarschijnlijk.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:42

En als je een ponyhengst met een open sprongewricht met etter en vliegen ziet staan aan een weg en je belt de politie DB en AID krijg je nul op rekening. Je moet zelf uitzoeken wie eigenaar enz is daar beginnen we niet aan mevrouw! Pony heeft zo nog weken gestaan en op 3 benen gelopen. Hij werd door de twee merries iedere keer het draad in geslagen op het moment dat wij er langs reden......... Sorry maar respect voor politie DB en AID is bij mij tot 0 gereduceerd.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:46

Ik heb het inderdaad ook eens meegemaakt, aantal paarden die ernstig verwaarloosd werden op de stal waar ik toen stond. Er waren 4 paarden ziek (salmonella en bloedworm, door nalatigheid staleigenaar) en 3 daarvan zijn doodgegaan omdat ie ze heeft laten creperen :r. Toen is er door meerdere mensen ook LID/AID ingeschakeld en die slikten de mooie praatjes van de man voor zoete koek, gewoon te walgelijk voor woorden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:40

Zie hier de invloed van programma's als animal cobs. Daar hab ik ook al meerdere keren gezien dat er iemand beschuldigd werd van verwaarlozing terwijl het dier in kwestie een flink eind boven de dertig bleek te zijn. Ik hoop maar dat mijn kinderen er later niet van beschuldigd worden dat ze niet goed voor mij zorgen als ik oud kreupel en verschompeld geworden ben.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 07:56

mayke_ schreef:
Lekker dan word je beschuldigd van verwaarlozing terwel je juist liefde vol voor zo'n dier zorgt.
Best raar want als die hoefsmid en dierenarts gewoon verklaard hebben dat O. goed voor het dier zorgt, dat andere er heel anders over denken.
Ik bedoel zo'n beschuldeging zou mij niet in de koude kleren gaan zitten.

Er zijn ook mensen die DENKEN dat ze goed voor hun dieren zorgen.......