IJslanders bij kasteel in Baarn moeten definitief vertrekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

IJslanders bij kasteel in Baarn moeten definitief vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:25

http://www.gooieemlander.nl

Baarnaar G. Evers moet zijn paarden weghalen van zijn terrein achter kasteel Groeneveld in Baarn. Dat heeft de bestuursrechter in Utrecht bepaald.

Evers pacht daar een stuk grond van Staatsbosbeheer. Staatsbosbeheer vindt dat de paarden daar niet horen. De pacht is inmiddels ontbonden. Toen de gemeente Baarn hem aanschreef dat hij met zijn paarden weg moest halen, stapte Evers naar de rechter. De rechter stelde dat het paardenpension in strijd is met het bestemmingsplan. De gemeente Baarn moet daar tegen optreden, oordeelde de rechtbank.

De paarden moeten op 1 januari weg zijn.

Verwante artikelen:

[VN] Baarnse boer moet IJslanders weg doen van Staatsbosbeheer
[VN] Staatsbosbeheer reageert op ontbinding pachtovereenkomst
[VN] College Baarn blijft afzijdig tussen kwestie met IJslanders
[VN] Staatssecretaris Bleker doet niets voor Gijs Evers uit Baarn

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:28

-O-
Hoop voor de eigenaren dat ze op korte termijn nog een plekje kunnen vinden.

l4atjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:25

Zijn al die acties alsnog voor niets geweest. Balen!!! Hoop dat er voor de IJsjes nog een andere, goeie plek gevonden kan worden...!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:30

Wat vreselijk voor de familie |( Het zal gek zijn als er straks iets heel anders daar in die weides te zien is, en ik hoop uiteraard ook voor de eigenaren dat ze hun paarden ergens fijn kunnen onderbrengen. Het is al november...

Anne.

Re: IJslanders bij kasteel in Baarn moeten definitief vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:06

Ik heb hier echt geen woorden voor :n Zo sneu..

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:17

Ook lekker geregeld, zo vlak voor de winter mogen al die mensen nog even een nieuwe plek gaan zoeken voor hun paarden.. Had ze dan wat langer de tijd gegeven om te verhuizen, als je zonodig moeilijk moet doen.. Echt heel erg jammer.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:46

en wat komt er terug, konink paarden? Die horen ook niet in nederland thuis, sterker nog VROEGAH toen liepen hier helemaal geen paarden en bestond nederland niet. Wordt zo moe van die natuurorganisaties, wat nou de dieren staan voorop en alles meot weer terug zoals het vroeger was.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:49

ja en de schotse hooglanders moeten ook het land uit 8)7 weg met de buitenlanders

nee maar het ging erom dat het land niet verpacht is om als pensionstal te gebruiken, het gaat volgens mij niet om het soort paarden wat er staat. Want ik had begrepen, dat er wel slachtpaarden mochten staan?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:54

Er zouden koeien voor terug komen? Vind het wel jammer voor de ijskoos, en sneu voor de eigenaren!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:54

Wat erg voor de mensen die daar staan met hun paard , het is een hechte groep , die al jaren met elkaar staan.... sterkte voor de eigenaren die door dit beleid zo n mooie fijne stek kwijtraken :(:)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:06

peacehorses schreef:
ja en de schotse hooglanders moeten ook het land uit 8)7 weg met de buitenlanders

Ik weet niet hoe jij mijn post opvat, maar ik denk verkeerd. Alle natuurorganisaties geven aan dat ze alles altijd terug willen in de oude staat, dus zoals het vroeger was. Maar vroeger liepen hier helemaal geen paarden want er was niks te vreten voor ze toen nederland eenmaal droog lag. Daarvoor lag het altijd onder water dus hadden we zelfs nog geen zeepaardjes.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:19

daffie1986 schreef:
peacehorses schreef:

Ik weet niet hoe jij mijn post opvat, maar ik denk verkeerd. Alle natuurorganisaties geven aan dat ze alles altijd terug willen in de oude staat, dus zoals het vroeger was. Maar vroeger liepen hier helemaal geen paarden want er was niks te vreten voor ze toen nederland eenmaal droog lag. Daarvoor lag het altijd onder water dus hadden we zelfs nog geen zeepaardjes.

ik vat je post niet verkeerd op, als je het nieuws een poosje terug gevolgd hebt, was er een pvv'er die wilde dat alle buitenlandse dieren het land uit gingen. Dat heeft dus verder helemaal niks met jouw post te maken, enkel met het feit dat de IJslanders daar weg moeten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:23

Ik snap niet helemaal wat de natuur hiermee te maken heeft? Volgens mij gaat het over de agrarische bestemming van boerderij en bijbehorend land.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:29

Agrarische bestemming maar meer koeien mag niet? En als je er dan paarden laat grazen mag dat ook niet omdat het recreatiepaarden zijn 8)7

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 03:29

Inderdaad fijn zo voor de winter, lekker leuren met de dieren voor een plaatsje en als dat dan niet lukt??
Welzijn van de dieren staat in ieder geval niet voorop, duurt weer een half tot een jaar tot een paard weer gewend is aan zijn nieuwe onderkomen.

Zal Staatsbosbeheer in ieder geval een worst zijn, die stelt het welzijn van enig dier toch al niet als prioriteit.

Jammer! Sterkte voor alle betrokkenen en ik hoop dat alle paardjes op een goede stal of weide terechtkomen.

Grz Sabina

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:24

peacehorses schreef:
ik vat je post niet verkeerd op, als je het nieuws een poosje terug gevolgd hebt, was er een pvv'er die wilde dat alle buitenlandse dieren het land uit gingen. Dat heeft dus verder helemaal niks met jouw post te maken, enkel met het feit dat de IJslanders daar weg moeten

Dat meen je niet, dat heb ik inderdaad even gemist ja.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:12

hestejente schreef:
Agrarische bestemming maar meer koeien mag niet? En als je er dan paarden laat grazen mag dat ook niet omdat het recreatiepaarden zijn 8)7

Meer koeien = bedrijfsuitbreiding (meer uitstoot) en dat zal kennelijk ook niet in het bestemmingsplan passen? En paarden laten grazen mag wel, erop gaan zitten niet. Het is inderdaad erg bijzonder geregeld in ons land...

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:14

Hopelijk vinden de eigenaren snel nog een goed plekje voor de paarden!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:30

Ter info:(we gaan dus gewoon door en bieden eind november de handtekeningen aan bij de gemeente Baarn)

Dit is het vonnis van de rechtszaak inzake het handhaven van het bestemmingsplan. Het ging hierbij om de uitspraak of de datum van 1 januari m.b.t. het handhavend optreden van de gemeente vervroegd zou worden en de boete verhoogd (verzoek SBB), ofwel dat het handhavend optreden zou komen te vervallen (wens fam. Evers).

De uitspraak dat de paarden per 1 januari 2012 weg moeten is niets anders dan wat we al wisten: de termijn wordt niet vervroegd, de boete is niet verhoogd, maar het handhavend optreden van 1 januari blijft staan omdat er nog niets is veranderd aan het bestemmingsplan.

Unaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:37

Nee toch?! Had gehoop op een goede afloop :(

sifjeiscool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:46

Hoop dat ze nog een plekje kunnen vinden!!! Maar als dat stuk land van hem is waarom mag hij dat dan niet houden.... :(
Ik hoop wel dat het goed afloopt!!!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:49

http://www.ijslandersopgroeneveld.nl/
Bij laatste nieuws staat weer een artikel met verdere uitleg. Opeens wil SBB ons eigenaren een alternatief bieden.....Verdeel en Heers tactiek? De problemen voor Fam. Evers worden daar in ieder geval niet mee opgelost..........

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:48

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:33

Via ijslandersopgroeneveld.nl zijn ook de verslagen van RTV Utrecht en Wakker Nederland te bekijken en te beluisteren. Vandaag stonden er mooie foto's met verslagen op de voorpagina's van de Baarnsche Courant en De Gooi- en Eemlander.