Achtentwintig verwaarloosde pony's aangetroffen in Elkenrade

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Achtentwintig verwaarloosde pony's aangetroffen in Elkenrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 14:39

www.l1.nl

In Elkenrade bij Wijlre zijn 28 zwaar verwaarloosde pony's aangetroffen. Als de eigenares niet vrijwillig afstand doet van de dieren, neemt de politie ze in beslag. De pony's stonden in en bij een oude boerderij. Ze zijn zwaar vermagerd en stonden met hun benen in de uitwerpselen. Veel beesten zijn kreupel en zakken door hun hoeven. Sommige dieren hadden lange tijd geen daglicht gezien. De eigenares is een 45-jarige vrouw uit Hoensbroek.

Volgens de politie kan ze nauwelijks voor zichzelf zorgen, laat staan voor de pony's. Ze heeft een proces verbaal gekregen.

Een aantal van de pony's moet worden afgemaakt. De eigenaresse heeft vrijwillig afstand gedaan van de dieren. Er wordt een goed tehuis voor ze gezocht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:13

Ik vraag me toch af hoe het zo ver kan komen.. 28 pony's, dat moet de wandelaars enzo toch eerder zijn opgevallen?!

Ik zou wel willen weten wat zo'n proces verbaal voorstelt.. komt er vast vanaf met een 'Foei, niet meer doen!' ..van mij mochten ze zo'n mens alle dierenartskosten enzo laten betalen, met nog een flinke taakstraf erbij.

Wel heb ik soms het idee dat ze erg snel zijn met laten inslapen.. Als je bv bij die animal cops in de VS ziet hoe snel verwaarloosde dieren weer opknappen met goed voer en verzorging.

PalermoZ

Re: Achtentwintig verwaarloosde pony's aangetroffen in Elkenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:18

Pfoeh heftig zeg. Arme ponies. Er staat in het bericht dat veel ponies lang geen daglicht hadden gezien, denk dat ze ergens binnen stonden... Wat een leed...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:21

Ach wat sneu. Ik vraag me wel altijd een beetje af op wat voor manier er naar een goede plek wordt gezocht voor dit soort dieren, vaak hoor je er niks meer van.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:27

8nnemiek schreef:
Wel heb ik soms het idee dat ze erg snel zijn met laten inslapen.. Als je bv bij die animal cops in de VS ziet hoe snel verwaarloosde dieren weer opknappen met goed voer en verzorging.

Helemaal mee eens...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:29

Ze hadden die dieren jaren geleden al moeten invorderen. Er is vaak genoeg melding over gemaakt!

Sommige van die dieren zijn zo kreuepel als een deur en er zit zeer veel inteelt in.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:30

En niemand die dat heeft gezien heeft eens bedacht om die vrouw te helpen?

FemkeMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:34

8nnemiek schreef:
Ik vraag me toch af hoe het zo ver kan komen.. 28 pony's, dat moet de wandelaars enzo toch eerder zijn opgevallen?!

Ik zou wel willen weten wat zo'n proces verbaal voorstelt.. komt er vast vanaf met een 'Foei, niet meer doen!' ..van mij mochten ze zo'n mens alle dierenartskosten enzo laten betalen, met nog een flinke taakstraf erbij.

Ik vind het ontzettend triest dat dit zich in de hedendaagse maatschappij nog voordoet, maar je moet niet vergeten dat dit soort situaties vaak gepaard gaan met psychiatrische ziektebeelden. Dat dit zo ver heeft kunnen komen duidt er volgens mij op dat mevrouw blijkbaar weinig contact heeft met mensen, anders zou iemand wel aan de bel trekken. Het is onmiskenbaar dat het vreselijk is voor het dierenleed wat er is aangedaan, maar ergens is het ook gewoon triest en zielig voor deze mevrouw. Het feit dat zij er direct vrijwillig afstand van doet geeft wel aan dat ze daarin bereidwillig is, wellicht heeft zij het ook niet zo gewild. Kijk wanneer het een situatie zou zijn waarin iemand herhaaldelijk in hetzelfde schuitje komt te zitten, dan zou ik ook zeggen voer die strafmaat omhoog. Maar in beginsel denk ik niet dat dit de oplossing voor dit probleem is.

Ik hoop dat allen de juiste hulp aangeboden krijgen, zowel de pony's als de mevrouw...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:39

8nnemiek schreef:
Als je bv bij die animal cops in de VS ziet hoe snel verwaarloosde dieren weer opknappen met goed voer en verzorging.

Als je dat programma kent dan weet je ook van het fenomeen Animal hording, deze mensen zijn ziek, ze denken de dieren een plezier te doen maar hebben niet in de gaten dat de dieren er erg slecht aan toe zijn.
Ik hoop dat er ook nog regelmatig een nacontrole wordt gedaan aangezien deze mensen vaak zo weer door gaan met dieren verzamelen

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:39

Wie zoekt dat nieuwe tehuis voor ze.

Ik heb ruimte voor als het moet 2, is wel afhankelijk van geslacht en grote en leeftijd...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:41

kohtje schreef:

Jij kent de vrouw blijkbaar niet.
Bovendien ligt de verantwoordelijkheid voor paarden altijd bij de eigenaar.
Deze mevrouw is goed genoeg bij haar verstand om te weten dat, als je je hengsten altijd tussen de merries laat lopen, het er echt niet minder worden...
Moet iemand anders dan de kosten nemen, omdat zij haar verantwoordelijkheid niet neemt.

En zoals al gezegd: er is vaak genoeg aan de bel getrokken bij de DB.
Ik ken verschillende mensen die gebeld hebben.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:41

Gooiske schreef:
Wie zoekt dat nieuwe tehuis voor ze.

Ik heb ruimte voor als het moet 2, is wel afhankelijk van geslacht en grote en leeftijd...

Daar zijn een aantal profesionele opvangadressen voor, echter het is geheim wie dat zijn en waar deze liggen. Je kunt nu geen ponys opvangen, er wordt wel naar een nieuwe baas gezocht voor deze dieren maar dat duurt nog even

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:44

Een heel deel van d epaarden is ook maar zeer beperkt in handen geweest, dus dat zal nog niet meevallen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:47

MariekeA schreef:
kohtje schreef:

Jij kent de vrouw blijkbaar niet.
Bovendien ligt de verantwoordelijkheid voor paarden altijd bij de eigenaar.
Deze mevrouw is goed genoeg bij haar verstand om te weten dat, als je je hengsten altijd tussen de merries laat lopen, het er echt niet minder worden...
Moet iemand anders dan de kosten nemen, omdat zij haar verantwoordelijkheid niet neemt.

En zoals al gezegd: er is vaak genoeg aan de bel getrokken bij de DB.
Ik ken verschillende mensen die gebeld hebben.

Wie zegt dat iemand anders dat moet betalen? Gewoon eens helpen met een bezem door de stal.
Ook dierenbescherming had eens wat kunnen helpen ipv nu verwaarloosde dieren nu op te halen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:50

kohtje schreef:
Wie zegt dat iemand anders dat moet betalen? Gewoon eens helpen met een bezem door de stal.

Nogmaals, je kent de situatie niet en de vrouw niet.
De meeste "verzamelaars" staan nou niet bepaald te springen om hulp.

Een aantal buren heeft echt wel geprobeerd.
Ik vind je reactie tamelijk naief eerlijk gezegd.

Zelfs met de hulp van de DB had deze situatie nooit goed blijven gaan. De locatie was 1 oude bende, waar weinig eer meer te behalen viel.
De paarden zijn veel al van inteelt. De dieren zijn in slechte conditie en gezondheid, zijn praktisch onopgevoed en de eigenaresse heeft geen geld en is stront eigenwijs.
Laatst bijgewerkt door MariekeA op 09-11-11 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:52

Citaat:
Als de eigenares niet vrijwillig afstand doet van de dieren, neemt de politie ze in beslag.

Dat vindt ik dus belachelijk! Die beesten zijn er al zo erg aan toe; gelijk oplaaien!
Te schrijnend voor woorden weer dit.. die persoon moet gewoon levenslang geen dieren meer mogen houden. Zeker omdat ze "Volgens de politie kan ze nauwelijks voor zichzelf zorgen". En een proces verbaal; leuk, kun je inlijsten, meer gewicht heeft het niet

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:53

Ze heeft inmiddels al afstand gedaan staat onderaan het bericht

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:54

Princeps schreef:
8nnemiek schreef:

Helemaal mee eens...

ja bent het wel mee eens maar als ik lees dat sommige pony's door hun hoeven zakken bijv. hoefbevangen is dit moeilijk te verhelpen en is inslapen soms beter :(

vind het heel erg wat er is gebeurt had idd al veel eerder opgevallen moeten zijn, hoop dat ze er niet te makkelijk vanaf komt

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:00

Tafje schreef:
Citaat:
Als de eigenares niet vrijwillig afstand doet van de dieren, neemt de politie ze in beslag.

Dat vindt ik dus belachelijk! Die beesten zijn er al zo erg aan toe; gelijk oplaaien!
Te schrijnend voor woorden weer dit.. die persoon moet gewoon levenslang geen dieren meer mogen houden. Zeker omdat ze "Volgens de politie kan ze nauwelijks voor zichzelf zorgen". En een proces verbaal; leuk, kun je inlijsten, meer gewicht heeft het niet

Weer eens iemand die niet weet wat een Proces Verbaal is :)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:00

Oh en het gelijk oplaaien deel: Daar is dus ook sprake van. De pony's gaan mee, de eigenaresse mag er zelf afstand van doen, en doet ze dat niet, dan worden ze in beslag genomen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:06

MariekeA misschien sta ik wel wat goed gelovig in het leven . (gelukkig wel) Wat ik al zei,bd had ook daar heen kunnen gaan met voer, hoefsmit ,dierenarts enz (ze zijn de rijkste vereniging van Nederland) Je zal het leven maar niet meer zien zitten en het groeit boven je hoofd. Hulp aan nemen is moeilijk ook door schaamte.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:15

Koh, wie zegt dat ze het leven niet meer zag zitten?????????????

Moet de DB dat dan allemaal maar betalen en ze dan daar laten, wetende dat de situatie 3 maanden later weer zo is?? Of moeten ze dan maar 3 maanden later weer dokken??
In dat geval mogen ze het onderhoud van mijn paarden ook wel betalen. Kan ik ook eens op vakantie.

Deze sitiatie was al JAREN niet goed. Toen had ze echter nog een weiland gehuurd met gras, waardoor de dieren nog niet al te mager waren. Daarom deed de DB niks. Ze hadden al veel eerder moeten ingrijpen met al die kreupele paarden en gebrek aan verzorging.

En dat mens maar praten over haar kwaliteitsfokkerij. Pffff, te gek voor woorden dit.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:22

echt erg zeg
vind het leuk dat iemand in het topic een plaats aan bied
ik kan in princiepe ook wel een plaatsje aanbieden
maar dit soort dingen kan je idd beter aanb de proffs over laten . ik weet dat deze paardjes waarschijnlijk hardstikke wild en zijn en vele meschien nog nooit een halster om hebben gehad :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:28

8nnemiek schreef:

Ik kom zelf iedere dag twee keer langs die plek, en ik heb nooit één pony gehoord of gezien.
Wel al tig mensen die me vandaag gevraagd hebben hoe het met mijn pony is, aangezien wij op een privéstalling in Elkenrade is.
Mijn zus belde me al helemaal in paniek op, maar bij ons zijn er geen verwaarloosde paarden, eerder verwende paarden.

En over die plaatsen wat ze zoeken, ik denk niet dat iemand ze graag wilt hebben, ze zitten vol met wormen, en zitten ook vol met inteelt, omdat hengsten en merries gewoon door elkaar stonden en veulenden wanneer ze er zin in hadden.
Dit fenomeen ging ook al jaren zo, de dierenbescherming stond volgens mij wel wekelijks bij haar op de stoep, zo vertelde de staleigenaresse waar ik sta.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:51

8nnemiek schreef:

In de tekst staat dat de vrouw nauwelijks voor zichzelf kon zorgen. Misschien heeft ze wel grote psychische problemen (wat mij best waarschijnlijk lijkt). Dan heeft het weinig zin om haar een taakstraf te geven en alle kosten te laten betalen (die ze zeer waarschijnlijk niet kán betalen, en dus nog erger in de problemen komt). Psychische hulpverlening lijkt mij dan meer op z'n plaats. En een verbod om dieren te houden, want daar is ze zo te lezen niet toe in staat.