Regen van klachten tegen paardenhandelsstal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Regen van klachten tegen paardenhandelsstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 13:57

www.gva.be

In het Kempense Herselt is een paardenhandelsstal in opspraak gekomen. Volgens gedupeerden verkoopt dit bedrijf systematisch paarden met vervalste papieren en zelfs valse keuringsverslagen. Zo werd een kreupel paard opeens weer een goed paard. De dierenarts en de kopers dienen klacht in.

Het bedrijf heeft geen al te beste naam in de paardenwereld. Op internetfora vind je veel klachten over de praktijken van de paardenhandelsstal. Sommigen zeggen vier jaar geleden al klacht te hebben ingediend. De politie Zuiderkempen bevestigt weet te hebben van talrijke klachten tegen dit bedrijf.

De jongste aflevering kwam er drie weken geleden toen Christel Van Esbroeck uit Burcht zich in Herselt aanbood om een paard te kopen dat ze via internetsite Kapaza had ontdekt.

De vrouw kocht voor veel geld een springpaard voor haar dochter. Het paard werd getest en leek oké. Volgens het keuringsverslag van de Antwerpse dierenarts waren er geen significante afwijkingen.

Thuis, tijdens lichte dressuuroefeningen en galop, bleek echter dat de merrie slecht liep en voortdurend struikelde. De verkoper wil het paard niet terug nemen.

Uit inspectie van de toen geraadpleegde dierenarts bleek dat het dier een duidelijk spierafwijking had, waardoor het niet geschikt is als rijpaard. Toen de dierenarts die het keuringsverslag had gegeven werd gecontacteerd zei die dat het keuringsverslag was vervalst.

Ondertussen melden steeds meer gedupeerden zich.

************eigen mening ts************
Ik kan vanavond het hele artikel inscannen voor zij die het willen lezen en hier posten.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-11-11 14:49, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Hele artikel geplaatst

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:02

Verschrikkelijk is dat, dat er zoveel oplichters in de paardenwereld zitten. Ik zit zelf in eenzelfde situatie, wat ook pure oplichting is. Zeg gewoon eerlijk of het paard wat mankeert en wees eerlijk in de kwaliteiten van een paard ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:09

Zo, dat is nogal wat zeg! Niet alleen voor de kopers maar ook voor de paarden een drama als je daar in verwikkeld bent geraakt. Aan de andere kant zucht ik er nog eens diep van want hoe vaak moet er nog gezegd worden "laat het paard door je eigen dierenarts keuren". Zo ben jijzelf de opdracht gever en kun je vertrouwen op de relatie die je al hebt met je dierenarts zonder dat er derden tussen zitten.

Eb01

Re: Regen van klachten tegen frauduleuze paardenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:12

ehh aprella: het gaat toch niet om de verkopers van jouw paardje he?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 14:20

Yup, spijtig genoeg wel.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:34

oh meisje toch. Meteen alles inschakelen he, rechtsbijstand, dierenartsrapport, mail, voicemails, getuigen etc. Alles vastleggen. En je vooral niet te veel hechten aan je huidige paardje. Ik weet, het klinkt hard, maar er zijn meer paarden. Laat je niet kennen he, ga voor je gelijk. En wees niet bang om dan toch afscheid te nemen van jouw beestje mocht hij niet goed zijn. Als je dit van te voren had geweten had je hem ook niet gekocht. Gevoel en sentiment is mooi maar een paard is geen kat en als je je het niet kunt veroorloven om er 2 te onderhouden, ga dan asjeblieft voor een gezond paard. Succes en sterkte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:39

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:45

Enkel een link plaatsen is niet de bedoeling, ik heb het hele artikel geplaatst in de OP.

edit: Ik heb ook de naam verwijderd van de stal uit de tekst. :)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 14:46

Ik hoop dat er iets aan gedaan wordt! Nu zijn er fouten gebeurd bij de verkoop/koop van mijn paard, (waar ik nu niet verder over wil ingaan) door beide partijen. Er worden in de komende week hopelijk platen gemaakt van mijn paard zen benen etc, en ik ben ergens bang dat ik hem ga moeten laten inslapen; Maar we zien nog wel. Ik zou het super vinden dat ik iets zou terug krijgen of dat die mensen worden kaal geplukt, maar ik vind het véél belangrijker dat ze gestopt worden en niet meer mensen worden gedupeert.

@Sammie: sorry!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:52

Sammie schreef:
Enkel een link plaatsen is niet de bedoeling, ik heb het hele artikel geplaatst in de OP.

edit: Ik heb ook de naam verwijderd van de stal uit de tekst. :)

Sorry dat ik me hiermee bemoei :D maar waarom de naam verwijderen Sammie? De naam staat toch gewoon vermeld in de krant en deze krant wordt als bron gebruikt door Ts.

Aprella

Re: Regen van klachten tegen paardenhandelsstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:02

krant ligt hier ook op de kast...

volgens mij was de stal ook in het artikel te lezen?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:05

ik zag ook een paard op internet staan die ik van mijn vorige werk ken.. die is ook weg gegaan ivm met een gebrek... maar stond opeens later weer op internet... goed gekeurd.. volgens de advertentie voor hogere sport.. nou recreatief zou nog net kunnen..

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:21

Nee, de stal was er niet in de te lezen, het ging alleen over de verkopers en dat ene slachtoffer.

Patatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:27

Was daar ook eens een paard gaan testen , beviel me wel maar ik had toen net op tijd gehoord dat het daar niet deugde !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:33

Bramasole schreef:
Sorry dat ik me hiermee bemoei :D maar waarom de naam verwijderen Sammie? De naam staat toch gewoon vermeld in de krant en deze krant wordt als bron gebruikt door Ts.

Dat moet de krant natuurlijk helemaal zelf weten, maar wij hanteren deze regel o.a. vanwege mogelijke smaad en de wet op de privacy. Daarnaast is iemand onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Bovendien is er door de krant géén wederhoor toegepast, waardoor het verhaal eenzijdig is en de kant van de verkopers niet wordt weer gegeven.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:10

Vandaag stond er in de krant dat er een proces komt omdat ze aan "valsheid in geschriften deden." Nu ging ik normaal ook klacht neerleggen, maar het kan zijn dat het door omstandigheden maandag wordt. Ik weet dat ik hoogstwaarschijnlijk geen cent ga zien, maar ik hoop dat ze zo gewoon gestopt kunnen worden!

mjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:04

Vorige zomer zou ik een hele leuke merrie (pinto) van haar kopen. Ze zou heel braaf en volledig verkeersmak zijn.
Ik heb er daar op gereden en ze liep goed alhouwel ze wel erg bang leek voor de ingang naar de wei. Ze schrok telkens erg in die hoek. Dat vond ik wel wat vreemd want de merrie zou daar al jaren staan en dat was de ingang naar de wei en het leek me niet dat een paard daar van zou schrikken maar daar juist naartoe zou willen. Maar goed ik vond haar erg leuk en zou haar in het weekend ophalen. Thuis ben ik gaan googelen op het adres. En ja hoor, las een bericht van een bokker die een "correct" paard gekocht had daar die achteraf bleek voor de slacht verkocht (vanwege kreupelheid) was door een manege. Ik heb haar (veronique) mee geconfronteerd en heb dus het paard niet geocht. Ik ben de bokker die het toen schreef nog erg dankbaar dat ze via bokt waarschuwde voor dit adres.
Tip : wil je een paard kopen, googel dan even op de naam van de verkoper en het adres.