SFN spreekt over transfer Utascha naar Jeroen Dubbeldam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

SFN spreekt over transfer Utascha naar Jeroen Dubbeldam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 13:22

http://www.horses.nl

"Prestaties in de top zijn alleen mogelijk als zonder emotie en op rationele gronden naar het beste wordt gestreefd. Een besluit zonder aanzien des persoons hoort daar ook bij, hoe hardvochtig dat ook kan lijken'', liet Henk Rottinghuis gisteren weten. Hiermee liet het Springpaarden Fonds Nederland zich uit over het veelbesproken besluit om Utascha SFN weg te halen bij Eric van der Vleuten en onder te brengen bij Jeroen Dubbeldam.

De directie van het SFN komt met de selecteurs regelmatig bijeen om te spreken over de voortgang van de paarden. Dit heeft in het verleden al eerder tot ruiterwisselingen geleid. "Ook de combinatie Utascha - Eric van der Vleuten is gedurende de afgelopen jaren beoordeeld. Dankzij de zorgvuldige begeleiding van Eric van der Vleuten en de betrokken selecteurs heeft Utascha zich ontwikkeld tot een paard van wereldklasse. Vooruitkijkend was er echter gerede twijfel bij selecteurs of deze combinatie tot de voor Utascha optimale prestatie bij de Olympische Spelen van Londen 2012 zou kunnen komen", aldus Rottinghuis. Na uitvoerig intern beraad besloot het SFN voor Utascha een nieuwe ruiter te zoeken. Deze nieuwe ruiter is Jeroen Dubbeldam, die sinds gisteren niet meer over springtopper BMC van Grunsven Simon (v. Mr. Blue) beschikt.

Rottinghuis begrijpt dat het besluit voor Eric van der Vleuten ingrijpende gevolgen heeft. "Er is ook begrip voor zijn teleurstelling. Ook is het duidelijk dat de nieuwe combinatie zich nog zal moeten bewijzen. Toch zijn we overtuigd dat het SFN de meest verantwoorde beslissing heeft genomen."

Klik hier voor de brief van het SFN aan de certificaathouders.

Verwant artikel:

[VN] Jeroen Dubbeldam gaat Utascha SFN uitbrengen

easygoing

Re: SFN spreekt over transfer Utascha naar Jeroen Dubbeldam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:27

Wat een geklets zeg. Eric heeft Utascha super opgeleid volgens die oen maar nu ineens is het voor Utascha beter om naar een andere ruiter te gaan. Scheinheiligheid ten top dit, laat hem gewoon eerlijk zijn!!!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:37

maar wat ik niet begrijp, is het SFN er nu voor het nederlandse team, of voor paarden individueel?
want jeroen heeft straks misschien wel 2 paarden op stal staan die mogelijk potentie hebben voor olympische spelen (Whisper (?) en Utascha) ....en Eric heeft er geen meer.....

waar blijft dan het landenteam?
Verdi doet het momenteel goed, en Gerco heeft ook wel een paar fijne, maar het is toch heel wat om een team paarden te krijgen die 4 dagen lang op het hoogste niveau kunnen presteren, en qua dat vind ik dat we op dit moment niet echte en " vast" team hebben om goud mee te halen.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:29

Kijken wat deze combinatie zal doen. Denk toch wel dat dit een hoogtepunt voor de OS in London zal zijn!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:35

Wat een geklets zeg! Paardensport GAAT toch over emoties. Geen band met een paard zonder emoties.
Het gaat toch om combinaties in de nederlandse topsport te behouden, het lijkt nu meer een zakelijk belang!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:39

Bla, bla, bla.. wat een verklaring zeg! Bij het SFN blijken het dus ook maar gewoon 'mannen met geld maken de dienst uit' figuren te zijn.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:41

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl

"Prestaties in de top zijn alleen mogelijk als zonder emotie en op rationele gronden naar het beste wordt gestreefd. ."

Ik vind dit echt een hele vreemde uitspraak. Paardensport en juist presentaties aan de top zijn zonder emoties niet mogelijk mijns inziens. Een paard is immers geen machine die zonder gevoel en op de automatische piloot de baan rondhobbelt. Een ruiter die geen gevoel heeft bij zijn paard en zijn prestaties kan geen goede ruiter zijn. Een goede emotionele band met je paard is noodzakelijk.

Ik vind het maar een rare gang van zaken van het SFN.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:42

Tafje schreef:
Bla, bla, bla.. wat een verklaring zeg! Bij het SFN blijken het dus ook maar gewoon 'mannen met geld maken de dienst uit' figuren te zijn.

Nee, ze kijken gewoon zakelijk naar het functioneren van de combinatie paard en ruiter. En kennelijk hebben ze nu geconstateerd dat Eric veel heeft verbeterd aan Utascha maar dat ze meer kansen voor Jeroen en Utascha zien. Niet emotioneel maar zakelijk bekeken. En ja dat is dan geen fijne beslissing voor Eric, maar is geen liefdadigheidsinstelling denk ik.

@Essy En dat ruiter en paard gevoel voor elkaar hebben, dat bepaalt natuurlijk niet de zakelijke beslissing van zo'n organisatie. Ze kunnen niet gaan denken van oooooooh dat is ook zielig voor Eric.. Ze kijken naar de combinaties waar zij het meestel succes voor zien. En de basis van goed presteren is natuurlijk wel een klik tussen paard en ruiter. Maar ik denk dat Jeroen ook een goede ruiter is en een klik kan hebben met Utascha....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:09

En dan te bedenken dat het SFN is opgericht om paarden in Nederland te houden. Oftwel het zakelijke belang ondergeschikt te kunnen laten zijn tov het emotionele.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:16

Ja ja, en Jeroen is in een half jaartje net zo op Utasha ingespeeld (en ook andersom) als Eric in de afgelopen jaren zeker :n _-:(

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:56

Sky_As schreef:
maar wat ik niet begrijp, is het SFN er nu voor het nederlandse team, of voor paarden individueel?
want jeroen heeft straks misschien wel 2 paarden op stal staan die mogelijk potentie hebben voor olympische spelen (Whisper (?) en Utascha) ....en Eric heeft er geen meer.....

waar blijft dan het landenteam?
Verdi doet het momenteel goed, en Gerco heeft ook wel een paar fijne, maar het is toch heel wat om een team paarden te krijgen die 4 dagen lang op het hoogste niveau kunnen presteren, en qua dat vind ik dat we op dit moment niet echte en " vast" team hebben om goud mee te halen.

Vergeet niet dat hij ook Quality Time nog heeft.

Maar wat een geklets! Hoe kun je als SFN nou de link missen tussen paarden en emotie? Dan gaat er toch echt wat mis!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:58

hahaha zie je, 3 paarden! nog veel erger!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:01

@Fargo; waarom dan uberhaupt Utascha zo lang bij Eric nog gelaten? Als er twijfels zijn waarom dan nu pas actie (net voor de OS) en niet in die 6 jaar of zo dat Eric haar heeft opgeleid? Of heeft het dan toch iets te maken met die val ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:03

Sinds wanneer zijn paarden objecten?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:27

voor een begrafenisondernemer , een politicus en een fotograaf blijkbaar wel ..
en de selecteurs zijn tophandelaren ..ons kent ons ..en elkeen vult eerst zijn eigen geldbeugel ..
volgens mij hebben ze die emoties van het grote publiek en de paardensport toch echt nodig om de grote evenementen draaiende te houden ..
Laat ze dan de formule 1 of zo sponseren :7
en was de dood van Hickstead niet één en al emotie :?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:28

easygoing schreef:
Wat een geklets zeg. Eric heeft Utascha super opgeleid volgens die oen maar nu ineens is het voor Utascha beter om naar een andere ruiter te gaan. Scheinheiligheid ten top dit, laat hem gewoon eerlijk zijn!!!

inderdaad..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:57

Jeemig wat ik vind echt dat de meeste hier echt veel te soft zijn hoor! Gaat hier gewoon om harde knaken. Niet meer dan logisch, mensen hebben er geld in gestoken en willen dan resultaat zien. Eric liep zelf te klooien laatst ja jammer dan, dan krijgt iemand anders het paard. Zielig voor hem maar je kunt het paard niet daar houden omdat het zo zielig is voor Eric. Sorry hoor dan ben je echt niet slim bezig.

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:13

JessicaD88 schreef:
Jeemig wat ik vind echt dat de meeste hier echt veel te soft zijn hoor! Gaat hier gewoon om harde knaken. Niet meer dan logisch, mensen hebben er geld in gestoken en willen dan resultaat zien. Eric liep zelf te klooien laatst ja jammer dan, dan krijgt iemand anders het paard. Zielig voor hem maar je kunt het paard niet daar houden omdat het zo zielig is voor Eric. Sorry hoor dan ben je echt niet slim bezig.

Uhm liep Eric te klooien?? Volgens mij was het gewoon een fout van Utascha met die verkeerde afzet...

Lijkt net of de mensen van het SFN handelen in aandelen ofzo, maar zelf daar komen emoties weleens om de hoek kijken... Niet echt een slimme uitspraak (vind ik dan) Het lijkt gewoon of ze geld willen zien ipv de beste paarden behouden voor de Nederlandse sport. In mijn ogen hadden ze Utascha dan al veel eerder bij Eric weg moeten halen. Ik gun het Jeroen wel, maar vind de maniet waarop het gegaan is niet echt netjes. Hij wist dat Simon een keer zou gaan, waarschijnlijk al voor de OS. Dan laat hij dit blijken richting SFN en die "regelen" ff een kant en klaar top paard van collega Nederlandse ruiter. Als hij de OS haalt en goed presteerd dan heeft Eric daar ZEKER net zoveel aan gewerkt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:16

Misschien is het verstandig je eerst even te verdiepen in de doelen van het sfn alvorens van alles te roepen.
Het is gewoon een beleggingsclub in paarden. Logisch dat zakelijk erg belangrijk is.
Alleen is zakelijk en paarden een moeilijk verhaal wat emoties betreft. Kijk maar naar maneges, pensionstallen e.d.

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:25

Ze hadden het gewoon anders moeten verwoorden dan zo:

"Prestaties in de top zijn alleen mogelijk als zonder emotie en op rationele gronden naar het beste wordt gestreefd. Een besluit zonder aanzien des persoons hoort daar ook bij, hoe hardvochtig dat ook kan lijken'',

Ik snap ook wel dat ze het beste rendement willen behalen voor de beleggers, maar ze hebben het krom geformuleerd naar mij idee. Dus ik roep niet zomaar van alles, ik geef mij mening/visie op dit gebeuren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:26

misschien moeten de heren SFN-ers eens de video van de perconferentie van Eric Lamaze bekijken
en ergens rond 6-7 minuten goed luisteren waarom ruiters die verdomde paardensport beoefenen ..en laat dan de heren SFN maar die hockeystick en tennisracket sponseren

http://www.cbc.ca/sports/equestrian/video/#id=2166004987&tab=3

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:30

Nienketje17 schreef:
JessicaD88 schreef:

Uhm liep Eric te klooien?? Volgens mij was het gewoon een fout van Utascha met die verkeerde afzet...

Lijkt net of de mensen van het SFN handelen in aandelen ofzo, maar zelf daar komen emoties weleens om de hoek kijken... Niet echt een slimme uitspraak (vind ik dan) Het lijkt gewoon of ze geld willen zien ipv de beste paarden behouden voor de Nederlandse sport. In mijn ogen hadden ze Utascha dan al veel eerder bij Eric weg moeten halen. Ik gun het Jeroen wel, maar vind de maniet waarop het gegaan is niet echt netjes. Hij wist dat Simon een keer zou gaan, waarschijnlijk al voor de OS. Dan laat hij dit blijken richting SFN en die "regelen" ff een kant en klaar top paard van collega Nederlandse ruiter. Als hij de OS haalt en goed presteerd dan heeft Eric daar ZEKER net zoveel aan gewerkt.

Ja hij liep te klooien, en dan bedoel ik niet zn rit maar zn uitspraken ove rdat hij niet wist of hij Utascha nog wilde blijven rijden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:19

Iedereen loopt wel te blazen, maar dit hoort toch gewoon bij de sport en gebeurt ook zonder springpaardenfonds met grote regelmaat. Wees blij dat dit paard voor de Nederlandse sport behouden blijft en niet voor de hoofdprijs naar Amerika of een andere concurrent gaat. Dat is het doel van het SFN en daar houden ze zich met deze ruiterwissel keurig aan!

Jeroen is absoluut één van de Nederlandse topruiters die met veel paarden overweg kan en een ontzettend goed stalbeleid heeft. Of het met Utascha lukt zal de tijd ons leren, maar ik denk dat ze in Londen ons best aangenaam kunnen verrassen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:28

besita schreef:
misschien moeten de heren SFN-ers eens de video van de perconferentie van Eric Lamaze bekijken
en ergens rond 6-7 minuten goed luisteren waarom ruiters die verdomde paardensport beoefenen ..en laat dan de heren SFN maar die hockeystick en tennisracket sponseren

http://www.cbc.ca/sports/equestrian/video/#id=2166004987&tab=3

Off topic, ik zou dit interview graag zien, maar als ik op deze link klik start het interview niet??? Wat doe ik fout?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:45

En toch komt het niet zo bij anderen over apart verhaal hoor...
Waarom moet het SFN haar standpunten dan verdedigen? :?