Paardenmarkt van Hedel niet meer de grootste van Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenmarkt van Hedel niet meer de grootste van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 07:04

Novum

De paardenmarkt in het Gelderse Hedel die zondagnacht van start is gegaan is niet meer de grootste van Europa. De paardenmarkt die vorige maand in het Drentse Zuidlaren werd gehouden heeft met ruim tweeduizend paarden en 150 duizend bezoekers het stokje overgenomen.

Elk jaar heerst er een strijd welke paardenmarkt in Nederland de grootste is van Europa. Op de Brabantse paardenmarkt zijn maandag 1852 paarden geteld, meldt een woordvoerder van de Stichting Paardenmarkt Hedel. Minder dan vorig jaar, toen nog 2096 paarden werden aangeboden. De organisatie verwacht dit jaar veertigduizend bezoekers te trekken.

De Hedelse paardenmarkt kwam vorig jaar slecht in het nieuws, omdat de dieren niet goed zouden worden verzorgd. De organisatie heeft maatregelen genomen door de paarden meer ruimte te geven. Verder worden de dieren gratis van stro, hooi en water voorzien.

CoonArt

Re: Paardenmarkt van Hedel niet meer de grootste van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:37

Even klagen? Paardenmarkten: ze zouden verboden moeten worden. Het is gewoon uit de tijd, paarden kan je ook elders kopen en ze zien er tenminste beter uit dan op zo'n markt waar ze uren achtereen moeten staan bij zo'n baas met een peukie in zijn mond + vaak zure blik. Maarja, dat ben ik weer... hoe goed ze ook worden verzorgd, ik mijdt zulke markten als de welbekende ziekte.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:47

Cayenne schreef:
Novum

De paardenmarkt in het Brabantse Hedel die zondagnacht van start is gegaan is niet meer de grootste van Europa. De paardenmarkt die vorige maand in het Drentse Zuidlaren werd gehouden heeft met ruim tweeduizend paarden en 150 duizend bezoekers het stokje overgenomen.

Elk jaar heerst er een strijd welke paardenmarkt in Nederland de grootste is van Europa. Op de Brabantse paardenmarkt zijn maandag 1852 paarden geteld, meldt een woordvoerder van de Stichting Paardenmarkt Hedel. Minder dan vorig jaar, toen nog 2096 paarden werden aangeboden. De organisatie verwacht dit jaar veertigduizend bezoekers te trekken.

De Hedelse paardenmarkt kwam vorig jaar slecht in het nieuws, omdat de dieren niet goed zouden worden verzorgd. De organisatie heeft maatregelen genomen door de paarden meer ruimte te geven. Verder worden de dieren gratis van stro, hooi en water voorzien.

*Hedel ligt naar mijn weten nog altijd in Gelderland :o .
Maar daarvan afgezien was het ergens al wel te verwachten. Hopelijk gaat dan ook het plan om de markt uit te breiden volgend jaar door!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:51

HorseyDude dan ben jij nog nooit op de markt geweest. Sure de paarden staan opeengepakt aan een touw naast elkaar. Maar dit jaar stonden ze er imo in Zuidlaren heel goed bij. Bij die zijn de hoefjes wat lang, okay en die is wat schraal maar schrijnende gevallen van broodmagere dieren zie je niet veel. En die schrijnende gevallen zijn dan ook nog eens bedekt met een dikke vacht zodat je het amper ziet. Ik heb niets tegen paardenmarkten mits er goed gecontroleerd wordt. Dit jaar was het afschuwelijk weer, ja daar doe je niets aan en dan is het lullig dat die paarden daar staan. Ik ervaar Zuidlaren altijd als een grote gezellige markt. De sfeer is goed en ondanks dat niet alles gaat zoals je het zelf zou doen valt het echt wel mee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:54

HorseyDude schreef:
Even klagen? Paardenmarkten: ze zouden verboden moeten worden. Het is gewoon uit de tijd, paarden kan je ook elders kopen en ze zien er tenminste beter uit dan op zo'n markt waar ze uren achtereen moeten staan bij zo'n baas met een peukie in zijn mond + vaak zure blik. Maarja, dat ben ik weer... hoe goed ze ook worden verzorgd, ik mijdt zulke markten als de welbekende ziekte.

Alsof die paarden iets last hebben van een baas met een peukie en een zure blik :+ je moet paarden niet vermenselijken :n
Misschien is het inderdaad beter dat jij niet naar die markten gaat, voor je het weet heb je 25 zielige shetlanders per ongeluk gekocht :) Zal je begeleiding niet blij mee zijn :+

Paardenmarkten kunnen altijd beter, maar er zijn de laatste jaren al veel evrbetereingen ingevoerd en er wordt steeds strenger gecontroleerd :)
Maar dat ZuidLaren Hedel in ging halen qua grootte verbaasd me niets.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:38

Ik dacht dat Zuidlaren altijd al de grootste was?
Beetje een pr stunt van Hedel denk ik.

Vreemd bericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:40

Hedel ligt in gelderland! En zuidlaren was toch altijd al de grootste?!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:50

De laatste waar ik ooit ben geweest dat was jaren terug in Heenvliet. Wat moet ik met 25 zielige shetjes? Ik heb alleen maar een klein balkonnetje! :+

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:35

Nog nooit geweest, toch maar eens doen!

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:17

Toevallig was ik vrij, en toch nog even gegaan.
de paarden hadden stro onder de meesten dan, voldoende hooi.
en grote tanks met water met emmers.
veel meer ruimte etc.

wat ik toch erg sneu vond, waren vele buitenlanders.
die koudbloeden op kochten vd slachterij.
er waren veel slagers.
ik weet het dat alles niet kan blijven leven.
dan vraag ik mij af, waarom fokken ze dan nog.
leuk zn veulen, het krijgt een naam paspoort en chip.
met 4 mnd oud of wat ouder zijn ze er zat van.
hup naar de markt toe...of handelaar.

ze werden zelfs gratis aangeboden de shetties, of 5,00 10,00 etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:22

Paardenmarkt is zielig!
paardenmarkt is niet zielig!
Paardenmarkt is zielig!
Paardenmarkt is zielig!
Paardenmarkt is zielig!

Die discussie liep al in het Hedel topic :)
Ga je trouwens toch nooit uit komen :n

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:47

Ik ga er niet heen, want ik zou alle Shetties mee willen nemen op de achterbank :(:)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:11

Ik ben in zuidlaren geweest, ga elk jaar. Ik vind de markten gezellig, de sfeer die er hangt, de verkopers die aan het handjeklappen zijn....Dit jaar was het een stuk rustiger (hoe ze aan 150 duizend bezoekers komen weet ik ook niet...) mede door het vreselijk koude en natte weer. De paarden zagen er, op een enkeling na, goed uit. Als iemand snel medelijden heeft, raad ik diegene aan niet heen te gaan. Iedereen weet dat veel shetties op transport naar Italie gaan, daarentegen krijgen andere paarden een blijvend goed tehuis, en dat wordt vaak vergeten. Er gebeuren ook leuke, goede dingen op de markt!

En het is een traditie, een traditie die in ere gehouden dient te worden, met de nodige respect voor de dieren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:16

stef schreef:
Paardenmarkt is zielig!
Paardenmarkt is zielig!
Paardenmarkt is zielig!
Paardenmarkt is zielig!

Die discussie liep al in het Hedel topic :)
Ga je trouwens toch nooit uit komen :n

En Stef slaat de spijker op de kop *\o/* Er zijn voordelen en nadelen, en de weging van de voor- vs de nadelen ligt "in the eye of the beholder". Ik vind de sfeer altijd gezellig, en soms vind je een ruwe diamant op de markt. En het is natuurlijk hartstikke leuk dat er hier in het noorden zo'n grote happening mogelijk is :))

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:59

Ik heb 10 jaar geleden ook gezegd dat ik NOOIT meer naar de Zuidlaardermarkt wou.
Zo zielig vond ik het dat de paarden/veulens met stokken werden geslagen e.d.
Toch dit jaar weer heen geweest.
Situatie is enorm verbeterd, paarden/pony's stonden er over het algemeen vele malen beter bij.
Heb daar een hele leuke shetlandveulen gekocht (goede afstammeling + papieren).
Was niet de bedoeling maar goed (weddenschap aangegaan, dus ja..)

Had wel op de radio gehoord dat Hedel al een langere tijd bovenaan stond, maar geef mij Zuidlaardermarkt maar.. alleen al de sfeer eromheen... (ok, en erg dichtbij ;))

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:10

Vorig jaar had Hedel meer aangevoerde paarden dan Zuidlaren, maar volgens de stichtingbesturen die tegenwoordig nauw samenwerken, is die strijdbijl nu begraven.
Heb dit jaar idd ook niet horen omroepen, dat ze hoopten weer groter te worden (kwa aanvoer paarden) dan Zuidlaren.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:02

Het is een beetje een kromme tekst.

Eerst staat er: Het Gelderse plaatsje Hedel.
En daarna spreken ze over de Brabantse paardenmarkt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:08

Horsedude: Wat is schrijnender? Paarden bij elkaar op een markt, vol in het zicht van heel veel mensen, of ze alle 28 laten verkommeren in een stal zonder dat iemand het ziet? Ik vind het juist prima dat deze markten er zijn. Het wijst ons er nogmaals goed op, dat je goed voor je paard moet zorgen. Je moet de mensen eens zien kijken naar boeren die hun paarden met te lange hoeven, zeer smerig durven aan te bieden. Alleen al voor het oog van het kerkvolk doen ook deze mensen op zo'n moment moeite om hun paard er fatsoenlijk neer te zetten. En met wat geluk worden ze op zo'n moment verkocht aan iemand, die wél weet hoe je voor een paard moet zorgen. Deze paarden krijgen tenminste nog een kans op een beter leven. En voor sommigen is dat idd de slacht. Er zijn er ook simpelweg te veel en daar hebben we met ons allen voor gezorgd.

Verder was ik voor de zoveelste keer in Hedel en ik vond het prima geregeld. Ook netjes ruim opgezet en ik heb nauwelijks gestresste dieren gezien.

En volgens mij was Zuidlaren vorig jaar ook al winnaar? Hedel legt het al een paar jaar af tegen zuidlaren. :) En hier in de Bommelerwaard willen veel mensen idd Brabander zijn, maar helaas, het is echt Gelderland. _O- Als echte geboren Brabander blijf ik daar ook altijd op wijzen. :')
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 10-11-11 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:09

linneketeut schreef:
Het is een beetje een kromme tekst.

Eerst staat er: Het Gelderse plaatsje Hedel.
En daarna spreken ze over de Brabantse paardenmarkt.

Ik las dat ook zo krom :')

Maar beter dat zuidlaren de grootste is :Y) Van mij mag die strijdbijl ook wel ver onder de grond begraven worden.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:19

Paardenmarkten... een discussie zonder einde... Iedereen heeft zn eigen mening over paardenmarkten met eigen onderbouwingen.. Prima toch? Discussie loopt al in het topic over Hedel, laten we hem daar ook maar houden.. ;)

Naar mijn weten was Zuidlaren ook altijd al de grootste van Europa.. tenminste, dat werd altijd geroepen.. Paarden in Zuidlaren stonden er goed bij, voldoende hooi, water etc. Hedel kon ik helaas niet bij zijn ivm werk..

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:20

Zuidlaren is inderdaad sterk verbeterd.
Tuurlijk heb je er misbaksels van handelaren bij, maar goed wat wil je er aan doen?
Ik zeg altijd maar zo als je er niet tegen kan dan moet je niet heen gaan.
Ik zeg ook eerlijk heb bijna alle paarden gezien, toen stonden we bij een groep mini's, oooh wat leuk!
Daar hoorden Polen bij, en er lagen een paar op de grond en die werden omhoog geschopt.
Toen zei ik tegen me vriend kom we gaan de andere kant op.

Maar daar kies je zelf voor. Ik had ook kunnen blijven staan en denken ooh ooh ooh (tuurlijk denk je dat) maar je moet er wel nuchter in staan wil je er geen trauma's aan over houden haha.

En wat betreft de paarden over hoe ze eruit zagen. Tuurlijk springt er 1 uit waarvan je zegt he bah moet dat nu. Maar de controle was erg streng hoor.
Er kwam ook een trailer aan met twee paarden in een 1 paards trailer. Toevallig! stond ik erbij. En die mocht niet verder.
1 paard eruit, en de andere terug brengen. Vervolgens het andere paard ophalen en terug brengen.

Deze kon dus gewoon weer retour naar huis.

Maar goed het blijft idd een discussie waar nooit uit te komen is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:20

Evelli schreef:
[Misschien is het inderdaad beter dat jij niet naar die markten gaat, voor je het weet heb je

een hoop ziektes aan je kleren hangen. :(:)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:02

Naar wat ik begrepen heb, had Hedel vorig jaar wel meer aangevoerde paarden dan Zuidlaren. Althans, dat werd in de middag omgeroepen in Hedel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:43

Ja, klopt, het stond ook in de krant. Maar ja, ik weet eigenlijk als Hedelganger niet beter, dat meestal Zuidlaren groter is. Ik ga niet naar Zuidlaren, omdat dat simpelweg voor mij weer te ver is. In Hedel hadden ze dit jaar de markt anders opgezet. Er was minder geluidsoverlast van de kermis en de paarden hadden meer ruimte, gratis hooi en stro en er werd regelmatig omgeroepen dat de eigenaren niet moesten vergeten om paarden op tijd water te geven. Ik heb er weinig excessen gezien dit jaar.
Het zag er keurig uit. En tja, die magere beesten zijn er ook wel, maar ik vind het alleen maar goed dat die er staan. Die hebben kans op een beter leven. De meeste handelaren uit de buurt ken ik wel. Die zijn over het algemeen ook goed voor hun dieren. Ze zagen er goed uit in elk geval.