Ook de Tweede Kamer steunt hoog btw-tarief paardenhandel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ook de Tweede Kamer steunt hoog btw-tarief paardenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:35

http://www.tweedekamer.nl

Met ingang van 1 januari 2012 de paardenhandel onder het hoge btw-tarief. Dit voorstel van staatssecretaris Weekers (Financiën) krijgt steun van vrijwel alle fracties. Alleen de PvdD is tegen.

Nu nog geldt het lage tarief voor rundvee, varkens en ook paarden, ongeacht hun bestemming. Het Hof van Justitie van de EU heeft echter uitgesproken dat paarden die niet ter slachting worden verhandeld, onder het hoge tarief horen te vallen. Met zijn wetsvoorstel volgt Weekers deze uitspraak. Het lage btw-tarief blijft alleen gelden als de paarden bestemd zijn voor de slacht.

Een rare zaak, vindt Ouwehand (PvdD). Wie goed voor zijn dieren zorgt, betaalt het hoge tarief en wie beesten vetmest om ze te slachten het lage. Dat is volgens haar een verkapte subsidie op het doden van dieren. Omtzigt (CDA) begrijpt dat de staatssecretaris de Brusselse richtlijn moet volgen, maar is niet blij met het wetsvoorstel omdat de paardensector het moeilijk heeft. Ook Groot (PvdA) vraagt aandacht voor de problemen in deze sector.

"Je doet wat Brussel je vraagt", zegt Neppérus (VVD), maar loopt Nederland niet voor de troepen uit? Als Nederland per 1 januari 2012 zijn wet niet heeft aangepast, valt er een forse boete te verwachten, antwoordt Weekers. Wel zal hij een "stevige" brief naar Brussel sturen met het verzoek om eenzelfde invoerdatum voor alle lidstaten. Van Vliet (PVV) ergert zich eraan dat Nederland telkens weer zijn wetten blindelings aanpast aan Brusselse regels.
­
De Kamer stemt 8 november over het wetsvoorstel en over de moties die bij dit debat zijn ingediend.

LadyMadonna

Re: Ook de Tweede Kamer steunt hoog btw-tarief paardenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:54

Hoe kortzichtig weer... Dieren die naar de slager gaan worden kennelijk in donkere hokjes vetgemest, althans zo suggereert het bericht.
Overigens wordt het gros van de paarden toch echt gewoon zwart verkocht, zeker bij de particulier, dus wordt er helemaal geen BTW betaald.
Geldklopperij... alweer...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:56

Eigenlijk komt het er dus op neer dat handelaren die braaf btw betalen, nu gepakt worden?

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:59

op paarden van 6000 euro komt er dan gewoon even 1140 eurootjes bij...

Nee mevrouwtje 6000 was de prijs ex btw...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:01

Onzinnige logica van de PvdD. Het gaat om verschil tussen luxe goederen en eerste levensbehoeften.
Het is heel logisch dat paarden onder het hogere tarief vallen.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:03

dat er btw op komt....ja, alles wat verkocht wordt, zit btw op....maar het onderscheid tussen slachtdieren en handelsdieren vind ik bezopen....ik denk niet dat je mensen stimuleert een paard naar de slacht te brengen hoor....maar ik vind wel dat er gelijke behandeling zou moeten zijn.

andere vraag....stel je voor dat je een huis hebt met drie of vier paardenboxen. Je hebt zelf 1 paard en besluit om een of twee boxen te verhuren zodat het paard niet alleen staat.....wordt hierop gecontroleerd of moet je alles aangeven?? (is niet uit winstoogpunt, maar als hobby)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:03

Komt echt op het slechtste moment ooit nu de paardenhandel het al zo moeilijk heeft. Aan de andere kant, het komt niet uit de lucht vallen, want hier gaat het al jaren over en Nederland is al lang geleden door de EU aangesproken om het aan te passen.

@DePaardenman, De BTW was al 6 %, dus er komt 13 % bij. Dus een paard van 6.000 wordt dan 6.735. Nog een flinke verhoging natuurlijk.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:06

Hoezo worden handelaren die braaf btw betalen nu gepakt?
Btw is een belasting voor de "consument" en brengt de handelaar gewoon aan de afnemer in rekening.. Hij wordt er per saldo dus niet slechter van..

En dat er door particulieren die een paard verkopen geen btw in rekening wordt gebracht heeft te maken met het feit dat zij geen ondernemer zijn in de zin van de omzetbelasting en zij derhalve geen btw in rekening kunnen brengen..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:08

Maar een handelaar die een paard aan een particulier verkoopt zit wel met de gebakken peren. Voor het paard waar hij eerst 6.000 voor vroeg moet hij dus 6.735 vragen om hetzelfde over te houden. Dus zijn handel zal een stuk moeilijker worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:27

Nou en? Ze hebben jaren lang onterecht te weinig betaald.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:33

Kuggur schreef:
Het gaat om verschil tussen luxe goederen en eerste levensbehoeften.
Het is heel logisch dat paarden onder het hogere tarief vallen.

:j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:35

Ik had altijd gedacht dat het btw al hoog was omdat het luxe goederen zijn. Dus ik verbaas mij er meer over dat het dus niet zo was...

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:35

Is al zo in Belgie. Wij betalen 21%. Het gaat ercheter om paarden van professionele handelaars en van professionele fokkers, die dus BTW plichtig zijn.
Frankrijk moet zich ook aanpassen in 2012, en Duitsland zal ook wel moeten volgen.
Iedereen dus.

Ik neem mijn voorbeeld, merrie laten dekken. Sperma kon ik krijgen via een belgisch dekstation. Maar op dezelfde prijs, moest ik 21% betalen.
Dus op 1000€, kwam het op 1210€.
Ben dus ij een nederlandse hengstation gaan bestellen, heb daar dus 1060€ betaald...voor hetzeldfe!
Dus inderdaad, handel tussen de landen was toen niet echt juist.
BTW blijft toch nog verschillend tussen de landen, in Belgie 21%, in NL zal het 19,6% zijn (denk ik?)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:37

Het hoge tarief in Nederland is 19 %. Voor dekgelden blijft het gewoon 6 %, dus dat blijft goedkoper in Nederland.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:44

Cayenne schreef:
"Je doet wat Brussel je vraagt", zegt Neppérus (VVD), maar loopt Nederland niet voor de troepen uit? Als Nederland per 1 januari 2012 zijn wet niet heeft aangepast, valt er een forse boete te verwachten, antwoordt Weekers. Wel zal hij een "stevige" brief naar Brussel sturen met het verzoek om eenzelfde invoerdatum voor alle lidstaten. Van Vliet (PVV) ergert zich eraan dat Nederland telkens weer zijn wetten blindelings aanpast aan Brusselse regels.

De invoerdatum is niet hetzelfde voor alle lidstaten?? Das vreemd. Hoe kun je een boete instellen als je lidstaten verschillend behandeld? Ik ben het wel met van Vliet eens, ik vraag me alleen af hoeveel blindelings volgen is en hoeveel eigenlijk alleen onder druk van een boete wordt gedaan.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:02

Bloodymary schreef:
Maar een handelaar die een paard aan een particulier verkoopt zit wel met de gebakken peren. Voor het paard waar hij eerst 6.000 voor vroeg moet hij dus 6.735 vragen om hetzelfde over te houden. Dus zijn handel zal een stuk moeilijker worden.

En die handel is ook al erg moeilijk

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:08

Wat is het allemaal toch weer krom geregeld. Maar voordat vee geslacht wordt is het toch nog geen etenswaar dus geen 6%? En als dat vee dan tussen vetmester en slachter verkocht wordt, lijkt me dat handel tussen ondernemers, dus 19%?

En dat niet dezelfde regel gehanteerd wordt is ookal vaagjes...

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:09

'hoog' btw-tarief paardenhandel?
lijkt mij niet onredelijk.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:18

Aan de ene kant is het natuurlijk logisch want een paard kun je inprincipe alleen maar hebben, als je het geld ervoor hebt. Aan de andere kant is het nu natuurlijk het domste wat er eigenlijk gedaan kan worden. (Als je het even plat bekijkt.) DE paardenhandel ligt op zijn gat door de crisis dus het zal er niet beter op worden.

Offtopic, Verder vindt ik dat Nederland wel wat meer zijn tanden mag laten zien in de EU we betalen tenslotte een van de hoogste bedragen van alle lidstaten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:26

Ja, het komt nu heel slecht uit, maar het probleem is denk ik eerder dat Nederland al jaren zijn tanden heeft laten zien en het heeft weten te rekken. Dit speelt al 5 tot 10 jaar of zo en in die tijd hebben de andere landen het tarief wel verhoogd, dus Nederland kan bijna niet meer achter blijven. En nu is er natuurlijk nog het VVD-CDA kabinet dat in alles netjes doet wat Europa zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:57

Slim bekeken met die verkoop van toppers naar het buitenland...
De regering zit vast te wachten op een volgende Totilas die voor 10 miljoen naar het buitenland vertrekt, hebben ze ook weer wat minder schulden :D

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:01

Ze doen er echt alles aan, om de paarden uit te laten sterven. Niemand kan dat meer betalen. Voerkosten zijn geëxplodeerd door die milieu-onvriendelijke, maar zwaar gesubsidieerde biogasinstallaties, de BTW zit in of gaat naar het luxe-tarief, hier in Duitsland willen ze een paardenbelasting invoeren analoog aan de hndenbelasting, wat neer zou komen op... een 800 euro per paard per jaar. Onder het motto paardenmensen zijn rijk, pluk ze dus maar wat extra. De dames en heren politici hebben geen idee, dat veel paardeneigenaren erg veel moeten laten staan om hun paardje te bekostigen. Maak de markt maar kapot, dan heb je ook geen gesodemieter meer met ruiterpaden en zo. Maar ze vergeten, dat de hele ruitertoerisme-industrie, die ze juist willen ontwikkelen, ook kapotgaat. En alles wat er aan het paard vasthangt. Ik vind het maar een incompetent stelletje kortzichtige mafkezen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:10

Bizzybijtje schreef:
De regering zit vast te wachten op een volgende Totilas die voor 10 miljoen naar het buitenland vertrekt, hebben ze ook weer wat minder schulden :D

Nah ligt er aan :+ Als het internationale handel is of handel tussen bedrijven is de BTW in de meeste gevallen vrij gesteld/ wordt teruggevorderd. Eigenlijk 'leiden' de bedrijven die aan consumenten verkopen er het meest onder. Consument <-> consument is ook geen probleem.

Maar de paardenwereld is zo ondoorzichtig dat het in de meeste gevallen gewoon gaat zoals voorheen. Zoiets als met de wormenkuren. Regelgeving op papier, maar in de praktijk.. :=

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:17

Bloodymary schreef:
Ja, het komt nu heel slecht uit, maar het probleem is denk ik eerder dat Nederland al jaren zijn tanden heeft laten zien en het heeft weten te rekken. Dit speelt al 5 tot 10 jaar of zo en in die tijd hebben de andere landen het tarief wel verhoogd, dus Nederland kan bijna niet meer achter blijven. En nu is er natuurlijk nog het VVD-CDA kabinet dat in alles netjes doet wat Europa zegt.

Tja dat krijg je als je geen buitenlands beleid voert. Maar doelde niet specifiek op de paardenhandel maar meer in het algemeen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:37

Bizzybijtje schreef:

Nee hoor, dat levert niets op, is namelijk verkoop van ondernemer naar ondernemer binnen EU en dat gaat zonder BTW. Zoals ook al door iemand gezegd hier, de transacties van ondernemer naar particulier worden hierdoor getroffen.