Het is nu nog vooral de bekende stem van Hans Eijsvogel waar Hoogerland aan denkt als het over de drafsport gaat, maar na zaterdag 12 november zal dat voorgoed anders zijn. Dan rijdt de bolletjesheld van de afgelopen Tour de France op de drafbaan van Wolvega tegen de snelste draver van Nederland, Unforgettable.
De breed2success.com match-a-deux tegen Unforgettable op 12 november wordt de afsluiting van een zwaar en op veel vlakken indrukwekkend seizoen voor Johnny Hoogerland. “In het voorjaar had ik een zwaar programma, met voor mij als hoogtepunt de Amstel Gold Race, toch een van de grootste klassiekers. Het was top om daar mee te zitten in de finale van een van de grootste klassiekers en helemaal in eigen land! Daarna de Giro en natuurlijk de Tour met de val en alles eromheen. Het is allemaal heel indrukwekkend geweest, maar ook wel erg zwaar.”
Op 12 november gaat hij voor zijn goede doel, de stichting Jayden, de strijdt aan met het topdrafpaard Unforgettable. In drie heats van 300 meter met vliegende start wordt de winnaar bepaald. Een spektakel dat veel publiek naar Wolvega zal trekken: “en dat moet ook”, zegt Hoogerland, “want de helft van het entreegeld gaat naar de Stichting Jayden.”
Deze stichting, waar Johnny Hoogerland ambassadeur van is, streeft naar verhoging van de genezingskans van neuroblastoom kinderkanker. Kinderen met neuroblastoom in de meest agressieve vorm hebben slechts 20% kans op genezing. Deze kansen zijn al meer dan 25 jaar ongewijzigd en dus is er geld nodig voor onderzoek om de kwaliteit van de behandelingen en de pijnbestrijding te verbeteren en de vervelende bijwerkingen te verminderen.
“Kanker is een verschrikkelijke ziekte en als het dan ook nog een kind of baby treft is dat verschrikkelijk en hartverscheurend”, zegt Hoogerland. “Als ik daar dan iets aan kan doen, zoals de strijd tegen Unforgettable op Wolvega, doe ik dat met veel plezier en vol overgave.”
Hoogerland doneerde dit jaar ook zijn bolletjestrui voor een veiling en ook de beruchte paal met prikkeldraad ging voor de Stichting Jayden onder de hamer. “De voorzitter van stichting jayden is een goeie kennis van mij en toen hij me belde met de vraag of ik ambassadeur wilde worden hoefde ik daar, nadat ik had gehoord waar de stichting voor staat, geen seconde over na te denken.”
Hoogerland rijdt voorafgaand aan de match-a-deux op de drafbaan van Wolvega de Amstel Curacao Race. “Daar voor heb ik een kleine rustperiode gehad, maar mijn conditie zal zeker goed genoeg zijn voor drie keer volle bak in drie kwartier tijd”, zegt Hoogerland. “Ik denk dat het voor het paard Unforgettable een zwaardere avond gaat worden.” Over zijn eigen kansen is hij duidelijk: ”Alleen met zware wind tegen denk ik dat Unforgettable me kan kloppen, hij mag dan bijna een miljoen prijzengeld bij elkaar gereden hebben, maar zet gerust jullie geld op mij!”
Trainer en eigenaar Arnold Mollema van kampioensdraver Unforgettable heeft toch een andere mening over de kansen van Hoogerland:”Ik ben het met Johnny Hoogerland eens dat de opzet van het duel, met drie sprints van 300 meter, voor Unforgettable erg zwaar zal zijn. De enorme explosiviteit van Unforgettable vergt namelijk enorm veel energie, maar ik denk dat het ook juist deze explosiviteit zal zijn, waardoor Unforgettable de winnaar zal worden.”
Initiatiefnemer Alfred Rooks is onder de indruk van de belangstelling voor het evenement. ”De match-a-deux wordt omarmd en dat is waar je vooraf op hoopt, met name omdat er een goed doel mee gesteund wordt,” zegt Rooks. “Het gaat een prachtige sportavond worden, Johnny Hoogerland bijvoorbeeld heeft er écht zin in en dat enthousiasme gaan de toeschouwers meekrijgen.”
De match-a-deux is onderdeel van de Boko dag, (Breeders Crown) op Victoria Park Wolvega. Het programma begint om 18.00 uur. De entree voor iedereen tot en met 18 jaar is gratis. Bezoekers van 19 tot en met 65 jaar betalen € 7,- en boven de 65 is de entrée € 5,-. De helft hiervan gaat naar Stichting Jayden.
Voor aanvullende informatie over de Stichting Jayden kunt u terecht op de website van de stichting www.stichtingjayden.nl.