Anky: "De Olympische Spelen komen steeds dichterbij"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: "De Olympische Spelen komen steeds dichterbij"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 07:01

www.anky.nl

De olympische koorts is al duidelijk voelbaar. Zeker in de paardensport. Want op 31 december 2011 moeten alle olympische paarden over het juiste paspoort beschikken. Ja, die hebben ook een paspoort… Zij moeten dezelfde nationaliteit hebben als de ruiter. Dan is het over met kopen en verkopen. Iedereen is dus nog twee maanden heel hard op zoek naar goed paardenmateriaal voor het sportspektakel dat volgend jaar eind juli in Londen losbarst.

Dat merkte ik ook afgelopen week in New York, waar ik enkele leerlingen op verzoek ben gaan trainen. Buiten de zorgen om het paardenmateriaal maakten overzee diverse ruiters en amazones zich ook druk of ze zich überhaupt wel plaatsen voor Londen. Sjef en ik hebben op een mooie privéstal in de schaduw van Manhattan een paar uur per dag training gegeven.

We sliepen in de stad, in een mooi hotel naast Central Park. We hebben een koetsje met paard genomen om het park te verkennen. Het viel me op hoe goed de paarden erbij stonden. De eigenaar vertelde ook dat hij heel geregeld de veterinair en de hoefsmid liet komen en dat er van overheidswege frequent controles plaatsvinden op hun welzijn.

Blijkt alsnog afgelopen weekeinde een paardje te zijn overleden bij Central Park. Hoewel ik daar in de plaatselijke kranten niks van terugvond, las ik het bij terugkomst op een Nederlandse paardensite. En zoals het in dit paardenland gaat, vlogen alle vooringenomen meningen me om de oren over hoe dat allemaal kon gebeuren. Maar dit terzijde.

Onder de ruiters en amazones spelen dezelfde zorgen als in Amerika. Iedereen wil zijn paardenmateriaal op orde hebben richting de Spelen. Er gebeurt best veel. Hans-Peter Minderhoud en Edward Gal, vaste waarden van het Nederlandse dressuurteam, hebben ook nieuw materiaal tot hun beschikking. Ik ben benieuwd.

Maar het kan ook andersom. Neem springruiter Eric van der Vleuten, die vijf jaar lang een combinatie vormde met Utascha en negen maanden voor Londen 2012 ineens zonder paard zit. Na de Europese kampioenschappen in Madrid halverwege augustus besloot het Springpaardenfonds Nederland, waar Utascha eigendom van is, de merrie weg te halen bij Eric en haar zolang en zonder duidelijk doel te stallen bij collega-ruiter Jeroen Dubbeldam.

Ik vind het imago van het Springpaardenfonds ernstig beschadigd door deze actie. Het is van alle kanten vreselijk voor de ruiter. Eric is niet alleen zijn paard kwijt, maar hij krijgt er ook helemaal niks voor terug. Dat is niet fair na vijf jaar hard werken.

Het Springpaardenfonds heeft nota bene als doelstelling om Nederlandse combinaties te beschermen. Dat lukt zo dus niet. Ze zouden eens goed in het verleden moeten duiken. In de jaren 80 wilde de voorloper van de hippische bond, de NHS, ook Nederlandse combinaties beschermen tegen verkoop naar het buitenland. De stichting Nederlands Olympiade Paard (NOP) werd opgericht ter behoud van potentiële olympische paarden voor Nederland.

Zo ben ik begonnen met Bonfire, die kreeg Olympic voor zijn naam. In ruil kreeg ik ongeveer 1000 gulden per maand en de verzekering op het paard werd betaald. Dat was voor semi-professionele amateurs, zoals ik in die tijd mijn sport beoefende, echt een smak geld. Verkopen werd zwaar ontmoedigd, omdat je contractueel een behoorlijk bedrag aan de stichting moest afdragen. Maar of je nu verkocht of je paard raakte geblesseerd, als ruiter hield je er in ieder geval altijd een heel goed gevoel aan over. Want er werd iets voor het paard, het land en jezelf ondernomen. Dat werkte zeer motiverend. En tot slot was het weghalen van paarden bij ruiters absoluut niet mogelijk.

Zo kan het dus ook.

Anky van Grunsven.

guppekop

Re: Anky: "De Olympische Spelen komen steeds dichterbij"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:32

goed geschreven weer!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 07:36

Citaat:
Hoewel ik daar in de plaatselijke kranten niks van terugvond, las ik het bij terugkomst op een Nederlandse paardensite. En zoals het in dit paardenland gaat, vlogen alle vooringenomen meningen me om de oren over hoe dat allemaal kon gebeuren. Maar dit terzijde.

:wave: Anky :D

Nog 267 dagen. Ik ben er klaar voor!

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:39

Goed onderbouwd commentaar! Tja dat springpaarden fonds........
En veel succes voor Anky en Upido/Salinero?
Laatst bijgewerkt door inamulder op 03-11-11 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:40

Wat schrijft ze toch altijd leuke en goede stukjes :D

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:48

Leuk stuk..

@Cayenne; en? Zou Anky ook een Bokt- naam hebben? Of alleen meelezen.. :D

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:54

Tafje schreef:
Leuk stuk..

@Cayenne; en? Zou Anky ook een Bokt- naam hebben? Of alleen meelezen.. :D

Haha geweldig!

Een leuk stuk met een knipoog ;)

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:06

Anky _/-\o_ Goed stukje weer en ik kan het niet meer met haar eens zijn wat betreft het springpaardenfonds.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:07

Geweldig stuk weer van Anky :)
Ben het helemaal eens met haar mening over het springpaardenfonds.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:24

Goedzo anky, dat springpaardenfons flink onder vuur leggen, want dat gaat nergens over, op meerdere facetten.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:40

SpringPaardenFiasco..

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:32

Altijd leuke, eerlijke stukjes om te lezen. Ik heb erg veel zin in komende zomer!! Lekker met mijn baby en peuter op de bank, paardjes kijken :)

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:53

Leuk stukje weer :)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:37

'Maar dit terzijde' .. :D

Anky heeft het ter plaatse even uitgezocht! Dank je!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:20

Heerlijk die stukken van anky! Dit keer ook weer super! Ben benieuwd. Zij hoort gewoon in het Nederlands team. Maakt niet uit met welk paard!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:42

ik vindt dat anky altijd heel eerlijk haar mening geeft zonder een sneer daarbij naar andere te geven...
ze zegt gewoon de waarheid :))
fijn en mooi geschreven stukje weer :)

BBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:07

Zo, weer een supergoed stukje van Anky. Naast de "Queen of the Kür", zoals ze door Engelse commentatoren genoemd wordt, is ze ook een top schrijfster en kritisch op het functioneren van alles en iedereen die maar met paardensport te maken heeft. Niet in het minst op zichzelf. Het zou fijn zijn als betrokkenen dit eens goed lazen voordat top paarden naar het buitenland worden verkocht om daar vervolgens minder te presteren dan onder onze eigen ruiters en amazones. Ik vind Anky een voorbeeld voor velen, op vele gebieden!!!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:01

Cayenne schreef:
http://www.anky.nl

De olympische koorts is al duidelijk voelbaar. Zeker in de paardensport. Want op 31 december 2011 moeten alle olympische paarden over het juiste paspoort beschikken. Ja, die hebben ook een paspoort… Zij moeten dezelfde nationaliteit hebben als de ruiter. Dan is het over met kopen en verkopen. Iedereen is dus nog twee maanden heel hard op zoek naar goed paardenmateriaal voor het sportspektakel dat volgend jaar eind juli in Londen losbarst.

Ik snap alleen dit stukje niet.. Betekent toch niet dat alle nederlandse paarden nederlandse ruiters moeten hebben, en alle amerikaanse paarden amerikaanse ruiters?
Of moet het dan zo veranderd zijn op het paspoort?

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:59

Anky amen....heerlijk eerlijk!!

@ SPF en Vleut was ook mijn mening...en hoe met mensen om te gaan....NIET Zo in ieder geval...
Ik ben blij dat zij dit ook even aan de kaak stelt.....Thank You!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:56

Lizzyy: De paarden krijgen een olympisch paspoort, hierin moet staan dat een paard van een Nederlander ook daadwerkelijk een Nederlandse nationaliteit hebben. Dat is wat ik begrijp.
Het is niet zo dat een paard dat in Amerika is gefokt een Amerikaanse ruiter moet hebben.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:04

Leuk stukje heeft ze weer geschreven, lees haar stukjes altijd even!

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:32

Mooi stuk, ze blijft mooi schrijven!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:29

Anky schrijft inderdaad altijd leuke stukje gewoon lekker direct daar houd ik wel van :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:35

Goed geschreven, dit komt denk ik ook wel aan bij het springpaardenfonds, van iemand die bekend staat in de topsport ook al rijd zij dressuur.
Top!