Niet-Europese ruiters ondervinden visumproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Niet-Europese ruiters ondervinden visumproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:10

www.horses.nl / Horse and Hound

Een aantal buitenlandse ruiters vallen buiten het immigratiebeleid van de Britse wetten in aanloop naar de Olympische Spelen van 2012. Een dressuuramazone is gestrand in Frankrijk en een eventingamazone zit in Nederland, terwijl zij wachten op goedkeuring van hun visum. Een Amerikaanse dressuuramazone betwijfeld of zij wel een Olympisch visum krijgt.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken ontwikkelde afgelopen zomer een nieuw ‘Olympische Spelen bezoekvisa’ dat meerdere bezoeken in een periode van zes maanden toestaat – geldig tot en met 8 november 2012 – zodat atleten in het Verenigd Koninkrijk kunnen trainen.

Een aantal niet-Europese ruiters was echter al in het Verenigd Koninkrijk, sommige op basis van andere visa, en vonden de aanvraagprocedure verwarrend. Omdat zij het Olympische visum niet aan kunnen vragen terwijl zij in het Verenigd Koninkrijk verblijven, wordt hun trainingsprogramma in de war geschopt.

“Ik kwam hier in mei om te trainen met Kyra Kyrklund en Richard White”, vertelt de Australische dressuuramazone Mary Hanna. “Ik ben verschillende keren buiten het Verenigd Koninkrijk geweest voor wedstrijden. Ik vroeg geen visum aan, omdat ik in eerste instantie voor drie maanden hier zou zijn. Toen werd ik lid van het Australische team. In september ging ik naar huis en toen ik weer terug kwam, hielden ze me op Heathrow tegen. Ik mocht het Verenigd Koninkrijk niet in. Uiteindelijk mocht ik toch het land in, maar ik kreeg een waarschuwing in mijn paspoort en nu moet ik een visum aanvragen.” Hanna verblijft tijdelijk in Zuid-Frankrijk met haar groom, haar man en twee Grand Prix-paarden. De aanvraag voor haar visum loopt, maar de goedkeuring kan maanden duren. “Het voelt alsof je niet welkom bent. Ik probeer te trainen, maar wordt hierin belemmerd. We hadden een huis gehuurd, auto’s gehuurd, echt alles was georganiseerd. Maar ik moest mijn spullen pakken en vertrekken.”

Ook de Australische eventingamazone Wendy Shaeffer had het plan om zichzelf in het Verenigd Koninkrijk te situeren in aanloop naar de Olympische Spelen. Zij verblijft in Nederland terwijl ze op goedkeuring van haar visum wacht. Een Amerikaanse dressuuramazone, die anoniem wil blijven zolang haar aanvraag loopt, zegt: “Ik ben al 148 dagen in het Verenigd Koninkrijk op basis van een Sportbezoek visum. Ik weet niet of ik het Olympische visum krijg. Als dat niet zo is, heb ik nog maar 32 dagen over op mijn huidige visum, dat in april afloopt. Dat zou mijn trainingsprogramma flink in de war schoppen.”

Een woordvoerder van Binnenlandse Zaken zei dat hij geen commentaar kon geven op individuele gevallen en dat alle ruiters die in het Verenigd Koninkrijk willen trainen voorafgaand aan de Olympische Spelen een speciaal OS-visum moeten aanvragen. Olympische organisatoren van LOCOG weigerden eveneens om commentaar te geven, maar helpen ruiters die moeilijkheden ondervinden.

slokkie

Re: Niet-Europese ruiters ondervinden visumproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:33

Het moet toch niet zo moeilijk zijn welk vroeger visum op te schorten en er een olympisch visum voor in de plaats uit te geven?
Hoe groot kan de te controleren lijst deelnemers zijn?
Kruislings verifiëren met het olympisch comité en de betreffende ambassade.
Of denk ik te makkelijk?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:54

Lekker geregeld daar in Engeland! :=
Zou toch wat zijn, als de sporters niet kunnen trainen omdat ze geen visum krijgen.. :\
Hopelijk wordt het snel allemaal geregeld!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:39

lekker handig.. raar land dan zeg! organisee het dan ergens anders..die wel sporters laat trainene..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:10

Het is in de US gelukt, het is zelfs in China gelukt en nu staat het in de UK op z'n kant?