http://www.horses.nl/Horseandhound.co.uk
De comeback van voormalig olympisch kampioen Blyth Tait verloopt niet helemaal volgens plan. Hij heeft daarom besloten zijn pijlen niet op de Olympische Spelen van 2012 te richten, maar te werken richting de Spelen van 2016 in Rio de Janeiro. "Ik heb de hoop nog niet op gegeven, maar mijn kansen (voor selectie voor de Olympische Spelen) zijn klein", aldus de Nieuw-Zeelandse eventingruiter.
De winnaar van individueel goud tijdens de Olympische Spelen van 1996 in Atlanta besloot dit voorjaar, zeven jaar na zijn afscheid van de topsport, zijn sportcarrière weer op te pakken. Hij stelde zichzelf voor een pittige uitdaging door zich de Olympische Spelen ten doel te stellen. Hij had hiervoor twee paarden ter beschikking, Santos II en Sonate V, maar de paarden kregen allebei te maken met blessures, waardoor de voorbereidingstijd voor de Spelen te kort dreigt te worden. Hij is nu van plan het paardenbestand uit te breiden naar zes tot acht paarden. "Ik wil terug naar de situatie uit mijn piektijd. Ik heb meer paarden op alle niveaus nodig, dus ik kijk uit naar eigenaren", aldus Blyth. Chef d'equipe Erik Duvander is blij dat Tait weer heeft gekozen voor de sport. "Nieuw Zeeland heeft weinig ruiters, dus iemand van zijn kaliber is geweldig. De resultaten zijn er misschien nog niet, maar hij is een fantastische ruiter en zodra hij de goede paarden heeft zal dat zichtbaar worden.
De 49-jarige Tait heeft een waslijst aan overwinningen op zijn naam staan. Hij won niet alleen individueel goud met de dit jaar op 23-jarige leeftijd gestorven Ready Teddy op de Spelen in Atlanta, maar pakte ook teambrons. Vier jaar eerder won hij al individueel brons en teamzilver in Barcelona. Hij won verder onder meer twee keer de prestigieuze wedstrijd van Burghley en was wereldkampioen in 1990 en 1998. Ook in Nederland was hij uitermate succesvol. Hij schreef meerdere keren Military Boekelo op naam.