Harmonie voert boventoon op Global Dressage Forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Harmonie voert boventoon op Global Dressage Forum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:11

www.kwpn.nl

Harmonie en begrip voerden deze keer de boventoon op het alweer elfde Global Dressage Forum bij Academy Bartels in Hooge Mierde. Het internationale platform voor dressuur had deze keer ook een overduidelijke link met wetenschap, ook in organisatorische opzicht omdat het ISES congres voor wetenschappers aan het Global Dressage Forum vooraf ging. Zo ging het bij Dr Hilary Clayton over de galoppirouettes waarbij de galop een viertakt demonstreert in plaats van een drietakt. Andrew Mc Lean liet in de praktijk zien hoe angsten voor praktische zaken als scheermachines snel af te leren zijn. Inga Wolframm maakte het verschil in het waarnemen van diverse juryleden duidelijk.

Officials kwamen aan het woord in de persoon van Frank Kemperman die vertelde met welke zaken de dressuurcommissie zich bezig houdt. Groot discussiepunt tussen ruiters en trainers was het vaststellen van een nieuwe reglementsregel over het diskwalificeren of eventueel herpresenteren van combinaties met bloed aan de mond, een regel waar op de General Assembly van de internationale bond FEI half november in Rio de Janeiro over gestemd gaat worden. Wim Ernes en Katrina Wüst gaven een zeer leerzame clinic over jureren.

Rijkunstige hoogtepunten waren de praktijkdemonstraties van Nathalie zu Sayn Wittgenstein, Kyra Kyrklund en Carl Hester. In al deze presentaties waren eenvoud, harmonie en de optimale band met het paard het meest in het oog springend. Kyrklund benadrukte dat je ook na dertig succesvolle praktijkjaren niet moet schromen om alsnog een methode te herzien. Hester liet met Valegro (Negro uit Maifleur keur van Gershwin; fokker: J.L. Hanse uit Burgh-Haamstede) heel indrukwekkend zien wat voor paarden hij het liefst in africhting neemt: paarden met een mooi en functioneel exterieur die heel graag werken. Hij kon niet beloven dat hij volgend jaar terug zou komen op het GDF, zo nerveus was deze sympathieke Britse ruiter geweest voor dit publieke optreden. Maar het publiek en ook het forum kon er geen genoeg van krijgen: horsemanship in optima forma! Wie thuis bleef, heeft de kans om veel te leren en met collega-liefhebbers te delen gemist.

s0173957

Re: Harmonie voert boventoon op Global Dressage Forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:24

Ik ben zondag geweest, heb de uiteenzttingne gezien van Inga Wolffram (was top), Clayton en McLean. Ook de clinic van Nathalie ZSW was heel goed.

Al bij al was het zéker de moeite, de zondag!

Ik denk dat de maandag, met oa Kyra en Carl Hester zeker zo interessant was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:29

Zijn er ook filmpjes van,dat klinkt goed!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:25

Maandag was nog interessanter en inspirerender ja, echt super! ;)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:25

ThePast03 schreef:
http://www.kwpn.nl

....,

Hester liet met Valegro (Negro uit Maifleur keur van Gershwin; fokker: J.L. Hanse uit Burgh-Haamstede) heel indrukwekkend zien wat voor paarden hij het liefst in africhting neemt: paarden met een mooi en functioneel exterieur die heel graag werken. Hij kon niet beloven dat hij volgend jaar terug zou komen op het GDF, zo nerveus was deze sympathieke Britse ruiter geweest voor dit publieke optreden. Maar het publiek en ook het forum kon er geen genoeg van krijgen: horsemanship in optima forma! Wie thuis bleef, heeft de kans om veel te leren en met collega-liefhebbers te delen gemist.

:D
leuk geschreven stukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:14

Ik mis hier de bijdrage van Alizee Froment. Zij zou haar Grand Prix-paard tijdens het Global Dressage Forum zonder bit gaan rijden en met trainers, jury’s en het publiek van internationale dressuurexperts vanuit 25 landen discussiëren over het rijden zonder en met bit.
Ook zou met de FEI vertegenwoordigers bediscussieerd worden in hoeverre de regels van de wedstrijddressuur zouden moeten worden aangepast wat bit en bitloos betreft.
Vreemd dat de KNHS hier niets over communiceert...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:50

Ik ben ook erg benieuwd of het bitloos rijden nog aan bod is gekomen?? Vreemd dat er niet over wordt gesproken in dit artikel...

marijn313

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:13

Froment was er wel en heeft bitloos haar grand prix kur geregen, maar dat was niet echt een hoogtepunt. Zal tzt nog wel in het uitgebreide verslag op de GDF website verschijnen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:34

Bedankt voor je bericht Marijn :)

Zijn er bokkers aanwezig die de kur van Alizee Froment hebben gezien? Ik ben wel benieuwd naar de meningen over haar optreden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:51

Het was mooi om te zien hoe fijn Alizee reed, de piaffe was het enige onderdeel wat echt niet lukte, verder liet ze de meeste Grand Prix onderdelen netjes zien. De discussie bleef een beetje weg omdat Alizee haar paarden opleidt mét bit en er ook niet tegen is, ze liet alleen zien dat je met die opleiding ook bitloos kan rijden. Haar hoofdstel was heel simpel van webband waar ze ook teugels van maken (het stoffen materiaal waar springteugels of ook wel slofteugels van gemaakt worden), het was een halstermodel waarvan de teugels gewoon doorliepen vanaf de neusriem naar de hals, zonder aansnoersysteem oid.
Hilary Clayton is momenteel onderzoek aan het doen naar de mate van druk op de neus bij bitloos rijden, en haar resultaten tot nu toe wezen op een veel hogere druk dan tijdens het rijden met bit. Dit onderzoek was echter nog bezig dus ze kon geen eindconclusies geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:25

@horseyfries: even geheel off topic, maar ik denk dat jij druk verwart met kracht. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Bitloos kan nóoit meer druk betekenen, bit daarentegen wèl. Hier kun je er meer over lezen: http://www.bitloospaardrijden.info/krachten.php

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:35

JoviBan schreef:
Ik mis hier de bijdrage van Alizee Froment. Zij zou haar Grand Prix-paard tijdens het Global Dressage Forum zonder bit gaan rijden en met trainers, jury’s en het publiek van internationale dressuurexperts vanuit 25 landen discussiëren over het rijden zonder en met bit.
Ook zou met de FEI vertegenwoordigers bediscussieerd worden in hoeverre de regels van de wedstrijddressuur zouden moeten worden aangepast wat bit en bitloos betreft.
Dit stuk komt ook van het KWPN ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:42

JoviBan schreef:
@horseyfries: even geheel off topic, maar ik denk dat jij druk verwart met kracht. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Bitloos kan nóoit meer druk betekenen, bit daarentegen wèl. Hier kun je er meer over lezen: http://www.bitloospaardrijden.info/krachten.php

Ook even off topic, wat je hier zegt is vanuit natuurkundig oogpunt onzin. Teugels vastgemaakt aan een bit geven wanneer ruiter of paard trekt, dwz kracht uitoefent, wel degelijk druk (engels pressure) op de lagen en/of tong. Als je je eigen link leest zul je zien dat daar ook gesproken wordt over druk in de mond. Teugels vastgemaakt aan een hoofdstel met een neusband kunnen dus zeker druk op de neus geven wanneer ruiter of paard trekt oftewel kracht uitoefent. Ik vind het zelf vrij voor de hand liggend dat die druk op de neus bij bitloos rijden groter kan zijn.

On topic: het klinkt allemaal geweldig. Had heel graag willen gaan, maar het is zo duur. Hoop dat er een mooi uitgebreid verslag komt.

@Horseyfries
We weten natuurlijk niet of de piaffe van Alizee met bit wel goed lukt. :+
Knap van haar hoor. Vroeger deed Fredy Knie (van circus Knie) ook hogeschool oefeningen zelfs helemaal zonder optoming met alleen een twijgje. Dat paard was ook met bit afgericht.

Charlotte Dujardin zei na haar zeer geslaagde optreden in de Grand Prix in Rotterdam: "That went so smoothly. I could have done that on a halter". Dus misschien kunnen we haar ook nog overhalen om dat eens te laten zien.

fennasnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:50

JoviBan schreef:

Interesant filmpje.
Bij mij op de manege mag je helaas niet bitloos rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:15

@Hermelientje: wij zeggen exact hetzelfde hoor. Even teruglezen wat ik schreef over druk en kracht. Ook jij haalt die twee termen door elkaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:45

Joviban, ik heb net even je link doorgelezen maar als je dat verhaal als natuurkundeproject op school in zou leveren, dan zou je daar een dikke onvoldoende mee scoren. De twee belangrijkste fouten die daarin gemaakt worden is dat de trekkracht op een teugel behandeld wordt als drukkracht en dat bij een bitloze neusriem de hele breedte van de riem meegenomen wordt ipv het stukje neus waar de druk op uitgeoefend wordt. Op die site wordt er naar welgevallige resultaten toegerekend ipv dat er de waarheid wordt verteld.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:08

Ik ben twee dagen geweest en vond het echt geweldig. Vooral Nathalie, Kyra en Carl waren heel interessant. Meteen inspiratie voor mijn eigen training. Wat ik vooral heel leuk vond was te horen hoe open deze mensen zijn om dingen een anders te proberen dan gebruikelijk. Blijven proberen of iets anders wel werkt als iets niet lukt.

Kyra vertelde bv over haar teugelgebruik in de pirouettes. Zij heeft gemerkt dat het in sommige gevallen heel nuttig kan zijn de buitenteugel te geven en even een klopje op de hals te geven met de buitenhand. Terwijl iedereen standaard geleerd is de buitenteugel eraan te houden en ze los te laten op de binnenteugel. En zij deed dat ook al 30 jaar, maar probeerde het vorig jaar eens andersom. En merkte dat dat heel goed kan werken.

En Carl vertelde bv over het jonge paard dat hij bij zich had. dat dat paard 's nachts buiten leefde. Die kwam 's morgen om 7 uur binnen om te eten en te werken en ging daarna weer gewoon naar buiten. Dat was voor dat paard het beste. Ook gaf hij aan dat de paarden bij hem 'maar' 4 dagen in de week worden gewerkt in de dressuurbaan. Verder gaan ze naar buiten.
Ook bijzonder aan de training van Carl was het vele lichtrijden in alle oefeningen en zij gebruiken veel meer wijken dan appuyementen zowel in draf als galop. En wat een super zit heeft die man!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:54

JoviBan schreef:

Volgens mij ben je zelf een beetje in de war, maar dat geeft niet hoor. :(:)
Je kunt heel goed meten hoeveel druk er op de neus komt, en dat heeft Hilary dan ook gedaan.

Nav de opmerking over de piaffe, ik trek ook niet een conclusie dat het met bit wel goed zou gaan, zeg alleen dat dat de enige oefening is die niet uit de verf kwam.

Voyou, ben het helemaal met je eens, ben totaal geinspireerd thuis gekomen. En wat een verhaal zit er achter Carl Hester!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:47

horseyfries schreef:
Volgens mij ben je zelf een beetje in de war, maar dat geeft niet hoor. :(:)
Je kunt heel goed meten hoeveel druk er op de neus komt, en dat heeft Hilary dan ook gedaan.

Ik ben absoluut niet in de war. :D
Jij had het over "hogere druk bij bitloos".
Ik gaf aan dat dat niet kan. Een hogere kracht kan wel. Maar de druk (kg/oppervlakte) is bij een bit hoger en bij bitloos lager.
Druk is niet te meten, kracht wel. En wanneer je de (teugel)kracht weet, kun je de druk uitrekenen.
Clayton heeft dan ook geen druk gemeten, maar de teugelkrachten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:33

Natuurlijk kan je druk meten, daarvoor hoef je alleen een druksensor onder de neusband te plaatsen. Dat is ook gelijk een stuk nauwkeuriger dan zomaar een onrealistisch oppervlak te nemen en daar de kracht over verdelen.

Maar volgens mij is die discussie hier redelijk offtopic, wellicht is het handiger om hier een apart topic over te openen als mensen het er verder over willen hebben.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:50

Karl66 schreef:
Natuurlijk kan je druk meten, daarvoor hoef je alleen een druksensor onder de neusband te plaatsen. Dat is ook gelijk een stuk nauwkeuriger dan zomaar een onrealistisch oppervlak te nemen en daar de kracht over verdelen.

Maar volgens mij is die discussie hier redelijk offtopic, wellicht is het handiger om hier een apart topic over te openen als mensen het er verder over willen hebben.

En dat heeft ze dan ook gedaan, en dus druk gemeten....
Ik heb verder niet de behoefte om hierover in discussie te gaan, geef alleen maar aan wat er op het Global Dressage Forum hierover gezegd heeft en dat is heel ontopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:31

Toch gaat het over teugelkrachtmetingen.
Druk staat altijd in relatie tot een oppervlak. Dat is bij de metingen door Clayton (en anderen) niet gedaan.
Nogmaals en laatste keer: er is teugelkracht gemeten, géén druk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:59

Teugelkrachtmeting is gewoon veel te onnauwkeurig, omdat je met veel te veel variabelen rekening moet houden. Terwijl je met een drukmeter onder neusband exact kan meten wat de werkelijke druk is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:09

Ik had er graag bijgeweest, met name het verhaal van paardenhouden door Carl Hester sprak mij bijzonder aan. dat wordt sparen voor volgend jaar :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:06

JoviBan schreef:
Toch gaat het over teugelkrachtmetingen.
Druk staat altijd in relatie tot een oppervlak. Dat is bij de metingen door Clayton (en anderen) niet gedaan.
Nogmaals en laatste keer: er is teugelkracht gemeten, géén druk.

Wil jij even vertellen waar jij vandaan haalt wat Hilary gebruikt heeft? Dit is namelijk een nieuw onderzoek wat nu op dit moment bezig is, het staat dus nog nergens gepubliceerd. Zij vertelde slechts wat haar voorlopige resultaten aantoonden en zei er duidelijk bij dat het onderzoek nog bezig was. Dus ik ben heel benieuwd hoe jij nu al weet wat zij precies gedaan heeft, want je was duidelijk niet op het Global Dressage Forum.