De KWPN-kampioenshengst 2011 Blue Hors Denzel (v. Zizi Top) heeft zijn Deense 35-dagentest niet afgerond. De bruine hengst, die voor 150.000 euro werd aangekocht door Blue Hors, werd op de hengstenkeuring in Denemarken dit voorjaar goedgekeurd maar niet geprimeerd en slaagde wel voor zijn tiendagentest.
Blue Hors Don Olymbrio (v. Jazz), die op de KWPN-hengstenkeuring ook door Blue Hors werd aangeschaft, slaagde wel. Winnaar van de test is ERA Dancing Hit (v. UNO Don Diego), de Deense hengstenkeuringskampioen.
Oeps, wel een beetje jammer. Wat is dan het verschil ( behalve t aantal dagen dus) tussen al die testen daar? Hij blijft dus wel goedgekeurd? Ach,hier halen de kampioenshengsten ook niet allemaal t einde van het verrichtingsonderzoek..
Hij is al ingeschreven voor een latere test, dit is te lezen in het oorspronkelijke artikel. Ik denk niet dat een paard populairder wordt als het met "hangen en wurgen" door tests gaat. Ik kan me goed voorstellen dat ze elders anders tegen paarden aankijken dan in eerdere situaties waar het vergelijk anders is. In die zin kan een nieuwe test wel wat hoop geven, maar zo'n paard heeft toch wel een beetje een kruisje achter zijn naam en men zal dan toch kritischer kijken, lijkt mij?
Over de redenen laat men zich niet uit. Ach, men kan wel ruzie hebben met bepaalde mensen en daarom niet verder komen, niet onbekend in de paardenwereld. Hoeft niet aan het paard te liggen. Aan de ander kant kan het natuurlijk ook wat vaags mankeren dat zich niet altijd manifisteert, maar het is niet handig om te gaan speculeren.
Er zijn hier toch ook zat kampioenshengsten die uiteindelijk niet ggk werden? Zo'n schande is dat niet. Ik vond het een heel compleet paard. Misschien net niet spectaculair genoeg.
Lusitana
Geplaatst: 31-10-11 20:30
Kan me niet voorstellen dat "spectaculair zijn" een doorslaggevende factor is in zo'n 35 dagen test.
Sannah
Geplaatst: 31-10-11 20:47
Dancing Hit heeft het super gedaan, met zelfs een 10 voor karakter. Hier gaan we hopelijk nog veel meer van horen!!
Zo, machtige kop Sannah! Jammer van de Zizi Top, maar er zijn er in NL toch ook zat die de eerste test niet halen en het jaar erop weer worden aangeboden. En idd zoals Rhea zegt ook zat die het gewoon niet worden. Wel heel gaaf van Don Olymbrio! Lijkt me een heel compleet paard.
daffie1986
Geplaatst: 01-11-11 02:57
Wat ik begrepen heb wordt de goedkeuring ook teruggetrokken voor 2012, als hij tijdens de 30-dagen test weer er uitgegooit wordt. Overigens werd denzel door de deense fokkers ook niet erg gebruikt, maarja wie vraagt er dan ook 1000 (wat is het deense kronen?) voor zo'n jonge hengst die nog niks bewezen heeft. En hun kijken nu eenmaal voor zo'n 35 dagen test naar hele andere dingen als dat ze op de hengstenkeuring zelf doen, net als het kwpn. Bijvoorbeeld: stalgedrag, werkwilligheid onder de man, bewerkbaarheid. Dat zijn dingen die je op de keuring niet kunt bekijken.