Feiten over transporten over grote afstanden gepresenteerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Feiten over transporten over grote afstanden gepresenteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:32

http://www.horses.nl / http://www.horsetalk.co.nz

De Britse organisatie Wereld Paarden Welzijn (WPW) heeft deze week hun bevindingen over lange afstand transport van slachtpaarden aan de Europese Commissie in Brussel gepresenteerd. Met dit rapport hoopt de organisatie de Europese Commissie over te halen om het huidige beleid aan te passen.

Meer dan 80.000 paarden maken elk jaar een lange reis voor ze naar de slacht gaan. WPW heeft bewijs over reistijden en transport omstandigheden die leiden tot onnodig lijden. Ook zeggen ze dat lang transport een bedreiging is voor een Europese ziekte uitbraak. De WPW wil dat er een wet komt die de reistijd limiteert tot een maximum van negen tot twaalf uur.

Het dossier bevat bewijzen dat paarden lijden aan oververmoeidheid, uitdroging, verwondingen, stress en ziektes. Het veldonderzoek is uitgevoerd in 2010 en 2011 en laat zien dat 85 procent van de slachtpaarden minstens een verwonding aan de reis had overgehouden.

De Europese Commissie heeft zelf ook onderzoek gedaan naar het welzijn van slachtpaarden tijdens lang transport. Dit zou in september gepresenteerd worden, maar tot op heden niet gedaan. De WPW hoopt dat met het presenteren van hun onderzoek de Commissie aanpassingen zal aanbevelen op het huidige beleid.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:37

Die slachtpaarden ofja alle dieren mogen wel wat beter behandeld worden ja! Ik vind het soms schandalig!

Neverhere

Re: Feiten over transporten over grote afstanden gepresenteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:52

Ik hoor al jaaaren wat voor schandaal dit soort praktijken is en iedereen steekt vervolgens z'n kop weer in het zand, deed een plas en alles bleef zoals het was. Heb geen enkele reden aan te nemen dat het dit keer anders zou zijn :7
Als het aankomt op geld versus wat-dan-ook, zal wat-dan-ook altijd verliezen. Dat heet nu eenmaal 'beschaving'.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:59

Idd zoals Rana al zegt.. echt hoeveel jaar lopen we hier al petities voor te ondertekenen online, en/of horen we hierover.

Het is 1 van die dingen die gebeuren in de wereld, en waar je als individu maar heel beperkt iets tegen kan doen (zoals geen vlees uit buitenland eten, of je oude pony gewoon zelf houden ipv verkopen),
en er verder op vertrouwen dat aan de slechte gang van zaken bij het transport wat gedaan wordt, en er contrôle op komt.

Ik verbaas mij er over dat dat dus blijkbaar nogsteeds het geval niet is, er waren toch dingen overlegd in Brussel meen ik?
Over transport van vee, en daarbij horen toch ook de paarden?

Nouja uiteindelijk goed dat dan nu echt is onderzocht en er cijfers en feiten zijn, zodat er (naar ik toch aan mag nemen nu eindelijk??) nu iets gaat veranderen ten positieve!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:44

een totaal verbod op transport van slachtvee over de grens zou beter zijn.
diepvries vlees is ook een stuk makkelijker, en met grotere hoeveelheden te vervoeren.
waarom dan niet ?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:30

Vind twaalf uur nog te lang! Gewoon binnen een straal van 100 km vanaf de stalling laten slachten
en alleen getransporteerd worden in diepgevroren toestand.

rockingcj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:37

ze kunnen beter hier geslacht worden en dan vervoerd

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:36

is het artikel ook nog ergens helemaal te lezen?

ben bang dat de paarden in de wet op dit gebied een beetje tussen wal en schip vallen (wel of geen consumptiedier). En dat de overheidsinstanties het niet echt door hebben. helaas.

of er nou getransporteerd word voor de slacht of de sport/fokkerij. ze moeten beide aan de welzijnseisen voldoen.