Duitse ruitersportbond bedenkt zich over 'bloedregel'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duitse ruitersportbond bedenkt zich over 'bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 14:37

www.horses.nl / www.eurodressage.com

De Duitse ruitersportbond (FN) heeft laten weten niet in te stemmen met de nieuwe ‘bloedregel’. De FN zou in eerste instantie instemmen met de ‘bloedregel’ tijdens de Algemene Vergadering van de FEI volgende maand in Rio de Janeiro (Brazilië). Secretaris-generaal van de FN, Sönke Lautenbach, reageert: “We hebben niet goed gekeken naar de reacties van onze atleten, juryleden, dierenartsen en leden op de ‘bloedregel’.”

De regel wordt voorgesteld door de Internationale Dressuur Trainers Club en ondersteund door de leden van het FEI Dressuur Committee. Het houdt in dat wanneer de voorzitter van de jury ergens aan het paard een spoortje van bloed constateert, deze de bel luidt en de combinatie dient dan de wedstrijd te staken. Op alle top dressuurevenementen - Olympische Spelen, kampioenschappen en wereldbekerfinales - voor senioren zullen de aanwezige FEI veterinairs het paard direct na het verlaten van de ring onderzoeken. Als blijkt dat het om een uiterst lichte verwonding gaat en het bloeden is inmiddels opgehouden, dan zal de combinatie in de gelegenheid worden gesteld de wedstrijd te vervolgen vanaf het punt waarop de bel werd geluid. Blijkt het bloeden niet gestopt of zijn er geen officiële wedstrijddierenartsen aanwezig, dan volgt ogenblikkelijk uitsluiting.

De reden van Duitsland voor het instemmen zou optimale win kans op de Olympische Spelen in Londen zijn. Nadat Lautenbach had medegedeeld voor de regel te zijn werd er een grootschalige petitie opgezet door ‘Fair zum Pferd’. Sommigen paardenliefhebbers in Duitsland tekenden niet alleen de petitie, maar zeiden ook hun lidmaatschap bij de FN op. Zij vinden dat de FN met het instemmen van de regel zich niet genoeg inzet voor dierwelzijn. Lautenbach: “We nemen de kritiek van onze achterban zeer serieus en we zullen proberen om het voorstel voor de bloedregel te laten verwerpen tijden de Algemene Vergadering van de FEI. ”

Mocht de regel toch worden aangenomen, dan zal deze per 1 januari 2012 worden ingevoerd.

Verwant artikel:
[VN] Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:41

gelukkig, ook nog mensen met gezond verstand.

LindyH

Re: Duitse ruitersportbond bedenkt zich over 'bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:28

Waar zijn ze nou precies tegen? Tegen het uitbellen op zich, tegen de mogelijkheid tot het hervatten van de proef, of tegen de afhanklijkheid van (de aanwezigheid van) een dierenarts?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:44

Mag het natuurlijk niet zeggen maar nu hoop ik stiekem toch dat een van de Duitse paarden op zn tong bijt tijdens de OS :Y)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:29

Ik snap er niks meer van :')

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:32

Volgens mij willen de Duitsers dat er bij een spoortje van bloed direct uitsluiting volgt als ik het goed begrijp.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:10

Bellissima_ schreef:
Ik snap er niks meer van :')

ik dacht al dat ik de enige was snap er ook niet zo veel meer van :')

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:40

ik ben voor de Duitsers hun beslissing

Aurora3 schreef:
Volgens mij willen de Duitsers dat er bij een spoortje van bloed direct uitsluiting volgt als ik het goed begrijp.
idd, dat bedoelen ze :j

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 07:44

DromenLies schreef:
Mag het natuurlijk niet zeggen maar nu hoop ik stiekem toch dat een van de Duitse paarden op zn tong bijt tijdens de OS :Y)
:D

Zoals altijd heeft ook dit verhaal 2 kanten.
Voor Adelinde was het toen natuurlijk heel erg sneu, en achteraf was het ook maar een heel klein plekje, maar wanneer je bloed wel toestaat, waar ligt dan de grens?
De Duitser hadden natuurlijk wel beter even zelf goed na kunnen denken, nu lijkt het alsof ze 'gezwicht' zijn. Heb je dan als bond wel een eigen mening?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:31

Perfecte houding van deze bond.
Uiteindelijk is een bond een belangenbehartigingsorganisatie van verenigde leden.
Een bond hoort verder zélf niets te vinden.
Die is namelijk van en voor de leden.
De leden zijn er niet voor een bond :)*

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:40

DromenLies schreef:

Nee, inderdaad hoor je dit soort opmerkingen niet te maken.

Denk dat veel mensen in Nederland hier vooral voor zijn omdat Parzival tijdens de WEG op zijn tong beet. Als het een paard uit een ander land was geweest vermoed ik dat het in Nederland veel minder zou spelen.

Verder vind ik het onzin dat een bond niet naar zijn leden zou moeten luisteren. Vraag mij af hoeveel protest er zou zijn als de KNHS bij zo'n besluit niet zou luisteren naar de achterban. Vermoed heel veel.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:59

Ben het ook absoluut met de Duitsers eens! :j Bovendien luisteren zij naar hun leden.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:21

yvonnepuntnl schreef:
DromenLies schreef:
:D

Zoals altijd heeft ook dit verhaal 2 kanten.
Voor Adelinde was het toen natuurlijk heel erg sneu, en achteraf was het ook maar een heel klein plekje, maar wanneer je bloed wel toestaat, waar ligt dan de grens?
De Duitser hadden natuurlijk wel beter even zelf goed na kunnen denken, nu lijkt het alsof ze 'gezwicht' zijn. Heb je dan als bond wel een eigen mening?

Het wordt toch juist niet toegestaan? Er wordt alleen gekeken naar waar dat bloed vandaan komt en als blijkt dat het niet ernstig is (zoals bij Adelinde bijvoorbeeld) mag een combinatie de proef afmaken. Blijkt het wel van ernstige aard dan wordt een combinatie uitgesloten.
Lijkt mij een eerlijke regel.
Het is voor mij als amateur heel makkelijk om te zeggen dat een combinatie uitgesloten moet worden maar we hebben het hier niet over een basissportwedstrijd maar over kampioenschappen waar jarenlange voorbereidingen aan vooraf zijn gegaan. Dan mag je niet alleen in het belang van het paard uitzoeken wat er aan de hand is maar ook voor de ruiter.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:24

Het lijkt mij dat het belang van de ruiter echt volledig ondergeschikt is aan het belang van het paard hoor. Dat was ook SJ's belangrijkste argument om de regel wel in te voren: Alle belangen van de sponsoren en de ruiters. Lijkt me belachelijk.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:29

Mahitri schreef:
Het wordt toch juist niet toegestaan? Er wordt alleen gekeken naar waar dat bloed vandaan komt en als blijkt dat het niet ernstig is (zoals bij Adelinde bijvoorbeeld) mag een combinatie de proef afmaken. Blijkt het wel van ernstige aard dan wordt een combinatie uitgesloten.
Lijkt mij een eerlijke regel.
Het is voor mij als amateur heel makkelijk om te zeggen dat een combinatie uitgesloten moet worden maar we hebben het hier niet over een basissportwedstrijd maar over kampioenschappen waar jarenlange voorbereidingen aan vooraf zijn gegaan. Dan mag je niet alleen in het belang van het paard uitzoeken wat er aan de hand is maar ook voor de ruiter.

Lijkt mij dat juist op het hoogste niveau nog strenger naar het welzijn van de paarden moet worden gekeken. Juist om het argument dat jij geeft: het belang van ruiters (en sponsoren) is enorm groot en dan moet er gewaakt worden dat dat niet boven het belang van het paard gaat.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:27

DromenLies schreef:

Ach ach, hoe zielig kun je zijn, als je op die manier denkt te moeten winnen........................ te triest voor woorden zo'n opmerking.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:57