Afrikaanse boeren gebruiken waakezels ter bescherming vee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Afrikaanse boeren gebruiken waakezels ter bescherming vee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 11:53

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Twee waakezels aan het werk.

Ooit gehoord van waakezels? Vergeet Rottweilers en Duitse herders: boeren uit het Afrikaanse Namibie gebruiken tegenwoordig ezels om hun vee te beschermen tegen grote roofdieren zoals Leeuwen en Jachtluipaarden.

Deze vierbenige waakdienst is onderdeel van een nieuwe succesvolle strategie om het conflict tussen boeren en Cheetahs op te lossen. Er werden namelijk geregeld kalveren vermist door het grote aantal Cheetahs en Luipaarden in het gebied.

Onderzoekers hebben ontdekt dat voor een kudde van minder 100 koeien, 1 ezel in staat is om de roofdieren weg te houden. Wetenschapper Florian Weise legde uit dat door hun sterke instinct en natuurlijke agressie, ezels de roofdieren zullen wegjagen en soms zelfs aanvallen wanneer deze te dicht bij de koeien komt.

"Er worden hier in de omgeving ook veel waakhonden ingezet om kleinvee als schapen en geiten te beschermen, maar Cheetahs zijn niet bang voor waakhonden en daarom werkt het dus ook niet. Op een gegeven moment is iemand op het idee gekomen om een ezel in te zetten en dat bleek ontzettend goed te werken," aldus Florian.

Het idee is heel simpel. Een drachtige ezel wordt in de kudde geintroduceerd en het veulen zal opgroeien met de kalfjes van de kudde en zo een band met hen krijgen.
Om een waakezel te gebruiken moet de kudde niet groter zijn als 100 koeien en mag het gebied niet te wijd zijn, omdat de ezel anders de controle over de situatie kan verliezen.

"Er worden alleen maar merries als waakezel gebruikt. De hengsten willen de kalfjes nog weleens achterna zitten en verwonden of zelfs doden ze per ongeluk."

Het doel van de waakezels zal zijn om het vee zodanig te beschermen dat de boeren geen grote verliezen meer lijden omdat hun vee steeds wordt opgegegeten. "We zijn nu van plan om meer boeren in Namibie kennis te laten maken met het fenomeen "waakezel". In eerste instantie wanneer ik hen vertel over deze mogelijkheid kijken ze me aan alsof ik compleet gestoord ben, maar wanneer ze de ezels aan het werk hebben gezien zijn ze allemaal overtuigd."

onley

Re: Afrikaanse boeren gebruiken waakezels ter bescherming vee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:55

nog nooit van gehoord maar ezels kunnen behoorlijk brutaal zijn ja :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:55

wat een geweldig idee. zou men eens moeten pproberen tegen de vossen. die overmeesteren zelf een paar hele felle ganzen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:56

...Vanwege hun natuurlijke agressie...? Echt waar joh? Nooit geweten.
Kan me bij het waken wel iets voorstellen, beschermen van de kudde natuurlijk.

Hopelijk werkt het goed en vallen er niet al te veel gewonden aan de kant van de kudde/ezels.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:57

Wat een bijzondere oplossing.
Nou ben ik wel benieuwd of er ook een filmpje is van een ezel aan het werk

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:57

Geweldig idee! Nooit geweten dat ezels agressief konden zijn

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:58

Toevallig was afgelopen week iemand op school die iets vertelde over wat hij in een park in afrika heeft gedaan. Hij vertelde toen inderdaad dat ze bezig waren met het project om ezels te gebruiken om het vee te beschermen tegen de wilde dieren. Hij vertelde dat dit ideaal is omdat ezels heel erg beschermend zijn en snel en hard kunnen trappen.

Overigens wordt dit gedaan omdat de boeren de wilde dieren gelijk neerschieten als er eentje bij hun vee komt waardoor de wilde dieren bedreigd worden.

96_Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:10

ik vind het wel een leuk en goed idee (:
als het goed werkt spaart dat heel wat kalver leventjes.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:12

wat grappig, dat dit ook echt werkt..
maar zijn cheetahs niet bang voor grote agressieve honden en wel voor ezels?
Ezels zijn toch eerder een natuurlijke prooi dan een hond lijkt me? en voor een natuurlijke prooi zullen ze toch niet bang zijn?
kan me er echt niets bij voorstellen.
maar als het werkt..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:27

Schiet me te binnen. Er worden ook lama's gebruikt om schapen te beschermen tegen roofdieren. Het principe bestaat dus al wel langer

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:37

Zwitsal schreef:
wat grappig, dat dit ook echt werkt..
maar zijn cheetahs niet bang voor grote agressieve honden en wel voor ezels?
Ezels zijn toch eerder een natuurlijke prooi dan een hond lijkt me? en voor een natuurlijke prooi zullen ze toch niet bang zijn?
kan me er echt niets bij voorstellen.
maar als het werkt..

Ik weet het antwoord niet precies hoor. Maar wat misschien een verklaring is dat honden op dezelfde manier aanvallen als cheeta's ze grijpen hun prooi, en een ezel slaat alleen van zich af?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:42

apart verhaal maar misschien heeft het ook wel iets met de geur te maken? kan me niet voorstellen dat een cheeta bang is voor een ezel... en kan me ook niet voorstellen dat een ezel aldoor zo dicht bij die 100 koeien in de buurt is dat de cheeta geen kans ziet, zo'n beest kan die koeien toch zo uit elkaar drijven... dan kan 1 ezel ook niet zoveel lijkt mij. Maar iets met geur zou ik me wel voor kunnen stellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:47

Ik denk dat dit werkt omdat een ezel veel groter is dan een hond, daarbij komt een hond natuurlijk aardig overeen met hun eigen soort (roofdieren). Een ezel is onvoorspelbaarder en juist doordat die normaal als prooi gezien wordt zullen ze daar veel meer angst van hebben als die ineens in de aanval gaat.
En dan gebruiken ze een drachtige merrie, die is natuurlijk veel linker.

Ik denk dat dit ook wel werkt met paarden, die hebben toch diezelfde agressie alleen zijn paarden vaak veel schichtiger (eerst rennen dan vechten).
Nooit je paard in het weiland bezig gezien met een konijn/kat/vos/hond oid? Alles wat zich laag bij de grond beweegt is voldoende om er achteraan te jagen en het af te maken.

Hengsten zijn hier uiteraard meesters in maar wat ze al zeggen in dit stukje willen die nog weleens gaan jagen en daarmee kunnen ze ook problemen geven.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:52

Je ziet het ook als je naar kudde gnoe's kijkt of zebra's. Die willen ook nogal eens behoorlijk van hun afbijten en proberen dan echt de leeuwen (in dit geval) neer te trappen met de voorhoeven. Ik denk dat voor een roofdier de voorhoeven gevaarlijker zijn dan een hond van zijn eigen grootte.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:54

kinel schreef:
wat een geweldig idee. zou men eens moeten pproberen tegen de vossen. die overmeesteren zelf een paar hele felle ganzen.

Wij hebben ook ganzen en gebruiken geen ezel als waak iets zeg maar, maar de shetlanders. daar blijven de vossen ook bij uit de buurt, toen we nog geen shetlanders hadden en de ganzen stonden achter in de weide ( we hebben voor aan huis aan de straat een weide waar veel mensen komen en het licht aanspringt als er iets beweegt, daar komen de vosse niet maar in die weide kunnen de ganzen niet het gehele jaar staan en dan zetten we ze achter in de weide waar genoeg gras staat maar geen mensen komen ) en elke lente keer op keer ganzen dood in de weide vinden was geen pretje, en sinds de paarden er staan noooooooit meer een dode gans of wat dan ook gezien :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:55

Buffels kunnen ook heel nijdig in de aanval gaan als er een kuddelid wordt aangevallen.
Dus als ezels dat ook hebben geloof ik best dat dat werken kan.

Cheetah's e.d. roofdieren reken op vluchtgedrag dus als er ineens een dier blijft staan of gaat aanvallen dan 'klopt' het niet meer voor ze.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:56

Wat een leuk idee :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:57

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:59

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:04

Ja ik twijfelde, maar buffels wegen wel minstens 600 kg meer dan een ezel dus dan heb je 't wel over een heel andere geweldscategorie :+

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:16

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:34

Haha komt me heel bekend voor. In Frankrijk zijn we er ook wel eens eentje tegen gekomen. Een ezelhengst bij een kudde schapen. Toen we in de buurt van die schapen kwamen, kwam die ezel naar ons toe en ging achter onze hond aan. De hele weg naar de auto heeft hij ons achterna gezeten :P Hij was voor de rest wel lief hoor, je kon hem wel aaien, maar hij zat wel als een gek achter onze hond aan haha. Ik spreek nu wel over een jaar of 6 geleden!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:43

Geen nieuw idee, ezels worden hier al heel lang voor gebruikt, ook in de US, waar coyotes een gevaar zijn voor je schapen.
Zoals in het srtikel naar voren komt zijn ze niet zó ideaal, soms worden ze aggressief naar de dieren die ze moeten beschermen.
En er zijn betere "large guard dog" rassen dan de genoemde rottweiler en herder, die niet gefokt zijn voor een dergelijke functie.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:17

anneliesdj schreef:
Kijk hier maar eens naar, het is dan wel een hert maar dezelfde agressiviteit:
http://www.youtube.com/watch?v=w38UNpBti5s

Wow wat een filmpje.. :oo arme hond.. :(

Vind het idee voor de ezels wel heel goed bedacht.. :P ben benieuwd hoe het werken zal.. :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:20

ja ik weet dat ezels heel erg beschermend kunnen zijn, maar ik wist niet dat het zo ver ging!

p.s. ben wel benieuwd hoe de hond in het filmpje het vergaan is ....erg veel letsel? ik hoop het niet!!!
Laatst bijgewerkt door Boompje1985 op 29-10-11 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt