Twee waakezels aan het werk.
Ooit gehoord van waakezels? Vergeet Rottweilers en Duitse herders: boeren uit het Afrikaanse Namibie gebruiken tegenwoordig ezels om hun vee te beschermen tegen grote roofdieren zoals Leeuwen en Jachtluipaarden.
Deze vierbenige waakdienst is onderdeel van een nieuwe succesvolle strategie om het conflict tussen boeren en Cheetahs op te lossen. Er werden namelijk geregeld kalveren vermist door het grote aantal Cheetahs en Luipaarden in het gebied.
Onderzoekers hebben ontdekt dat voor een kudde van minder 100 koeien, 1 ezel in staat is om de roofdieren weg te houden. Wetenschapper Florian Weise legde uit dat door hun sterke instinct en natuurlijke agressie, ezels de roofdieren zullen wegjagen en soms zelfs aanvallen wanneer deze te dicht bij de koeien komt.
"Er worden hier in de omgeving ook veel waakhonden ingezet om kleinvee als schapen en geiten te beschermen, maar Cheetahs zijn niet bang voor waakhonden en daarom werkt het dus ook niet. Op een gegeven moment is iemand op het idee gekomen om een ezel in te zetten en dat bleek ontzettend goed te werken," aldus Florian.
Het idee is heel simpel. Een drachtige ezel wordt in de kudde geintroduceerd en het veulen zal opgroeien met de kalfjes van de kudde en zo een band met hen krijgen.
Om een waakezel te gebruiken moet de kudde niet groter zijn als 100 koeien en mag het gebied niet te wijd zijn, omdat de ezel anders de controle over de situatie kan verliezen.
"Er worden alleen maar merries als waakezel gebruikt. De hengsten willen de kalfjes nog weleens achterna zitten en verwonden of zelfs doden ze per ongeluk."
Het doel van de waakezels zal zijn om het vee zodanig te beschermen dat de boeren geen grote verliezen meer lijden omdat hun vee steeds wordt opgegegeten. "We zijn nu van plan om meer boeren in Namibie kennis te laten maken met het fenomeen "waakezel". In eerste instantie wanneer ik hen vertel over deze mogelijkheid kijken ze me aan alsof ik compleet gestoord ben, maar wanneer ze de ezels aan het werk hebben gezien zijn ze allemaal overtuigd."