Wereldkampioenschappen Working Equitation in Lyon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wereldkampioenschappen Working Equitation in Lyon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:45

* Nieuwsredactie

Afbeelding
Pedro Torres en Oxidado.
foto: http://www.cavalo-lusitano.com

Op dit moment worden in het Franse Lyon de derde wereldkampioenschappen "Working Equitation" gehouden.
Dit Wereldkampioenschap wordt van 27 tot en met 30 oktober gehouden. Working Equitation is een arbeidsrijstijl die bestaat uit vier onderdelen: een dressuurtest, een obstakelparcours op verzameling en stijl, en nog een obstakelparcours op snelheid. Het laatste onderdeel is de teampenning: het afscheiden van een rund uit een kudde en apart in een omheining drijven.

Deelnemende landen aan het WK zijn onder andere: Duitsland, Zweden, Engeland, Oostenijk, Frankrijk, Brazilie en publieksfavoriet Portugal.

Er is een actieve club, die zich bezig houdt met het promoten van de Working Equitation.
Uiteindelijk is het de bedoeling om ook in Nederland wedstrijden op te kunnen zetten.

Voor meer info: http://www.dutchworkingequitation.com/

Pedro Torres en zijn Lusitano hengst , een combinatie die voor Portugal uitkomt:

ZusJacobs

Re: Wereldkampioenschappen Working Equitation in Lyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:52

Dat is nou een machtig gave sport! Heel mooi!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:58

Oh WAUW dat 2e filmpje! Ik is jaloers..... _/-\o_

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:06

vind t er wel super apart uitzien t is eigenlijk een beetje uit allerlei sporten wel een beetje...beetje dressuur beetje western, beetje springen enz...
lijkt mij wel super lachen om er eens aan mee te doen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:13

Wij hebben een DVD van Pedro Torres, dat is echt waanzinnig wat hij en Oxidado doen.
Wij zijn druk bezig een trainingsgroep op te zetten met het streven om in de 2e helft van volgend jaar te gaan starten op een wedstrijd ( of 2 ;) ).

1 accomodatie hebben we al ( in twente) en als er nog meer mensen mee willen komen trainen, dan ben je welkom!! Zoveel te meer zielen zoveel te meer vreugd :D !

Het lijkt inderdaad op western en dat is ook logisch omdat het western rijden zijn oorsprong vind in de Iberische landen ( Spanjaarden en Portugezen die Amerika "ontdekten" en hun paarden, rijstijl, zadels, etc. mee namen). Het western zadel bijv. is afgeleid van de Iberische stierenvechters en koeienhoeders zadels. Eigenlijk waren dar de 1e "cowboys" : de Vaqueros.
De WE is afkomstig van het werken met paarden ( o.a. koeienwerk), daarvoor waren zeer wendbare, gehoorzame en betrowubare paarden nodig die in alle terrein deden wat hun ruiter vroeg, of het nu springen was, over een brug etc.
Soms is het cattle penning ook onderdeel van een wedstrijd, dan moet een ruiter een koe in een omheinde "pen" drijven.

Vorig jaar zijn we in Portugal geweest bij het grote paardenfestijn in Golega en hebben daar ook kampioenschappen WE gezien, o.a. de stijl trail ( langzaam) en de speed trail. Was echt prachtig om te zien hoe goed die paarden aan de hulpen staan.

Wij gaan morgen weer een stukje oefenen met koeien en begin december 3 dagen voor het dressuur en hindernis deel!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:19

ElCid schreef:
Wij hebben een DVD van Pedro Torres, dat is echt waanzinnig wat hij en Oxidado doen.
Wij zijn druk bezig een trainingsgroep op te zetten met het streven om in de 2e helft van volgend jaar te gaan starten op een wedstrijd ( of 2 ;) ).

1 accomodatie hebben we al ( in twente) en als er nog meer mensen mee willen komen trainen, dan ben je welkom!! Zoveel te meer zielen zoveel te meer vreugd :D !

Het lijkt inderdaad op western en dat is ook logisch omdat het western rijden zijn oorsprong vind in de Iberische landen ( Spanjaarden en Portugezen die Amerika "ontdekten" en hun paarden, rijstijl, zadels, etc. mee namen). Het western zadel bijv. is afgeleid van de Iberische stierenvechters en koeienhoeders zadels. Eigenlijk waren dar de 1e "cowboys" : de Vaqueros.
De WE is afkomstig van het werken met paarden ( o.a. koeienwerk), daarvoor waren zeer wendbare, gehoorzame en betrowubare paarden nodig die in alle terrein deden wat hun ruiter vroeg, of het nu springen was, over een brug etc.
Soms is het cattle penning ook onderdeel van een wedstrijd, dan moet een ruiter een koe in een omheinde "pen" drijven.

Vorig jaar zijn we in Portugal geweest bij het grote paardenfestijn in Golega en hebben daar ook kampioenschappen WE gezien, o.a. de stijl trail ( langzaam) en de speed trail. Was echt prachtig om te zien hoe goed die paarden aan de hulpen staan.

Wij gaan morgen weer een stukje oefenen met koeien en begin december 3 dagen voor het dressuur en hindernis deel!

Gaaf gaaf gaaf, jammer dat jullie zo ver zitten! Hoe wil je zo iets op gaan zetten?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:22

dit is echt gaaf zeg :)
Het is een Anda wel op het lijf geschreven deze tak ook! super leuk!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:26

Ja! *neemt beslissing* Dit wil ik ook gaan doen, dit is echt helemaal ons ding, hoe gááf :D

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:30

ik had nog nooit van deze sport gehoord. het ziet er zeer leuk uit :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:34

ElCid, waarom kom je niet gezellig hier wonen... ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:35

@ Zus Jacobs en Puchje: [EA-RVG] Working Equitation ruiters/ team gezocht

Ja, dat zou soms wel makkelijk zijn, zeker met het opzetten van dit soort dingen!

Binnenkort gaan we een info avond organiseren op de Kolderhoeve in Haaksbergen; belangstelling stuur je email adres per pb en ik zet je op de mailing lijst, dan krijg je alle info.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 28-10-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:36

Ik ga dit jaar naar de Golega, ben erg benieuwd wat we gaan zien.
Zeker na de verhalen die ik gehoord heb (o.a. van ElCid) wil ik er zeker de tijd in steken.
Heb al eens een beginners proef mee gedaan en heb al trainingen gehad (ook als jury) en vind het nog steeds een super combi van diverse paardensport onderdelen.

Had ook een uitnodiging oom hier naar toe te komen of zelf deel te nemen maar het was me even te veel. Dit weekend naar Lyon, en over 2 weken naar Portugal, nee, moet ook nog werken om dat te kunnen betalen |(

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:44

En we zijn helemaal niet jaloers, hoor. Gilbey!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:45

wat gaaf!!!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:46

Wat leuk zeg! Vind het er heel tof uitzien. En allemaal met 1 hand

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:49

Wat gaaf ziet dit er uit zeg! Het is echt een combinatie van goed teamwork én goed dressuurmatig kunnen rijden. En je ziet dat paard meedenken en lol hebben in dat tweede filmpje zeg, heel erg leuk! Een soort vaardigheid voor professionals ;)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:55

ElCid schreef:
En we zijn helemaal niet jaloers, hoor. Gilbey!

hé, jij hebt me laatst nog extra lekker zitten maken voor de Golega.
En die lege portemonix/bankrekening die ik nu aan al dat leuks over hou hoef je ook niet jaloers op te zijn :+

Ben wel super benieuwd hoe het in Portugal is.
En het zou super zijn als we een keer met een groep aan zoiets deel kunnen nemen en dat ik niet telkens hoef te melden dat we nog veelste veel in de kinderschoenen staan om dat te ondernemen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:04

Wauwie wat is dit toch een gave tak van sport! _/-\o_ +:)+ De beheersing en de samenwerking spat er van af! Ik kan niet wachten op ons eigen WE trainingsteam! Ik ga sowieso mee als groom en grootste fan/supporter/mascotte :j *\o/*

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:11

Ik kende dit nog helemaal niet, maar wat is dit gaaf. Zou ik ook wel willen doen :D

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:12

Wauw, dit is echt mooi. Het paard wordt heel rustig zonder druk bestuurd, de teugels hebben echt net contact. Geen getrek. Paard heeft inderdaad echt lol erin. Je ziet hem denken: 'Wat nu baas?' Prachtig. Deze vaardigheid zie je denk ik niet bij zoveel afgetrainde dressuurpaarden (en ruiters) :P

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:21

ElCid schreef:

Is het mogelijk om op de hoogte gehouden te worden van de trainingen die jullie doen?

Ik vind het altijd ontzettend mooi om te zien hoe Pedro met paarden omgaat. Ook als hij de lusitano's aan de hand traint is het heel mooi om te zien. Daarnaast is het ook gewoon een ontzettend leuke man om mee samen te werken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:24

Dit is voor mij het perfecte paardrijden; die kracht, souplesse, behendigheid en bovenal die elegantie. Zo mag ik het graag zien, en hopelijk over vele jaren ook zo doen. :)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:32

Ontzettend gaaf..maar dat parcours onthouden????Ik heb al moeite met een reiningproefje...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:35

Echt super gaaf!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:15

Wow geweldig! Over die brug en dat nette stoppen :wow: