De startpas vanaf 1 januari 2012 definitief een feit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De startpas vanaf 1 januari 2012 definitief een feit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 14:32

www.knhs.nl

Vanaf 1 januari 2012 zijn de vertrouwde startcoupons voor wedstrijdruiters verleden tijd. Dan stapt de KNHS over op de zogenaamde startpas. Hiermee zal het opgeven voor wedstrijden alleen nog maar digitaal gebeuren en wordt zowel het inschrijven voor leden als de administratieve verwerking voor wedstrijdorganisaties een stuk gemakkelijker én sneller. Met een startpas, die combinatiegebonden is, kan men onbeperkt starten in de vier disciplines dressuur, springen, eventing en endurance.Dit nodigt uit om ook eens in een andere discipline te starten. Donderdag 27 oktober heeft de ledenraad van de KNHS een definitief besluit genomen over de invoering, werkwijze en tariefstelling.

Geen onhandige losse coupons meer die per post naar wedstrijdorganisaties verstuurd moeten worden en nooit meer zonder startcoupons zitten terwijl je je wilt inschrijven voor een wedstrijd. Wedstrijdorganisaties kunnen straks met één druk op de knop alle benodigde protocollen op volgorde van deelnemers én ring uitprinten. Maar ook uitslagen kunnen na afloop van een wedstrijd via een eenvoudige handeling digitaal naar de KNHS worden gestuurd.

De startpas is te vergelijken met een startkaart en je moet deze als ruiter of amazone dus ook altijd meenemen op concours. De startpas is combinatiegebonden en heeft een vast jaartarief van € 75,50. Voor mensen die regelmatig aan wedstrijden deelnemen is de nieuwe startpas een uitkomst. Een dressuurruiter bijvoorbeeld die twee keer per maand start, betaalde in de oude situatie voor zijn startkaart en losse coupons € 117,20 plus porto. In de nieuwe situatie is dit dus € 75,50. Voor de mensen die slechts enkele wedstrijden per jaar rijden is er de mogelijkheid om een gelimiteerde startpas aan te vragen. Met deze pas kun je per combinatie maximaal vier keer per jaar starten. De gelimiteerde startpas kost € 55,50. Voor pony’s kost de startpas € 55,50 en € 35,50 voor de gelimiteerde startpas. Voor € 25,00 is het mogelijk om een ‘upgrade’ aan te schaffen naar een reguliere (onbeperkte) startpas. De disciplines mennen en aangespannen sport krijgen een discipline gebonden startpas. De volledige tarievenlijst is te vinden op www.knhs.nl/startpas.

In de loop van 2012 kan er via Mijn KNHS ingeschreven worden voor wedstrijden. In de overgangsperiode lopen inschrijvingen voor wedstrijden die na 1 januari 2012 plaatsvinden via het KNHS inschrijfformulier dat je vanaf vandaag kunt downloaden op www.knhs.nl/startpas. Zodra de inschrijvingsmodule in Mijn KNHS gereed is schrijft een ruiter zich online in, waarmee zijn gegevens automatisch bekend worden bij de wedstrijdorganisatie.

Alle huidige startkaarten die niet voor 1 december 2011 zijn afgemeld, worden automatisch omgezet in een startpas. De nieuwe startpas wordt uiterlijk 1 april 2012 toegezonden. Heb je liever een gelimiteerde startpas dan kun je dit voor 7 december aangeven met het aanvraagformulier 'gelimiteerde startpas'.

Om wedstrijdorganisaties zo goed mogelijk voor te bereiden en te informeren, organiseert de KNHS in de maand november een aantal bijeenkomsten voor verenigingen. Een overzicht met data en plaatsen is te downloaden op www.knhs.nl/startpas.

Klik hier voor meer info.

lizzy1

Re: De startpas vanaf 1 januari 2012 definitief een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:17

Ze laten het overkomen alsof wedstrijden rijden nu goedkoper gaat worden, maar ik denk dat veel verenigingen hun inschrijfgeld zullen verhogen ivm het vele extra papier en inktpatronen wat je er als vereniging doorheen draait.

We zullen zien...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:20

Ik vind het super handig! Geen gedoe meer met coupons.. :)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:20

ja en ik start bijvoorbeeld niet zo vaak, maar om nou en gelimiteerde te nemen? dat is maar 4 x
dus ik moet 75,50 betalen en wat nou als ik er maar 2 ker gebruik van maak door omstandigheden?
krijg ik dan geld terug?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:26

Ik vind het ook handig als ruiter zijnde, maar ik doe ook het wedstrijdsecretariaat en je moet je voorstellen dat het voor een vereniging veel extra geld kost. Je moet eerst alle protecollen printen en vervolgens op de wedstrijd alle protecollen kopiëren (origineel wil knhs nog steeds ontvangen en een kopie voor de ruiter/amazone).

En die regeling over gelimiteerd starten...ik denk dat je aan het begin van het jaar nog niet kunt zeggen hoe vaak je gaat starten. Stel dat je paard bv. in februari een blessure krijgt waardoor je een half jaar uit de running bent...dan zijn het dure wedstrijdjes.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:28

lizzy1 schreef:
Ik vind het ook handig als ruiter zijnde, maar ik doe ook het wedstrijdsecretariaat en je moet je voorstellen dat het voor een vereniging veel extra geld kost. Je moet eerst alle protecollen printen en vervolgens op de wedstrijd alle protecollen kopiëren (origineel wil knhs nog steeds ontvangen en een kopie voor de ruiter/amazone).

En die regeling over gelimiteerd starten...ik denk dat je aan het begin van het jaar nog niet kunt zeggen hoe vaak je gaat starten. Stel dat je paard bv. in februari een blessure krijgt waardoor je een half jaar uit de running bent...dan zijn het dure wedstrijdjes.

ja dat bedoel ik ook
normaal kon je je startcoupons later ook nog gebruiken
nu kan dat dus niet meer

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:31

@lizzy, ik weet niet hoe het bij jou in de buurt is maar in zeeland is het gewoonlijk dat de proeven op A4 formaat worden geprint voorzien van combinatie en dat daarop het commentaar wordt geschreven. Dat printwerk met de bijkomende kosten hebben ze dus al. Jou een voordeel is dat dit nu via een programma gaat en het secretariaat het niet zelf hoeft te doen één voor één.

Lijkt mij een prima pas, ben benieuwd!

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:35

Ik zie als secretariaat wel enigzins behoorlijke kosten aan dus de formulieren die geprint worden..
Ben benieuwd naar de bijeenkomsten die worden georganiseerd. Startcoupons waren wel veel werk maar ik denk dat het uiteindelijk wel een hele overschakeling gaat worden.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:36

Citaat:
De startpas wordt uiterlijk 1 april 2012 toegezonden

Dus wat als je je startpas nog niet binnen hebt, maar wel gewoon wilt starten?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:41

hoop wel dat we er nog een schrijven over krijgen
mag je in januari nou nog gewoon coupons gebruiken dan?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:41

En wat doe ik met die 30 lege coupons die ik nog heb liggen? Ik zou deze zomer fanatiek gaan starten maar door blessure van het paard is daar niets van gekomen...

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:46

Marijkjuh schreef:
Citaat:
De startpas wordt uiterlijk 1 april 2012 toegezonden

Dus wat als je je startpas nog niet binnen hebt, maar wel gewoon wilt starten?

Ik neem aan dat dan je startkaart je voorlopige startpas is, totdat je je startpas binnen hebt...

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:54

Mar_Nimbus schreef:
hoop wel dat we er nog een schrijven over krijgen
mag je in januari nou nog gewoon coupons gebruiken dan?

Wat ik hieruit begrijp is dat de coupons per januari worden afgeschaft en dat je het knhs inschrijfformulier moet mailen naar de organiserende vereniging.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:54

_Margarita_ schreef:
En wat doe ik met die 30 lege coupons die ik nog heb liggen? Ik zou deze zomer fanatiek gaan starten maar door blessure van het paard is daar niets van gekomen...

Die mag je bij het oud papier doen; ik heb ook nog twee sets liggen... :(

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:56

Carbonpapiertje is niet zo duur :) kan je beter twee keer het protecol uitprinten en dan een stuk carbonpapier ertussen doen :) scheelt kopieerkosten.

Per 1 januari worden de coupons idd afgeschaft

Alissa_Yara

Dat is wel even wennen hoor ;(
Nee hoor, ben er blij mee. Vind het altijd zo'n gehannes met die coupons.

Anieke89

@ Margaritha & Lante: Iemand van mijn vereniging kon toen de volledige sets van 16 stuks terug sturen en kreeg daarvan het geld terug, weet niet of die vlieger nog steeds op gaat, maar is wel het sturen van een mailtje waard :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:57

Anieke89 schreef:
Iemand van mijn vereniging kon toen de volledige sets van 16 stuks terug sturen en kreeg daarvan het geld terug, weet niet of die vlieger nog steeds op gaat, maar is wel het sturen van een mailtje waard :)

Als je die set na 1 juli dit jaar hebt bestelt kan je idd je geld terugkrijgen.
Maar alleen per 16 :)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:57

voor de mensen die niet regelmatig starten wordt het een duur plaatje

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:59

Heb nog even het mailtje nagezocht: Startcoupons over?

Heeft u heeft u de startcoupons na 1 juli 2011 besteld en op voorraad en verwacht u deze niet te gebruiken dan kunt u deze per complete set aan ons retourneren. Het aanschafbedrag wordt dan gecrediteerd. Losse startcoupons kunnen we helaas niet terugnemen.

Ik vind overigens het limiet van 4 keer starten wel erg weinig!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:05

dus als ik het goed begrijp kun je onbeperkt starten? ik kan nergens iets vinden over het aantal wedstrijden wat gereden mag worden op een startpas? ik denk op zich dat het een verbetering is alleen vind ik het nog een beetje onduidelijk allemaal.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:06

Ja, op een startpas mag je onbeperkt starten. Behalve als je een beperkte pas aanvraagt ;)

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:09

Maar is het nu ook zo dat je dan geen winstpunt voor de dressuur moet hebben voor je mag springen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:10

Die regel zal wel blijven bestaan, dat hoop ik in ieder geval wel :)

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:11

Voor diegene die veel starten en met verschillende paarden is het een stuk goedkoper.
Ik word soms retegek van die coupons en vooral dat ze regelmatig niet aankomen.
Je coupons ( wat ze hebben gekost ben je kwijt ) , het ligt nooit aan de ontvangende partij en altijd maar met reservesetjes rondlopen voor het geval dat.

Ik vind het ideaal.

ps ik zou niet weten waarom de regel van 1 winstpunt voor het springen zou komen te vervallen.
dat heeft niks met de startpas te maken, dat heeft er mee te maken dat je kan laten zien dat je een beetje verantwoord kan rondsturen in de ring, op vreemd terrein zodat er geen ongelukken gebeuren in het parcours.