Duitse eventingamazone Julia Mestern gewond na val

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duitse eventingamazone Julia Mestern gewond na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:06

Nieuwsredactie / www.st-georg.de

De Duitse Nationaal kampioene eventing van 2010, Julia Mestern, is tijdens een val flink gewond geraakt. De amazone was met de zesjarige Trakehner Halimey Go in het Italiaanse Cameri om van start te gaan tijdens een CIC* proef. De combinatie stond er goed voor in het klassement, maar tijdens de cross kwamen ze ten val.

Bondscoach Hans Melzer laat weten dat het nog niet duidelijk is hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren. "Ze kwamen midden in het bos ten val. Halimey Go is jong en heeft nog niet erg veel ervaring. De hengst raakte vast in een hindernis en samen kwamen ze ten val waarbij de amazone een hoef in het gezicht kreeg. Ze liep een fractuur in de onderkaak en drie gebroken ribben op.

Julia is sinds gisteren weer terug in Duitsland. De amazone zal in Munchen worden geopereerd.

Ketaki

Re: Duitse eventingamazone Julia Mestern gewond na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:27

bahbah, hoop dat het snel goed gaat komen met de amazone.

een ongeluk zit in een klein hoekje.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:04

Paard zat vast in de hindernis..

Ik blijf het een gevaarlijke tak van de paardensport vinden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:07

oeh pijnlijk!
Iets breken is al erg genoeg maar dan ook nog eens in je gezicht.. bah
heel veel beterschap :(:)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:01

Tafje schreef:
Paard zat vast in de hindernis..

Ik blijf het een gevaarlijke tak van de paardensport vinden.

met springen kan je paard ook een balk tussen de benen krijgen...
hopelijk dat de amazone snel weer aan de beterende hand is!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:28

Dat is mijn mening.

En hoe vaak hebben paard én ruiter geen (fatale) ongelukken tijdens de cross? Kan me niet herinneren dat er in een springwedstrijd zo vaak een paard is overleden of beenbreuken oid oploopt.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:44

Tafje schreef:
Dat is mijn mening.
En hoe vaak hebben paard én ruiter geen (fatale) ongelukken tijdens de cross? Kan me niet herinneren dat er in een springwedstrijd zo vaak een paard is overleden of beenbreuken oid oploopt.

Ben het met je eens, maaaaaaar hoeveel paarden in de dressuur-of springsport lopen geen blijvend letsel op ? peesblessures bv om er maar
eentje te noemen ?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:08

yfande schreef:
Tafje schreef:
Dat is mijn mening.

Ben het met je eens, maaaaaaar hoeveel paarden in de dressuur-of springsport lopen geen blijvend letsel op ? peesblessures bv om er maar
eentje te noemen ?

Klopt.. maar ik had het puur over (zeer) zwaar en soms fatale blessures. Dat wat jij beschrijft heeft niets met een 1-daagse wedstrijd te maken en is ook nog afhankelijk van de (of meerdere) mensen die een paard over een bepaalde periode kapot rijden.
Blessures kunnen ook ontstaan door spelende paarden in de wei, etc etc.

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:27

Oh, wat vervelend! Hopelijk is het niet al te ernstig.

Heeft het paard er nog wat aan overgehouden?

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:30

Jeetje, een hoef in het gezicht dat is niet niks.. Moet er niet aan denken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:53

Tafje schreef:
Klopt.. maar ik had het puur over (zeer) zwaar en soms fatale blessures.

Dat valt eigenlijk reuze mee. Omdat er aandacht aan wordt besteed blijven die paar ons bij. De sport is hoger risico omdat er snelheid en vermoeidheid bij komt, maar de eventer is altijd bezig om problemen te voorkomen, het zijn geen kamikaze ruiters!
De hindernissen worden ook steeds weer verbeterd, zo zijn ze al lange tijd uit elkaar te halen, wat vroeger niet zo was. Maar een inschattingsfout is niet te voorkomen. Dat heeft niets met het soort hindernis te maken. Sterker nog, omdat ze solide zijn, kan een paard zich vaak nog redden door af te zetten. Misschien heeft dit paard dat geprobeerd en zakte er tussen, we weten het niet.
Ik was vroeger een felle tegenstander (als tiener) maar toen ik me er in ging verdiepen en ging kijken en ruiters leerde kennen, werd dat allemaal snel bijgesteld.
Het is beter om er over te leren dan simpelweg af te zetten op grond van een mening die gevormd is door negatieve berichtgeving.
Hoeveel ernstige fatale en blessures kun je bij elkaar verzamelen uit 1 seizoen? Als je wat beweert, is het handig als je dat ondersteunt.

Persoonlijk heb ik bij springwedstrijden ook ernstige ongelukken gezien en op dressuurwedstriijd was laatst bij juliie in nederland nog iemand ten val gekomen en overleden....
Ook bij dingen als indraaien van kalkoenen komen ernstige ongelukken voor. Paardensport brengt risicos met zich mee. Je bent afhankelijk van de goodwill en de vaardigheid van een groot dier.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:46

Lusitana schreef:
Dat valt eigenlijk reuze mee.
De hindernissen worden ook steeds weer verbeterd, zo zijn ze al lange tijd uit elkaar te halen, wat vroeger niet zo was. Maar een inschattingsfout is niet te voorkomen. Dat heeft niets met het soort hindernis te maken. Sterker nog, omdat ze solide zijn, kan een paard zich vaak nog redden door af te zetten.

Wel vreemd dat er in een springparcour 'klapbeugels' gebruikt moeten worden voor de veiligheid zodat de balken sneller en recht naar beneden vallen en bij eventing werken ze met 'vaste' hindernissen. Fijn als je paard dus net niet goed afzet... dan valt er niets naar beneden.
En dat zou op zich nog niet zo erg zijn als je hinderrnisjes hebt van 70 cm of zo, maar als je kijkt naar de hoogte én breedte van sommige hinderrnissen... kan me niet voorstellen dat een paard zichzelf nog 'redt' door ergens op af te zeggen (b.v. een vaste picknicktafel of zo)

En als ik alleen al kijk naar het afgelopen jaar; hoeveel berichten hebben hier op bokt gestaan over overleden paarden / ruiters als gevolg van een eventingwedstrijd c.q. -sport??

Natuurlijk iedereen zijn hobby maar ik blijf bij mijn mening. Dat hoeft niet gebagatelliseerd te worden met ja maar ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:28

Het zijn toevallig veel lagere hindernissen dan bij een normaal springparcours!!! Heb je wel eens een picknick tafel gesprongen? Makkelijker dan een oxer, hoor. En dat is juist een voorbeeld van hindernis waarop ze af kunnen zetten. En ja daar redden ze zich mee.

Ik krijg steeds meer het idee dat je er weinig van afweet, in elk geval zelf nooit crosshindernissen hebt gesprongen en in je verbeelding alles groter en gevaarlijker wordt.

Ik kom van dit jaar maar 1 fataal eventing ongeluk in de hele wereld tegen waarbij een paard de nek brak tijdens de cross en op de amazone belandde die daardoor ook overleed.

Verder kom ik (fatale) ongelukken tegen tijdens training in de bak, op dressuurwedstrijd, diverse met koetsen, op de weg, en met de trailer. Dood van paarden door koliek, onbekende redenen. Euthanasie van paard na breuk in de wei...

Verhoudingsgewijs komt het dus niet MEER voor bij eventing, maar bij mennen en buitenrijden....

Ze kreeg een hoef in haar gezicht, dat had overal kunnen gebeuren.

Ik hoop dat ze voorpoedig geneest.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:13

Won zij niet tijdens military in Boekelo 2009?