Eerste Popular Equitation Science Day bouwt bruggen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Eerste Popular Equitation Science Day bouwt bruggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:34

Bokt.nl
Afbeelding
Imke Bartels brengt de theorie in de praktijk.

Tot en met zaterdag vindt op het terrein van Academy Bartels het zevende congres van de International Society for Equitation Science plaats, het jaarlijkse congres voor wetenschappers die onderzoek doen naar paarden en paardrijden. Gisteren werd voor het eerst voorafgaand aan dit congres de Popular Equitation Science Day georganiseerd. Gedurende de dag presenteerden een aantal vooraanstaande wetenschappers de resultaten van hun onderzoek naar onder andere hyperflexie, bitten en de ligging in de mond en teugeldruk op een begrijpelijke manier aan het publiek.

Ook werd uitgebreid ingegaan op de rol die wetenschap kan spelen bij de kunst van het paardrijden: een paard is geen automaat en een PhD in de ‘paardenkunde’ zal nooit genoeg zijn om een gouden medaille te winnen op de Olympische Spelen. Wel kan door onderzoek naar bijvoorbeeld de manier waarop een paard leert, of de effect van bepaalde hulpmiddelen op de houding en beweging van een paard, een bijdrage worden geleverd aan betere trainingsmethoden. Zowel vanuit de optiek van de ruiter (betere resultaten in de wedstrijdring) als uit de optiek van het paard (een beter welzijn).

Onder de aanwezigen waren niet alleen wetenschappers uit 18 landen, maar ook veel mensen uit het veld. Vertegenwoordigers vanuit het onderwijs, ondernemers binnen de paardensector en geïnteresseerde paardenhouders konden naast meer theoretische presentaties ook kijken naar meer praktische demonstraties. Zo liet Imke Bartels met Toots na de theorie van Andrew McLean over het aanleren van complexe bewegingen in de praktijk zien hoe zij dit in haar training gebruikt. Ook werd in verschillende demonstraties ingegaan op het nut dat technische snufjes als de meting van hartslag, teugeldruk en beweging van het paard, kan hebben bij de training van het paard.

Een volle dag waarin in korte tijd veel informatie gedeeld werd, en belangrijke bruggen geslagen werden om ideeën en resultaten uit wetenschappelijk onderzoek bruikbaar te maken voor de praktijk waar paardenhouders, trainers en instructeurs mee te maken hebben.

Gwen09

Re: Eerste Popular Equitation Science Day bouwt bruggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:56

Echt een geweldig dag was het gisteren! :) Zeker een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in paarden en hier meer over willen weten. Zowel recreatief als professioneel!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:57

Jeetje wat baal ik dat ik niet kan.. :(

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:59

gaaf!
Wat voor een bedrijven/ onderzoeksinstellingen doen hier onderzoek naar in nederland?
Wat was er aanwezig vanuit Nenderland? Welke Universiteiten/Vakgroepen?

Voor als ik ooit nog een jobswitch zou willen doen.. hihi

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:25

Lijkt mij ook erg interessant misschien iets voor volgend jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:41

Erg gaaf! Ook vandaag is weer een succes!
Het zijn wetenschappers van over de hele wereld. Vanuit NL vanuit de WUR en UU. Helaas...het is 1x in de zoveel tijd in NL, volgend jaar Edinburgh!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:47

Oh nee dat meen je niet? Oh balen! Naja dan volgend jaar daar naartoe!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:35

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:38

Jammer dat het zo onbetaalbaar is ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:49

Belachelijk duur inderdaad, jammer!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:09

Het was super om mee te maken, interessant. Een heerlijke dag gehad!!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:49

@Angela; de prijzen waar je naar linkt zijn voor de conferentie, die is voornamelijk gericht op wetenschappers en onderzoekers die met vakgenoten van gedachte willen wisselen. Voor de populair equitation day waar het nieuwsbericht over gaat golden andere tarieven :)
Maar ik ga volgend jaar denk ik serieus nadenken over Edinburgh als ze dan weer zoiets organiseren, was erg leuk gisteren :j

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:57

Vond het ook een topdag gisteren (en nog heel betaalbaar ook). Hoop dat er volgend jaar in Edinburgh weer zoiets is :j Meteen goed excuus voor paar daagjes Schotland ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:19

Het was echt heel interessant gisteren en zeker de moeite waard! Vooral van McLean en Clayton zou ik graag nog meer horen. Ik denk dat de conferentie zelf nog veel leerzamer is en dat daar dieper op alles wordt ingegaan. Alleen jammer dat de prijs erg boven mijn budget ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:34

De conferentie is heel gaaf! :j Nu een clinic van Imke, erg interessant. Het is erg bijzonder om bij te zijn. Op Twitter staan al veel berichten met quotes ed. Dus voor Twitteraars: kijken!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:37

Heb je een linkje Skippy1 ben niet zo handig met twitter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:43

Heb zo geen linkje, maar als je ISES2011NL volgt en/of EquiSani, dan zie je t!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:44

Thanks!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:39

Heeft hier iemand het boekwerk dat bij de ISES hoorde gekocht? Is dat gewoon een uitgebreid programmaboek of staat er ook wat meer in?
En twitter heeft me nieuwschierig gemaakt naar die poster over zadelpads. Gaat dat erover dat gel bij drukpunten juist weggedrukt wordt of over de pasvorm van een zadel over een pad? Jammer dat er gisteren nog maar een paar posters hingen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:40

lindar1985 schreef:
gaaf!
Wat voor een bedrijven/ onderzoeksinstellingen doen hier onderzoek naar in nederland?
Wat was er aanwezig vanuit Nenderland? Welke Universiteiten/Vakgroepen?

Voor als ik ooit nog een jobswitch zou willen doen.. hihi

Bedrijven en instellingen die onderzoek doen(o.a.):
- HAS Den Bosch
- WUR
- UU
- NHB Deurne
- InnoSportNL
- MoxieSport
Waarschijnlijk nog wel meer, maar dit zijn de grootste / bij mij het meest bekend ;-).

Aanwezig vanuit NL o.a.: Machteld van Dierendonck (EquusResearch / UU / WUR), Fenna Westerduin (NHK / HAS Den Bosch), Patricia de Cocq (HAS Den Bosch, WUR), Carolien Munsters (MoxieSport), René van Weeren (WUR), Kathalijne Visser (WUR).
Zij deden / doen tijdens het weekend een presentatie of helpen met de organisatie. Op de woensdag (Popular Science Day) waren er erg veel Nederlanders, gewoon uit de paardenwereld (niet alleen wetenschappers).
Vandaag (vrijdag) is ook de dag dat veel dierenartsen aanwezig zijn.

CaPrIoLe`79 schreef:
Heeft hier iemand het boekwerk dat bij de ISES hoorde gekocht? Is dat gewoon een uitgebreid programmaboek of staat er ook wat meer in?
En twitter heeft me nieuwschierig gemaakt naar die poster over zadelpads. Gaat dat erover dat gel bij drukpunten juist weggedrukt wordt of over de pasvorm van een zadel over een pad? Jammer dat er gisteren nog maar een paar posters hingen.

Er hingen inderdaad op woensdag nog maar weinig posters, omdat de meeste poster-makers pas op donderdag aankwamen. In het boekje staan abstracts van de onderzoeken die gepresenteerd worden op het congres en abstracts van de posters.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:11

Ik dacht dat we het over het Global Dressage forum hadden, ik denk dat ik te blond ben ofzo... :-D