BWP-boegbeeld Darco de beste springvererver aller tijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

BWP-boegbeeld Darco de beste springvererver aller tijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:43

www.galop.be

Elk jaar wordt door de World Breeding Federation for Sport Horses een klassement opgemaakt van de hengsten waarvan nakomelingen internationale prestaties leverden. Voor het vijfde jaar op rij prijkt de naam van Darco bovenaan deze ranking van de beste springverervers. Een prestatie die geen enkele hengst hem ooit heeft voorgedaan sinds de ranking voor het eerst werd opgemaakt in ’95. Darco is bovendien één van de enige hengsten uit de huidige ranking die ook in die eerste ranking reeds was terug te vinden. Darco staat met andere woorden al meer dan vijftien jaar aan de top. Redenen genoeg om te mogen stellen dat Darco de beste springvererver aller tijden is.

Darco levert dan ook de beste promotie die BWP zich kan indenken. Carl Rijcken, voorzitter van BWP: ‘Ik wil geen afbreuk doen aan de verdienste van de andere hengsten maar de prestaties van Darco hebben ons stamboek op de wereldkaart gezet. Zijn verdienste gaat verder dan enkel het winnen van die hengstenranking. Darco heeft eerst zelf gepresteerd. Daarna is hij opgeklommen in de ranking door de prestaties van zijn nakomelingen. Ondertussen is ook reeds gebleken dat de dochters van Darco de prestaties doorgeven. We gaan op die manier nog jaren plezier hebben van Darco. Door dat alles: het zelf presteren, de hengstenranking en door de vererving via zijn dochters heeft hij geweldige promotie gemaakt voor het BWP. Op die manier komen ook onze andere hengsten in de kijker.’

Ook zijn fokker Martinus Paesen beleeft nog veel plezier aan de prestaties van zijn hengst. Martinus Paesen: ‘Darco voor het vijfde jaar op rij nummer 1. Ja dat vind ik sowieso fantastisch natuurlijk. Als fokker vind ik wat hij nu presteert op basis van zijn nakomelingen nog belangrijker dan zijn eigen prestaties. Voor de fokkerij is het toch belangrijker dat hij het doorgeeft. Althans zo denk ik er over. Er zijn genoeg hengsten die goed presteerden maar het niet doorgeven. Op dat vlak is Darco heel zeker uniek.’

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:25

Héél terecht! Als ik een veulen uit mijn merrie zou willen fokken zou ik Darco als vader wel op 1 hebben staan. Of zijn zoon Douglas..

ptiteblue

Re: BWP-boegbeeld Darco de beste springvererver aller tijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:24

Is er nog diepvries van Darco te krijgen?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:29

ptiteblue schreef:
Is er nog diepvries van Darco te krijgen?

een jaartje of drie geleden nog wel, maar was stik duur en niet voor iedereen verkrijgbaar!

Floris25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:48

ja hoor er is nog steeds diepvriessperma beschikbaar in Belgie. Ik ken mensen die dit jaar nog veulens hebben gehad en volgend jaar ook weer krijgen

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:03

:oo Jeetje, 3000 euri's voor één paar rietjes. Maar ja, kwaliteit is nou eenmaal niet goedkoop. :D

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:16

Een kennis van mij heeft nog 8 rietjes die hij wil verkopen, mocht iemand interesse hebben pb me maar voor zijn telefoonnr.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:04

Jeeej Belgie!!! :)
Toch vind ik het ook wel een beetje een gek verhaal. Darco ging toch niet uit de springsport om zich volledig te focussen op de fokkerij, maar dit was toch een noodgedwongen beslissing omdat Darco slechte benen heeft. Toch straf dat er toch zoveel gefokt is en lof is voor een paard wat dezer tijd vet afgekeurd zou worden. Even als kritisch puntje :)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:50

Darco had denk ik probleem van hoefkatrol.
Sommige nakomelingen van hem hebben dat ook. (dacht aan Otterongo maar niet zeker)
Maar ja, misschien is de risico de moeite waard?
Tijden waren toen ook anders en er werd minder gekeurd op gezondheid, mag niet vergeleken worden denk ik.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:06

Zijn nakomelingen zijn prima, anders staat Darco ook niet op 1. Hoefcatrol hoeft niet erfelijk te zijn, kan ook ontstaan als het paard op een verkeerde manier is gereden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:14

Tafje schreef:
Zijn nakomelingen zijn prima, anders staat Darco ook niet op 1. Hoefcatrol hoeft niet erfelijk te zijn, kan ook ontstaan als het paard op een verkeerde manier is gereden.

Hoe weet je dat? Op de duizenden nakomelingen die hij heeft, hoeveel afgekeurd? We zien alleen maar de allerbesten, maar hoeveel slechte tussen, dat wordt ook niet gezegd.
Hoefkatrol is deel erfelijk, zoals OCD, dus is wel een risico van te fokken met een dier die het heeft ja.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:25

"Slechte nakomelingen" kan ook aan de moeder(lijn) liggen en zegt niet zoveel over de vader.
Er is niet wetenschappelijk bewezen dat hoefkatrol erfelijk is.. In het wild / onbereden paarden hebben er geen last van, vreemd toch?! Daarnaast zijn er rijtechnieken (zal er niet op ingaan hier) die paarden met hoefkatrol, spat, etc. kunnen 'verhelpen'.. zegt dus wel iets over bepaalde rij- en trainingstechnieken die soms gehanteerd worden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:43

Ja, dat ook.
Maar wat over de 3 jarige die van de wei gehaald wordt en die heel slechte fotos heeft? Ik denk niet dat er ooit zo'n groot onderzoek is gebeurd over wilde paarden en als zij ooit een grote deel op foto's hebben gezet! Wilde paarden worden niet bereden, ze kunnen zich dus perfect aanpassen aan lichaamsproblemen.

Moederlijn...ja, als je zegt dat het niet erfelijk is, dan komt het ook niet van de moeders als het niet kan komen van de vaders??
Opvoeding, rijtechnische, hoe de paarden beslagen zijn enz doet er natuurlijk ook veel.
Maar als er toch 30% kans is dat OCD of hoefkatrol erfelijk is, dan niet fokken met die dieren.
En dat is wat er nu (bijna) gebeurd met de hengsten, op foto's gekeurd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:06

Tafje schreef:
:oo Jeetje, 3000 euri's voor één paar rietjes. Maar ja, kwaliteit is nou eenmaal niet goedkoop. :D

duur??? voor 3000 euro heb je 9 rietjes!
dat is niet per direct duur....
als je geluk hebt en het heeeeel goed uitkiend, goede omstandigheden hebt etc. kun je er 9 merries mee dekken!
daarom hebben ze de voorwaarde zo gedaan.
of 3000 euro en dan merrie altijd drachtig of geld terug. Of je koopt 9 rietjes, en daar kun je misschien wel 1 tot 9 merries drachtig van krijgen....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:07

tja, ik denk dat als er op een grote schaal gefokt wordt met een hengst dat je er altijd prut tussen hebt zitten.
Kijk eens naar Alme, hoeveel troep is daar uit gekomen, en toch is het een enorm belangrijke hengst voor de sport geweest. Ik denk dat je naar het eindresultaat moet kijken. Darco heeft een aantal heel erg goede sportpaarden voorgebracht die uiteindelijk op hun beurt weer een aantal heel erg goede sportpaarden hebben voorgebracht. Al zou het er maar 1 zijn geweest die over super qualiteiten beschrikt en deze doorgeeft, dan denk ik dat zo een hengst zijn werk al gedaan heeft.
Fokken is gokken en alleen met zowel een sterke moederlijn als vaderlijn verminder je de kans op een slecht veulen. Toen Darco nog jonger was werden er zoveel merries gedekt door hem, en was de selectie van deze merries nihil. Hadden ze er selectiever mee omgegaan, dan had er een lager percentage afstammelingen van hem rond gelopen, maar het draait uiteindelijk wel allemaal om GELD!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:36

Sky_As schreef:
Tafje schreef:

duur??? voor 3000 euro heb je 9 rietjes!
dat is niet per direct duur....
als je geluk hebt en het heeeeel goed uitkiend, goede omstandigheden hebt etc. kun je er 9 merries mee dekken!
daarom hebben ze de voorwaarde zo gedaan.
of 3000 euro en dan merrie altijd drachtig of geld terug. Of je koopt 9 rietjes, en daar kun je misschien wel 1 tot 9 merries drachtig van krijgen....

Ik tel maar 3000,-- voor 1 zaadcel; dat is nodig voor bevruchting. Of ik nu 1 of 80 rietjes krijg doet er dan niet zoveel toe. En 9 merrie's is leuk maar ik heb er maar 1.. Of kun je die overige rietjes dan op marktplaats zetten of zo? Of terugsturen naar de hengstenboer en vragen of je een deel van het geld terugkrijgt?!?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:40

Nee oke, maar als je zo denkt moet je het vooral niet doen he ;).....
ik zeg alleen, dat ik het nog best mee vindt vallen.
Sommige hengsten, die minder bewezen hebben kosten nog meer.
En misschien heb jij geen 9 merries dus voor jou niet interessant, maar ik ken genoeg mensen die er wel meerdere hebben, en dan kan het zeer interessant zijn.
Voor hetzelfde geld heb je nog 8 rietjes over, en kun je deze over 5 jaar verkopen voor (heel veel,) Zelfde als nu zo'n beetje gebeurt met sperma van Mr. Blue.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:43

Sky_As schreef:
Nee oke, maar als je zo denkt moet je het vooral niet doen he ;).....
ik zeg alleen, dat ik het nog best mee vindt vallen.
Sommige hengsten, die minder bewezen hebben kosten nog meer.

Klopt helemaal.. maar dan kan ik 3000,-- nog wel veel geld vinden :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:45

ik weet niet, maar 9 rietjes, kan je wel over 9 merries verdelen en als je er dan 5 drachtig hebt, moet je toch nog voor die 5 de drachtigheidskosten betalen en het levend veulen kosten... tenzij je voor de veulens van die merries geen papieren aanvraagt.
Dus je kan wel alle 9 rietjes gebruiken bij verschillende merries, maar dan komen er nog steeds flinke kosten boven op als ze drachtig zijn...
want wat zijn de drachtigheids kosten en het levend veulen kosten?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:48

hangt ervan af hoe de voorwaarden zijn, bij Rousseau is het zo, dat ik 8 rietjes heb gekocht, al krijg ik er 8 merries mee drachtig, ik hoef maar 1 keer 800 euro te betalen, bij de rest krijg ik gewoon papieren.....(moet natuurlijk wel 8 keer registratiekosten 'a 60 euro betalen, maar goed, dat is nog wel te overzien)
Maar goed, dat kan ik zo niet teruglezen, maar gezien de voorwaarden ga ik ervan uit dat dat hier ook zo werkt, anders kun je net zo goed gebruik maken van die 3000 euro, niet drachtig geld terug.....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:15

er staat mij iets bij dat Darco wel de regeling heeft van drachtkosten en levend veulen kosten hoor.
Vooral nu met de rietjes. Ik denk dat ze aan de 9 rietjes zitten omdat de qualitiet uiteraard niet meer zo goed is als bij verszaad.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:17

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:28

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:54

Tafje schreef:

Hoefkatrol onsteking heeft een hoge mate van erfelijkheid. Dat hoeft niet bij Darco vandaan te komen de veulens hebben ook een moeder. Je kan pas zeggen of dat bij de hengst vandaan komt als je het systematisch gaat bij houden. Bij het KWPN selecteerd met reeds lange tijd op HKO en in Nederland zie je nu dat de aandoening nu duidelijk minder vaak voorkomt dan 30 jaar geleden.

Tis dat het zo prijzig is maar anders had ik wel een gokje durven wagen met Darco. De hengst komt uit een hele goede Gelderse moederlijn en heeft een geweldig type. Maar voor 3000 euro laten we dat idee maar varen.