Bekijk het eventingonderdeel tijdens de OS van 1976 *clip*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bekijk het eventingonderdeel tijdens de OS van 1976 *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 11:49

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Het is nu mogelijk om het eventingonderdeel tijdens de Olympische spelen van 1976 in Montreal, Canada te bekijken.
Het filmpje is sindskort te bewonderen op youtube.

De beelden laten onder andere de ruiters zien die het parcours aan het lopen zijn en alle drie de onderdelen (dressuur, springen en de cross country). Ook worden er tussendoor bekende ruiters en amazones geinterviewd.
Onder andere prinses Anne en Mark Philips kwamen aan start voor Engeland.

Bekijk de reportage hieronder:

minouesmee

Re: Bekijk het eventingonderdeel tijdens de OS van 1976 *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:52

Wat leuk! Ik ga hem vanavond even bekijken. :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:21

Wauw wat is de sport onder tussen veranderd! Als er nu hindernissen in zouden staan als hier gaat iedereen gelijk in staking!

Maar wat een geweldig paard van Lucinda Green!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:41

Ow hemeltje... Ik kan dat dus echt niet bekijken he... het enige wat ik zie zijn teveel potentieel verbrijzelde paardenbenen... Wat een woeste bende zeg... die hindernissen zijn absurd :oo

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:55

Heel leuk om dit te zien, wat een verschil met nu (bodyprotectors kenden ze nog niet!).
En wat is dat water diep!! Brrr.. Er zitten wel een paar flinke vallen tussen.

Wat ze van mij wel weer in zouden mogen voeren (voorzover ik weet wordt dat niet meer gedaan) is het wegen van de ruiter/amazone + zadel bij de controle na de cross.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:11

Manoman... wat een verschil tussen de verschillende combinaties... En wat een verschil qua veiligheidsmaatregelen met nu.

Geeft wel een heel mooi tijdsbeeld, en een beeld van de sport. Beetje jammer van het vrolijke blokje met valmomenten tussendoor.

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:17

leuk om te zien hoeveel er veranderd is!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:19

Ik ga hem morgen even kijken..Ooooh leuk... En dan dat deuntje! Love it!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:59

die hindernis 2 :oo

rond de 28 minuten:
maximum drop of 6ix foot six, you need a good seat over that one,

en dan een close-up van een heel erg stevig damesachterwerk :D

Maar jonge, jonge wat een beelden :oo

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:20

:D Da's wel even wat anders dan de huidige parcoursen. Daarnaast zat de steeple er nog in en het wegparcours. De meeste hedendaagse eventingruiters en paarden krijgen al een hartverzakking bij de gedachte alleen al. :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:26

toch zijn er wel diverse veiligheidsmaatregelen getroffen sindsdien, die IMO zeer terecht zijn. Die Duitser die doorrijdt na die rotational fall (idem princess Ann), dat is gewoon onverantwoord.

en die guatemalees "already eliminated with three refusals and a fall at the slalom, a runout followed by a crashing fall at the 15th Rita di Luna from Guatemala refuses to be beaten by the course and bravely battles on to the finish". Dat lijkt me toch ook niet echt slim meer.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:50

Jemig, dat was echt een survival voor zowel ruiter als paard! Thank god dat de sport zoveel veiliger is geworden in de loop der jaren.
Wel ontzettend leuk om terug te zien hoe het zoveel jaar geleden ging.

Citaat:
en die guatemalees "already eliminated with three refusals and a fall at the slalom, a runout followed by a crashing fall at the 15th Rita di Luna from Guatemala refuses to be beaten by the course and bravely battles on to the finish". Dat lijkt me toch ook niet echt slim meer.

En nog zonder helm ook. |o

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:00

Woooh wat een hindernissen! Ik zat bij het eerste deel te balen dat ze in die tijd nog geen HD hadden :o maar ben stiekem toch wel blij met het slechte beeld tijdens de crossbeelden. Pfoe! Dat is echt niet niks!

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:03

_Sim_ schreef:
Jemig, dat was echt een survival voor zowel ruiter als paard! Thank god dat de sport zoveel veiliger is geworden in de loop der jaren.
Wel ontzettend leuk om terug te zien hoe het zoveel jaar geleden ging.

Ja inderdaad! ik heb hem niet in zijn geheel bekeken, maar ik dacht af en toe echt: "heeft hij nu geen bodyprotector aan?" "rijd die noiu een cross zonder cap?" "wat een rare lijn voor een hindernis zo die heuvel af!"

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:08

Lielle schreef:
toch zijn er wel diverse veiligheidsmaatregelen getroffen sindsdien, die IMO zeer terecht zijn. Die Duitser die doorrijdt na die rotational fall (idem princess Ann), dat is gewoon onverantwoord.

Ben het helemaal met je eens hoor. Bedoelde alleen dat in 30 jaar tijd de sport heel erg veranderd is maar het beeld van 30 jaar geleden nog steeds voortspookt in de hoofden van mensen bij hun beeldvorming over de hedendaagse eventingsport.

:+ En vroeger was echt niet alles beter, dat blijkt ook heel mooi uit dit filmpje

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:12

Die ruiters waren wel echt van staal zeg! Maken flinke smakkers, liggen onder het paard en HOPPA opstaan en weer wegrijden... Toch wel goed inderdaad dat er nu zoveel veranderd is qua regels en veiligheid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 17:15

Die waterpartij zeg. Hoe diep was dat wel niet :oo
en die hindernis 2 idd! Wat een diepte moet je dan in.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:37

Wat een paarden, dat is het enige dat ik kan denken. Ongelovelijk hoeveel die weer doen. Leuk dat de ruiters weer opstappen, maar die paarden die zo´n smakker hebben gemaakt en vervolgens gewoon weer verder springen, petje af.
Hoorde ook dat er een 6jarige meedeed. Dat hoef je in deze tijden inderdaad niet te proberen.

Vroeger waren de hindernissen misschien afschrikwekkender, maar ik denk dat tegenwoordig een hele hoop dingen toch technischer geworden zijn. Juist omdat ze er soms zo simpel uit zien. Zo denk ik bijvoorbeeld aan de waterpartij tijdens boekeloo dit jaar, waar er vele op bleven steken.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:43

Wat een groot hart hebben die paarden (en ruiters)! Hindernis 2 is echt niet mals. De waterbak is verschrikkelijk diep waardoor t water hoog opspettert en het paard bij de uitsprong van de waterbak nauwelijks nog zicht heeft, wat een lef hebben die paarden!

Idd heel veel verandert ten opzichte van toen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:06

Wat bijzonder om te zien. Dan realiseer je je pas hoe de sport zich ontwikkeld heeft.

Wist niet dat Bromont zo zwaar was geweest. Ben benieuwd naar de filmpjes van Kiev (EK 1973) en Lexington (WK 1978), die golden als echt zware wedstrijden :D
_lautje_ schreef:
Maar wat een geweldig paard van Lucinda Green!
Helemaal mee eens! Vond het echt super om Be Fair in actie te zien. Wat een paard, emotioneel om te zien dat dat sprookje daar zo plotseling eindigt.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:24

Leuk dat ze dit op YouTube gezet hebben. :)
Van de meeste hindernissen krijg ik wel de kriebels, maar goed, vroeger ging het nou eenmaal zo.
Sommige ruiters gaan ook wel erg op z'n boerenfluitjes door het parcours.. Zonder cap rijden, rare lijnen rijden, als je er afvalt gewoon verder rijden.. Sommige ruiters hebben ook erg veel geluk moet ik zeggen, bij een flink aantal ging het toch héél bijna mis.
Toch maar goed dat de sport zich verder ontwikkeld heeft. ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:52

Ben nog met bewondering het filmpje aan het kijken, zit nu bij die dressuurproef. Mijn god, zou je op die manier een B proef rijden krijg je echt GEEEEN winst :') Wat een vreselijk lachertje :') aangalloperen tijdens middendraf, LICHTRIJDEN :')
Die hindernissen daarentegen, daar kijk ik vanaf hier al met een := gezicht naar. Mijn hemel, die paarden doen het ook maar allemaal :=
Nee, tegenwoordig is het toch wel stukken beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:36

omg die hindernissen zijn monsters := en hoe ze er ook op zitten := pleuren ze stappen ze gewoon weer op :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:06

Mooie documentaire :j

Je ziet inderdaad dat er heel veel is veranderd, na een val gewoon weer opstappen en verder rijden :oo
Daarnaast was dit ook nog met wegparcours en steeplechase als extra onderdelen erbij.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:33

Wat geweldig leuk om terug te zien. Hier ga ik nog een keer op m'n gemak voor zitten.
Ik heb nu een klein stukje dressuur gekeken, wat een verschillen met nu zeg.