Reglement zweepgebruik Britse rensport toch aangepast

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Reglement zweepgebruik Britse rensport toch aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:17

Racingpost

Met onmiddellijke ingang heeft de British Horseracing Authority alsnog wijzigingen aangebracht in hun nieuwe regels m.b.t. zweepgebruik. Dit naar aanleiding van talloze protesten van professionals: de regels bleken onwerkbaar.

Het maximale aantal keren dat de karwats gebruikt mag worden blijft voor vlakkebaanrennen gemaximeerd op zeven en in hindernisrennen op acht. De regel dat in de laatste furlong dan wel na de laatste hindernis slechts vijf klappen mochten vallen is geschrapt. Het rijgeld wordt zondaars niet meer ontnomen en hun prijzengeldpercentage wordt slechts ingehouden bij een tevoetstelling van zeven dagen of meer. Alle bestraffingen sedert 10 oktober worden herzien, rekening houdende met deze wijzigingen.

Een en ander houdt in, dat Richard Hughes weer aan de slag gaat en dat Cristophe Soumillon toch zijn percentage (£52.000) voor de Champion Stakes incasseert. Uiteraard heeft de britse dierenbescherming protest aangetekend.

Verwante artikelen:

[VN] Britse jockeys geschorst na overmatig gebruik van zweep
[VN] Belgische topjockey roept collega's op tot staking

MelanieB

Re: Zweepregels in Engeland verandert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:19

:n Jammer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:28

Vind ik niet. Als je aan het rijden bent en een koers wilt winnen ga je niet tellen hoe vaak je die tik hebt gegeven. Als het een keer teveel is geweest is het onthouden van een prijzengeld van een dergelijke hoogte een buitenproportioneel zware boete.

Iedere prof kan je vertellen dat het verrot slaan van een paard in training en tijdens een wedstrijd niet het gewenste effect gaat hebben. Maar zes tikken ipv vijf, en dan een dergelijke hoge boete...:n

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:57

inderdaad een teveel en dan prijzengeld weg.. is net of ze je maand loon schrappen omdat je op het werk een kopje koffie laat vallen op de grond..

MelanieB

Re: Reglement zweepgebruik Britse Rensport toch aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:17

En waar zet je de grens Cassidy, en nu is het max 7, is het dan straks ook ineens zielugh voor de jockeys als ze dan 8 keer slaan?
Sowieso hoort winnen niet dmv slaan, maar dat zal mijn ingeving wel zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:34

..." dat Richard Hughes weer aan de slag gaat "...
in dit geval dus letterlijk. triest hoor, protesteren dat je niet zo vaak mag slaan. :(
nog triester, dat ze van het besluit terugkeren.
het paard is weer de dupe hier.
een algeheel zweep -verbod is meer op de plaats..

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:36

Tuurlijk is het paard hier weer de dupe van, triest hoor....

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:50

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:56

Een regel die van bovenaf opgelegd wordt, moet wel in de praktijk omgezet kunnen worden.
Een als regels die van bovenaf opgelegd worden niet werken, dan moet daar verandering in kunnen en mogen worden gebracht.
Het feit dat de jockeys massaal in staking zijn gegaan heeft dit besluit er misschien wat sneller door gekregen. Had de gedupeerde jockey als enige geprotesteerd, had er niemand geluisterd.
Hetzelfde als jij bij een bedrijf zit en er massaal gestaakt wordt om een eis kracht bij te zetten. Als jij als enige thuis blijft zitten heeft dat geen effect.

Het totale aantal tikken blijft net als tevoren hetzelfde per wedstrijd. Je mag nu alleen op het laatste stuk meer geven dan 5. Dus waar neuzelen jullie over?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:01

Omdat het laatste stuk pure bullsh.t is om nog ff flink erop los te meppen of wat dan ook. :n

Ik snap gewoon niet dat dit kan en mag in de rensport, maarja, alles voor het geld.
Als ik mijn paard het laatste stuk van de cross ff verrot sla, of 'doe' alsof ik hem sla, word dat me ook zeker niet in dank afgenomen en denk dat je dan wel een diskwalificatie zal krijgen. Dus ook gestoord dat het maar normaal is in de rensport :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:10

Als je echt zou weten waar je het over hebt, zou je weten dat een jockey bij renpaarden de zweep aan het paard laat zien om hem zo vooruit te krijgen. Dus alle meppen die jij denkt te zien, zijn vaak geen meppen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:14

Ja, ik ken die schijn'slagen' maar snap alsnog niet waarom dat moet. Maar er word ook genoeg wel geslagen. En dan weer zwepen met kussentjes en al die dingen, maar die zullen echt nog wel gevoeld worden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:20

Cassidy schreef:
een jockey bij renpaarden de zweep aan het paard laat zien om hem zo vooruit te krijgen..
Ze hebben hun ogen niet op hun kont hoor.
Als ze de zwepen nu gewoon radicaal verbieden, dan heeft iedereen weer gelijke kansen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:41

Ogen op hun kont? Kijk even naar een opname van een race, en kijk wat ze met die zweep doen....:D

En waarom zwepen verbieden? Als iedereen de kans krijgt om een evenveel aantal aan tikken te geven is zijn dat toch ook gelijke kansen?
Of je die kansen gaat benutten ligt aan het paard en aan de jockey.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:13

ten eerste dragen renpaarden vaak blinkers, een soort van oogkleppen.dan kunnen ze dat niet zien B-)
en ja ja- het paard de zweep laten zien. >;) en meneer de uil leest echt iedere avond voor...
dan moeten ze de zweep maar in de lucht houden.
de hel zou losbreken, als anky 7 klappen aan dr paard zou geven, om hem tijdens de proef wat hoger te laten piafferen.oh sorry- de zweep aan het paard laten zien bedoel ik ntl.
je hoeft echt geen kenner te zijn, alleen goed te kijken, wat ze met de zweep doen..
laten ze maar kijken, hoe hard alle paarden kunnen rennen zonder zweep.dan pas wint de snelste..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:16

De paarden die Anky rijdt zijn daar niet gekomen zonder zweep.
En verder ga ik me terugtrekken uit dit topic.
Onbegonnen werk, wat een hersenloos gekakel van mensen die niet weten hoe de vork echt aan de steel zit.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:22

En jou laatste zin is nu net het probleem spicegirl want dat is dus NIET zo.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:33

Ik heb me eens behoorlijk hard geslagen met een renzweep en ik voelde dr vrij weing van -.- Och wat sneu, alsof t paard dat zo erg vind, of die nu 6 of 7 tikken krijgt -.-

ponyrenfan

Re: Reglement zweepgebruik Britse rensport toch aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:48

@cassidy Laat ze toch praten die dressuurmutsjes met hun sporen en slof enz., ze hebben nog nooit een jong renpaard gereden dat overal van schrikt en waarbij je de zweep laat zien om hem te corrigeren. Deze discussie is toch niet te winnen en ze begrijpen er echt helemaal niets van.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:14

Er zou op de renbaan eigenlijk een kraam moeten komen met een jockey en zijn zogenaamde martelmateriaal erin.
Mensen mogen zich vrijwillig door dat ding laten meppen door de jockey :D
Denk dat er dan al veel mensen anders praten...
De 'zweep' die in de rensport gebruikt wordt is niet te vergelijken met een zweep zoals velen onbekenden in de rensport deze kennen.
De paarden worden er mee aangemoedigd, niet afgemept.
Maar dat zul je pas echt geloven als je zelf voelt wat zo'n dergelijk ding doet, het zicht is niet altijd wat het lijkt.
Ik heb in de dressuur meegelopen, een hele tijd in de rensport en ga nu nog geregeld kijken en zit nu fanatiek in de western.
Renpaarden hebben niets te klagen, ook niet in de koers.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:08

Popke schreef:
Er zou op de renbaan eigenlijk een kraam moeten komen met een jockey en zijn zogenaamde martelmateriaal erin.
De 'zweep' die in de rensport gebruikt wordt is niet te vergelijken met een zweep zoals velen onbekenden in de rensport deze kennen.
Maar dat zul je pas echt geloven als je zelf voelt wat zo'n dergelijk ding doet, het zicht is niet altijd wat het lijkt.
Ik heb in de dressuur meegelopen, een hele tijd in de rensport en ga nu nog geregeld kijken en zit nu fanatiek in de western.

Oke, volgens jou voelen ze dus niks.
Mag ik dan vragen: Waarom zit er dan een maximum aan? Als ze het toch amper voelen, dan zou er toch geen max aan moeten hangen, ofwel?
En waarom kan het dan niet zonder zweep voor het opjagen.
En dit zijn gewoon oprecht nieuwsgierige vragen. :)

Ponyrenfan, jammer dat je niet normaal kan doen. :roll: Gelukkig ben ik geen dressuurmuts. En een jong renpaard kom ik sowieso niet op want daar ben ik te zwaar voor. En ik men ook en daarbij geef je ook wel eens een tikje om te corrigeren met een jong paard (maar ook bij oudere paarden) maar niet om mn paard vooruit te jagen/duwen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:21

MelanieB, ik zeg nergens dat ze niets voelen! Maar er wordt denk ik anders naar gekeken als mensen weten wat ze wel voelen.
Daarbij is niet alles wat je ziet een daadwerkelijke slag. Het lijkt vaak alsof de jockey hard uithaalt maar in werkelijkheid halen ze een zwiep naast het hoofd uit zodat het paard wordt aangespoord door het geluid.
Een paard voelt bijvoorbeeld ook een spoor, maar bij goed gebruik is het geen marteling.
Dat is wat ik wil zeggen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 14:30

MelanieB schreef:
Popke schreef:

Oke, volgens jou voelen ze dus niks.
Mag ik dan vragen: Waarom zit er dan een maximum aan? Als ze het toch amper voelen, dan zou er toch geen max aan moeten hangen, ofwel?
En waarom kan het dan niet zonder zweep voor het opjagen.
En dit zijn gewoon oprecht nieuwsgierige vragen. :)

Ponyrenfan, jammer dat je niet normaal kan doen. :roll: Gelukkig ben ik geen dressuurmuts. En een jong renpaard kom ik sowieso niet op want daar ben ik te zwaar voor. En ik men ook en daarbij geef je ook wel eens een tikje om te corrigeren met een jong paard (maar ook bij oudere paarden) maar niet om mn paard vooruit te jagen/duwen.

Melanie: simpel het maximum is er voor de bezoekers die komen die 0 verstand hebben van de rensport en denken dat de paarden afgemept worden en het daarom dierenmishandeling vinden.
ZOals Ryan Moore in een intervieuw aangaf voor het ene paard kan 1 klap al dierenmishandeling zijn voor de andere is 8 nog te weinig.
Ik denk dat heel veel mensen hier vergeten dat wij geen benen hebben dus wij kunnen niet zoals andere ruiters nog even been geven oid. Daarnaast fok je paarden die op de juiste manier op de zweep reageren.
Dat wil zeggen er niet bang van zijn maar als ze een tik krijgen net dat laatste beetje geven en vooruit gaan. Eentje die er door in de staak gaat of wat dan ook ja dan is 1 tik nog te veel

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 14:37

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:10

En dat is maar goed ook, want de zweepjes komen toch te vaak voor !!!!!!!!!!!