Kreupelheid grootste reden voor euthanaseren ouder paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kreupelheid grootste reden voor euthanaseren ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:11

Nieuwsredactie / www.horsetalk.co.nz

Kreupelheid blijkt bij oudere paarden de grootste reden om een paard te euthanaseren. Dit blijkt uit een enquete on Britse paardeneigenaren. In de enquete werd hen gevraagd naar de dood van paarden op leeftijd.
Hoewel sectie op oudere paarden wel data hebben opgeleverd als het gaat om de doodsoorzaak, werd "leeftijd" vaak als de algemene doodsoorzaak gegeven voor het euthanaseren van volwassen paarden.

Het onderzoek werd gefinancieerd door organisatie "The Horse Trust" en uitgevoerd door Joanne Ireland en Dr Gina Pinchbeck aan de Universiteit van Liverpool. Ireland liet 918 eigenaren van paarden in de leeftijd van 15 jaar en ouder de enquete in vullen. Deze eigenaren werden gevolgd tijdens een achttien maanden lange studie, en in die tijd werden er 118 sterfgevallen gemeld, waarvan er 111 paarden stierven door euthanasering.

De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat 24% van de paarden werden ingeslapen door kreupelheid. Van nog eens 12% werd het leven beeindigd omdat zij last hadden van hoefbevangenheid, een veel voorkomende oorzaak van kreupelheid. Na kreupelheid bleek koliek de grootste reden voor euthansie. 21% van de eigenaren gaf dit dan ook als reden op.

In een eerdere fase van het onderzoek bleek al dat de helft van de paarden uit de studie last hadden van kreupelheid, maar slechts 24% van de eigenaren liet dit probleem aan de onderzoekers weten.
"Hoewel kreupelheid vaak voorkomt bij oudere paarden, is dit de eerste studie waarbij er is onderzocht of dit ook vaak de reden is voor euthanasie bij het oudere paard," aldus Pinchbeck. "Eigenaren missen vaak de eerste symptomen van kreupelheid bij een paard, wat betekent dat er niet tijdig met een behandeling kan worden gestart en de conditie dus snel achteruit gaat."

"Ik zou eigenaren van oudere paarden willen adviseren om de gezondheid van hun paard regelmatig te laten controleren door de dierenarts zodat problemen vroeg worden onderschept."

Volgens Pinchbeck kan het nuttig zijn om verder onderzoek te doen naar kreupelheid bij oudere paarden om te kunnen detecteren wat de meest voorkomende redenen zijn voor kreupelheid, en hoe voorkomen en behandeld kunnen worden. De meest voorkomende redenen voor kreupelheid bij paarden zijn artrose, hoefbevangenheid en problemen in de voet zelf.

Het onderzoeksteam bevestigde dat de helft van de geeuthanaseerde paarden uit het onderzoek ook last hadden van onderliggende gezondheidsproblemen en dat deze problemen bij 43% van de eigenaren ook de beslissing van de eigenaren beinvloedde om het dier in te laten slapen. De meeste problemen hadden te maken met het bewegingsapparaat, zoals artrose.

Het sterfgetal van de paarden die mee deden aan het onderzoek lag op 11 per 100 paarden, wat betekent dat wanneer 100 oudere paarden een jaar werden gevolgd, er gemiddeld 11 zouden sterven. Het sterfgetal van paarden die ouder dan dertig jaar waren, lag vijf keer zo hoog als dat van de paarden in de leeftijd van 15 tot en met 19 jaar.

De gegevens van het onderzoek zullen worden gebruikt om paardeneigenaren en dierenartsen te voorzien van goede informatie om het welzijn van oudere paarden te verbeteren. "Er zijn zeer veel oudere en bejaarde paarden in Engeland, en het is heel belangrijk dat we meer te weten komen over de gezondheidsproblemen waar velen van hen mee kampen. We weten dat steeds meer eigenaren hun paard jaarlijks laten nakijken om er zeker van te zijn dat hun dier een langer en gelukkiger leven heeft.

Dit onderzoek werd in september gepubliceerd in het magazine "Preventive Veterinary Medicine".

cp112

Re: Kreupelheid grootste reden voor euthanaseren ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:13

Gut wat een onderzoek, heb niet het hele stuk gelezen maar dit is toch logisch.
Ouder paard heeft 9 van de 10 keer artrose, dus kreupel en op een gegeven moment gaat dat niet meer dus wordt hij ingeslapen. Moest daar nu een heel onderzoek naar? Hebben die mensen niets beters te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:14

Dat was al langer bekend toch? Teminste ik zie om mij heen veel paarden door kreupelheid afgemaakt worden.

Mijn pony hoort daar dan niet bij die is als 18 jarige afgemaakt omdat ze kanker had.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:31

Citaat:
"Eigenaren missen vaak de eerste symptomen van kreupelheid bij een paard, wat betekent dat er niet tijdig met een behandeling kan worden gestart en de conditie dus snel achteruit gaat."

Volgens mij moet je het toch behoorlijk bont maken wil het zover komen.
Zowel mijn eigen paard(20) als enkele oudere pension paarden (18+) komen dagelijks in handen. Een kreupelheid valt dan gewoon gelijk op en kun je actie ondernemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:10

Kreupel wil toch niet altijd zeggen dat het dan ook pijn heeft, kan toch ook pijnvrij leven, als het bijvoorbeeld alleen maar in draf kreupel is maar dat ie verder wel gelukkig is in t leven.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:12

Inderdaad! Ik denk dat we dat in NL beter onder controle hebben. En ik denk dat daarom een paard hier ook sneller aan zijn/haar einde zal komen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:14

ja....vind je het gek....
Citaat:
Het sterfgetal van paarden die ouder dan dertig jaar waren, lag vijf keer zo hoog als dat van de paarden in de leeftijd van 15 tot en met 19 jaar.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:15

Wat een verrassend onderzoek :roll: !

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:19

Ik vind het een beetje een nutteloze conclusie als ik eerlijk moet zijn. Kreupelheid op zich zegt helemaal niets namelijk, er zijn zoveel verschillende redenen waardoor een paard kreupel raakt. Is daar dan ook onderzoek naar gedaan? Kreupelheid n.a.v. artrose bv, das heel gewoon bij oudere dieren. Wat is de locatie van de kreupelheid? Het is een onderzoek met een voor mij te brede conclusie.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:36

Tja mn ene verzorgpaard zal idd in de loop der jaren een keer afgemaakt moeten worden omdat de artrose te erg wordt, is ook niet gek paardlief is 25 jaar oud.
Mn andere verzorgpaard durf ik niet te zeggen, beessie is 29 jaar oud, geen artrose wel slechte tanden, maar nog steeds aanwezig en ook niet echt op of zo :')

Maar het lijkt me dat er toch niet een heel onderzoek voor nodig is om zo'n conclusie te trekken? Lijkt me logisch dat veel oudere paarden artrose hebben en daardoor uiteindelijk afgemaakt worden.

Floris25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:20

niet echt nieuws waar je van op kijkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:43

Mensen vinden het nog steeds normaal dat kreupelheid de grootste oorzaak is. In het wild is kreupelheid slechts zelden de reden dat een paard ten prooi valt aan roofdieren of zelf het loodje legt. Wanneer wordt de wereld eens wakker?

Naar buiten met die knollen en de ijzers eraf. Paarden krijgen van alles teveel behalve van beweging en dáár gaan ze stuk van!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:59

Of het een logische conclusie is weet ik niet goed. Doodsoorzaak nr 1 is toch wel koliek bij paarden (of dat nu komt door verstopping, verdraaiing darm, inwendige tumoren, slechtere vertering etc.)
Ook met artrose heb je vele opties, zoals speciaal beslag, glucosamine/chondr. etc. misschien vinden mensen dat teveel kosten voor een paard waar ze niets (meer) mee kunnen.

Engeland is een echt paardenland, veel meer dan NL, zo is het daar al jaren mogelijk je paard te laten begraven, en cremeren ( Ja in NL ook sinds een paar jaar, maar in U.K al wel 20 jaar !)

Over het algemeen is de stalling van paarden daar bij een pension stal of "Livery" vele malen luxer dan bij ons, logisch want ze hebben daar wat meer ruimte dan in NL. Stallen van 3x3 heb ik daar niet gezien, ook niet voor manegepaarden, de afmetingen zouden mijn eigen paarden jaloers op zijn. En de hele dag op het land ipv een paddock van 10x10. Zowat elk dorpje van 500-1000 inwoners zit een ruitersportzaakje (met erg leuke dingen !) Ik heb het dan over regio Kent, dat zal dichter bij de grote steden ook wel anders zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:31

Arabesk schreef:
Mensen vinden het nog steeds normaal dat kreupelheid de grootste oorzaak is. In het wild is kreupelheid slechts zelden de reden dat een paard ten prooi valt aan roofdieren of zelf het loodje legt. Wanneer wordt de wereld eens wakker?

Naar buiten met die knollen en de ijzers eraf. Paarden krijgen van alles teveel behalve van beweging en dáár gaan ze stuk van!

Klopt.

Is het onderzoek ook ergens integraal online gepubliceerd? Ondanks het belachelijk lage aantal onderzochte paarden zou ik het graag eens willen lezen. Waarbij ik dan vooral benieuwd ben wat er wordt geschreven over hoe die paarden worden gehouden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:44

Arabesk schreef:

Wat zou dan de grootste oorzaak zijn in het wild? Denk dat een kreupel paard (door wat voor reden dan ook) heel kwetsbaar is.
Verbaasd me overigens niet dat kreupelheid en koliek de belangrijkste doodsoorzaken zijn, zijn denk ik ook twee oorzaken die heel erg beinvloed worden door de manier van huisvesten, voeding en verkeerde training.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:58

Floris25 schreef:
niet echt nieuws waar je van op kijkt

Mijn eerste gedachte!
Hoewel het wel triest is dat sommige eigenaren dus pas heel laat de symptomen zien dat hun paard kreupel is of aan het worden is wat ik uit het bericht opmaak...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:07

Ik zou wel een onderzoek willen zien naar de doodsoorzaak bij paarden in het wild. En hoeveel er ten prooi vallen aan roofdieren. Welke roofdieren? In de natuur dragen paarden natuurlijk ook geen ruiters.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:10

Ik vind het niet zo gek dat een kreupelheid die er in sluipt niet altijd meteen herkend wordt.

Mijn eerste paard had HKO die uiteindelijk een zeer ernstige kreupelheid gaf. Achteraf waren er zeker al twee jaar aanwijzingen dat er iets niet helemaal goed zat. Paard kon niet zo bewegen als een paar jaar daar voor, geen pas kreupel maar de begingen werden korter, niet extreem in het begin maar net iets minder luxe. Een jaar later kreeg ik een keer te horen van een jury "ik weet niet wat er is, hij is niet kreupel, maar er klopt iets niet" dus wij naar de kliniek, niks te zien dus ook niet te verdoven en op de foto te zetten. Door omstandigheden van mij heeft hij een paar weken rust gehad en daarna liep hij de sterren van de hemel, tot ik een dag voor mijn eerste buitenwedstrijd van dat seizoen nog even ging rijden en hij van het ene op het andere moment kreupel was.
Bij de kliniek foto's gemaakt, HKO klasse 3, wegens terug kerende/ niet te behandelen kreupelheid was het na een paar maanden einde verhaal...

Achteraf had hij misschien langer mee gekund door hem eerder op aangepast beslag te zetten, niet meer springen/crossen etc. als we geweten hadden wat er gaande was. Gelukkig is er nu meer mogelijk dan 20 jaar geleden, zowel in diagnose stellen als behandeling, maar dan moet je daar wel op tijd mee beginnen.

settekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:15

Arabesk schreef:

In het wild zorgt kreupelheid er wel voor, dat het paard niet meer zo hard kan lopen en dat een roofdier het gemakkelijk in kan halen.

Ik vind dit een rare reactie, hoe weet jij dat dit in het wild zelden voorkomt?
En hoe weet jij dat als we overal de ijzers af halen en we ze in de wei zetten, dat er meer blijven leven?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:26

Arabesk,die van mij heeft zijn hele leven buiten gestaan,weinig gereden vanwege zwangerschappen altijd op blote voeten,maar helaas toch op zijn 15de naar de slacht gegaan vanwege artrose klachten.
Heb nog hoop gehad en hem een jaar op blote voeten op de wei gehad maar daar werd hij al rotter van...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:50

Ik weet heel weinig van paarden, maar is het niet zo dat er in het wild minder mensen op de paarden zitten te raggen !!?

En het lijkt er ook een beetje op dat er hier wat meer op exterieur gefokt wordt.
Vooral zelf gefokte ....eeuh paarden/pony's

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:54

HolyPope schreef:
Ik weet heel weinig van paarden, maar is het niet zo dat er in het wild minder mensen op de paarden zitten te raggen !!?

En het lijkt er ook een beetje op dat er hier wat meer op exterieur gefokt wordt.

Jij maakt het wel heel erg cru.. Ik weet niet hoe jij rijd, maar ik zit niet op mijn paard te raggen hoor :=
Ook in het wild kunnen paarden zich flink verstappen hoor, en het ligt er maar net aan wat voor soort kreupelheid.

Verder vind ik het weer heel eenzijdig. Arabesk, laat eens wat onderzoeken zien waarbij je met 100% zekerheid kan zeggen dat blote voeten echt helpen?

Het ligt bij élk paard anders, genetisch zit er veel invloed in, bv broze botten of juist hele sterke.
Je kunt gewoon niet alle paarden over 1 kam scheren. Sommige paarden lopen juist beter met beslag, anderen beter zonder.
Buiten dat, zijn er ook nog paarden die niet zonder beslag kunnen, zo heb ik een tijdje een paard verzorgd die heel gevoelig was voor hoefbevangenheid, en daardoor speciaal beslag kreeg.

settekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:59

HolyPope schreef:

1. Hebben we cijfers dat paarden in de oertijd ouder werden? Zonder het gerag en de specifieke zorg die we nu bieden?
2. Heb je daar ook cijfers van? Op exterieur fokken doen vooral mensen die bepaalde eigenschappen willen verbeteren en dat kan gewoon zelfgefokt zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:08

Arabesk schreef:

In het wild wordt er ook niet op de paarden gereden en krijgen ze niet op jonge leeftijd dermate hoge inspanningen te verduren waar wij ze in de sport aan blootstellen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:01

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal off topic berichten verwijderd, graag vanaf hier weer on topic.