Organisatie erg tevreden over verloop Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Organisatie erg tevreden over verloop Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 05:23

www.stegen.net

Tevredenheid bij de organisatie van de Zuidlaardermarkt. De 811e editie trok ondanks de regen veel publiek en de aanvoer van paarden steeg licht.

Dit jaar werden er 2096 paarden en pony’s geteld en tien ezels. Het aantal paarden/pony’s was daarmee een fractie hoger dan vorig jaar, toen de aanvoer werd gecorrigeerd op 2043 dieren.

In eerste instantie werd toen gemeld dat er 1793 dieren waren aangevoerd, maar later bleken er veel paarden illegaal op de markt te zijn beland.

De prijzen stonden dit jaar opnieuw onder de druk. Vooral jonge dieren werden onder de kostprijs van de hand gedaan.

emma525

Re: Organisatie erg tevreden over verloop Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:37

volgens mij is er maar 1 pony blijven staan, was een erg leuke markt!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:26

Onze buren hebben 2 x 5mdn oud merrieveulens meegenomen op het einde vd dag toen alles werd weer ingeladen.. Ze betaalde een totaal prijs van € 175,-.
Beide veulens ziet best goed uit, niet vermagerde en goed in hun vacht.. maar de DA heeft wel geconstateerd dat beide veulens hebben last van bronchitis.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:56

Jeetje hoe kunnen veulens al last hebben van bronchitis?????
Ben er zelf ook geweest, staan er absoluut een aantal tussen die misschien goed zijn maar ook zooooooveeeeel dieren waarvan je al aan de buitenkant ziet dat ze niet gezond zijn.
Bij ons op stal staat ook een paard (ong.10 jaar geleden) gekocht op zuidlaardermarkt....prachtige volbloed maar een voetprobleem dus veel dierenartskosten en nooit echt wat mee kunnen doen...
Snap niet dat mensen een paard op een markt kopen....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:02

manubres schreef:
Ben er zelf ook geweest, staan er absoluut een aantal tussen die misschien goed zijn maar ook zooooooveeeeel dieren waarvan je al aan de buitenkant ziet dat ze niet gezond zijn.
Bij ons op stal staat ook een paard (ong.10 jaar geleden) gekocht op zuidlaardermarkt....prachtige volbloed maar een voetprobleem dus veel dierenartskosten en nooit echt wat mee kunnen doen...

Oudere paarden zou ik ook niet zo snel kopen op een markt. Maar veulens of dieren tot een jaar of 2 heb ik in het verleden wel gekocht op een markt (ook in Zuidlaren). Altijd wel leuke dieren zonder problemen.
Wel heb ik ze altijd gekocht van particuliere mensen die er maar 1 of 2 bij zich hadden. En dus niet van een handelaar uit een rij met allerlei snotneusjes.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:05

En toch kriebelt het bij mij ... gewoon een leuk beessie (veulen naarling) kopen en opknappen kijken of het nog wat wordt.

Ooit doe ik het :j

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:53

manubres schreef:

Mijn eerste pony kwam ook van de markt, was toen 16 jaar oud. We hebben 'm tot z'n dood gehouden, hij is 34 jaar geworden. Op z'n 24ste reed ik er nog smanegestelde wedstrijden mee, dus je kunt best wel leuke paarden kopen op een markt. Tuurlijk, er staat ook genoeg 'troep' tussen, maar ik ken meer mensen die een hartstikke leuk paard van de markt hebben, waar niks aan mankeert.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:25

Mies7 schreef:
Mijn eerste pony kwam ook van de markt, was toen 16 jaar oud. We hebben 'm tot z'n dood gehouden, hij is 34 jaar geworden. Op z'n 24ste reed ik er nog smanegestelde wedstrijden mee, dus je kunt best wel leuke paarden kopen op een markt. Tuurlijk, er staat ook genoeg 'troep' tussen, maar ik ken meer mensen die een hartstikke leuk paard van de markt hebben, waar niks aan mankeert.

'troep' ????? Sorry hoor, maar in mijn ogen valt geen enkel levend wezen onder de categorie 'troep' (zelfs niet als het tussen apostrophes staat)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:48

manubres schreef:

staat genoeg goed spul tussen, maar je moet wel goed je ogen open hebben, en enige kennis is ook wel makkelijk.

Floris25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:23

Geef iets meer geld uit en koop bij een betrouwbare fokker

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:46

Floris25 schreef:

Ook die kun je gewoon op de (zuidlaarder-) markt vinden hoor. Het is niet allemaal handelaar ;)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:50

ik zag de verkochte dieren steeds door de straat lopen, eerst de merrie's met veulens en dan kleinere pony's veel friezen viel mij ook op.

SannERhonA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:30

De zuidlaardermarkt is heel erg leuk!
Wij hebben er ook 2 shetjes gekocht. Dora en Dika

Inkalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:17

waren er wel leuke pony's dan
inverband ik mischien ook een pony krijg <3

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:21

manubres schreef:

Een vriendin van mij (zit hier ook op bokt) heeft destijds (we gingen samen kijken) een welsh pony met papier op de markt gekocht voor weinig geld.Was eigenlijk bedoeld als gezelschaspony maar is inmiddels een zeer getalenteerde Z menpony, heeft meerdere hippiades gelopen. Dus het zegt niet alles, maar je moet wel met je verstand en zeer kritisch kijken. Is echt een geweldig dier.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:32

Floris25 schreef:

Waar vindt je die tegenwoordig?

Ik heb een hele goede deal gehad met de hengstje (shet), net 4 maanden.
Stamboek (veulenpapier) veulen..
Zeer goede bloedlijn en het zit verscholen achter een flinke wintervacht.
Voor een mooi (klein) prijsje.
Denk dat ik bij dezelfde persoon, en dan in thuissituatie, meer zou moeten geven voor hetzelfde veulen.

In feite ben je dus een dief van je eigen portomonee.

Ik heb mijn haflingerhengst (jaarling), bij super lieve en goede mensen weg.
Waarbij het echt in alle liefde is opgegroeid, en hij daar tot zijn 1e jaar heeft mogen blijven staan (wegens verbouwingen en stallen die we nog moesten opbouwen).
Terwijl ik hem met 6 maanden al had 'gekocht'.
Ook zijn ze erg super geweest met mijn draver, nu 17 jaar.
Ze hebben de draver en haflinger samen aan elkaar laten wennen..
En ik heb, echt zoveel dank naar hun uit, een zeer ontspannend paard (mijn draver ;) ) terug gekregen, dan dat hij in die 6,5 jaar ooit is geweest.
En dit heeft ook weer invloed op het gedrag van de haflinger..

Mijn draver heeft hem weer geleerd, en ze zijn onafscheidelijk samen.
En toch zo rustig, braaf, en zeer respect naar ons toe (zelfs naar onze kinderen 4 jaar, en 1,5 jaar, die ook zo in de stallen zijn/rondlopen als we er zijn).

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:34

emma525 schreef:
ik zag de verkochte dieren steeds door de straat lopen, eerst de merrie's met veulens en dan kleinere pony's veel friezen viel mij ook op.

Toen ik onze aanwinstje (bewust 'je' erachter, gezien een 4maanden oude shethengstje) , kwam ik ook veel friezen tegen, maar sommigen waren echt een lust voor het oog, en liepen echt netjes hoor..
Je moet er echt doorheen kunnen kijken..

Ons shetje zag er zielig (en rillerig) uit, en nu naar een paar dagen, wordt hij alleen maar mooier!!!
En merk ik dat hij veel leert van de andere 2..

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:42

Loran schreef:
emma525 schreef:

Toen ik onze aanwinstje (bewust 'je' erachter, gezien een 4maanden oude shethengstje) , kwam ik ook veel friezen tegen, maar sommigen waren echt een lust voor het oog, en liepen echt netjes hoor..
Je moet er echt doorheen kunnen kijken..

Ons shetje zag er zielig (en rillerig) uit, en nu naar een paar dagen, wordt hij alleen maar mooier!!!
En merk ik dat hij veel leert van de andere 2..

Klopt, ik vroeg we wel af wat er nou met al de fleecedekens om de friezen 's nachts is gebeurd. Een kletsnatte fleece lijkt mij niet zo goed voor de gezondheid.

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:44

Ik vond het een mooie maar toch erg koude markt.

Ik word er altijd een beetje moe van dat mensen altijd maar zeggen dat de paarden die op de markt te koop worden aangeboden stuk voor stuk wat mankeren... Tuurlijk is het zo dat je niet weet wat een dier mankeert en hem niet kan laten keuren, maar daar zijn de prijzen dan ook vaak/nu vooral niet na. Ik bedoel natuurlijk niet dat het altijd zo is, er staan ook heus wel dieren die wel wat mankeren maar echt niet allemáál.
Want zelf het hengstje uit mijn onderschrift komt van de markt. Die mankeert toch echt niks!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:42

louiisie schreef:
Ik vond het een mooie maar toch erg koude markt.

Ik word er altijd een beetje moe van dat mensen altijd maar zeggen dat de paarden die op de markt te koop worden aangeboden stuk voor stuk wat mankeren... Tuurlijk is het zo dat je niet weet wat een dier mankeert en hem niet kan laten keuren, maar daar zijn de prijzen dan ook vaak/nu vooral niet na. Ik bedoel natuurlijk niet dat het altijd zo is, er staan ook heus wel dieren die wel wat mankeren maar echt niet allemáál.
Want zelf het hengstje uit mijn onderschrift komt van de markt. Die mankeert toch echt niks!

Alle paarden die op de markt verschijnen worden wel eerst gekeurd dus grote mankementen zullen ze wel niet bevatten, maar je weet het niet. Ik vond het vooral heel gezellig.