Dierenarts de fout in met wormenkuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Dierenarts de fout in met wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:11

http://www.binnenland.nieuws.nl

Een dierenarts is dinsdag op de paardenmarkt in Zuidlaren op de vingers getikt omdat hij ontwormingskuren voor paarden voorschreef terwijl hij helemaal geen diagnose had gesteld. De arts moet zich verantwoorden voor het Veterinair Tuchtcollege, laat de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) woensdag weten.

VWA-inspecteurs hebben een partij ontwormingskuren in beslag genomen. Tegen de verkoper van de kuren is proces-verbaal opgemaakt. De dierenarts was bij de kraam aanwezig en bleek het voorschrift dat een kuur alleen na diagnose mag worden verstrekt te hebben genegeerd.

Twintig inspecteurs controleerden op dierenwelzijn en de regels die gelden bij het vervoer van de dieren. Hiervoor werden zes boetes uitgedeeld.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:12

wat een gezanik is het ook..mijn dieren krijg ik het zo ook voor mee, hij komt echt niet elke keer koekeloeren.

NienSCHaap

Re: Dierenarts de fout in met wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:20

Ik kocht daar ook altijd een hele handel voor een jaar voor alle paarden. Mooi respectje van hem mee. Stom gezeik ook af en toe maarja...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:22

Prima, aanpakken die handel. Er is niets mis je 1x per jaar je eigen dierenarts naar je paard te laten kijken, hem te vertellen over je weide beleid en daarop je wormenkuren te krijgen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:25

wat een onzin zeg.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:28

Als het goed is komt je veearts toch ook 1 keer of 2 keer in het jaar voor enten? Onze veearts weet dat wij goed voor onze beesten zorgen, en houdt daar ook rekening mee met het ontwormen. Hij denkt altijd mee, en doet er echt niet moeilijk over om die dingen mee te geven. Hij weet wat ze de voorgaande keren hebben gekregen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:29

Turdus schreef:
Als het goed is komt je veearts toch ook 1 keer of 2 keer in het jaar voor enten? Onze veearts weet dat wij goed voor onze beesten zorgen, en houdt daar ook rekening mee met het ontwormen. Hij denkt altijd mee, en doet er echt niet moeilijk over om die dingen mee te geven. Hij weet wat ze de voorgaande keren hebben gekregen.

Bij mij ook. Hij komt, kijkt m'n paard ff na, doet haar gebit, doet haar inenting en bezorgd me een paketje van 4 wormenkuren voor het hele komende jaar.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:31

Tjuppie schreef:
wat een onzin zeg.

Ik vind het ook raar dat je ze niet meer in de winkel kunt kopen, maar dat je eerst de dierenarts moet laten komen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:33

Laura_x_ schreef:
Tjuppie schreef:
wat een onzin zeg.

Ik vind het ook raar dat je ze niet meer in de winkel kunt kopen, maar dat je eerst de dierenarts moet laten komen..

Das toch logisch? Een wormenmiddel moet worden afgestemd op jouw paard, op de manier van weiden, op of je paard in een kudde staat of altijd alleen etc. Er zal best een gros paarden zijn wat het prima doet op een algemeen schema, en voor anderen moet er iets anders bedacht worden. En de dierenarts komt sowieso wel om te enten toch?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:36

Het is onzin, omdat er geen sprake is van een sluitende registratie. Je kunt dus vrolijk bij dierenarts A een wormenkuur bestellen en de volgende week bij dierenarts B.....
Verantwoord ontwormen blijft dus gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar, want die kan het zo blijven doen zoals hem of haar goeddunkt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:37

Aan de ene kant snap ik het best, aan de andere kant vind ik het maar wat vreemd dat we het eigenlijk niet zomaar meekrijgen. Als je wormenkuren koopt doe je dit toch voor de welzijn van je paard, dus verdiep je je erin, hoeveel, wat en wanneer. Heb geregelt van dierenartsen gehoord dat mestonderzoek "beter" is. Nou ik ben nogsteeds niet overtuigd. Plus die van mij staat met koeien en schapen, dus wil hem gewoon ontwormt hebben. Vind het jammer dat er gewoon zo ontzettend moeilijk over gedaan wordt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:37

Quotes weggehaald.

Oh, dat wist ik niet? De stal waar ik gewerkt heb deed dit gewoon met algemene wormkuren en bij mijn paarden deed ik dat ook altijd.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Wat nou als je niet op wedstrijd gaat/op vreemde terreinen komt? Dan is inenten toch niet verplicht?
Niet aanvallend bedoeld, puur nieuwsgierigheid/stukje ontwetendheid mischien van mijn kant.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:38

Je mag niet eens meer wormenkuur bestellen bij de diernarts.
Ze moeten eerst een mestonderzoek gedaan hebben voor je nu mag ontwormen.
Hoppaa centen voor de DA!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:38

Tjonge wat een gezeik weer. Ben ik blij dat ik nog voor 3 jaar op voorraad heb, laatst gekocht bij de Agradi.
Als ik kuren wil hebben bij de veearts betaal ik altijd te veel. Verkopen ze alleen Furexel bijvoorbeeld, terwijl Noromectin de helft goedkoper is. Exact dezelfde werkzame stof, maar wel verschil in prijs.
Nu vond ik Vroegop gisteren op de Zuidlaardermarkt ook te duur (75 euro voor 10 keer Noromectin, terwijl ik die voor 60 euro gekocht heb).
Maar dan nog, het is gewoon handig om ze zo te kunnen kopen. Dat hele gezeur over mestonderzoek e.d. maakt het alleen maar duurder en mestonderzoek is gewoon gevaarlijk (heb hier al meerdere keren uitgebreid overgeschreven op bokt, eigen ervaring).
Mestonderzoek doe ik niet aan en ga ik ook niet aan doen. Is gewoon te duur.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:41

Helemaal terecht dat ze hem aanpakken, die regels zijn er niet voor niets.
Als iedereen maar een eind raak kan ontwormen werkt er straks geen enkel ontwormingsmiddel meer!
Maar je kunt idd best eerst langs dierenarts A gaan en dan langs B met hetzelfde recept..

Germie; kun je een linkje naar jouw berichten over 'gevaarlijk' mestonderzoek sturen? Vraag me erg af wat daar gevaarlijk aan kan zijn? (dat je een beetje vies wordt met mest verzamelen misschien)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:42

Laura_x_ schreef:
Quotes weggehaald.

Oh, dat wist ik niet? De stal waar ik gewerkt heb deed dit gewoon met algemene wormkuren en bij mijn paarden deed ik dat ook altijd.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Wat nou als je niet op wedstrijd gaat/op vreemde terreinen komt? Dan is inenten toch niet verplicht?
Niet aanvallend bedoeld, puur nieuwsgierigheid/stukje ontwetendheid mischien van mijn kant.

Inenten is alleen verplicht als je wedstrijden rijdt, anders niet. Maar ik vind het zelf een stukje bescherming van mijn paard, je weet nooit wat er langskomt, wat er met de wind mee komt, waar andere paarden van stal geweest zijn.

En juist omdat iedereen het altijd met algemene wormenkuren deed, omdat dat er veel mensen 'zuinigjes aan' deden, en omdat mensen totaal geen idee hadden van welke werkzame stof er wanneer gegeven 'moet' worden is het dus op recept gegaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:44

Nee, maar ik stond op stal waar ze aan mestonderzoek deden, elke maand. Na 1 maand had eerste groep al wormen, maand later de rest. En dan loop je achter de feiten aan, mag alsnog ontwormen en hebt dus dubbele kosten. Ik ontworm 4 keer preventief per jaar. 3 keer ivermectine, 1 keer moxidectine.
Deze manier is duur genoeg vind ik. Elke maand mestonderzoek kost 20 euro per keer. En dan zeker nog een kuur omdat je te laat bent. En nee, 1 kuur is niet genoeg. Je kunt er 2 of 3 geven. En je hebt wormen in het land. Kortom, mestonderzoek is echt LEVENSGEVAARLIJK en ELLENDIG.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:44

HIer is hij vorige maand ook geweest,gebit nagekeken en gevijlt,geent en ontworming gegeven,die we aantal dagen later de paarden gegeven hebben i.v.m sederingsmiddel die eerder gegeven was om de tanden te bewerken.

Alles wordt direct geregistreerd in zijn laptop en kun je het rest van het jaar gewoon even zelf langsgaan op de praktijk om een kuur te halen,dan kijken ze wat de voorgaande was en krijg je er weer 1 mee die er op aansluit,ze weten hoe de paarden hier gehuisvest worden dus daar hoeven ze niet iedere keer voor langs te komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:45

NiG schreef:
Helemaal terecht dat ze hem aanpakken, die regels zijn er niet voor niets.
Als iedereen maar een eind raak kan ontwormen werkt er straks geen enkel ontwormingsmiddel meer!
Maar je kunt idd best eerst langs dierenarts A gaan en dan langs B met hetzelfde recept..

Germie; kun je een linkje naar jouw berichten over 'gevaarlijk' mestonderzoek sturen? Vraag me erg af wat daar gevaarlijk aan kan zijn? (dat je een beetje vies wordt met mest verzamelen misschien)

Het gevaar van mestonderzoek is dat eitjes soweiso pas naar buiten komen als het er binnen teveel zijn. Daarbij kun je in het verkeerde stadium van de cyclus zitten en waar je nu niets vindt kan er over n week een mega besmetting aan het licht komen. Ook kan het zo zijn dat ze nét het verkeerde beetje mest te pakken hebben en dus niets vinden, want je stuurt maar een heel klein beetje op van een drol en daarvan nemen ze nog veel minder op het glaasje.

Mest onderzoek garandeerd wel dat als er eitjes gevonden zijn dat er wormen zitten, maar niet dat als ze niet gevonden zijn ze er dan ook niet zitten. En je moet sowieso 1x per jaar ontwormen tegen de lintworm.

Mij teveel haken en ogen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:46

Ik had begrepen dat de ontwormingspuiten niet meer op de vrije markt verkrijgbaar waren, omdat wormen resistent dreigde te worden voor t spul en dat er niet snel een ander ontwikkeld kon worden. (is kostbaar en neemt veel tijd in beslag). Verder is het niet echt denderend goed voor t paard om ze onnodig te ontwormen. T lichaam moet die (chemische) stoffen ook weer af zien te breken. Zelf breng ik om de 8 en in de zomer om de 6 weken mest naar mn dierenarts. Als die constateert dat er naar haar mening teveel eitjes in zitten, ga ik over tot ontwormen. Mijn oudere merrie van 20 jaar is zelfs al ruim een jaar niet meer ontwormd, omdat dit simpelweg niet nodig was. Persoonlijk vind ik t mestonderzoek een goed systeem.
Maar ja uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:47

Ja, ongezond voor paard? Jij neemt toch ook malariapillen als je naar een malarialand gaat? Stop je ook rotzooi in je lichaam.
Je laat je ook inenten, je laat je paard inenten. Dus dat is een bullshit argument

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:51

pfff, wat een onzin zeg dit! op een paardenmarkt, komop iedereen weet toch dat de helft van de paarden daar niet ontwormd is! en als je die dus meeneemt daar graag een wormenkuur voor wilt hebben. in tegenstelling tot dit vind ik zelfs dat de DA die daar aanwezig was en de wormenkuren daar weggaf, goed werk deed!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:57

rubyenjody schreef:
pfff, wat een onzin zeg dit! op een paardenmarkt, komop iedereen weet toch dat de helft van de paarden daar niet ontwormd is! en als je die dus meeneemt daar graag een wormenkuur voor wilt hebben. in tegenstelling tot dit vind ik zelfs dat de DA die daar aanwezig was en de wormenkuren daar weggaf, goed werk deed!

Hoezo? Waarom als je daar een dier koopt er niet de volgende dag mee naar je DA (of je DA naar jou toe laten komen), om even een plan op te stellen hoe je het dier wormvrij gaat houden de komende tijd? Gewoon, gekeken naar de conditie van je paard, naar hoe je hem gaat houden etc?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:59

roxxxiejjj schreef:
Plus die van mij staat met koeien en schapen, dus wil hem gewoon ontwormt hebben. Vind het jammer dat er gewoon zo ontzettend moeilijk over gedaan wordt.

Koeien en schapenwormen pakken niet bij een paard, andersom kan een koe of schaap ook geen paardenwormen krijgen, die beesten zijn namellijk herkauwers en hebben dus een ander verteringssysteem.

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:00

Ik denk dat paarden/pony's op deze manier minder ontwormd worden, eerder haalde je zo'n kuur gewoon met een zak brok (zo'n 3x per jaar), nu komt de DA 1x in het jaar enten, ontwormen en voor veel hobby eigenaren houdt het daarmee op (als ze al geent worden).