Belgische topjockey roept collega's op tot staking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Belgische topjockey roept collega's op tot staking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:18

http://www.standaard.be

Christophe Soumillon maant zijn Britse collega's aan om actie te ondernemen tegen de nieuwe zweepregels, die sinds maandag in Groot-Brittannië van kracht zijn. De 30-jarige Belg won een race in Ascot, maar moest zijn 60.000 euro prijzengeld inleveren en werd vijf dagen geschorst omdat hij zijn paard één zweepslag te veel gegeven had.

Volgens de nieuwe regels mag een jockey zijn paard in een vlakke galopren maar zeven slagen geven en niet meer dan vijf in de laatste furlong. Soumillon gaf er zes in die laatste 200 meter. De regel is erg omstreden. De Britse topjockey Richard Hughes werd in de eerste dagen al twee keer bestraft en leverde prompt zijn licentie in.

Er werd ook al tot een staking besloten, maar die werd in extremis afgeblazen. 'Als ik een Britse ruiter was, zou ik toch staken', zegt Soumillon in de Britse pers. 'Ik zou Hughes steunen. De regels zijn absurd, de sancties draconisch. We zijn er niet om de paarden te slaan, we gebruiken de zweep om ze optimaal te laten presteren.'

'We zijn beschaafde mensen. Het zijn zachte zweepjes. Ik gaf één slag te veel, een slag die enkele meters voordien wel had gemogen. Het is niet zo dat ik mijn paard met acht of tien slagen naar de finish joeg.'

Soumillon zei ook zeker in beroep te zullen gaan tegen zijn sanctie. 'Ik zoek nog een goede advocaat.'

Verwant artikel:

[VN] Britse jockeys geschorst na overmatig gebruik van zweep

bromfiets

Re: Belgische topjockey roept collega's op tot staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:19

Regels zijn toch regels? :=

Daar heb je je imo maar bij neer te leggen... Of ze nou terecht zijn of niet, het publiek wil het zo.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:22

Klinkt inderdaad nogal dubbel...

Vind de sanctie ook wel errug hoog.

Voor hetzelfde geld had ie op het vlakke stuk 5 slagen 'gebruikt' dan heb je er feitelijk nog 2 ''over''.
Om dan al je prijzengeld in te moeten leveren + een schorsing.. tja.

*Edit; @Bromfiets, een werknemer mag toch ook staken omdat hij/zij het niet eens is met z'n CAO bijv of tegen de regering?
Waarom een jockey dan niet?
Of er resultaat uit komt, tja.. dat is een tweede.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:25

Natuurlijk mág hij staken, denk alleen idd ook dat hij er niks mee op zal schieten. Het publiek wil anders zien.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:26

Waar staat het dat het publiek dat besloten heeft dan?

Overigens, als alle jockeys gaan staken komen er geen centjes meer binnen bij de organisatie en dan bedenken die zich nog wel eens of je nu 5 of 6 zweepslagen op het laatste stuk mag.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-10-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:29

Het is gelukkig niet afhankelijk van het publiek maar van de federatie, en die heeft zo beslist.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:32

Precies, wie is het publiek, ik denk eerder de dierrechten extremisten en dus niet de mensen die naar de rennen toegaan.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:36

Zo en groot gelijk hebben ze, ook de rensport is een sport. en die paarden zijn ook paarden en horen met respect en een goede training te kunnen winnen niet met de zweep! en tja die ene slag teveel lijkt dan wel overdreven maarja een regel is een regel en je moet ergens mee beginnen om dit goed te kunnen toepassen! en tja het als hulpstokje zien vind ik een erg vreemd antwoord, waardoor gaat die harder, doordat het een zacht zweepje is? al is die van fluweel hij komt alsnog hard aan, ist niet? oja, ik vind het erg leuk om naar paardenrennen toe te gaan, en ook ik als dressuurruiter gebruik wel eens een zweep maar ga niet tijdens die zes minuten zoveel slaan in mijn proef, want als dat gebeurd staat iedereen je raar aan te kijken en krijg je het commentaar je paard niet goed getraint te hebben ( waar ik het dan ook mee eens ben) maar waarom is dit dan anders bij de rensport? tja dat ze er mee zwiepen voor het geluid is tot daaraan toe maar ben het ermee eens dat de rake slagen wel een beperking mogen hebben!

Courtisana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:26

Je kan toch tellen? 5 is 5, niet meer.. Ik denk ook dat hij er weinig mee zal opschieten

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:17

Inderdaad!
1,2,3,4,5......klaar. Moet toch niet ingewikkeld zijn.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:00

Bewezen is inmiddels dat de zweepslagen geen effect hebben en dus geen rol spelen bij de uitkomst van de wedstrijd.Schaf ze dan af zou ik zeggen, 5 is toegestaan 6 kost je je prijs is belachelijk en ik kan me voorstellen dat mensen daar gefrustreerd van raken. het zal wel heel wat tijd kosten voor dit eeuwenoude gebruik verdwijnt

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:08

Rubyenjody met dat verschil dan dat je met dressuur je benen langs je paard hebt hangen om het aan te sporen/drijven. Een jockey zit 'boven' zijn paard en kan dit dus niet. Vandaar dat ze aansporen met het zweepje ;)

Neemt niet weg dat regels nu eenmaal regels zijn en dat het erg zuur is dat je door één tik teveel zoveel geld verliest, maar dat gebeurt nu eenmaal vaker in het leven als je regels overtreed :+

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:17

Ik denk dat ook weer hier, de federatie door een aantal extreme dierenactivisten onder druk is gezet, waardoor ze wel iets moesten doen in de regelgeving voor het zweepgebruik.
De meeste tegenstand tegen zweepgebruik komt nog altijd uit de hoek van mensen die totaal geen kaas hebben gegeven van de racesporten met paarden, maar er wel het nodige over menen te moeten zeggen. En dan moet de federatie wel de regels aanscherpen.
Neem hier in Nederland, Partij van de Dieren en andere doorgeslagen instanties. Wanner die hun zin krijgen mag er binnen enkele tientallen jaren helemaal niets meer met paarden worden gedaan. Dan mag je ze vrij laten in de natuur en er alleen naar kijken.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:26

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:28

jemig dat is wel heel extreem, gaan ze achteraf nog de zweepslagen tellen ofzo...

een te veel weg prijzengeld.. belachelijk.. geef dan een boete ofzo die oploopt per slag..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:30

Wat een suffe kerel. Wat moet je dan? Zeggen, 'we doen max 5 maar soms mag zes ook als je het dan maar bij 6 laat? Gaat de gozer met 7 zeuren dat dat ook moet kunnen.. ' . Als je rijdt bij een club ga je dus akkoord met de regels, heb je die regels overtreden dan krijg je straf. Dat leer ik mijn kleuter ook. Het enigste dat hij kan doen is samen met de andere mensen die tegen de regels zijn een eigen raceclub met eigen regels oprichten. Maar nu met een advocaat gaan dreigen. Ik vindt het vrij kansloos eigenlijk..

paardenfreak schreef:
jemig dat is wel heel extreem, gaan ze achteraf nog de zweepslagen tellen ofzo...

een te veel weg prijzengeld.. belachelijk.. geef dan een boete ofzo die oploopt per slag..

Dus als er regels ingesteld zijn moet je deze niet controleren of een zo lichte straf opleggen dat je makkelijk genegeerd kan worden.. Dan moet je geen regels instellen naar mijn mening..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:37

Ik snap niet dat zweepslagen tegenwoordig nog worden getolereerd.
In iedere andere tak van paardensport zou men er schande van spreken.
Is er dan verschil? (een oprechte vraag want ik heb absoluut geen verstand van paardenrennen).

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:44

Er is een heel groot verschil. De zwepen uit de renwereld zijn meer aaistokjes dan zwepen. Ze zijn namelijk gewatteerd en komen echt niet hard aan.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:49

rubyenjody schreef:
Zo en groot gelijk hebben ze, ook de rensport is een sport. en die paarden zijn ook paarden en horen met respect en een goede training te kunnen winnen niet met de zweep! en tja die ene slag teveel lijkt dan wel overdreven maarja een regel is een regel en je moet ergens mee beginnen om dit goed te kunnen toepassen! en tja het als hulpstokje zien vind ik een erg vreemd antwoord, waardoor gaat die harder, doordat het een zacht zweepje is? al is die van fluweel hij komt alsnog hard aan, ist niet? oja, ik vind het erg leuk om naar paardenrennen toe te gaan, en ook ik als dressuurruiter gebruik wel eens een zweep maar ga niet tijdens die zes minuten zoveel slaan in mijn proef, want als dat gebeurd staat iedereen je raar aan te kijken en krijg je het commentaar je paard niet goed getraint te hebben ( waar ik het dan ook mee eens ben) maar waarom is dit dan anders bij de rensport? tja dat ze er mee zwiepen voor het geluid is tot daaraan toe maar ben het ermee eens dat de rake slagen wel een beperking mogen hebben!

Daar heb je gelijk in. Daarom heeft een groot deel van de wedstrijdruiters sporen om die 6 minuten lang aan een stuk de buik in geduwd worden..
Maar dat is schijnbaar wel oké.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:50

Al zijn prijzengeld weg om 1 slag teveel vind ik wel wat te ver gaan.
Idd een boete per slag teveel is denk ik een betere oplossing.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:55

Zo'n fout maakt hij maar 1 keer......

Regels zijn regels.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:13

beetje dom dat hij alles moet inleveren, aangezien aangetoond is dat de zweepslagen de snelheid niet bevorderen, dus hij heeft niet gewonnen door vals te spelen ofzo ;)
een boete lijkt me hier meer op zijn plaats!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:16

daNiielle_ schreef:

Regels zijn regels.

zou je nog zo reageren als je zelf 60.000 euro kwijt speelt? Ze plegen tegenwoordig al een moord om een stomme mp3-spelen van amper 30 euro. :n

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:00

@ in black: als de zweepjes dan toch zo zacht zijn, waarom denken jockeys dan dat het helpt, er is inmiddels al genoeg bewezen dat die zweepjes eerder het omgekeerde effect hebben, paard is hard aan het rennen, zo hard ie kan, als ie dan ineens zweep-aaitjes(zoals jij het doet overkomen) krijgt, is dat toch enkel afleiding, omdat ie denkt dat iets ineens op zijn rug of achterhand of schouder zit....
en de zweep verbieden lost alles op, als niemand hem mag hanteren, is iedereen toch ook nog altijd gelijk in de kansen( en ja, verbieden all-over, niet alleen op wedstrijden, maar gewoon altijd, tezij het een aanwijsstok is, maar die controle wordt te moeilijk vrees ik).

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:13

petraaken schreef:
daNiielle_ schreef:

Regels zijn regels.

zou je nog zo reageren als je zelf 60.000 euro kwijt speelt? Ze plegen tegenwoordig al een moord om een stomme mp3-spelen van amper 30 euro. :n

Oh dus als het om geld gaat is alles geoorloofd?
De regels zijn er niet voor niets of wel? Zoals je die ook in de dressuur hebt. Bijv. bloed in de mond van het paard houdt in dat je gediskwalifiseerd wordt, wat de reden ook is.

Je mp3 vergelijking volg ik niet zo mbt dit onderwerp....wat heeft dat er mee te maken?