Valegro is de Zeeuwse troef voor de Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Valegro is de Zeeuwse troef voor de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:16

www.bndestem.nl

Wie heeft er kaartjes voor de dressuurwedstrijden van de Olympische Spelen in Londen? Maartje en Joop Hanse uit Burgh-Haamstede willen er dolgraag naartoe, maar het toernooi is al sinds januari uitverkocht.
Ze willen het evenement niet missen, omdat er een door hun zelf gefokt paard in actie komt. En niet zomaar één: Valegro en zijn bereidster Charlotte Dujardin zijn met de Engelse ploeg favoriet voor het teamgoud en ook in de individuele wedstrijden zijn er kansen op succes.

Maartje en Joop Hanse vertellen het verhaal over hun paradepaard in de huiskamer, met uitzicht op de wei. Het uitzicht verveelt nooit. Daar dartelen Valegro's moeder Maifleur en zijn halfzus Aimfleur in het rond. Paardenfokken is een mooie hobby, vinden ze. Je wordt er niet rijk van, maar het is prachtig om een veulen in de wei te hebben. ,,Als we op het terras zitten met een boek, dan lees je er nauwelijks in'', is de ervaring van Maartje Hanse. ,,Je zit alleen maar naar het paard te kijken.''

Maartje en Joop Hanse zijn al sinds 1968 druk met het fokken. Tot 1983 hadden ze een boerderij in de buurt van Burghsluis. In dat jaar verkochten ze hem en twee jaar later verkasten ze naar een prachtige bungalow met twee hectaren grond erbij, net buiten Burgh-Haamstede. In al die jaren fokten ze in totaal tussen de dertig en veertig veulens, schatten ze. De eerste fokmerrie luisterde naar de naam Petit Fleur. Zij werd opgevolgd door haar dochter Weidyfleur, een merrie die verschillende keren Zeeuws kampioen werd. Haar dochter Maifleur is nu degene die voor nageslacht zorgt. Veel succes had Maifleur met de hengst Negro, een Ferro-zoon die in bezit is van Gertjan van Olst uit Den Hout. Van Olst werkt al sinds 1983 met de Hanses samen. Er is een sterke band ontstaan, mede omdat zijn hengsten en hun merries voor fraaie nakomelingen zorgen.

Wat Maifleur op zaterdag 5 juli 2002 ter wereld bracht, sloeg alles. Het eerste veulen van Maifleur en Negro was een heel bijzonder hengstje. Zijn exterieur, zoals dat in de paardensport zo mooi heet, was prachtig. En dat niet alleen. ,,We zagen 'm draven in de wei'', herinnert Joop Hanse zich. ,,Het bewegen van de benen, de gallop, écht heel mooi.''

De dag na de geboorte werd Van Olst gebeld. De volgende morgen om tien uur stond hij al op stoep. Ook de Brabander was onder de indruk ,,Die moet ik hebben'', zei hij na een korte blik op het dier. Twee dagen nadat Valegro ter wereld kwam, was hij al verkocht. Vierenhalve maand later haalde Van Olst hem op. Maartje Hanse had grote moeite met het vertrek van Valegro, zoals ze dat al eerder bij andere viervoeters had gehad. ,,Ik was er elke dag mee bezig. Hij was zo lief. Ik deed 'm een halstertje om en dan werkte hij mee, hij tilde z'n benen op als je dat wilde... Je krijgt een band met zo'n dier.'' Joop Hanse: ,,Voor mij ligt dat wat anders. Ik kom van een boerderij. Daar heb je koeien, paarden, kippen. Die gaan weg, vaak om geslacht te worden.''

Valegro groeide op in Brabant. Toen hij tweeënhalf was, ging hij naar de hengstenkeuring in Ermelo. De hoge verwachtingen kwamen niet uit. Valegro 'overleefde' niet eens de eerste bezichtiging. Gertjan van Olst was ontgoocheld. Hij had zo'n mooi hengstje, maar de juryleden zagen iets anders. Wat? Niemand die het weet. Joop Hanse: ,,Je kunt nu wel zeggen dat de jury een behoorlijke miskleun heeft gemaakt.''

Op de tribune in Ermelo zat ook een Engelsman. Het was Carl Hester, in Groot-Brittannië dé autoriteit als het om dressuurrijden gaat. Hij was wél onder de indruk van Valegro en kocht hem van Van Olst. Omdat zijn carrière van dekhengst een vroege dood was gestorven, werd Valegro voor zijn vertrek naar Engeland gecastreerd. Ook daar gebeurde iets onverwachts. Hester verkocht het paard al snel, omdat hij te klein bleef. Adviezen van Van Olst sloeg Hester daarbij in de wind. De Brabander wist dat nakomelingen van Negro een late groeispurt krijgen. Dat gebeurde inderdaad. Tot Hesters grote geluk kon de nieuwe eigenaar niet goed overweg met het paard en bracht hem terug. Hester, die met Uthopia al een toppaard onder het zadel had, liet stalruiter Charlotte Dujardin op het paard rijden. De ruin kreeg op stal de bijnaam 'De Professor', omdat hij alles razendsnel snapte.

Daarna ging het snel. Valegro werd als zesjarige in januari van dit jaar bij het CSI in Zwolle tweede in de Prix Saint George. Niet lang daarna won het paard in Frankrijk zijn debuut-Grand Prix. Jurylid Wim Ernes sprak over een potentieel toppaard en hij was niet de enige die dat dacht. In Zwolle werd al één miljoen euro voor de viervoeter geboden.

Van de zeven Grandprixwedstrijden die Dujardin en Valegro na Zwolle reden, wonnen ze er vijf. En toen kwam het EK in Rotterdam. Valegro en Dujardin moesten al vroeg op de eerste dag van het landentoernooi rijden. De Hanses twijfelden. Zouden ze gaan kijken, of wachten tot zaterdag, bij de Intermediar? ,,We gaan woensdag al'', hakte Maartje Hanse de knoop door. ,,Je weet nooit wat er kan gebeuren met zo'n paard. Misschien loopt ie zaterdag wel niet meer.''

Dat laatste was niet het geval, maar de keuze was een goede. Het werd een dag om nooit te vergeten. De Zeeuws-Britse combinatie reed een sensationeel mooie proef, die een vierde plaats in het individuele klassement opleverde en goud in het landentoernooi. Kenners zagen veel overeenkomsten met Totilas, de wonderhengst die in de Grand Prix vijfde werd. ,,Toen Charlotte klaar was met de proef heb ik haar buiten de ring opgewacht. We kenden elkaar niet. Ik vertelde dat ik de fokker van het paard was'', herinnert Hanse zich. ,,Ze liet zich van het paard glijden en viel zo om m'n nek. Charlotte was uitzinnig van vreugde.''

De rest van het toernooi bleef een sprookje, al zakte Dujardin door de toegenomen spanning na het plotselinge succes wel een beetje weg. Ze werd zesde in de Intermediair en negende in de kür. Deze reed ze met nieuwe muziek voor de allereerste keer.

Sinds Rotterdam zijn er innige banden met Charlotte Dujardin. Er worden foto's gestuurd en berichten uitgewisseld. Van overal kwamen reacties richting Burgh-Haamstede. De mailbox stroomde vol, allerlei paardenbladen stonden op de stoep en het fokstamboek KWPN, waartoe Valegro behoort, stuurde een prachtige foto van Valegro en Dujardin als dank voor de prachtige promotie. Maartje Hanse heeft een dik plakboek gemaakt waarin de vele reacties zijn gebundeld.

Maartje en Joop Hanse willen niets liever dan hun fokproduct op de voet volgen. Momenteel heeft Valegro even rust, rond Kerstmis pakt hij de draad weer op. Dan is in Londen het jaarlijkse paardensportspektakel The Horseshow en het Schouwse echtpaar denkt er sterk aan om te gaan kijken. ,,Dan hebben we een mooie besteding van de kerstdagen.''

Ze kijken ook al vooruit naar de Olympische Spelen. Daar willen ze dolgraag naartoe. Er zijn alleen geen kaartjes meer. Joop Hanse: ,,In januari was alles al verkocht en toen hadden we nog geen idee dat Valegro mee zou doen. De ruiters en amazones krijgen maar twee kaartjes per persoon, dus zij kunnen ons ook niet helpen. Ik hoop dat we op een andere manier iets te pakken kunnen krijgen.''

Eigenlijk waren Maartje en Joop Hanse gestopt met het fokken van paarden. Hun leeftijd begon mee te spelen en de afzetmarkt voor veulens is de laatste jaren erg klein. Toen duidelijk werd dat Valegro een topper zou worden, zag de wereld er opeens heel anders uit. Gertjan van Olst wilde graag een nieuw veulen van Maifleur en Negro. Begin dit jaar werd geprobeerd om Maifleur te insemineren met zaad van Negro. Ondanks verschillende pogingen lukte het niet. ,,Misschien komt het doordat Maifleur zes jaar geen veulens heeft gekregen'', vermoedt Maartje Hanse. ,,Maar misschien gaan we het volgend voorjaar nog één keer proberen.''

Aimfleur, de halfzus van Valegro, is wel drachtig van Negro. Joop en Maartje Hanse maken nu nog buitenritten met Maifleur en Aimfleur. Ze doen het een keer of vier, vijf per week. Succes is verzekerd, want strand en bossen liggen op een steenworp afstand. Komend voorjaar, als Aimfleur moeder is geworden, zal het even gedaan zijn met die uitstapjes. En met het lezen van boeken. Want een veulen in de wei zorgt zoals gezegd voor genoeg verstrooiing.

Yakkie

Re: Valegro is de Zeeuwse troef voor de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:08

Kan het KWPN niets voor deze fokkers betekenen? De IdS staat dadelijk weer vol met lof over 'onze' fokprodukten en het KWPN maakt goede sier met Valegro. Dus.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:16

En reken er maar op dat de bobo's van de knhs daar wel allemaal gesponsord van ons aller geld zitten, deze mensen hebben er meer recht op.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:14

Euh.... Misschien handig voor de fokkers om zich wat meer in de verkoop van de kaarten te verdiepen?
In januari waren de kaarten namelijk nog helemaal niet te koop, laat staan uitverkocht.
In april hadden ze mee kunnen doen voor de eerste verkoopronde. In de zomer hadden ze het in de tweede verkoopronde kunnen proberen en deze winter start de verkoop via de webshop. Kansen genoeg.
En anders gewoon op de bonnefooi. Ter plaatse komen altijd nog kaarten beschikbaar.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:41

Wat een leuk stuk, weer een Zeeuw waar we trots op kunnen wezen *D

Ik hoop voor deze mensen dat ze nog aan kaartjes kunnen komen, dat is ze gegund :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:41

In januari uitverkocht? Wij hebben ze van de zomer nog gekocht :P En mijn oom in augustus.

En waarom zouden we fokkers moeten sponsoren??

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:45

Ik vindt het een machtig gaaf dier en hij wordt super eerlijk gereden, maar lees ik nou goed dat hij op zijn 6e Prix Saint Georges liep en kort daarna(in hetzelfde jaar) Grand Prix??

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:46

Waar staat dat ze gesponsord willen worden :?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:47

Yakkie en bigone suggereren dat toch..?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:50

Je hebt gelijk, ik dacht al dat je het uit het stuk haalde :Y)

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:43

Ik suggereer helemaal niet dat we de fokkers moeten sponsoren. Ik zeg alleen dat het KWPN wellicht iets kan betekenen voor deze mensen. En dan bedoel ik bij het nog aan kaarten kunnen komen, ik zeg nergens iets over schenken of sponsoren en dat was ook helemaal niet mijn gedachte. Ik opperde alleen een idee omdat ik me kan voorstellen dat je als fokker je fokprodukt op zo'n evenment wilt zien. Niet meer en niet minder.