Springruiter Eric van der Vleuten uit Mierlo moet afstand doen van zijn toppaard Utascha. Daardoor kan hij de Olympische Spelen uit zijn hoofd zetten. Van der Vleuten gaat wel door met zijn carrière.
Het springpaardenfonds Nederland (SFN), eigenaar van het dier, heeft besloten dat er een andere ruiter gevonden moet worden. Wie is nog niet bekend. Voorlopig wordt de tienjarige merrie overgebracht naar de stallen van Jeroen Dubbeldam, de olympisch kampioen van 2000.
Van der Vleuten is niet te spreken over de actie van SFN. "Ik heb hier een duidelijke mening over, het is zielig en van een laag niveau. Zo ga je niet met ruiters om." De springruiter heeft wel een idee wat de reden van de breuk is. "Schijnbaar zijn ze ontevreden over mijn prestaties. Maar ik vind dat wel meevallen. We hebben afgelopen jaren vier landenwedstrijden gewonnen en ik was daar vier keer bij."
Vorige maand bracht Van der Vleuten Utascha nog uit op de Europese titelstrijd in Madrid. De combinatie kwam daar zwaar ten val. In een eerste reactie zei Van der Vleuten zelfs te overwegen zijn loopbaan te beëindigen. Volgens Gerrit Jan Swinkels, de voorzitter van de directie van SFN, heeft die gebeurtenis niet meegespeeld in de overwegingen.
"Als fonds hebben we vijf deskundigen, die in dit opzicht bepalen wat er moet gebeuren. Die hebben heel kritisch richting Londen gekeken en gezegd dat deze stap nodig was", aldus Swinkels. "Na 1 januari mogen ruiters niet meer van paard wisselen als ze nog voor de Olympische Spelen in aanmerking willen komen. Daarom moesten we het nu doen.''
Eric van der Vleuten heeft teleurgesteld gereageerd. 'Dit is toch wel pijnlijk, alhoewel er wel ontwikkelingen waren.'' Door zijn Olympische ambities kan nu een streep. De paarden die Van der Vleuten achter de hand heeft zijn niet geschikt voor Olympische deelname. De Mierlonaar geeft aan wel door te willen gaan met zijn loopbaan.
Moet het trouwens niet zijn 'ontevreden over mijn prestaties' ?
Bonita_Bon
Geplaatst: 14-10-11 13:28
Pion schreef:
Inderdaad oef... Wat naar zeg.
Moet het trouwens niet zijn 'ontevreden over mijn prestaties' ?
dat denk ik ook, heb die zin 3 keer opnieuw gelezen en miste echt een paar letters! (niet tevreden, kan ook)
petraaken
Geplaatst: 14-10-11 13:28
Denk ook dat het ontevreden moet zijn Pion maar ik kan me zijn gevoel goed voorstellen;
Moest ik in zijn plaats zou ik waarschijnlijk in de toekomst geen paard meer van hen willen rijden.
Zerena
Geplaatst: 14-10-11 13:30
Ik geef Eric helemaal gelijk, vind het een lage streek. Daarbij vind ik ook dat ze hem best wel een verklaring mogen geven..
Maar echt NIET TOF!!
En ik denk ook dat het ontevreden moet zijn
OdiEtAmo
Geplaatst: 14-10-11 13:30
Ik zou hier inderdaad ook een beetje een rare nasmaak van krijgen petraaken. En dan zeggen dat het niets met de val te maken heeft, gaat er bij mij niet helemaal in...
s6801881
Geplaatst: 14-10-11 13:33
Ik heb in het andere topic ook gereageerd, en zat eigenlijk ook op zijn reactie te wachten. ik ben het helemaal met hem eens, het is een verschrikkelijke naaistreek, en ik vind het persoonlijk ook simpelweg onterecht dat de SFN dit zo heeft aangepakt. Ik vind het knap van hem dat hij, ondanks de twijfels, een doorstart maakt mijn zijn carrière, maar ik zou als ik in zijn schoenen zou staan ook verschrikkelijk balen!
Excuseme dat is lekker gemakkelijk gezegd. Ik kan me het wel voorstellen.
Sky_As
Geplaatst: 14-10-11 13:39
Als ik een paard had staan die het niveau had, had hij hem achter elkaar gekregen. Vind van der Vleuten een hele symphatieke ruiter.
Ook niet erg handig van het SPF. Als ze zo met ruiters omgaan, dan kunnen ze wel goede paarden in Nederland houden, maar dan hebben ze straks geen ruiters meer die ze uit willen gaan brengen.....
_Kimmm
Geplaatst: 14-10-11 13:40
Ik heb hier ook een nare na smaak over, daarom reageerde ik ook niet in het andere topic.
Ik zou me ook zwaar genaaid voelen. Hij werkt met het paard hierna toe en vervolgens 2 en halve maand voor t nieuwe jaar krijg hij ineens deze trap!
Luf_Midnight
Geplaatst: 14-10-11 13:40
excuseme, nee als hij er een van dubbeldam had gekregen, had dubbeldam de gene geweest die deze uitspraak had gedaan.. erg jammer voor hem dat je zo zonder een paard zit je werkt er toch in al die tijd naar toe om nog weer beter te worden..
Gelukkig dat het paard niet aan de duitsers is verkocht.
Voor Vleut is het echt jammer omdat het een lange tijd Utascha voor en Utascha na is geweest in de (paardensport) media en dat was altijd met Vleut op haar rug.
Sneeuw88
Geplaatst: 14-10-11 13:46
Ja, met als verschil dat Dubbeldam zelf nog toppers heeft staan voor de OS, en van Vleuten dus alleen Utascha had op OS-niveau. Weg Olympische droom..
Sky_As
Geplaatst: 14-10-11 14:01
Sneeuw88 schreef:
Ja, met als verschil dat Dubbeldam zelf nog toppers heeft staan voor de OS, en van Vleuten dus alleen Utascha had op OS-niveau. Weg Olympische droom..
Oww?? welke "zelf" toppers? Ook Dubbeldam heeft weinig EIGEN.....is ook allemaal soort van " leen" ..... Dus ook die kunnen ieder moment weg zijn.
Zo, dat is echt balen voor Eric zeg... Ik zou me in zo'n situatie ook nogal "gebruikt' voelen...
besita
Geplaatst: 14-10-11 14:05
dat paarden van ruiter tot ruiter gaan is niet vreemd ..maar zoals hij zegt er zit 5 jaar werk in om op zo'n nieveau te komen ..je hebt blabla afspraken tot OS ..dan is het zuur dat ze natuurlijk net voor die tijdslimiet een ruiterwissel doorvoeren en inderdaad elke ruiter zit op die ene topper te wachten
Schoentje
Geplaatst: 14-10-11 14:06
het is het recht van een eigenaar, in dit geval SFN, om een paard naar een andere ruiter te brengen. Ze hebben ook altijd aangegeven de sterkst mogelijke combinaties te willen maken. Utascha heeft nooit eerder onder een andere ruiter gelopen, ik begrijp dus wel dat ze nieuwsgierig zijn of er nog betere prestaties onder een andere ruiter uit kunnen komen. De individuele prestaties op internationale kampioenschappen vielen onder Eric nou eenmaal een beetje tegen.
Maar ik begrijp goed dat het erg zuur is en we kennen natuurlijk de inside information niet. Eric is een geweldige ruiter en hij brengt vast wel weer een ander paard naar het hoogste nivo, want daar is ie steengoed in.
UMayDream
Geplaatst: 14-10-11 14:11
Femke schreef:
Zo, dat is echt balen voor Eric zeg... Ik zou me in zo'n situatie ook nogal "gebruikt' voelen...
Dat waren de woorden die ik zocht..
troi
Geplaatst: 14-10-11 14:12
Tja, het is een zakenwereld. ALs je in de ogen van het management niet voldoet dan wordt je eruit geknikkerd. Werkt overal zo..