Baarn gaat niet bemiddelen tussen Staatsbosbeheer en boer Evers over de paarden van de veehouder. Dat antwoordt de gemeente op vragen van de ChristenUnie.
De boer pacht een stuk grond van Staatsbosbeheer op landgoed Groeneveld in Baarn en heeft daar al 21 jaar tientallen paarden lopen. Van Staatsbosbeheer moeten de 45 paarden weg, omdat ze niet bij zijn melkveebedrijf passen. Het zijn paarden bedoeld voor recreatie en dat mag niet volgens de pachtovereenkomst
Staatsbosbeheer betreurt de situatie, maar zegt dat de paarden echt niet passen in het natuurgebied. Volgens de organisatie zorgt het stallen van paarden voor veel extra drukte en dat merken alle bezoekers van het landgoed.
De boer is een handtekeningenactie gestart waar al 2500 mensen hebben getekend. Zaterdag is er een actiedag voor hem en zijn paarden.
Baarn hoeft ook niet te bemiddelen, ze moeten het bestemmingsplan een beetje aanpassen.
ter info: Morgen zullen 2 IJslandse paardjes op de hoek Laanstraat/Spoorstraat te bewonderen zijn in een strostal en is er de mogelijkheid onder het genot van een kopje thee of koffie en een stuk taart steun te betuigen aan de familie Evers middels het plaatsen van een handtekening. Paardeneigenaren zijn bereid honderduit te vertellen over hun prachtige dieren, er zullen informatiemappen met foto's van 20 jaar IJslanders op Groeneveld en alle stukken die recent over de zaak met de paarden gepubliceerd zijn liggen. Bovendien kunnen de paardeneigenaren vragen met betrekking tot onduidelijkheden inzake het conflict met Staatsbosbeheer toelichten.
Wat een onzin... De drukte komt echt niet van die paarden, want daar mag je niet eens mee op het landgoed rondrijden. De drukte komt eerder nog van alle mensen die daar hun hond uit gaan laten, waar ik er ook één van ben.
Daarnaast passen de pony's toch prima in het landschap daar. Het is niet zo dat ze opeens langs het kasteel lopen, het is gewoon een weiland aan de rand van het grondgebied. Vind dan eigenlijk ook dat ze de spoorlijn om moeten leggen, dat is toch wel storend... Loop je daar in het prachtige Staatsbosbeheer gebied, hoor je opeens het rinkelen van de slagbomen en komt er een even een trein langs gedenderd... Nee, die IJslanders zijn echt vervelend zoals ze rustig staan te grazen in hun wei.. Pfft..
Ik ga ook nog even tekenen, zag het bij de c1000 hangen! Ik vind het zo stom dat de ijslanders daar weg moeten! Ik rijd er heel vaak langs als ik in het bos rijd, al die pony's heerlijk buiten! Een spoorlijn die achter de wei loopt is geen probleem maar die paardjes wel? Ik hoorde ook dat de bakken waar het hooi en water in zat niet thuis hoorde in de natuur, wat is daar nou weer het probleem van!