Britse jockeys geschorst na overmatig gebruik van zweep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse jockeys geschorst na overmatig gebruik van zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:14

www.horses.nl / www.horseandhound.co.uk

Per 10 oktober zijn in de Britse rensport de regels voor zweepgebruik flink aangescherpt. De jockeys hebben nog wat moeite met de nieuwe reglementen. Op de eerste dag zijn twee jockeys geschorst vanwege overmatig zweepgebruik. Gisteren ging opnieuw een jockey de fout in.

Een jockey mag zijn paard per race hooguit zeven keer slaan – acht keer bij een race met hindernissen – waarvan maximaal vijfmaal in de laatste mijl. Racewinnaar Kieren Fox sloeg zijn paard Orthodox Lad afgelopen maandag elf keer en kreeg daarom een schorsing van vijftien dagen opgelegd. In dezelfde race ging Richard Hughes in de fout. Hij sloeg zijn paard zes keer in de laatste mijl en werd voor vijf dagen gediskwalificeerd. Beide jockeys moeten het prijzengeld inleveren. Woensdag ging Natalia Gemelova de fout in, zij sloeg haar paard zeven keer in de laatste mijl en is daarom zeven dagen niet welkom op de baan.

Gisteren kregen overigens nog eens negen jockeys een raceverbod van tien dagen opgelegd vanwege een overtreding. Het grondpersoneel gaf een stopteken nadat een paard uit het deelnemersveld een fatale val maakte, maar dit signaal werd genegeerd door de jockeys.

Enamorado

Re: Britse jockeys geschorst na overmatig gebruik van zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:32

Amen. In mijn ogen hadden ze deze regels als veel eerder door mogen voeren.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:44

Inderdaad heel goed deze maatregel. Hoewel ik liever dat achterlijke gemep helemaal niet zou zien.... Mijn hemel wat kunnen sommige jockeys zichzelf botvieren op hun paard.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:00

ik ben ook blij dat ze blijkbaar erkennen dat het toch te gortig werd, maar vind wat nu nog toegelaten wordt nog veel.
imo zijn die paarden gefokt en getraind om te sprinten en te WILLEN sprinten dus waarom nog bij slaan ook.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:50

Wat een super regel!!

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:51

Heeft die jockey pech.
Arm paard :(:) .
Goede regel, zal hem leren paarden te slaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:21

valt duidelijk niet mee, minder slaan...

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:23

Deze regels mochten al zoveel sneller ingevoerd morgen , en nog mogen ze verscherpt worden ! arme paarden-:(-

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:26

Verto schreef:
Inderdaad heel goed deze maatregel. Hoewel ik liever dat achterlijke gemep helemaal niet zou zien.... Mijn hemel wat kunnen sommige jockeys zichzelf botvieren op hun paard.
Vooralsnog is het meer zwiepen dan echt slaan en een renzweep komt minder hard aan dan een dressuurzweep of een springzweep for that matter. Het gemiddelde dressuur- of springpaard krijgt meer klappen te verduren, al dan niet op wedstrijd.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:29

Pff alleen maar beter zo!

Eigen schuld dikke bult zeg ik maar.

Vind slaan sowieso onnodig, als een paard niet harder kan/niet wil. Het is alleen maar opjagen ervan.. Moet wel leuk blijven.. Het is geen sport meer vaak, alles draait alleen nog maar om geld, en de paarden moeten het ontgelden.

Iig zo zie ik het.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:46

Gelukkig krijgt geen enkel springpaard ooit een tik dat ze moeten springen.
En een dressuurpaard nooit een tik om ze te corrigeren of actiever te maken.
En niet te vroeg juigen want de regels worden misschien weer aangepast.
En vergeet niet deze regels zijn van de ene op de andere dag ingevoerd nogal logisch dat er dan veel bans gegeven moeten worden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:49

Ik ken dressuuramazones die hun paard elke dag weer, per lange zijde minstens 5 keer echt hard slaan. Dus ook daar zouden ze veel meer op moeten controleren, maargoed nu gaan we weer vergelijken, het is goed dat ze er in de rensport iets aan doen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:01

Lijkt me dat deze regels voor alle diciplines moeten zijn. Het zweep en spoor gebruikt zijn daarbij ook niet om aan te zien.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:50

Als ik echt goed kijk naar de Jockey's is het meestal gewoon zwaaien met die zweep dan dat ze daadwerkelijk slaan ermee.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:10

Hmm... Nou als je vroeger op Duindigt na een race naar de stallen liep, geloof ik niet dat de opgezette striemen die je bij verschillende paarden op hun flanken zag, van het in de luchtwapperen met het zweepje kwam :n !! Maargoed, er is een begin!! En ja, er zijn ook zat gefrustreerde dressuur/spring en recreatie ruiters die ook dagelijks door hun eigen onkunde het zweepje op hun paard "los laten", onder de noemer dat het paard hun die dag echt vreselijk in de maling nam!! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:20

DiamondHorse schreef:
Hmm... Nou als je vroeger op Duindigt na een race naar de stallen liep, geloof ik niet dat de opgezette striemen die je bij verschillende paarden op hun flanken zag, van het in de luchtwapperen met het zweepje kwam :n !! Maargoed, er is een begin!! En ja, er zijn ook zat gefrustreerde dressuur/spring en recreatie ruiters die ook dagelijks door hun eigen onkunde het zweepje op hun paard "los laten", onder de noemer dat het paard hun die dag echt vreselijk in de maling nam!! :+

En met het woord vroeger sla je de spijker op zijn kop.

Vroeger was het ook normaal om een paard met zomer exceem te slachten, Paarden in stands te houden, een paard te kopen op een paarden markt, Zelf een paard te gebruiken voor millitaire doeleinde! (das natuurlijk wel nog eerder geweest maar goed). Enz. Dingen veranderen.. Blijf dus niet zo in het verleden hangen ;)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:29

Ik blijf niet in het verleden hangen....het is helaas gewoon aan de orde van de dag, met uiteraard uitzonderingen op de regel _/-\o_ , maar wat ik al in mijn vorige post aangaf, dat is zeker niet alleen op de baan het geval....

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:32

*\o/* die mensen moeten ook maar eens voelen wat zo'n paard voelt *D

mieke0264

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:26

En terecht! net als of dat paard nog reageert als hij constant wordt geslagen.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:04

+:)+ +:)+ +:)+
heel goed! Dieren hebben ook gevoel, al zijn veel mensen daar niet van overtuigd...

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:38

Mindfields schreef:
Ik ken dressuuramazones die hun paard elke dag weer, per lange zijde minstens 5 keer echt hard slaan. Dus ook daar zouden ze veel meer op moeten controleren, maargoed nu gaan we weer vergelijken, het is goed dat ze er in de rensport iets aan doen!
Eeuwig vergelijken hoeft inderdaad ook niet, maar je moet alles wel in het juiste perspectief plaatsen imo. Beweren dat de rensport zoooo zielig is omdat die paarden eens in de paar weken/maanden zes of zeven keer de zweep over hun billetjes getrokken krijgen (waarvoor de jockeys gestraft worden) en omdat die dieren topsportprestaties moeten leveren terwijl je wel vooraan zit als Anky van Grunsven en Jeroen Dubbeldam hun rondjes rijden, is in mijn ogen gewoonweg krom. :P

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:53

goh wat een verassing, het gaat weer eens over renpaarden en iedereen zonder (recente) ervaring met de sport heeft er weer een mening over. Een paard is geboren om te vluchten, dus dan komt rennen nog altijd dichterbij dan een piaffe, passage of galopswissel. Heb zelf meerdere keren vaders, moeders en ruiters van wedstrijdpony's/-paarden betrapt op het inelkaar slaan van het dier met een zweep of sporen omdat het expres vervelend zou zijn geweest in de ring. Heb ook op een aantal grote dressuur- en springstallen gewerkt/stage gelopen, waaronder zelfs een kader lid. Als je ziet wat daar allemaal gebeurd, daar meot je gewoon van kotsen. Paarden die een uitgestrekte draf moeten leren en dus elke lange zijde een half uur lang voorruit gemept en in de mond getrokken worden om hem aan de voorkant tegen te houden.
Paarden met bloedende striemen op hun kont, bloed uit de mond omdat het bit steeds door de mond getrokken wordt, en als ie na zo'n klap in protest komt dan doen we er een slof omheen en trekken hem met zijn naar beneden nog net niet tot waar de singel ligt want dan kan die zijn berijder er tenminste neit afgooien.
Springpaarden die moeten leren hun benen hoger op te tillen en er dus dikke natuurlijke bomen/boomtakken gebruikt wordt omdat die knoesten lekker scherp zijn voor de kroonranden, paarden die moeten leren soepel zijn en dus maar met hun hoofd op hun kont getrokken worden terwijl de sporen en tot soms bloedens aantoe in getrapt worden. En als al deze paarden ondanks hun paniek nog zo goed hun best doen de baas te begrijpen en neit begrijpen waarom deze kwaad wordt, worden ze als straf nog even zeiknat op stal gezet.

En dan gaat dit over een huidig kader lid en een aantal subtoppers om van de amateur en amateuren op subtop niveau nog maar niet te spreken wat je daar tegen komt, want dat is nog veel erger. Maarjah jullie kennen natuurlijk allemaal het gezegde:"Goed voobeeld doet goed leven". Is alleen zo jammer dat dit totaal geen goede voorbeelden zijn, maar iedereen komt er wel voor les en dat gaat dus ook op deze manier. En als je iemand erop aanspreekt met de vraag waarom het op die manier moet?"Dat is de enige manier om het topniveau te bereiken". is dan je antwoord.

Ik vindt de draf- en rensport de meest natuurlijke vorm van een paard om in te presteren.

Iemand had het over neit meer harder kunnen, als een paard vlak voor de finish niet harder kan dan is het een waardeloze jockey, want het is de taak van de jockey om te zorgen dat het paard op minimale energie en inspanning winnend over de finish te komen.

Dus ga eens naar duindigt(of een trainingsstal) en loop daar eens achter de schermen mee, dan zul je zien dat het heel anders is als jullie denken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:02

in plaats van te wijzen naar andere takken van de hippische sport, kan je beter beginnen met de hand in eigen boezem te steken."ja maar anderen doen het ook .." is echt een drogreden.
het is geen zwiepen(klinkt leuk), dat zal wel het doel missen/er naast slaan zijn.een paard wat veel word gezwiept, schrikt er op het laatst niet meer van. een paard wat veel geslagen word ook niet.
en een corrigerende tik, is wat anders als het paard naar de finish slaan.neemt niet weg dat er overal overmatig gebruik van de zweep voorkomt. het is alleen niet in alle wedstrijden toegestaan, alleen bij de draf en rensport..
doe het eens alloemaal zonder zweep, en kijk dan wie de snelste is :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:03

daffie1986 schreef:
worden ze als straf nog even zeiknat op stal gezet.

waarom zouden ze dan doen? dan worden ze alleen maak ziek ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:06

petraaken schreef:
Als ik echt goed kijk naar de Jockey's is het meestal gewoon zwaaien met die zweep dan dat ze daadwerkelijk slaan ermee.

Ik neem aan wanneer dat daadwerkelijk zo zou zijn er geen reden zou zijn geweest om deze regels in te voeren.