Oproer in Ulvenhout wegens stalling van ezel "Sophietje"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Oproer in Ulvenhout wegens stalling van ezel "Sophietje"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:59

www.bndestem.nl

Ezel Sophietje in Ulvenhout doet de gemoederen weer wat oplaaien.
Kwam het april 2010 al een keer tot een aanvaring tussen de beheerders van dierenparkje 't Waaijke bij de Pekhoeve, nu zijn er wederom bewoners die klagen over de opvang van de ezel.

Twee bewoners laten weten niet blij te zijn met het onderdak voor de ezel, geiten en schapen. De ezel en haar lotgenoten, staan volgens de bewoners te verkommeren. "Er is een nieuwe stal in aanbouw op het terrein van de Pekhoeve. Tot mijn verbazing en afschuw kunnen de dieren er echter niet in. Ze staan nu al twee dagen en nachten in de stromende regen en kunnen alleen maar kijken naar hun nieuwe stal. Vooral voor de ezel kan dat gevaarlijk zijn. Ezels kunnen niet tegen nat en koude en worden daar ziek van. Het is een naar gezicht, die kleumende dieren die proberen onder een klein uitstekend dakrandje te schuilen. Het lijkt me dat daar de riante subsidie niet voor bedoeld is", aldus bewoner C. van den Elshout in een briefje aan de krant. En ook Ulvenhouter Oswald Verhaak klaagt over de toestand.

Maar beheerder Jan Jansen wordt er niet koud of warm van. Hij is druk bezig met het nieuwe - en prachtige - onderkomen voor de dieren. In juni is de behuizing geplaatst, met 60.000 euro subsidie van de provincie. De vrijwilligers van 't Waaijke, die zich ontfermen over het dierenparkje, moeten zelf de inrichting en de bestrating doen. Veel werk, dus op klagers zitten de vrijwilligers niet te wachten. "Het zijn zeurpieten", zegt een van de vrijwilligers. "Ze weten er niets van."

Jansen heeft net met mede-vrijwilligers een waterput gebouwd en verlichting aangelegd. Ze zijn nu bezig met palen voor de kooien. "Straks komt er een betonnen vloer in." Jansen verwacht dat het dierenverblijf in maart volgend jaar klaar is.

"Ik heb een agrarische achtergrond. Als je buiten kijkt, overal staan nog de dieren op het land, de koeien, de paarden. Er is niets aan de hand. De mensen weten niet waar ze over praten. Waar halen ze het vandaan? De dieren nu opsluiten in een hok, daar worden ze pas ziek van. Wie zijn trouwens die mensen? Ze mogen hier best eens langskomen, graag zelfs."

Maar hoe komen ze straks de winter door? "Een beetje vorst is ook niet erg. Sneeuw is andere koek. Bij sneeuw moeten ze naar binnen."

Op het parkje staan nog twee hokken, de oude behuizing. Ruimte genoeg voor de dieren, zegt Jansen. "Daar kunnen ze als het nodig is de komende maanden goed in verblijven. Dat lukt prima." Jansen: "Kijk nou eens hoe de ezel er uitziet? Een prachtig dier toch, helemaal niets mis mee. Het gaat goed met Sophietje, heel goed."

De Ezelshoeve in Baarle-Nassau kreeg in april 2010 verontruste meldingen vanuit Ulvenhout. De ezel zou al vijf dagen in een verouderd en te klein hok staan. Jacqueline van den Berg van de Ezelshoeve sprak schande van de opgesloten ezel en de behuizing.

Dierenverzorger Jansen vond het toen al een opgeklopte toestand. Het verwijt dat de ezel nu zou verregenen en op de tocht zou staan, vindt hij klinkklare onzin. Wat Jansen betreft hoeft de Ezelshoeve niet weer uit te rukken.

Klik hier voor een foto.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:05

Het minst wat ze toch moeten hebben is een schuilgelegenheid tegen wind en regen, kleine moeite toch om te zorgen dat ze in het oude onderkomen kunnen komen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:05

Agrarische achtergrond?

Iedere ezel weet dat geiten (staan op de foto ook in het weitje) en ezels niet in de regen horen. Ze komen uit een droger en warmer klimaat.

Ze kunnen zelfs veel beter tegen kou, dan tegen regen. Klinkt wel een beetje als een stel buren dat niets om handen heeft, ten slotte hebben de dieren nog steeds de beschikking over de oudere stallen tot de nieuwe klaar is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:45

60.000 !! , nog niet klaar, en dan nog een gedeelte door de vrijwilligers laten doen ?
volgens mij zorgt dat "heerschap "alleen dat ie er zelf warmpjes bij zit ! :(

Suusje1972

Re: Oproer in Ulvenhout wegens stalling van ezel "Sophietje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:59

Agrarische achtergrond maar geen flauw benul van ezels zo te lezen. Kou kunnen ze inderdaad goed tegen maar regen en tocht beslist niet. De vacht van een ezel is niet waterdicht zoals een paard of een koe. En 1 ezel alleen is ook "not done".

Ik heb het berichtje even naar de Ezelshoeve gemaild, kunnen ze misschien nog eens gaan kijken (al vind de beheerder dat niet nodig...). Laat ze eens € 60.000,- subsidie aan de Ezelshoeve geven, kunnen ze heel wat meer beesten mee helpen!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:02

Wat een rare reacties hier zeg... Als je op bokt zegt dat je je paard 's nachts op stal houdt is de wereld te klein, maar geiten en ezels mogen niet buiten staan? Bovendien zijn de oude hokken er nog en kunnen ze zo te lezen prima schuilen en geeft meneer zelf aan dat ze bij sneeuw naar binnen gehaald zullen worden.

En spicegirl, prachtig dat jij voor 60.000 alles kan doen, maar een beetje waterput slaan en stallen bouwen kost niet niks en zo op de foto ziet het er allemaal keurig uit, inclusief de beestjes zelf.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:32

manic schreef:
Wat een rare reacties hier zeg... Als je op bokt zegt dat je je paard 's nachts op stal houdt is de wereld te klein, maar geiten en ezels mogen niet buiten staan? Bovendien zijn de oude hokken er nog en kunnen ze zo te lezen prima schuilen en geeft meneer zelf aan dat ze bij sneeuw naar binnen gehaald zullen worden.

Voor zover het mij is verteld, hebben ezels niet zo'n vette vacht als paarden. Bij paarden zal normaal gezien alleen het bovenste deel van de vacht natworden. Bij ezels loopt het water direct op de huid. Hoe dat met geiten is, dat weet ik niet.

Als de dieren zelf kunnen kiezen om buiten of binnen in het oude hok te staan, tsja, dan is het eigen keuze. Maar ik vind wel dat een ezel die keus wel zelf zou moeten kunnen maken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:33

Cayenne schreef:
Op het parkje staan nog twee hokken, de oude behuizing. Ruimte genoeg voor de dieren, zegt Jansen. "Daar kunnen ze als het nodig is de komende maanden goed in verblijven. Dat lukt prima.

Wat is dan het probleem?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:06

manic schreef:

Bovenstaande, plus het feit dat niet iedereen die dieren houdt, denkt en doet zoals wij "fluffy" paardenliefhebbers. Voorbeeld, 90% van de boeren houdt dieren op een manier die zeer ver van de mijne afligt, zijn dat daarom slechte verzorgers? Anders = slecht?

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:10

Ik denk persoonlijk dat een hoop boeren hun dieren op een minder fijne manier houden dan dat die ezel erbij staat. Goed, hij hoort misschien niet in de regen, maar zoals hierboven al is gezegd, bij slecht weer mag hij naar binnen.

Waarom gaan die mensen niet helpen met bouwen in plaats van brieven sturen en zagen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:23

Een ezel is anders dan een paard of een koe. Ze hebben geen vacht en huid die is ingesteld op slecht weer, ook al zijn ze opgegroeid in NEderland en van die 'stomme' excuses die dan worden gegeven (als zo'n dier wel in de regen staat). Ze moeten dus makkelijk kunnen schuilen. En een echte ezelliefhebber haalt het dier gewoon binnen met regen en zet het weer buiten als het droog is. De stal moet ook goed droog zijn en met een goede droge ondergrond. Ze lijken zo 'hard' dat zijn ze ook, maar die regen is echt killing voor ze. Daar krijgen ze simpelweg van verkoudheid tot longontsteking van. Dus op termijn zal onze Sophietje het niet redden zonder afdoende bescherming tegen de regen (en dat geldt ook voor de geiten).

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:35

Als ik zo naar de foto kijk moeten die omwoners inderdaad niet zeuren. Zelfs dat oude verblijf vind ik er nog goed genoeg uitzien. De beheerder heeft helemaal gelijk als hij zegt dat de dieren daar de komende tijd goed genoeg kunnen vertoeven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:38

Ezels en geiten zijn geen paarden. Hun behoeften zijn dus ook niet hetzelfde. Dus wat paardenliefhebbers doen, doet hier niet toe.

Ik heb mijn ponys nu ook buiten in de regen lopen. No way dat ik de geiten die ik vroeger hield met dit weer een dagje buiten deed, daar zou alleen de VA blij van geworden zijn.

Ze zullen echt niet meteen bezwijken als ze nu nog een dagje in de regen staan, maar dag en nacht buiten is echt niet goed meer nu (deze dieren hebben hele jaar rond bescherming nodig, maar met kou/wind erbij zeker.)

Maar goed, punt is natuurlijk, kunnen ze nu al in die hokken, of niet?Lees:

Buurtbewoner:
Citaat:
Ze staan nu al twee dagen en nachten in de stromende regen en kunnen alleen maar kijken naar hun nieuwe stal. Vooral voor de ezel kan dat gevaarlijk zijn. Ezels kunnen niet tegen nat en koude en worden daar ziek van. Het is een naar gezicht, die kleumende dieren die proberen onder een klein uitstekend dakrandje te schuilen.

Jansen de beheerder:
Citaat:
"Ik heb een agrarische achtergrond. Als je buiten kijkt, overal staan nog de dieren op het land, de koeien, de paarden. Er is niets aan de hand. De mensen weten niet waar ze over praten. Waar halen ze het vandaan? De dieren nu opsluiten in een hok, daar worden ze pas ziek van.

Tja, buurtje zegt dat ze in stromende regen staan (en daarvan hebben we genoeg gehad de laatste tijd) en Jansen vind dat buurtje zeurt want 'paarden en koeien staan ook nog buiten'.

Ze staan dus kennelijk in de regen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:48

Maar het beestje heeft toch een hok, een oud, te krap hok weliswaar. Daarom zijn ze nu een nieuw groter huisje aan het bouwen. :)*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:52

Gini schreef:
Maar het beestje heeft toch een hok, een oud, te krap hok weliswaar. Daarom zijn ze nu een nieuw groter huisje aan het bouwen. :)*

Maar zowel het oude als het nieuwe hok is dicht.
Indien mogelijk kunnen ze gebruik maken van het oude hok, maar blijkbaar vindt de beheerder het nu (met al die regen) het nog niet nodig.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:34

Geiten kunnen absoluut niet tegen regen. Bij ons gaan ze bij de 1e druppel al onder het afdak staan.
Dit is bij mij in de buurt. Weet alleen niet waar het precies is. Ezels kunnen idd ook niet goed tegen regen. Dat ze gewoon het oude hok open doen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:40

Ik heb eventueel nog wel een ongevoerd regendekentje over voor de ezel,misschien dat dat een optie is?
Misschien dat iemand hier het telefoonnummer van de beheerder kan pben dan bel ik hem wel even en breng ik het morgen even langs.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:48

hmm, kan het telefoon nummer niet vinden op internet, kan evt in telefoonboek kijken?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:59

Nee ik vind ook geen telefoonnummer op internet,alleen krantenknipsels,maar misschien dat iemand hier de beheerder kent en even toestemming aan hem vraagt om zijn nummer door te pben en het op prijsstelt wanneer ik een regendekentje kom brengen?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:16

Ik ken hem niet, woon er wel in de buurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:07

manic schreef:

En spicegirl, prachtig dat jij voor 60.000 alles kan doen, maar een beetje waterput slaan en stallen bouwen kost niet niks en zo op de foto ziet het er allemaal keurig uit, inclusief de beestjes zelf.

Misschien je even inlezen in ezels en geiten, eer je een reactie plaatst? Geiten en ezels hebben geen waterdichte vacht zoals paarden, die worden sjeiknat tot op hun huid. Heeft niets met fluffy paardenhouders te maken.
In de schuilstal staan ze niet, die is bij eventuele nood (zo te lezen pas bij sneeuw) te gebruiken.
Die man weet niet waar hij het over heeft en dat vind ik zeer zorgwekkend voor een beheerder van een kinderboerderij.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:12

Oei! die ezel ligt vandaag of morgen dood in de wei met een longonsteking. Van geiten heb ik geen verstand. Op de zorgboerderij waar ik eerst werkte dachten ze ook dat de ezels gewoon dag en nacht buiten konden staan, 1tje lag dus ook na een aantal weken dood in de wei met een longonsteking. De DA zei ook dat ze niet buiten konden blijven met regen.

Is het je ooit opgevallen dat ezels als ze 1 druppel regen voelen al naar binnen gaan, ze hebben niet zo'n vacht als paarden waar het water weer afloopt. Ik hoop echt dat iemand er een klein schuilhokje in zet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:38

Ezels kunnen gewoon niet tegen regen. En moeten ten alle tijden kunnen schuilen!
Dus de oude behuizing zou prima zijn, als het toegankelijk zou zijn! en dat is het niet begrijp ik.
Dus met zijn "agrarische achtergrond" mag deze manieer eerst een boekje lezen , dat heet "dieren houden voor dummies" ...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:43

Dus deurtje open, probleem opgelost?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:47

Maar waar lezen jullie dat ze nu niet in het hok kunnen? Lees ik daar dan echt zo gigantisch overheen?

Cayenne schreef:
De ezel en haar lotgenoten, staan volgens de bewoners te verkommeren. "Er is een nieuwe stal in aanbouw op het terrein van de Pekhoeve. Tot mijn verbazing en afschuw kunnen de dieren er echter niet in. Ze staan nu al twee dagen en nachten in de stromende regen en kunnen alleen maar kijken naar hun nieuwe stal.
...
De Ezelshoeve in Baarle-Nassau kreeg in april 2010 verontruste meldingen vanuit Ulvenhout. De ezel zou al vijf dagen in een verouderd en te klein hok staan. Jacqueline van den Berg van de Ezelshoeve sprak schande van de opgesloten ezel en de behuizing.

Ik weet niet hoor, maar ik begin het gevoel te krijgen dat ze deze man nu op alles willen pakken. Maakt niet uit wat hij doet, het zal nooit goed zijn.
Niet dat daarom deze man de onschuldige heilige is. Er zullen idd vast plekken zijn waar de ezel en geiten beter verzorgd zouden worden, maar om nou te zeggen dat deze man zijn dieren verwaarloosd en niet waard is.

Ik hoop dat iemand mijn gedachtengang een beetje begrijpt? Dit is een kinderboerderij, ik kan me niet voorstellen dat ze verwaarloosde, slecht uitziende dieren hebben die creperen in de modder en dan nog winstgevend blijven?